• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 1994 zeer harde lak?

mrnqrv

Detailing trainee
12 jun 2020
78
40
Inmiddels even begonnen aan mijn E34 Diamant zwart. u heb ik best geinvesteerd in een DAP EVO en allerlei spulletjes, maar ik "denk" dat ik niet het gewenste resultaat bereik.
Het lijkt wel of de hoogglans niet komt de "lichte krasjes" ook matig of helemaal niet verdwijnen.

Als (fijnste( combinatie gebruik ik Monelo finish met zwarte/rode pad en als eerste (grofste combinatie) gebruik ik Monelo Premium met orange/gele pad.

De foto's zijn weer niet van veel meerwaarde waarschijnlijk..

Is mijn zware combinatie misschien nog te licht? Is er een andere combinatie die net nog wat grover is misschien?
 

Bijlagen

  • e34-1.png
    e34-1.png
    1,5 MB · Weergaven: 0
  • e34-2.png
    e34-2.png
    1,8 MB · Weergaven: 0
1. Het kan zijn dat deze lak heel hard is aangezien het een BMW op leeftijd is. Dus dat is zeker geen slechte overweging.

2. Veloce op gele pad is de zwaarste combi die je bij die set hebt.

Nu moet veloce op geel toch heel wat aan kunnen en effect zou je toch wel moeten zien. Wellicht niet na 1 aanzet, dus tussendoor goed controleren is daarom het beste om te zien of het "iets" heeft gedaan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat veloce op geel niets doet. Er zijn zwaardere opties, maar het moet toch gek lopen dat het niets doet.

Als je gerichter advies wilt zul je een foto moeten maken voordat je hebt gepolijst en na 1 "hit". Plak een klein stukje tape op het paneel dat je wilt fotograferen zodat er goed naar het oppervlak gekeken kan worden en niet naar de weerspiegeling.

Er zijn namelijk nog veel meer variabelen die het uitblijven van effect kunnen veroorzaken, waarbij techniek ook een grote speler is. Voordat je overstapt van een granaat naar een raket eerst eens kijken of het niet disproportioneel is.
 
Ik heb nu 2x Scholl s2 black gebruikt. Paarse Spiderpad of als je nog grover wil gaan dan ga je voor de witte spiderpad.
Wat een prachtig resultaat kan je daarmee behalen. Je hoeft eigenlijk niet eens meer te finishen zo‘n mooie glans heb je dan al. De krasjes in de lak zie je tijdens het polijsten gewoon verdwijnen, stoft amper en neemt makkelijk af.
Ik zou je deze combo aanraden voor deze lak.
Ik heb vandaag een zwarte Audi A6 met deze combo gedaan, wel gefinished met rejuvenate. Heel lichte korrel dus.
succes
 
Ik vraag mij af of je een auto uit 1994 kan vergelijken met een veel nieuwere zwarte auto? Wat denken jullie? Ik denk dat ik zo'n glans nooit meer red hoor. Ik probeer wat plakband plaatsjes te gaan maken van hoe ver ik ben.
 
Heb je een test spot gedaan? En misschien iets meer over de gebruikte techniek, hoeveel passes, etc? Iig moet je eerst de krassen wegpolijsten voor je aan finishen gaat denken. Voor diepe krassen is het misschien noodzakelijk om te schuren maar ondiepe krassen moeten zoals Roco ook aangeeft prima kunnen met een zware combi. Ben wel benieuwd naar iets meer info.
 
Meer info is zeker noodzakelijk. ;)

Mijn E36 uit '98 heeft ook vrij harde lak, maar is met Veloce - Geel aardig strak te krijgen (Uiteraard niet in één hit)
Zoals je op mijn avatar kan zien is er bij oude auto's natuurlijk veel glans te behalen.

Wat we weten:
* Je hebt Veloce op de Gele en Oranje pad gebruikt.

Wat we niet weten:
* Hoeveel polijstmiddel doe je op je pad?
* Hoe groot is je werkvlak?
* Werk je het polijstmiddel goed in c.q. beweeg je langzaam genoeg bij het maken van je dambord om de korrel te tijd te geven om te werken?
* Werk je het polijstmiddel helemaal door? (Werken richting hoogglans)
* Reinig je de pads regelmatig?
 
