• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blanke lak, soorten pads en polijstmiddel

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Geen flauw idee of mijn vraag hier op de juiste plaats is, anders hoor ik het wel.
Ben al wat zoekende geweest hier op het forum, via internet en detailingworld, maar ik ben er niet erg in thuis, vandaar dat ik hier eens wat info wil op doen.

Auto's voorzien van blanke lak pak je anders aan dan auto's voorzien van een unilak. Dat begrijp ik allemaal.
Wat ik ook begrijp is dat swirls en waskrasjes bij auto's voorzien van blanke lak, in die blanke laklaag zitten.
Ik vraag me af in hoeverre je verantwoord kunt (blijven) polijsten met een excentrische machine op die blanke lak.
Nu begrijp ik absoluut dat het nogal overdreven is om 2 tot 3 keer per jaar met een grof polijstmiddel als bijv. Monello Inizio op geel of oranje te gaan polijsten en dan af te bouwen met Mezzo op oranje of wit. Maar stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld om de waskrasjes en oneffenheden uit de lak te krijgen met bijvoorbeeld:
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Is dit dan verantwoord? Natuurlijk ben je afhankelijk van de hardheid van de soort lak. Ik verwacht met een dergelijk lichte combinatie, twee maal per jaar en dat dan in totaal voor een jaar of vier eigenlijk geen problemen.

En stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld met:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Ook dit voor 4 jaar lang...is dit dan nog net zo verantwoord?

Laat ik voorop stellen dat ik buiten dat wat ik mezelf met de DAP heb aangeleerd a-technisch en helemaal niet handig ben.
Het maakt me echter wel nieuwsgierig om voor mezelf eens duidelijk te hebben wat nu wel en niet verantwoord is met betrekking tot polijsten van blanke lak.
De aanschaf van of het meten met een lakdiktemeter zou me wel e.e.a. duidelijk moeten maken, maar (dit heb ik me laten vertellen), zo'n lakdiktemeter meet enkel de dikte van de totale laklaag. Dus de gekleurde lak en de blanke lak daar bovenop. Ik kan dus nooit met zekerheid zeggen hoeveel micron de blanke laklaag op bijvoorbeeld de motorkap van een auto heeft.
Voor zover ik informatie heb opgedaan is het al veel als je met een DAP 4/5 micron weg polijst. Is er een bepaalde minimum en zeker niet te overschatten waarde voor de dikte van blanke lak?

Kan en mag ik dan voor mezelf concluderen dat ik een auto voorzien van blanke laklaag die enkel en alleen wat swirls heeft, het beste kan onderwerpen aan een testspot beginnende bij de lichtste combinatie en daarmee een zo perfect mogelijke correctie te bereiken?
Reden voor mijn uitgebreide vraag heeft te maken dat ik nu sinds november een nieuwe auto rijd voorzien van blanke lak. Mijn oude auto, rode Cuore, was voorzien van unilak en zat behoorlijk goed in de waardes. Ik was uiteraard wel altijd erg voorzichtig, maar ik wist dat het bij die auto niet zoveel kwaad kon om bijvoorbeeld twee keer per jaar met Mezzo op oranje rond te gaan gezien de oxidatie van die lak. Ik ben nu als de dood door een blanke laklaag heen te gaan door gebrek aan kennis en technisch inzicht.
Misschien dat iemand mij in jip en janneke taal e.e.a. wat duidelijker kan maken. Hopelijk ben ik niet al te vaag in dit bericht....
 
Maaike zei:
Auto's voorzien van blanke lak pak je anders aan dan auto's voorzien van een unilak. Dat begrijp ik allemaal.
Valt eigenlijk wel mee, ik zou niet weten wat ik anders zou doen. Ik zou in ieder geval niet mijn mooiste doeken en pads gebruiken ;)
Voor de rest is het gewoon een testspot maken en je plan van aanpak bepalen net zoals een blanke lak.
Dat de uiteindelijke combinatie vaak milder is dan bij een blanke lak doet niet ter zake, je maakt immers een testspot.

