Geen flauw idee of mijn vraag hier op de juiste plaats is, anders hoor ik het wel.
Ben al wat zoekende geweest hier op het forum, via internet en detailingworld, maar ik ben er niet erg in thuis, vandaar dat ik hier eens wat info wil op doen.
Auto's voorzien van blanke lak pak je anders aan dan auto's voorzien van een unilak. Dat begrijp ik allemaal.
Wat ik ook begrijp is dat swirls en waskrasjes bij auto's voorzien van blanke lak, in die blanke laklaag zitten.
Ik vraag me af in hoeverre je verantwoord kunt (blijven) polijsten met een excentrische machine op die blanke lak.
Nu begrijp ik absoluut dat het nogal overdreven is om 2 tot 3 keer per jaar met een grof polijstmiddel als bijv. Monello Inizio op geel of oranje te gaan polijsten en dan af te bouwen met Mezzo op oranje of wit. Maar stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld om de waskrasjes en oneffenheden uit de lak te krijgen met bijvoorbeeld:
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Is dit dan verantwoord? Natuurlijk ben je afhankelijk van de hardheid van de soort lak. Ik verwacht met een dergelijk lichte combinatie, twee maal per jaar en dat dan in totaal voor een jaar of vier eigenlijk geen problemen.
En stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld met:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Ook dit voor 4 jaar lang...is dit dan nog net zo verantwoord?
Laat ik voorop stellen dat ik buiten dat wat ik mezelf met de DAP heb aangeleerd a-technisch en helemaal niet handig ben.
Het maakt me echter wel nieuwsgierig om voor mezelf eens duidelijk te hebben wat nu wel en niet verantwoord is met betrekking tot polijsten van blanke lak.
De aanschaf van of het meten met een lakdiktemeter zou me wel e.e.a. duidelijk moeten maken, maar (dit heb ik me laten vertellen), zo'n lakdiktemeter meet enkel de dikte van de totale laklaag. Dus de gekleurde lak en de blanke lak daar bovenop. Ik kan dus nooit met zekerheid zeggen hoeveel micron de blanke laklaag op bijvoorbeeld de motorkap van een auto heeft.
Voor zover ik informatie heb opgedaan is het al veel als je met een DAP 4/5 micron weg polijst. Is er een bepaalde minimum en zeker niet te overschatten waarde voor de dikte van blanke lak?
Kan en mag ik dan voor mezelf concluderen dat ik een auto voorzien van blanke laklaag die enkel en alleen wat swirls heeft, het beste kan onderwerpen aan een testspot beginnende bij de lichtste combinatie en daarmee een zo perfect mogelijke correctie te bereiken?
Reden voor mijn uitgebreide vraag heeft te maken dat ik nu sinds november een nieuwe auto rijd voorzien van blanke lak. Mijn oude auto, rode Cuore, was voorzien van unilak en zat behoorlijk goed in de waardes. Ik was uiteraard wel altijd erg voorzichtig, maar ik wist dat het bij die auto niet zoveel kwaad kon om bijvoorbeeld twee keer per jaar met Mezzo op oranje rond te gaan gezien de oxidatie van die lak. Ik ben nu als de dood door een blanke laklaag heen te gaan door gebrek aan kennis en technisch inzicht.
Misschien dat iemand mij in jip en janneke taal e.e.a. wat duidelijker kan maken. Hopelijk ben ik niet al te vaag in dit bericht....
Ben al wat zoekende geweest hier op het forum, via internet en detailingworld, maar ik ben er niet erg in thuis, vandaar dat ik hier eens wat info wil op doen.
Auto's voorzien van blanke lak pak je anders aan dan auto's voorzien van een unilak. Dat begrijp ik allemaal.
Wat ik ook begrijp is dat swirls en waskrasjes bij auto's voorzien van blanke lak, in die blanke laklaag zitten.
Ik vraag me af in hoeverre je verantwoord kunt (blijven) polijsten met een excentrische machine op die blanke lak.
Nu begrijp ik absoluut dat het nogal overdreven is om 2 tot 3 keer per jaar met een grof polijstmiddel als bijv. Monello Inizio op geel of oranje te gaan polijsten en dan af te bouwen met Mezzo op oranje of wit. Maar stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld om de waskrasjes en oneffenheden uit de lak te krijgen met bijvoorbeeld:
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Is dit dan verantwoord? Natuurlijk ben je afhankelijk van de hardheid van de soort lak. Ik verwacht met een dergelijk lichte combinatie, twee maal per jaar en dat dan in totaal voor een jaar of vier eigenlijk geen problemen.
En stel nu dat je een auto 2 maal per jaar behandeld met:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op zwart
Ook dit voor 4 jaar lang...is dit dan nog net zo verantwoord?
Laat ik voorop stellen dat ik buiten dat wat ik mezelf met de DAP heb aangeleerd a-technisch en helemaal niet handig ben.
Het maakt me echter wel nieuwsgierig om voor mezelf eens duidelijk te hebben wat nu wel en niet verantwoord is met betrekking tot polijsten van blanke lak.
De aanschaf van of het meten met een lakdiktemeter zou me wel e.e.a. duidelijk moeten maken, maar (dit heb ik me laten vertellen), zo'n lakdiktemeter meet enkel de dikte van de totale laklaag. Dus de gekleurde lak en de blanke lak daar bovenop. Ik kan dus nooit met zekerheid zeggen hoeveel micron de blanke laklaag op bijvoorbeeld de motorkap van een auto heeft.
Voor zover ik informatie heb opgedaan is het al veel als je met een DAP 4/5 micron weg polijst. Is er een bepaalde minimum en zeker niet te overschatten waarde voor de dikte van blanke lak?
Kan en mag ik dan voor mezelf concluderen dat ik een auto voorzien van blanke laklaag die enkel en alleen wat swirls heeft, het beste kan onderwerpen aan een testspot beginnende bij de lichtste combinatie en daarmee een zo perfect mogelijke correctie te bereiken?
Reden voor mijn uitgebreide vraag heeft te maken dat ik nu sinds november een nieuwe auto rijd voorzien van blanke lak. Mijn oude auto, rode Cuore, was voorzien van unilak en zat behoorlijk goed in de waardes. Ik was uiteraard wel altijd erg voorzichtig, maar ik wist dat het bij die auto niet zoveel kwaad kon om bijvoorbeeld twee keer per jaar met Mezzo op oranje rond te gaan gezien de oxidatie van die lak. Ik ben nu als de dood door een blanke laklaag heen te gaan door gebrek aan kennis en technisch inzicht.
Misschien dat iemand mij in jip en janneke taal e.e.a. wat duidelijker kan maken. Hopelijk ben ik niet al te vaag in dit bericht....