Wat een geweldige mooie reacties weer! In een andere thread heb ik al gemeld dat ik de materie op zich al enorm interessant vind, laat staan je auto tegelijkertijd ook nog eens laat glanzen!

Het moeilijkste vind ik nu wanneer ben je op de maximaal haalbare niveau/resultaat. Deze kleur diamant zwart is natuurlijk ook geen diepe zwart en ook dat heeft invloed waarschijnlijk. Ik zal morgen proberen wat foto's te nemen van de status op dit moment. Helaas nog wel met foute tape ben ik bang, maar die zit in de volgende bestelling :p

Even wat korte antwoorden op de bovenstaande vragen.

2 hits
4 druppels ter grootte van 25ct/ oppervlakte halve achterklep
De techniek die ik gebruik zal de korrel de tijd moeten geven inderdaad
Hoe lang moet je doorpolijsten? Waar let je op zodat je op tijd kunt stoppen?
Pads zijn altijd secuur schoon

Ik heb wel gezien dat mijn swirls weg gingen na de laatste hit, dat lijkt mij een goed teken. Nu is het dus zaak om in te schatten wanneer te stoppen en wat is het hoogst haalbare. Ik heb geen voorbeeld uiteraard, dus dat is best lastig.
Er zitten best nog wat zichtbare niet voelbare krasjes op en ik vind de hoogglans nog matig.
Ik hoop morgen voor beter foto materiaal te zorgen.
 
4 erwten is voldoende, 4 dotsen ter grootte van een €0,20 munt lijkt me wat veel.

Doorwerken zal het polijstmiddel transparanter maken. De korrels zijn dan verder afgebroken en je lubricatie is wat minder. Je werkt door tot het flink transparant is.

De twee foto's laten een prima lak zien. Misschien een licht waasje/dofheid, maar niet verkeerd, toch? :) Ook weinig orange peel of in ieder geval veeeel minder dan mijn E36.
 
Volgens mij ook niet slecht toch? Uiteraard kan je een mooie glans halen op je mooie BMW.
Zit er iemand bij jou in de buurt die je kan helpen? Een keer met iemand meekijken zegt 10x meer dan een paar woordjes op papier, het “monkey see monkey do” principe.
Dan kan je het zien en ervaren.
Snelheid van bewegen, welke combinatie tussen pad en polijstmiddel, hoeveel polijstmiddel, wanneer schoonmaken etc......
En anders......lekker blijven lezen. Zoveel mensen zoveel werkwijzes, houd daar rekening mee. Advies aannemen is altijd goed maar je moet doen wat het beste bij je past.
Komt vast goed
 
Inmiddels even begonnen aan mijn E34 Diamant zwart. u heb ik best geinvesteerd in een DAP EVO en allerlei spulletjes, maar ik "denk" dat ik niet het gewenste resultaat bereik.
Het lijkt wel of de hoogglans niet komt de "lichte krasjes" ook matig of helemaal niet verdwijnen.

Als (fijnste( combinatie gebruik ik Monelo finish met zwarte/rode pad en als eerste (grofste combinatie) gebruik ik Monelo Premium met orange/gele pad.
Voor mijn auto was het ook een beetje een zoektocht om uit te zoeken wat werkt (ook keiharde lak) wat in mijn geval goed werkte:
-Scholl zwart/witte Sandwich spiderpad icm met S3
-finishen zou ik met Finale doen maar dan op een witte Monello pad ipv zwart/rode pad welke ik echt te zacht vind daarvoor.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Klinkt in eerste instantie als teveel middel en te weinig hits maar dat is wat lastig te beoordelen zo. Een microfiber pad zoals deze van Meguiars is ook een optie om wat zwaarder te gaan. Daar heb ik goede resultaten mee gehaald op harde lakken. En er is zelfs nog een extremere versie van. Genoeg opties dus maar eerst de techniek checken zou ik zeggen.
 
