• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste 1 staps compound & finish

Gunlock

Detailing chief
28 mrt 2019
104
85
Goedenavond allemaal,

Ik ben in het bezit van een zwart metallic Renault Megan 3 coupé. Heb al wat video's bekeken, maar ik zoek een compound product dat een mooie finish kan geven (1 staps dus).

Dit wil ik handmatig gaan doen. Wat zijn jullie ervaringen met compound producten en welke geeft in jullie ogen de beste finish (en is makkelijk te verwerken)?
Zelf heb ik ervaring met Meguiar's Ultimate Compound en Menzerna 400.

Het hoeft niet perfect, maar de auto heeft in de afgelopen 13 jaar geen polijstbeurt gezien. Tijd om dit dus aan te pakken :)

P.S.: Ik heb al mijn detail spullen verkocht, dus ik begin weer bij 0 :)
 
Welkom terug ;)
Iedereen heeft zo z'n voorkeuren. Maar met die Meguiar's Ultimate compound op een zwarte auto kan ik zeker aanraden. Daarna even een finish rondje met Sonax Xtreme BrillantShine Detailer.
 
Laatst bewerkt:
Als je bij 0 begint misschien is dan de juiste keuze het setje van Monello Veloce, Mezzo en Finale.
Denk dat in jou geval enkel de keuze op Mezzo al veel doet.

Zelf heb ik de Menzerna producten in bezit (Monello wordt trouwens ook gevuld bij door Menzerna (echter met een iets wat afwijkt formule heb ik begrepen) en zou je de 3in1 kunnen aanraden, echter die geeft niet zoveel bescherming. Ik kies liever dan zelf voor 1 stap polijsten en daarna beschermen met een wax.
 
Er zijn genoeg goede one step producten. Maar, het is een beetje de vraag hoe het handmatig werkt. Het lijkt mij erg vermoeiend om een hele auto handmatig te polijsten. Daarnaast heb je handmatig waarschijnlijk ook te weinig drukverdeling, en heb je waarschijnlijk meer druk maar minder beweging. Dit kan dus van invloed zijn op het resultaat.

Is het geen idee om een goedkopere dap te kopen (zoals die van monello), of anders een machine te lenen van iemand?
 
@dennisdennis-12

Als het kon had ik gelijk een DAP gehaald, maar omdat ik op 3 hoog woon gaat dat lastig.

Enige mogelijkheid is handmatig of een polijstmachine op accu. Deze zijn of erg duur voor een redelijke machine en anders heb je volgens mij alleen bagger (onder de 150 euro)
 
Heb je geen trap dan in je flat/appartementengebouw ;)

Heb ooit twee hoog gewoond en buiten de auto gepolijst. Daar zijn verlengsnoeren voor uitgevonden. Even melden bij de onderburen dat er een snoer voor het raam kan hangen en gaan met die banaan.
 
Op het moment staan er steigers om heel de flat geen ivm verbouwing. Dit blijft staan tot november :(

Wil dus ook niet voor me flat gaan polijsten ivm zaagsel en zand
 
De Meguiars Ultimate Compound en Polish zijn voor handmatige klussen erg goed. Mooi resultaat, al zou dat best door de vullers kunnen komen. Lees en zie nu ook veel positieve berichten over de Rupes Uno, maar ben bang dat dit eerder op gaat voor machine polijsten...

Greetz Emiel
 
Wat ik me afvraag en beetje probeer te snappen is het volgende.

Als je 1 staps gaat polijsten, neem je dan afhankelijk van de staat van de lak een oranje of gele pad en de polijstmiddel?
Of is er altijd een vuistregel, begin altijd met dit polijstmiddel en x pad?

Hoe zit het vervolgens mij 2 en 3 staps polijsten?

Ik heb de producten van Monello. Ga je dan de volgorde aanhouden

Bij 2 staps kiez je dan voor veloce of mezzo en dan finale? En dan de wax?

Veloce, Mezzo en Finale en de bijbehorende pads voor 3 staps en dan waxen?

Hoeveel pads per auto en per stap is er benodigd? Ik heb de pad cleaner van Poorboys en ook de dirtlock pad washer tot mijn beschikking. Kan ik het bijvoorbeeld schoonmaken, rondje draaien in de emmer en dan verder?
Pas wanneer is het een idee om de pad schoon te maken eigenlijk? Stel dat ik de motorkap heb gepolijst met 1 pad, kan ik dan bijvoorbeeld de zijpanelen nog doen met 1 pad zonder schoon te maken?

Met hoeveel dotjes beginnen jullie meestal (bijvoorbeeld de motorkap)? En met hoeveel gaan jullie verder voor bijvoorbeeld de tweede helft van de motorkap?

Ik vind het lastig in te schatten nu ik nog weinig kennis heb. Hoeveel ml van een fles van 250 ml moet je voor 1 auto maximaal kwijt zijn eigenlijk? Uiteraard is het afhankelijk van de type, maar zo globaal gezegd een normale sedan auto.
 
Laatst bewerkt:
Je zult een testspot moeten doen om te kijken welk 1 stap(s) voldoende is en waar je tevreden mee bent.
Verwacht niet dat met 1 stap alle lakdefecten weg zijn, al ligt het voor een groot deel wel aan de staat van de lak.

Na enkele hits zul je de pad moeten reinigen met de PB Tornado pad Cleaner. Draai de pad wel droog in een andere (lege) emmer anders maak je van je pad een ufo...been there, done that :D
Begin op lage toeren en voer deze langzaam op, draai het toerental weer terug en je kunt weer door.

