• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bilt Hamber Touch-On Ceramic Paint Protection.

schaef

Detailing guru
23 sep 2015
2.764
193
57
Heeft iemand deze al eens gebruikt, zo ja wat is de ervaring?
Heb zelf deze nog liggen maar nog steeds niet aan toe gekomen om op de auto te proberen.
Misschien leuk voor de wintermaanden.
 
Oh, volgens mij is dat zo'n zakje, toch? Die krijg ik ook bij de Touchless erbij, dus die kan ik binnenkort wel eens uitproberen. ;)

Nu nog even een slachtoff... uuuh, proefpersoon vinden die zijn auto af wilt staan, want ik test liever op een donkere kleur.
 
Ik ga even dieper duiken in de Touch-On, aangezien de gebruiksaanwijzing nogal vaag is.

Foamen; ''Gooi het zakje in je foamlans en vul aan met water, foamen en dan met HD afspuiten.'' (Joh? Hoeveel water dan? Verhouding?)
Handwas: ''30ml zakje in 15L water mengen.''

Als ik kort-door-de-bocht 15000ml : 30ml = 500. Dan heb je dus grofweg 1:500 in de emmer zitten en dit raakt de lak, dus in de foamfles dan ook maar een PIR berekenen van 1:500?

1 deel van 500 delen = 0,2% = 0,2% PIR.
400ml uit foamfles leegzuigen leverde in totaal 5,5L op in de emmer.
5500 x 0,002 = 11ml in de foamfles, aangevuld met water tot 400ml.

Ik zou dus grofweg 3x een batch van 400ml eindproduct kunnen maken, of in totaal 1,2L eindproduct, met één zakje 'Touch-On' van 30ml.


Kan iemand met het IQ van hoger-dan-een-kiwi hier even naar kijken? (Correct me if I am wrong!)
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Hmm... Via Youtube is het nog lastig om goede video's te vinden wat betreft de Touch-On. Wel vind ik wat video's wat betreft de Touch-Less vs. Auto-Foam, waarbij de ene aangeven dat de nadruk van de naam ''Touch-Less'' vooral op het streepje moet liggen; Touch léss. (Minder aanraken, niet zónder aanraken) De werking is niet zo bijzonder, zo lijkt het.

De andere laten juist weer zien dat er een flink verschil in 'power' is.



Wat de verhouding moet zijn van de Touch-On, daar zie ik ook verschillende video's van. Veelal zegt men niets over een verhouding, maar pakt een liter-foamfles en gooit daar de 30ml-sachet in. Dan is het dus wat sterker dan wanneer je bovenstaande manier aanhoud en je eigenlijk 1,2L zou moeten gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Ja klopt ik was er ook nog niet achter hoe en wat je dit het best kan gebruiken. Daarom ligt het ook nog op de plank.
Die guy van Forensic Detailer heeft het over oplossen in een emmer dat dit de beste manier moet zijn. Lijkt mij dan weer niet want met foam kom je overal.
Maar goed dan zou je verhouding wel eens wat duidelijker moeten zijn. Ik neem aan dat je dit zakje in de Foamlans stop met een verhouding an 1:10???
 
Ik heb het inmiddels gebruikt en zal vanavond hopelijk de foto's/verslagje hier plaatsen. :)

@schaef - Als de bovenstaande berekening correct is, dan is het voor mij 11ml en aanvullen tot 400ml.

Zojuist wilde ik een bus ermee gaan doen en wilde dus geen 400ml om mee te foamen, maar eerder 600ml. Dus, dan zou het 50% meer zijn. (11ml + 5,5ml) Ik heb nu dus voor het gemak 15ml gebruikt en aangevuld tot 600ml.