Hier wat foto's van de lak meer gefocused. Het is ontzettend moelijk om resultaat over te brengen op een foto. De achterklep is geweldig verbeterd en de swirls zijn weg. Toch zegt mijn geveoel dat er meer echte glans op kan. Toch een soort dof waasje inderdaad en het glimt niet tegen je op.
De vieze plek was in deze een mooi equivalent voor een stukje tape.
 

Bijlagen

  • 20200714_140101.png
    20200714_140101.png
    462,6 KB · Weergaven: 0
  • 20200714_140135.png
    20200714_140135.png
    537,2 KB · Weergaven: 0
  • 20200714_140145.png
    20200714_140145.png
    559,8 KB · Weergaven: 0
Als je de finish beter wil hebben dan zou ik finishen met :
Monello finale of Rupes Geel op Monello wit/Scholl oranje
en een extra finish met:
Rupes wit op een Rupes witte pad
Als er dan nog een “waasje” inzit weet ik het ook niet meer...
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Blijft idd lastig te zien zo. Is het waasje ontstaan na het polijsten? Wat opties die ik kan bedenken:
Niet goed ontvet / afgenomen na polijsten.
Haze ontstaan door compound.
Probleem met de blanke lak.
De eerste twee zijn (eenvoudig) op te lossen. Zou eerst nog eens goed afnemen met Gyeon Prep en dan opnieuw finishen. Ik denk dat Rupes wit/wit niet sterk genoeg is voor echt harde lak, ik zou ook voor het finishen een test spot doen met verschillende finishing combis, dan 3/4 passes met maximaal drie erwtjes polish. Goed afnemen en het resultaat vergelijken. Dan pas de rest met de beste combi.
 
Hier wat foto's van de lak meer gefocused. Het is ontzettend moelijk om resultaat over te brengen op een foto. De achterklep is geweldig verbeterd en de swirls zijn weg. Toch zegt mijn geveoel dat er meer echte glans op kan. Toch een soort dof waasje inderdaad en het glimt niet tegen je op.
De vieze plek was in deze een mooi equivalent voor een stukje tape.

Ik heb het idee dat je de zelfde spiegel effect verwacht als een 2k lak, ofwel een lak zonder metallic deeltjes, maar dat gaat helaas niet. Op de fotos ziet het er erg goed uit, al kunnen wij niet zien of er krasjes in zitten aangezien er geen foto met een lampje oid wordt gemaakt, dus kunnen wij de krasjes niet goed zien in de licht bron.
 
ik zie op de laatste foto's ook niet echt een waasje. Hetgeen wat er misschien op lijkt is de fijne metallic-deeltjes die je eigenlijk overal even verdeel ziet?
 
ik zie op de laatste foto's ook niet echt een waasje. Hetgeen wat er misschien op lijkt is de fijne metallic-deeltjes die je eigenlijk overal even verdeel ziet?

eens. Ik heb de foto’s nu al een paar keer goed bekeken, maar of het ligt aan de leeftijd (mijn leeftijd ) of aan de foto’s, want ik kan zo geen waas bespeuren
 
Nou, het is ook geen diep zwart. Ik vind op de foto's de kleur ook niet diep ogen. Dus in combinatie met wat hij aangeeft kunnen we wel stellen dat de glans iets ontbreekt.

Is het zo'n oude lak dat dit kan verkrijten? Kwam er kleur op je pads terecht?
 
Nee de lak is niet verkrijt hoor, ziet er eigenlijk geweldig uit voor bijna 30 jaar. Maar daardoor ook knijter hard denk? Ik heb nu meerdere hits gedaan en als ik 4 hits doe op een klein stukje met "ik verwacht wel inmiddels" de juiste techniek zie ik pas de swirls weg gaan (langzaam) Dit is met de gele pad en Veloce.

Kan het dan toch zijn dat ik grover moet en dus het geadviseerde " Scholl zwart/witte Sandwich spiderpad icm met S3 "moet gaan testen?
Hier de foto's na 2 hits. Na 4 hits worden de krasjes en swirls dus zichtbaar onderbroken/minder.
 

Bijlagen

  • motorkap1.jpg
    motorkap1.jpg
    218,7 KB · Weergaven: 0
  • motorkap2.jpg
    motorkap2.jpg
    172,5 KB · Weergaven: 0