• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Binnenkant ruit schoonmaken tips

turbopoetser

Detailing chief
14 mei 2015
51
75
Tot voor kort zeemde ik de binnenkant van de voorruit van de auto. Eigenlijk net zoals de ramen thuis: emmertje met trekker en een spons, handwarm water met drupje afwasmiddel en wat spiritus en/of schoonmaak azijn. Dat gaf op soms een hinderlijke streep na, tevreden resultaat.

Nu heb ik al een tijdje Crystal Glass Cleaner van Auto Finesse die ik gebruik voor de ruiten aan de buitenkant. Laatst kwam ik eens op het idee om de binnenkant van de voorruit ook met dat goedje te doen. En nu valt me op dat de binnenkant van de voorruit 's ochtends telkens beslagen is:
image-2018-09-02.jpg

Ik weet dat aanvankelijk aan de nachten en ochtenden sinds deze week weer wat kouder zijn. Maar nu is me opgevallen dat de andere auto's in de straat daar nog helemaal geen last van hebben. Dus zou die waas iets te maken kunnen hebben met het gebruik van deze reiniger aan de binnenkant van de voorruit? Kan ik dat beter niet gebruiken voor de binnenkant?

Hebben jullie ultieme tips om de binnenkant van de ruiten te reinigen?
 
Ik maak ook altijd schoon met AF. Geen last van condens.
Denk dat je met water hebt gemorst?
 
Nee, dat weet ik zeker. Had zelfs geen water gebruikt de afgelopen maanden (alleen de reiniger op een doekje gebruikt)

Ik ga binnenkort de binnenkant van de ruit weer eens op de oude manier zemen. Tot nog toe was dan altijd mijn ervaring dat het met beslaan van de ruiten ook weer een tijdje veel beter ging. Ik gok dat er een kans is dat deze ruitenreiniger niet geschikt is voor de binnenzijde. Aangezien het toch een soort Rain-x achtige laag achter lijkt te laten (de voorruit is al wekenlang hydrofobisch. Dat was heel fijn tijdens de lange vakantie terugrit waarbij het flink veel geregend had - ik hoefde de wissers niet te gebruiken zolang ik op de snelweg bleef)
 
Rain-X Anti-Fog werkt bij mij geweldig, mits goed uitgewreven. Er zijn echter hierboven ook al genoeg alternatieven gegeven :)
 
In plaats van allemaal middeltjes te gebruiken, zal ik misschien eens (laten) kijken waar de condens vandaan komt.

Ik heb het vermoeden dat je een kleine lekkage heb ergens.

Ik heb namelijk het zelfde gehad bij de oude Up! van Mn vrouwtje. Daar had het achterraam een kleine lekkage en zag het voorruit er het zelfde uit in de ochtend.

Word nog leuker als het vriest, en je in de ochtend aan de binnenkant staat te krabben ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Altos
Ik doe de ramen aan de binnenkant ook al jaren om de zoveel maanden, en dan eigenlijk met een reiniger op alcoholbasis zoals AF Crystal Glass Cleaner. Ik heb ook gemerkt dat het soms iets eerder beslaat, maar wijt dat eigenlijk aan niet goed nawrijven. Peter, ik weet niet of je ook een microvezeldoek met wafelstructuur gebruikt voor de ramen? Dat scheelt ook veel, doordat een wafelstructuur, met ieder ribbeltje opnieuw vuil/vet/vocht oppakt als je over de ruit veegt.

Ander punt: bij autoramen is mij 40 jaar terug al geleerd om eerst de binnenzijde te doen (daar zit het minste vuil, zeker in een niet-rokers-auto) en dan pas de buitenkant. Gezien de beginpost sluit ik niet uit dat je de omgekeerde volgorde hebt gehanteerd.