(Volgens berekening kan je met één sachet van 30ml dus 1,2L eindproduct maken)

De berekening lijkt te werken! ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en schaef

Bilt-Hamber - 'Touch-On' Ceramic Paint Protection - 30ml


bilt_hamber_touch-on_30ml.jpg


Bilthamber Touch-On is keramische lakbescherming met uitzonderlijk fraai waterafstotend effect. Aan te brengen via een foamlans of als shampoo voor een twee-fase wasbeurt.
Deze speciale formule werkt optimaal in combinatie met de Touch-Less Snow Foam voor optimaal resultaat. Eenmaal aangebracht biedt Touch-On vuilafstotende eingeschapen die samenwerken met Touch-Less voor de beste contactloze reiniging.
Geleverd in handige 30 ml zakjes die precies genoeg is voor één behandeling. Niet vaker aanbrengen dan één keer per maand.
Specificaties


Handleiding

In een foamlans:
  • Meng de inhoud van het zakje met water en foam de auto in.
  • Direct erna afspuiten met hogedruk en daarna drogen.
In een emmer:
  • Eerst de auto goed wassen met Auto-Wash, afspoelen en niet drogen.
  • Meng de inhoud van het zakje met 15 liter warm water.
  • Was de auto nogmaals paneel voor paneel en direct afspoelen na 2-3 panelen.
  • Daarna drogen.
Niet vaker aanbrengen dan één keer maand. Residu niet op laten drogen op het lakwerk om vlekken te voorkomen. Ook het afgespoten water niet op laten drogen, altijd drogen met een microvezeldoek.

==================================================================================

Naast deze info, las ik op forums en zag in video-reviews dat;
- Touch-On lijkt zelf ook een lichte vorm van reinigingskracht te hebben.
- Men liet het enkele minuten inwerken i.p.v. meteen afspuiten.
- De mengverhouding is onduidelijk en wordt eigenlijk niet besproken. (Toch vreemd, aangezien het product (30ml) verdunnen met bijv. 250ml een sterkere werking geeft dan met bijv. 1000ml)
- De Touch-Less is ontwikkeld om de Touch-On te gebruiken ná de primaire handwas. De Touch-On bevat zelf ook detergenten om nog wat extra reiniging te geven. Wanneer de Touch-On is aangebracht, zullen de volgende wasbeurten nóg makkelijker en veiliger verlopen doordat vuil minder goed hecht en de Touch-Less nóg beter zijn werk kan doen. (Klinkt als de definitie van een voorwas over elke LSP)

REVIEW:

Het plan was om de Scudo van mijn ouders aan te pakken. Ik wist namelijk zeker dat alleen de trims en voorbumper recent in een dressing (Mothers Wax - CMX Trim Coat & Restore) gezet zijn en ik de rest nog in de Bathe+ moest zetten.



Dus ik maakte de Touch-On alvast klaar in de foamlans;
- Handleiding voor gebruik met foamlans is nogal vaag. (Kortweg: Leeg de sachet in je foamlans, doe er water bij)
- Handleiding voor gebruik als sopje is het enige wat een indicatie geeft van een verhouding. (30ml-sachet in 15L water)

PIR berekenen, zodat we het product met deze verhouding op de lak gefoamed krijgen. Recent heb ik de PIR van de Bilt-Hamber - Touch-Less berekend, welke een verhouding van 2-5% wenst, op de volgende manier;
- Foamfles gevuld met 400ml water. (Normaliter genoeg om een auto van gemiddelde grootte in te foamen)
- Foamlans op de HD, mengkraan maximaal naar de '' - '' gedraaid. (Maximaal product opzuigen)
- HD aan, spuiten in een emmer tot de foamfles is leeggezogen.
- Inhoud van emmer checken. (5,5L)
- Inhoud van emmer (5500ml) x 0,02 (2% PIR) = 110.
- 110ml product in de foamlans, aangevuld met water tot 400ml totaal.

Maar welke PIR moet ik gebruiken voor de Touch-On? We weten dat de verhouding die bij het gebruik als een sopje ligt op de 1:500.
- 15000ml : 30ml = 500 (Verhouding van 1:500 is wat je vanuit de emmer op de lak aanbrengt, wanneer je er mee wast)
- 1 deel van 500 delen = 0,2% .Dit is dus de PIR die we moeten hebben en kunnen we in dezelfde berekening zetten i.p.v. de 2% PIR.
- 5500ml x 0,002 = 11.
- 11ml product in de foamlans, aangevuld met water tot 400ml totaal.



