• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

New Car Treatment BMW 220i High Executive Coupé

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.982
193
47
Den Haag
Dit weekend stond de nieuwe auto van m'n collega op het programma voor een new car treatment. De auto is vorige week geleverd en m'n collega wilde deze goed beschermd hebben net als z'n vorige auto.

De auto werd vrijdagavond bij mij afgeleverd en gestald in de garage zodat ik de volgende ochtend er meteen naar de zaak daar aan de slag kon gaan.

De auto bij aanvang:
zelfs in een week en nog geen 400 kilometer verder kan de auto al behoorlijk vies zijn, zeker op een lichte kleur is dat duidelijk te zien.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Wasprogramma:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat het vuil los kan weken. Ditmaal ook een scheutje Nanolex Prefessional Concentrate Prewash bij de Kenotek foam gedaan zodat eventueel aangebrachte dealer meuk eraf zou gaan.

foto 03.jpg


Tijdens het weken van de vervuiling een paar bakjes koffie achterover geslagen. Na 10 minuten de auto grondig afgespoten en gewassen.
Na het wassen de auto nogmaals goed afgespoten.

foto 04.jpg


Daarna de lak ingespoten met Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200 en dit een aantal minuten laten inwerken. Er kwam niet heel veel reactie van de aanwezige ijzerdeeltjes af.

foto 05.jpg


De redelijk schone velgen ingespoten met Kenotek de-ironizer, ingeborsteld met de Stjärnagloss Grävling velgenborstel en een oude Monello washmitt en goed afgespoten.

foto 06.jpg

De auto nogmaals afgespoten zodat deze schoon de hal in kan om verder behandeld te worden.

Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af, her en der een teerpuntje maar dat was ook alles.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
autodealers staan er nou niet echt om bekend om een auto enigszins fatsoenlijk of op detailer niveau af te leveren, vaak wordt de auto volgeblaft met allerlei fillers die naderhand weg zijn en zo de ware staat van de lak laat zien.
In dit geval moet ik de dealer toch wel een zuinig klein complimentje geven want de lak stond er redelijk netjes bij. Geen D.IS.H.O (Dealer Installed Swirls Hologrammen Optie), geen wit uitgeslagen trims enz. Her en der wel wat swirls, met name op de veelal aanwezige hoogglans trims.

foto 08.jpg


foto 09.jpg


Lakdiktemeting:
Wow! Wat een verschillen! Op de hele auto metingen van 250 tot ver over de 350 richting 400 micron. Eerst twijfelde ik aan mezelf en heb de lakdiktemeter opnieuw gekalibreerd maar kwam weer tot dezelfde metingen. Het rare is dat de metingen op de motorkap slechts 100 tot 125 micron zijn.
De lak ziet er qua structuur overal hetzelfde uit, nergens spiegelgladde delen zoals je wel vaker ziet als deze geschuurd zijn (geen orangepeel).
Ik heb er geen logische verklaring voor. Iemand anders misschien?

foto 010.jpg


Polijsten:
zoals bekend zijn de lakken van BMW over het algemeen hard tot zeer hard en ik had me hier ook op ingesteld.
Ik ben begonnen met een medium combinatie van Gyeon blauwe pad en Gyeon Compound en dit was al voldoende om de lak netjes te krijgen. Sommige plekjes hadden iets meer correctie nodig en kregen een hit met Gyeon Compound+
Op zich was deze ene stap al voldoende geweest om de lak netjes te krijgen, maar voor m'n eigen gemoedsrust toch nog een 2de stap gedaan met een fijne combinatie van Gyeon witte pad en Gyeon Polish.
Voordeel van een gloednieuwe auto deze geen hele zware correctie nodig had.

foto 011.jpg


Nadat het polijsten klaar was, begonnen aan de randzaken.
Wat me opviel als de ramen vochtig waren, deze een waas vertoonde. Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe auto ingepakt met folie en allerlei stickers vervoerd wordt van de fabriek naar de dealer en daar de auto wordt ontdaan van allerlei bescherming.
Echter hebben ze vermoedelijk bij de dealer een aantal stickers verwijderd met grof geweld zoals een (botte) krabber met als gevolg allerlei krassen die zo diep zijn dat je er zelfs met je nagel in blijft hangen.
Ik heb hiervan enkele foto's en filmpjes van gemaakt en doorgestuurd naar m'n collega die hiermee de dealer gaat confronteren een deze dagen.

foto 012.jpg


Zelfs op de achterruit waren de afdrukken van de zuignappen nog duidelijk te zien als het raam vochtig is....
Gelukkig kon ik terug vallen op m'n redder in nood; Autoglym Car Glass Polish en een oranje Monello handpad. Naderhand was er niets meer van te zien.

foto 013.jpg


Het liep al richting het einde van de dag en ik had er flink de vaart erin, ik zat in zo'n flow dat ik zelfs nog tijd had om de bescherming aan te brengen.
Nadat de lak meermaals ontvet is, deze laten uitdampen/drogen voordat de bescherming werd aangebracht.
Ditmaal gekozen voor de meest duurzame bescherming namelijk de Gyeon Syncro.
Nadat de lak was voorzien van 2 lagen Mohs en naderhand Skin, was het tijd om naar huis te gaan, het liep al tegen 18 uur en ik vond het welletjes voor vandaag.