Vaak is 4 á 5 dotjes zo groot als een doperwt al voldoende.

FB_IMG_1658068150436.webp


Kijk anders op het YT kanaal van Cleanriders, daar staan erg leuke en zeer interresante filmpjes.

 
  • Leuk
Reacties: Sergio82
@Sergio82
Dat zijn inderdaad goede vragen! Het is een kwestie van ervaring opdoen en leren wat voor jou en de lak waarmee je werkt het beste werkt. Een handige zoekterm om mee te beginnen is "testspot".

Bij het gebruik van de Monello producten is het goed om het volgende te weten:

Testspot​

  • Begin altijd met een testspot: Kies bijvoorbeeld een deel van de motorkap en test daar een medium pasta (zoals Mezzo) met een medium pad.
  • Als dat direct het gewenste resultaat geeft, kun je die combinatie gebruiken voor de hele auto. Werkt het niet, ga dan of naar een grovere of een fijnere combinatie, afhankelijk van wat je mist (correctie of glans).

1-staps polijsten​

  • Dit is een compromis tussen correctie en glans. Houd er rekening mee dat je niet alle krassen zult verwijderen en ook niet de maximale glans behaalt.
  • Een medium pasta en medium pad zijn vaak een goed uitgangspunt.

2-staps polijsten​

  • Dit kan een combinatie zijn van grof en fijn, grof en medium of medium en fijn, afhankelijk van de lakconditie.
  • Bijvoorbeeld: eerst Veloce met een grove pad, gevolgd door Finale met een zachte pad.

3-staps polijsten​

  • Hierbij doorloop je alle stappen:
    1. Veloce (grof) voor zware correctie.
    2. Mezzo (medium) om de correctie te verfijnen.
    3. Finale (fijn) voor maximale glans.
  • Dit is arbeidsintensiever, maar geeft het mooiste resultaat op auto's met veel defecten.

Pads en schoonmaken​

  • Ik gebruik zelf ongeveer 5 pads per stap per auto, zodat ik door kan werken zonder steeds schoon te maken. Maar met 3 pads kom je ook een eind.
  • Je merkt dat een pad volloopt als het minder effectief wordt. Dan kun je hem even schoonmaken met je pad cleaner of washer.
  • Meestal maak ik een pad schoon na een groot paneel, zoals een motorkap.

Hoeveel product?​

  • Gebruik 3-4 dotjes per keer. Dat is voldoende voor een paneel zoals de motorkap.
  • Met een flesje van 250 ml kun je ongeveer 8-10 auto's doen, afhankelijk van de grootte en conditie van de lak.

  • Vergeet niet de auto na het polijsten goed te reinigen om alle residu te verwijderen en daarna te ontvetten.
  • Breng vervolgens de wax aan voor bescherming en extra glans.
En kijk eens naar dit filmpje:

en deze:
 
  • Geweldig
Reacties: Sergio82
@nicknameless
Dank je wel voor je snelle antwoord.

Je opmerking: Na enkele hits zul je de pad moeten reinigen met de PB Tornado pad Cleaner.
Is het een idee om het op de pad te spuiten, dan in de dirtlock pad te doen om schoon te maken?

Ok dus testspot inderdaad (het filmpje had ik bekeken, maar heb vele filmpjes bekeken waardoor ik een wazige beeld heb gekregen :) ) met een pad en polijstmiddel. Is het altijd een must om het af te maken met een andere middel of is dat weer afhankelijk van hoe het resultaat is?

Is de hechting tussen bijvoorbeeld een product van Monello en een Menzerna 4 zonder problemen mogelijk? Het verzegelen van de lak maakt volgens mij verder niet uit wat betreft merk dacht ik.
 
"Is de hechting tussen bijvoorbeeld een product van Monello en een Menzerna 4 zonder problemen mogelijk? Het verzegelen van de lak maakt volgens mij verder niet uit wat betreft merk dacht ik."

Ja hoor, maar wel ontvetten tussen die 2 stappen!
 
  • Leuk
Reacties: Sergio82
@GeBas

Dank je wel voor je antwoorden.

Dan nog een paar vragen (excuses als ik lastig wordt). ik heb een Dap EVO met een diameter van 80 mm waar een 123-125mm pad op past.
Nu ben ik ook aan het kijken naar andere pads, maar sommige pads die zijn 130mm. Zal dit dan wel geschikt zijn?
Weet niet of ik een link mag plaatsen van het merk dat begint met K, maar daar wil ik bijvoorbeeld de combi van polijstmiddelen en schijven van kopen.

Ook vraag ik me af of de ervaring tussen een platte foam pad en een Waffle polijstpad veel verschil heeft en welke de voorkeur zal hebben.

Dank je wel alvast.
 
@GeBas de dap evo welke je hebt benoemd inderdaad.
ik heb de menzerna polijstmiddels 400 / 1000 / 22000 / 3000 wil nog de power lock ultimate protection erbij doen als lakverzegeling.
Heb ook wax van poorboys.
Heb ook van een ander merk nog polisjt middelen.

Ik bedoel de merk van Koch Chemie. Daar heb je ook een set van uiteraard net als de Menzerna en vraag me af of er veel verschil in zit tussen zowel de pads als polijstmiddels.
 
Carclean verkoopt dat merk niet, ik denk dat ze voldoende premium merken in het assortiment om goede resultaten te behalen.
Resultaat is niet afhankelijk van het product maar ook van je techniek.
 
  • Leuk
Reacties: Sergio82