Alleen de wielen en wielkasten waren wat vervuild met zand en dit wilde ik even wegspoelen. Tot mijn verbazing zag ik beading op de wieldoppen? ''Huh, ik heb toch geen Wetcoat op de wielen gebruikt ofso?'' Ik spuit nog wat water op de auto en zie ook daar beading. ''Sh*t, heb ik de auto tóch al in de Bathe+ gezet dan?''
Zaterdag 09-10-2021: Vandaag weer terug naar deze bus en alles in een nieuw jasje Bathe+ zetten.

Aaah, kak! :eek: :laughing: Daar sta je dan met je goeie ideeën om wat te gaan testen. Dit heeft nu geen nut, want er zit al een LSP op. Even naar huis bellen om te checken of ik dit al gedaan zou hebben en... Dubbel-kak! ... Telefoon vergeten?!
(Foto's gemaakt met telefoon van mijn vader, vervolgens allemaal gemailed naar mijzelf. WhatsApp maakt media kleiner)


En nu dan? Hahaa! De donkergrijze Ignis is bij deze de spreekwoordelijke Jacques!

1) Voorwas - Bilt-Hamber - Touch-Less 4% -->
Deze keer géén extra foamshampoo om het dikker te krijgen. Ik was benieuwd wat 4% doet tegenover 2%.
Eigenlijk merkte ik weinig verschil in ''dekking'' tussen 2% of 4%. Beide dekken eerst vrij goed, maar al snel trekt het open.

20211015_163010.jpg20211015_163021.jpg


Na 3 minuten zag ik het al even niet meer bewegen en ben met de HD (uitgeschakeld) maar even wat nat gaan sproeien.

20211015_163316.jpg

Vervolgens met de Pistola Corta heeeeel goed afgespoten. Letterlijk elke centimeter goed geraakt. Alles voelde daarna glad en schoon. Nice!
Do I dare...? Ja, screw it! Géén handwas, maar meteen met de Touch-On foamen.


2) Touch-On in de foamfles -->

- Kleur doet mij denken aan Wetcoat / Bathe+.
- Geur doet mij denken aan Wetcoat / Bathe+. (Chemisch-fris?)
11ml product en aanvullen tot 400ml totaal, maar ik wilde 600ml voor deze bus. Dus, 15ml product gebruikt, halve sachet.

20211015_164228.jpg


3) Touch-On -->
- Foam is vrijwel hetzelfde als bij het foamen van Bathe+, Touch-Less, Washcoat, etc. Echter breekt het vrij snel op door het ontstaan van zijn eigen beading.
- Geur deed mij opnieuw denken aan Bathe+ / Wetcoat, nu zelfs nog meer.
- Meteen na het foamen ben ik om de auto gaan lopen en zag al vrij snel dat het op een klein deel van de motorkap begon op te drogen, met enkele witte (grote druppel-vormige) vlekken/spots tot gevolg. Deze lieten zich vrij simpel afspuiten en vormden geen problemen. Leek in de foamlaag te zitten.

- De beading en sheeting waren erg goed te noemen. In vergelijking met Bathe+ hadden de beads iets minder contacthoek, maar de sheeting leek ietsjes sneller. (Foto's van ná het benevelen)

20211015_165132.jpg20211015_165149.jpg20211015_165207.jpg20211015_165217.jpg


20211015_165237.jpg20211015_165304.jpg20211015_165312.jpg20211015_165328.jpg20211015_165337.jpg20211015_165346.jpg20211015_165351.jpg

Opvallend: Overal een goede beading en sheeting, maar op de banden leek er niets te gebeuren.

20211015_165407.jpg


Over het algemeen is de touch-On mij tot op heden goed bevallen. Ik gebruikt graag Bathe+ in de foamlans en wat betreft gebruik en resultaten qua beading en sheeting lijkt de touch-On hier zich niet voor onder te doen. (Behalve de ontbrekende werking op de banden)

Het meest opvallende is toch wel dat de Touch-On meer lijkt te doen aan glans en lijkt het ook het kunststof wat gevoed te hebben. Ik moest zelfs mijn ouders erbij halen om te vragen of het hen ook opviel dat de auto aanzienlijk meer leek te glimmen. Dit terwijl de auto geen handwas heeft gehad!

