• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beter kleien ............

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Mogelijk voor een aantal mensen oud nieuws, maar toch wat tips met betrekking tot gemakkelijker kleien .............

Zet een pannetje met warm water op een laag pitje. Eventueel gedestilleerd water gebruiken. Doe een beetje autoshampoo / quick-detailler of een beetje all purpose cleaner in het water.

Leg de klei in het water en wacht tot deze zacht is. Bolletje maken en plat maken. Vervolgens begin je met het kleien van de auto. Na verloop van tijd is de klei aan beide zijden vies.

Naar binnen en de klei in het water leggen en eventjes op en neer bewegen. Draai het platte stuk 2 - 3 maal om. Je ziet het vuil losweken van de klei. Vouwen, bolletje rollen en weer een plat stukje maken. Kleien tot deze aan beide zijden vuil is en weer naar het warme water. ( Dus niet vouwen of rollen )

1) De klei is vele malen gemakkelijker te gebruiken.
2) Het "wrijvingsoppervlak" wordt groter en loopt beter over de lak.
3) De klei zal veel minder snel verzadigd raken met vuil.
4) Gemakkelijker om een grotere "pannekoek" te maken van de klei.

Klei ze .......... Water zo rond de 70 - 80 graden houden. Maakt de klei echt enorm soepel.
 
Gaan we zeker proberen maar klopt die temperatuur wel? 70 tot 80 graden is heet, daar ga je je hand niet indoen. en wordt de klei dan niet te zacht?
 
Zowel water als klei koelen enorm snel af. Denk dat 70°C wel normaal is, misschien een tikje aan de hoge kant naar mijn gevoel.
 
70 a 80 graden is echt ram te hoog. Water opwarmen hoeft niet eens, gewoon warm water uit de kraan is voldoende om de klei gemakkelijk kneedbaar te maken.
 
Dibbuz vertelde mij ook een goede tip:

2 stukken klei gebruiken. De ene in een kom warm/heet water. De ander gebruiken en dan steeds wisselen.
 
klinkt als een bruikbare tip. Hebben hier op zolder nog zo'n electrisch camping stelletje staan, dus hoeven we niet naar binnen te lopen :-"

Alleen 70 / 80 graden is wel erg warm. Als ik terugdenk aan mijn lessen op hotelschool, dan staat mij iets bij dat je handen tot een temp. van 65 graden aankunnen. Daarboven begint het zeer te doen }:)w
 
Xizer zei:
70 a 80 graden is echt ram te hoog. Water opwarmen hoeft niet eens, gewoon warm water uit de kraan is voldoende om de klei gemakkelijk kneedbaar te maken.

Die 70 graden kun je gerust hebben. Heet water, dus uit de kraan, heeft gemiddeld een temperatuur van 60 - 65 graden. Ligt een beetje aan de aanvoertemperatuur van de ketel.

Zo rond de 70 graden is waar je eventjes je vingers in kunt stoppen om de klei te draaien. Net prima om de klei er uit te kunnen pakken en vervolgens in model te kneden. Doordaar de temperatuur hoog is, blijft de klei langer zacht. Tegen de tijd dat je bij de auto bent, is die al weer harder aan het worden. En verder afgekoeld, dat gaat enorm snel. Twee zijden kleien en hij is al bijna niet meer te kneden.
Ik ben het dus niet met je eens dat de temperatuur "ram te hoog" is. De manier van werken is anders. Niet beter, maar anders. Voordeel van hogere temperaturen is dat het vuil wat sneller en gemakkelijker loskomt.

Probeer het eens .............. Leonneke