foto 014.jpg


Om de auto goed te laten drogen, deze binnen binnen gezet waar het warmer is dan in de centrale hal.
Met een pot vaseline en een 5 kilo voorhamer past alles :D

foto 016.jpg

De volgende ochtend (zondag) weer vroeg op de zaak (06:45 uur :zzz:) om de laatste puntjes op de welbekende i te zetten.
- alle ruiten (behalve voorruit) nogmaals gereinigd met Autoglym Car Glass Polish
- de uitlaattips voorzien van een laagje Gyeon Rim
- de banden behandeld met Dodo Juice Dark Matter

De glans en reflectie zit er weer goed in :cool:

foto 017.jpg


foto 018.jpg


Omdat het met bakken uit de lucht kwam, een paar foto's binnen gemaakt.

BMW 220i  (120).jpg


BMW 220i  (121).jpg


BMW 220i  (122).jpg


BMW 220i  (123).jpg


BMW 220i  (124).jpg


BMW 220i  (125).jpg


Op een gegeven moment spetterde het nog een beetje en toch maar de auto naar buiten gereden. Linksom of rechtsom had 'ie dat toch wel gemoeten want de auto moest terug naar de eigenaar....
 
Mooi hoor en zeker ook een mooie auto heb er ook voor gekeken maar het dak kon er niet vanaf :laughing:
Wel triest om te zien hoe het voorruit eruit ziet na afleveren van de auto. Zou daar niet heel vrolijk van worden.

Hij is netjes geworden en kan er weer even tegen, ben wel benieuwd wat de reactie zal zijn van de dealer over het voorruit.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Die staat er weer fatsoenlijk en goed beschermd bij. Netjes!
Echt absurd hoe ze een nieuwe auto zo kunnen afleveren... Ik houd de ogen goed open straks bij onze nieuwe auto. :joy:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi werk afgeleverd, jammer van die defecten.

Wat betreft de motorkap zou het kunnen dat deze van aluminium is. Als dat het geval is zit daar een “anti roest” grondlaag minder op heb ik me laten vertellen.

Ik had laatst een Toyota Prius met ook zo een verschil tussen de motorkap en de rest van de wagen. Vandaar dat ik toen ook op onderzoek ben uitgegaan om de reden te kennen.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Zeer mooi resultaat en het blijft wonderlijk om zo een nieuwe auto af te leveren, maar hij staat weer
heerlijk te blinken. De uren goed besteed aan deze dikke beamer en aan het verslag.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Oh ja, over dat puntje lakdikte. Mijn schoonmoeder werkt bij een dealer (schadeherstelafdeling) en die heeft wel eens aangegeven dat het met enige regelmaat voor komt dat er schade aan nieuwe auto's wordt gemaakt bij het klaarmaken. Dan worden schades dus keurig hersteld, maar heeft de auto nog zo goed als niets gereden. Even navraag bij de dealer kan dus uitsluitsel geven. Zij heeft hier zelf ook een hekel aan, maar dan meer vanuit het planningoogpunt omdat dergelijk werk met prioriteit even tussendoor moet :D
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Ik heb zelf ook ooit een nieuwe auto ontvangen welke al schade had bij het afrijden van de trailer. Ik kreeg toen te horen dat de auto nog niet op mijn naam stond toen en dat Pon de eigenaar is tot de overschrijving dus dat het niet als schade telt omdat de eigenaar het zelf hersteld voor overname.
ik was hier niet blij mee en wilde annuleren maar dat mag alleen als ik 16% van het totale aankoopbedrag betaalde als annulering. Kortom, auto in ontvangst genomen en nooit helemaal tevreden mee geweest, ik bleef het zien helaas.
Mij werd toen ook verteld dat ze het schijnbaar niet verplicht zijn te melden omdat je nog geen eigenaar bent.

ik koop geen nieuwe auto’s meer dus zal dit niet snel meer meemaken maar vind dit geen goed gebruik.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi uitgebreid en interessant verslag, vooral ook die verschillen in lakdikte. Als ik zulke lakdiktes zou meten bij een gebruikte auto zou ik toch echt spuitwerk vermoeden, maar dat is hier niet heel waarschijnlijk. Het is wel een kakafonie aan lijntjes en vouwen zo'n moderne BMW. Weliswaar heeft deze geen idioot grote grille, maar dan wel weer een dubbele sierlijst, chroomkleurig én nota bene zwart hoogglans. Waarom toch :weary_face: Die zwarte dorpel en diffuser vind ik ook wel een tikje over-the-top op een 220.

Voor het glas gebruik je de oranje handpad, werkt dat makkelijk dan een machine?
 
@Schuurfonds,
Ik vind het met de hand makkelijker verwerken dan met een machine omdat je beter in de hoekjes kan komen en daarbij kan met machinaal verwerken behoorlijk stoffen t.o.v. handmatig verwerken.

Overigens zijn de dorpels en diffuser donkergrijs en geen zwart ;)