20211015_171302.jpg20211015_171314.jpg20211015_171326.jpg20211015_171338.jpg



Voor zover ik weet is de Touch-On alleen in de 30ml-sachets verkrijgbaar en niet in grotere verpakkingen. Ik vermoed dat Bilt-Hamber misschien een periode de Touch-On aanbiedt als 'samples' om te kijken hoe de reacties zijn?

Eén sachet 30ml kost €1,99 en is gemiddeld 3x mee te foamen. (10ml / €0,67 per foambeurt)
Een literfles Bathe+ kost €38,00 en is gemiddeld 28x mee te foamen. (36ml / €1,36 per foambeurt)

Als de Touch-On de komende weken/maanden zich sterk houd zoals Bathe+ dat kan, dan wordt het interessanter om de Touch-On te kiezen. Maar voor we zover zijn, zal ik de auto in de gaten moeten houden en regelmatig moeten wassen.



Mocht ik iets over het hoofd zien in deze post, roep dan vooral hard en duidelijk. ;)
 
Mooi en duidelijk verslag @Quantoxx. En een mooie beading zo te zien. Wel vreemd dat het ruikt en kleurt naar Bath+ het zal toch niet.....??
Nu even afwachten wat het doet, qua prijs is het in ieder geval eg gunstig zelfs als de standtijd de helft zou zijn van Bath+ ben je nog goedkoper uit.
Ik denk zelf dat al dit soort producten elkaar niet veel zullen ontlopen. Vandaag de heb ik de M3 gewassen en deze in de Kenotek Ceramic wash gezet doormiddel van foamen. En ook dit word glad en ziet er wat beading en sheeting net zo goed uit als Bath+.
Zou het niet zo zijn dat alles uiteindelijk toch een beetje op het zelfde uitkomt???

Ben nogmaals benieuwd naar de komende periode met dit product op de Ignis.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx en Zrobb
Sorry voor het ontbreken van videobeelden. Normaal heb ik teveel foto/film, maar moest nu met een andere telefoon aan de gang en die liet ik al een paar keer bijna vallen. :p Maar, er was eigenlijk niets verrassends te zien, niets wat de meeste gebruikers al vele malen gezien hebben.

@schaef - Inderdaad, dit 'soort' producten zullen in de basis allemaal op hetzelfde neerkomen, denk ik. Vond het bij deze test alleen opvallen dat het ogenschijnlijk toch een bepaalde voeding had, wat ik bij andere foams niet zó duidelijk zag.
Op de laatste foto's lijkt het bijv. of de trims en banden in een dressing staan, maar hier is niets aan gedaan. Ook de lak leek meer ''pop'' te hebben.

(Een combi/contrast tussen trims en lak complimenteren elkaar sowieso, dus dat helpt ook mee)
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Leuke test hoor @Quantoxx, heb hier het zakje ook nog liggen dus deze zal ik ook eens gaan gebruiken. Wat je zegt qua glans ervaar ik dus ook bij washcoat van Nanolex ten opzichte van Bathe+. Bathe+ heeft een betere beading en Sheeting maar van de washcoat vind ik dat deze net dat beetje extra glans en warmte aan de kleur toevoegd.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
@Hean - Ah, dus misschien lag het niet aan mij. (Ons) Ik kan het nog één keer gebruiken of misschien twee keer als het twee koekblikjes zijn die ik met 300ml kan foamen.

Sowieso donkere kleuren, zodat ik die "glans" kan checken. ;)
 
UPDATE - Applicatie 15-10 / Check-up 29-10 (2 weken)

Recent heb ik de Ignis weer opgezocht om de Touch-On te checken. Als maatstaaf heb ik mijn eigen Corsa ernaast gezet, welke al 11 dagen in een laagje Bathe+ stond.


Eerste blik - Ongewassen -->
- Beide auto's zagen er nog steeds vrij schoon uit. De ignis had alleen wat grove vervuiling op de kunststof dorpel-trim en de Corsa had voornamelijk op de lage delen redelijk wat grove vervuiling, wat vogelpoep her-en-der en lichte vervuiling verspreid over de gehele auto.
- Ignis gewassen op 15-10. (Amper gebruikt)
- Corsa gewassen op 4-10. (Gemiddeld gebruikt)
- Opvallend; Banden leken nog steeds donkerder dan normaal.

