• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW 320i LCI M Sport - eerste keer detailing

MrJeJo

Detailing trainee
24 feb 2018
15
45
Vandaag voor het eerst een poging tot detailing gedaan. Om 8:30 uur begonnen en om 18:30 uur eindelijk klaar. Een hele klus, ook de binnenkant gedaan, en nu ben ik gaar. Deze auto heb ik pas een maandje, en deze is nog geen jaar oud, dus er waren geen heftige herstelwerkzaamheden nodig. Hier en daar wat swirls en kleine krasjes. Wel zaten er nog type-aanduiding en een dealerplaatje op de achterklep, die heb ik verwijderd, een clean look vind ik mooier. Hieronder een samenvatting van wat ik heb gedaan, met wat foto's.

Start om 8:30 uur, de auto was redelijk smerig.

bmw_1_zpsb03jjmzh.jpg


bmw_2_zpsrrsb4hez.jpg


bmw_4_zpsyvtprvyw.jpg


De inmiddels verwijderde type aanduiding en dealerplaatje onder de kentekenplaat:

bmw_3_zpsdoxcvoga.jpg



1. Allereerst heb ik met een föhn en flosdraad de type-aanduiding en dealerplaatje van de achterklep afgehaald. De resterende dubbelzijdige tape heb ik met wat wasbenzine verwijderd.

2. Het motorcompartiment heb ik met wat Poorboys APC (1:10) afgenomen. Ik heb geen water gebruikt, omdat alles nog redelijk schoon was.

3. De velgen heb ik natgespoten met een Kärcher K2. Vervolgens ingespoten met Non-Ferro. De wielkasten van binnen met Poorboys APC. Met een kwast en spons de binnenkant en voorkant schoongemaakt. Ik heb velg voor velg afgewerkt.

4. De sponningen van de deuren, motorkap en achterklep heb ik ook met wat APC schoongemaakt.

5. De auto afgespoten met de Kärcher.

6. Ingeschuimd met Kärcher en foam kit gevuld met Artico Magico. Van onder naar boven.

7. Gewassen met twee emmers incl Grid Guards. Lavare shampoo gebruikt. Een Icredimitt voor de bovenzijde, en een Monello wash mitt voor de onderzijde. Afgedroogd met Senza Acqua drying towel.

8. Kleien met Dolce Verde, Perfetto Detailer spray en een MF doek. Voor het eerst dat ik klei heb gebruikt op een auto, eerst wel spannend, maar er kwam behoorlijk wat bruine zooi vanaf. Mooi spul dat klei.

Na het kleien:

bmw_5_zpst0esljig.jpg


9. De gehele auto gepolijst met een DAP900v3, een oranje (light cutting) Monello pad en Mezzo polish. Ook voor het eerst met een DAP gewerkt, ook dit was even spannend, maar na een tijdje gaat 't vanzelf. Vervolgens de witte (polishing) Monello pad en Finale finishing polish. Ik hoefde gelukkig geen tape te gebruiker omdat er nauwelijks zwarte delen aanwezig zijn. Ik had een felle zaklamp bij de hand om het resultaat te beoordelen. Tussendoor ontvette ik de panelen met Nanolex EX.

10. De gehele auto vluchtig ontvet met Nanolex EX en een MF doek.

Na het polijsten en ontvetten:

bmw_7_zpsmig5a4zk.jpg


bmw_6_zpsh8as1y8j.jpg


11. De buitenkant van de ruiten gedaan met Dodo Juice Clearly Menthol en een Vetro Bianco doek.

12. De auto in de Collinite Liquid Insulator Wax 845 gezet met een applicator. Ik wilde de DAp hiervoor gebruiken maar ik had daar geen puf meer voor. Met een applicator werkte net zo goed.

13. Velgen gesealed met Poorboys Wheel Sealant en een applicator.

14. Bandendressing van Meguiars aangebracht.

15. Daarna nog even snel de binnenkant gedaan; stofzuigen, leder conditioner, binnenkant ramen, wat dressing voor het dashboard (Poorboys Natural Look dressing).

Kostte mijn gehele zaterdag, maar ik ben tevreden. Tips en / of opmerkingen zijn welkom!

Het eindresultaat:

bmw_8_zpsm0qivtxw.jpg


bmw_9_zps34ebg21a.jpg
 
Wow, je hebt vast geen koffie en lunch gehad!

In 10 uur tijd binnen, buiten, wielen en motorruimte.o_O Ik doe in di tijd nu alleen de buitenkant nog mee en dan moet ik me ook nog “haasten”. :innocent: Ik neem daar tegenwoordig liever wat meer tijd voor.
Erg herkenbaar, mijn eerste keer wilde ik ook alles doen. :p

Fraai resultaat! Kunt zien dat de auto er van opgeknapt is! Glimt als een malle :blush: Morgen dus lekker van genieten.
En van nu af aan, kun je het bijhouden, kost minder tijd.
 
  • Leuk
Reactions: MrJeJo
@m@rio
Dank je m@rio. Nee ik heb verder niets meer op de ramen gesmeerd, wat is aan te bevelen? Ik neem aan dat ik er geen wax voor kan gebruiken?
 
Hahahaha, ja dat snap ik. Ben vanmiddag ook weer twee uur bezig geweest met binnenkant en banden, even snel bijhouden noem ik dat.

Heb je trouwens alles met een pad gedaan, of heb je tussendoor gewisseld?
Tussendoor schoonmaken kost me nl ook redelijk wat tijd en dan heb ik van elke kleur ca 4 pads liggen. Zo’n XC60 is toch niet veel groter dan een 320?

Voor de ramen heb je diverse, zoals Rainkleer, Rain-X, Gyeon View of Glaco. Never nooit wax op je voorraam. Zij- en achterruiten kan je evt met wax doen, maar ik houd daar niet van.
 
  • Leuk
Reactions: MrJeJo
Wow ziet er goed uit zeg! Ik ga binnenkort ook voor het eerst detailen, maar respect dat je alles in 1 dag hebt gedaan! Ik doe de motor en het interieur op een aparte dag. Maar netjes gedaan zeg, mooie auto! :)
 
  • Leuk
Reactions: MrJeJo