• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste manier om deurstijlen proper te krijgen?

Orbit

Detailing rookie
18 mei 2009
44
0
Gisteren nog even m'n wagen gewassen (zo kan hij proper naar Skytune voor een nieuwe uitlaat, whiiee :party: ) en zoals steeds stoorde ik me weer bij het kuisen van de deuromlijsting.

Ik heb de gewoonte ontwikkeld om dit met een QD in te spuiten en dan af te nemen met een MF doek, eenvoudigweg omdat als ik het met de washmitt doe ik het schuim niet netjes wegkrijg. Maar de QD oplossing bezorgd me elke keer weer minstens 1 absoluut smerige MF doek op en is helemaal niet zo economisch.

Hoe pakken jullie die zone aan? Ik zou ze liefst proper maken met de bodem van m'n sopje (nadat de rest van de wagen al proper is gemaakt) maar hoe spoel je die plaatsen in godsnaam af zonder je interieur tot een zwembad te herleiden?

Ow, en een 'bijvraagje', moet je geen vet aanbrengen aan de scharnieren als je die hebt proper gemaakt? Kan me voorstellen dat die klompen vet er niet voor niets hangen, maar dat moet toch zeker netter kunnen.
 
Deurrubbers is eigenlijk simpel, goed insprayen met een APC 1:10 en inwerken met een kwast, kan met een gewone schilders kwast, ik doe het met de https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Slide_Lock_Detail_Brush_X1120_100077

Dan goed naspoelen en eventueel herhalen. Het zijn inderdaad de meest vieze dingen op een auto die ontzettend afgeven op je doeken.
 
Ik doe de deurstijlen en dorpels meestal ook als laatste. Ik zorg wel nog even voor een beetje schoon sop en dan met de washmitt erlangs. Deze zal ongetijfeld zwart worden, maar even schoonspoelen in de rinse-emmer of met de tuinslang en dat is ook weer verholpen.

Afspoelen: deur weer dicht en met lichte straal langs de naad gaan (van boven naar beneden uiteraard). Ook aan de onderkant even spoelen en alle sop is weg. Vervolgens alle randen afdrogen en beschermen.
 
Die methode heb ik ook al gebruikt, al gebruik ik de mothers detailing kwastjes (wat een superborsteltjes zijn dat zeg, en dat voor die prijs!) met goede resultaten.

Het probleem is echter het afspoelen, ik zie echt niet in hoe je deurrubbers en deurlijsten kunt afspoelen zonder je interieur helemaal nat te maken :|

Ik heb het dus over de zone die je enkel kunt bereiken met je portieren en koffer open.
 
Deurstijlen,dorpels, tussenlijsten, raamstijlen binnenkant, goed en eenmalig detailen, met een goede carnauba eindigen en het resultaat is iedere keer dat het vuil er gewoon afloopt ! De uiteindelijke wax blijft ook langer "plakken" dan de buitenkant van een carrosserie ! Dus daarna eenvoudig schoon te houden !
 
DKBM zei:
Afspoelen: deur weer dicht en met lichte straal langs de naad gaan (van boven naar beneden uiteraard). Ook aan de onderkant even spoelen en alle sop is weg. Vervolgens alle randen afdrogen en beschermen.

Dat gaan we vanavond maar eens testen op de wagen van mevrouw, klinkt in ieder geval erg eenvoudig en o zo logisch, waarom heb ik dat zelf niet geprobeerd? :weetniet

Het vuil komt daar tenslotte op dezelfde manier terecht ...
 
Vroeger vond ik het ook lastig, maar ook met de portieren open wil het heel voorzichtig zelfs nog wel lukken. Deuren docht is wel veel makkelijker. Succes! :cool:
 
Vuil komt niet alleen van boven en vanuit de sluitingen der deurrubbers, maar ook van de open ruimte tijdens het rijden vanuit de binnenkant van de voorspatborden, tocht, vocht, blaadjes, zand, vanalles !!
 
Gewoon een gieter gebruiken om de sluitkanten van deuren en kofferbak af te spoelen !
Simpel maar effectief :D

Zoiets dus ! :)^

nieuweaanwinsten.jpg
 
  • Leuk
Reactions: MichaelF30
Een gieter komt inderdaad op hetzelfde neer als ik aangegeven heb. Ik neem de tuinslang zonder opzetstukken en met een zelfde straal als uit een gieter spoel ik ze af. Alleen de onderkant van deuren is dan lastiger, omdat je met een gieter geen druk kan zetten. Met een tuinslang kan je nog water omhoog spuiten.
 
Ik behandel de rubbers, na het schoonmaken, met Autoglym Vinyl & Rubber Care. Ben er tevreden over. Maar zowat elke merk in de shop heeft wel iets om rubbers te behandelen.
 
Ik spuit de sponningen altijd in met apc en dan eve met een kwast of washmitt.
Dan spuit ik gewoon met de hogedrukreiniger de sponningen uit.

Gewoon beetje goed richten en interieur blijft droog.:-"
 
Jopie zei:
Hoef je rubbers niet meer in te vetten ofzo dan na het schoonmaken?

Eens in de zoveel tijd behandel ik de rubbers nog met Trim Restorer, maar dat is meer psychisch, want de rubbers zijn net een jaar oud en in absolute nieuwstaat.
 
jeepje zei:
Ik spuit de sponningen altijd in met apc en dan eve met een kwast of washmitt.
Dan spuit ik gewoon met de hogedrukreiniger de sponningen uit.

Gewoon beetje goed richten en interieur blijft droog.:-"

Awel zo doe ik het ook ! (dan wel zonder kwast of zo)
Ik spuit ze al uit , nog voor de wagen in de shampoo gaat , na het wassen , ga ik er nog eens snel door om de shampoo eruit te spuit en voila...simpel!
Wel let ik er steeds op dat de shampoo er mooi inloopt of snel even met een spons erdoor , sommige wagens zijn beter afgedicht en blijven ze droog.
samen met afdrogen , met andere doek natuurlijk , even mee uitdrogen en klaar is kees!
borsteltjes is in mijn boek tijdverlies , maar heb wel respect voor jullie gedrevenheid .
Maar heb vooral geen schrik om je hoge druk te gebruiken als ze echt vuil zijn.
Zelfs de kofferrand spuiten we meestal rap even mee .
Rubbers die reeds 'groen' uitslaan of duidelijk vuil onderhouden , best altijd demonteren en desnoods zelfs even teweek leggen in een goede multi-cleaner bij felle aanslag.

Gewoon goed mikken idd .

ps: bij 1 merk mag je dit NIET doen ! En dat zijn de Volvo's ! Deze wagens hebben een heel zachte geluidsdemping zitten voor de deur en deze kan beschadigd worden hierdoor!
Al de andere merken ben ik dit nog nooit tegengekomen!

Mvg