20211029_150828.jpg



Nevelen - Ongewassen. (Ignis -> Corsa) -->
- Beide auto's leken nog prima beading te hebben, bij ongewassen staat.
- Bathe+ leek iets grotere en hogere druppels te hebben, maar verstoord.
- Touch-On leek kleinere druppels te hebben en wat boller.
- Het verschil verwijt ik aan het feit dat de Bathe+ viezer is.
Comp 01 - Unwashed - Hoods.jpg
Comp 02 - Unwashed - Spoilers.jpg
Comp 3 - Unwashed - SideBack.jpg



Na voorwas + afspuiten / Touch-On -->
(Apple Ifoam 1:15)

20211029_152417.jpg


De Ignis voelde glad en zag er schoon uit. Tijdens het foamen zag ik ook geen vervuiling loskomen o.i.d.

20211029_152448.jpg



Zowel Bathe+ als Touch-On lieten niet veel verbetering zien ná het voorwassen + afspuiten. De beading was alleen wat groter en boller, waardoor druppels sneller van de auto liepen.
- Foto 1; Er vormt zich meer een 'dauw-laagje' van druppels. (Vóór het voorwassen)
- Foto 2; Druppels dikker en het oogt daardoor wat rommeliger. (Ná het voorwassen)

Comp 04 - Prewashed - TouchOn - Side.jpg



Verschil; Voorwas / Handwas -->
Ook hier was er weinig verbetering. De druppels waren alleen groter en wat hoger.
- Foto 1; Iets bollere druppels, maar wat rommelige. (Ná het voorwassen)
- Foto 2; Weer iets bolle druppels, maar ook groter. Wederom rommelig. (Ná de handwas)

Comp 05 - PrewashHandwash - TouchOn.jpg



Ter vergelijking met Bathe+, welke na alleen de voorwas al betere beading liet zien. -->

20211029_160953.jpg


En na de handwas was de beading sowieso wat strakker. -->

20211029_162008.jpg


Na de wasbeurt komt alles nog goed beschermd en fris voor de dag -->

20211029_162023.jpg
20211029_162039.jpg
20211029_162108.jpg



Opvallende dingen -->

Touch-On begon vrij goed en ik was enthousiast. Bij deze check-up na twee weken is mijn enthousiasme wat afgenomen;
- Beading en sheeting lijken na twee weken en amper gebruik van de auto al redelijk afgenomen.
- Op het glas, velgen en de banden is er vrijwel geen werking meer te zien. (Met name de voorruit)
- De wasbeurt met pH-neutraal foam lijkt toch voor afname/aantasting te hebben gezorgd.

Comp 06 - Windshields.jpg


(Bathe+ zit er al bijna twee keer zo lang op en heeft meer te verduren gehad, maar lijkt betere beading en sheeting te laten zien)
(Bathe+ werkt op andere materialen vrijwel hetzelfde als op de lak. (Glas/banden/kunststof/etc)

- De sheeting van Touch-On is ook wat apart. Wanneer je water spoelt op een paneel slaat het water dood, maar het wil daarna wel langzaam sheeten. Je denkt op dit moment dat de werking nihil is, maar als je dan met water nevelt, ontstaat er weer redelijk goede beading.



- Voordat ik ging sheeten en drogen heb ik, zoals altijd, mijn spullen opgeruimd. Tijdens het sheeten, met name op de motorkap, viel het op dat de sheeting dus langzaam was. Bijkomend liet het water dat wegtrok een soort beading achter. Dit was na het drogen wel weg, maar blijf het apart vinden.
Bathe+ kan dit ook soms laten zien, wanneer je na het foamen en afspoelen de auto beneveld en de druppels te lang in de zon laat liggen. Dit zijn dan echter meer vlekjes dan druppels;




Conclusie tot op heden:

- Ik neig er naar om Bathe+ als mijn go-to te houden, ondanks dat deze duurder is.
- Ik ga nog meer testen, aangezien ik nog tweemaal met de sachet kan foamen. (Binnenkort een zwarte Tiguan)