Maaike zei:
Wat ik ook begrijp is dat swirls en waskrasjes bij auto's voorzien van blanke lak, in die blanke laklaag zitten.
Ik vraag me af in hoeverre je verantwoord kunt (blijven) polijsten met een excentrische machine op die blanke lak.
Nu begrijp ik absoluut dat het nogal overdreven is om 2 tot 3 keer per jaar met een grof polijstmiddel als bijv. Monello Inizio op geel of oranje te gaan polijsten en dan af te bouwen met Mezzo op oranje of wit. Maar stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld om de waskrasjes en oneffenheden uit de lak te krijgen met bijvoorbeeld:
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Is dit dan verantwoord? Natuurlijk ben je afhankelijk van de hardheid van de soort lak. Ik verwacht met een dergelijk lichte combinatie, twee maal per jaar en dat dan in totaal voor een jaar of vier eigenlijk geen problemen.
Mijn Leon heeft medium harde lak, deze is minimaal 2 keer per jaar gepolijst waarbij wit op Mezzo is gebruikt als zwaarste stap en nog steeds kan ik geen verschil in dikte constateren van de eerste keer dat ik de lak had gemeten en dat is een aantal jaar terug. Ik zou me daar niet teveel zorgen over maken tenzij je elk halfjaar met een compound aan de gang moet gaan maar dan is er iets anders aan de hand.

Maaike zei:
En stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld met:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Ook dit voor 4 jaar lang...is dit dan nog net zo verantwoord?
Zou normaal gesproken geen enkel probleem moeten zijn. Je haalt per polijstbeurt maximaal 1 micron weg met deze combinatie en vaak kom je daar niet eens aan.
4-5 micron is absoluut niet van toepassing en zal je alleen bereik op zachtere lakken i.c.m. wolpad en compound.
Zelfs met een rotary moet je vaak echt goed door polijsten om 4-5 micron eraf te krijgen. Gelukkig maar anders was het snel over met de pret.
Wat een indicatie is, is de hoeveelheid sinaasappel in je lak. Als dat echt substantieel minder wordt of bijna weg is dan ben je goed op weg om je blanke lak te verwijderen.

Maaike zei:
Is er een bepaalde minimum en zeker niet te overschatten waarde voor de dikte van blanke lak?
Zeker, vanaf een bepaald punt ga je het zien, dan wordt te teint anders en kan je rare vlekken gaan zien, je zit er dan bijna doorheen
 
Onwijs bedankt voor je duidelijke en zeer snelle antwoord!
Ik heb altijd spullen van de Monello Raffini lijn gehad, echter een tijd terug overgeschakeld op handzame kleinere flesjes van Menzerna, omdat ik dat fijner vind.
Samenstelling is hetzelfde en heb hier dus feitelijk staan:
- Inizio (zelfs nog een stapje lichter dacht ik)
- Mezzo
- Finale

Had hier enkele topics doorgelezen en eens gegoogled op 'door blanke lak heen'.
Kreeg het ineens spaans benauwd en ben daarom e.e.a. gaan uitzoeken.
Die benauwdheid is in ieder geval zo goed als weg en ben gerustgesteld. Ben best wel een precieze zeikerd en doe niet zo snel onverantwoorde dingen, dus zeker nu verwacht ik niet dat ik eens gedoe met blanke laklagen ga krijgen.
Nogmaals ontzettend bedankt!
 
Een duidelijk en verhelderend verhaal, bedankt voor de vraag Maaike. Nu heb ik ook een antwoord op een vraag die ik nog niet had. :)
 
Dibbuz,

Heb je dan wel op exact hetzelfde punt de lak gemeten als een paar jaar geleden? Een paar milimeter van het punt waar jij het hebt gemeten kan al een heel groot verschil geven in lakdikte namelijk.

Maaike,

4 a 5 micron zal je met de DAP nooit bereiken, 1 a 1,5 klinkt al wat aannemelijker.
 
Nee en dat is ook het hele punt. Het kan zomaar 1-4 micron schelen als je een cm verderop meet.
Alleen als je echt zoveel zou verwijderen zou het niet uitmaken.

Ik begon tussen de 125-135 en dat zit ik nog steeds, stel ik vind steeds meer punten onder de 120 dan ben je wat aan het verwijderen maar dat is absoluut niet het geval.
 
Dibbuz,
Goede argumenten voor mensen die sceptisch zijn over het gebruik van polijstmachines/polijstmiddel. :ja
 
Het zijn terechte vragen, als je nooit machinaal gepoetst hebt en je leest verhalen dat men door de lak gaat kan ik me voorstellen dat je toch even twijfelt.

Maar met gezond verstand, de juiste middelen en genoeg tijd moet het helemaal goed komen.