Vandaag voor het eerst een poging tot detailing gedaan. Om 8:30 uur begonnen en om 18:30 uur eindelijk klaar. Een hele klus, ook de binnenkant gedaan, en nu ben ik gaar. Deze auto heb ik pas een maandje, en deze is nog geen jaar oud, dus er waren geen heftige herstelwerkzaamheden nodig. Hier en daar wat swirls en kleine krasjes. Wel zaten er nog type-aanduiding en een dealerplaatje op de achterklep, die heb ik verwijderd, een clean look vind ik mooier. Hieronder een samenvatting van wat ik heb gedaan, met wat foto's.
Start om 8:30 uur, de auto was redelijk smerig.
De inmiddels verwijderde type aanduiding en dealerplaatje onder de kentekenplaat:
1. Allereerst heb ik met een föhn en flosdraad de type-aanduiding en dealerplaatje van de achterklep afgehaald. De resterende dubbelzijdige tape heb ik met wat wasbenzine verwijderd.
2. Het motorcompartiment heb ik met wat Poorboys APC (1:10) afgenomen. Ik heb geen water gebruikt, omdat alles nog redelijk schoon was.
3. De velgen heb ik natgespoten met een Kärcher K2. Vervolgens ingespoten met Non-Ferro. De wielkasten van binnen met Poorboys APC. Met een kwast en spons de binnenkant en voorkant schoongemaakt. Ik heb velg voor velg afgewerkt.
4. De sponningen van de deuren, motorkap en achterklep heb ik ook met wat APC schoongemaakt.
5. De auto afgespoten met de Kärcher.
6. Ingeschuimd met Kärcher en foam kit gevuld met Artico Magico. Van onder naar boven.
7. Gewassen met twee emmers incl Grid Guards. Lavare shampoo gebruikt. Een Icredimitt voor de bovenzijde, en een Monello wash mitt voor de onderzijde. Afgedroogd met Senza Acqua drying towel.
8. Kleien met Dolce Verde, Perfetto Detailer spray en een MF doek. Voor het eerst dat ik klei heb gebruikt op een auto, eerst wel spannend, maar er kwam behoorlijk wat bruine zooi vanaf. Mooi spul dat klei.
Na het kleien:
9. De gehele auto gepolijst met een DAP900v3, een oranje (light cutting) Monello pad en Mezzo polish. Ook voor het eerst met een DAP gewerkt, ook dit was even spannend, maar na een tijdje gaat 't vanzelf. Vervolgens de witte (polishing) Monello pad en Finale finishing polish. Ik hoefde gelukkig geen tape te gebruiker omdat er nauwelijks zwarte delen aanwezig zijn. Ik had een felle zaklamp bij de hand om het resultaat te beoordelen. Tussendoor ontvette ik de panelen met Nanolex EX.
10. De gehele auto vluchtig ontvet met Nanolex EX en een MF doek.
Na het polijsten en ontvetten:
11. De buitenkant van de ruiten gedaan met Dodo Juice Clearly Menthol en een Vetro Bianco doek.
12. De auto in de Collinite Liquid Insulator Wax 845 gezet met een applicator. Ik wilde de DAp hiervoor gebruiken maar ik had daar geen puf meer voor. Met een applicator werkte net zo goed.
13. Velgen gesealed met Poorboys Wheel Sealant en een applicator.
14. Bandendressing van Meguiars aangebracht.
15. Daarna nog even snel de binnenkant gedaan; stofzuigen, leder conditioner, binnenkant ramen, wat dressing voor het dashboard (Poorboys Natural Look dressing).
Kostte mijn gehele zaterdag, maar ik ben tevreden. Tips en / of opmerkingen zijn welkom!
Het eindresultaat:
Start om 8:30 uur, de auto was redelijk smerig.
De inmiddels verwijderde type aanduiding en dealerplaatje onder de kentekenplaat:
1. Allereerst heb ik met een föhn en flosdraad de type-aanduiding en dealerplaatje van de achterklep afgehaald. De resterende dubbelzijdige tape heb ik met wat wasbenzine verwijderd.
2. Het motorcompartiment heb ik met wat Poorboys APC (1:10) afgenomen. Ik heb geen water gebruikt, omdat alles nog redelijk schoon was.
3. De velgen heb ik natgespoten met een Kärcher K2. Vervolgens ingespoten met Non-Ferro. De wielkasten van binnen met Poorboys APC. Met een kwast en spons de binnenkant en voorkant schoongemaakt. Ik heb velg voor velg afgewerkt.
4. De sponningen van de deuren, motorkap en achterklep heb ik ook met wat APC schoongemaakt.
5. De auto afgespoten met de Kärcher.
6. Ingeschuimd met Kärcher en foam kit gevuld met Artico Magico. Van onder naar boven.
7. Gewassen met twee emmers incl Grid Guards. Lavare shampoo gebruikt. Een Icredimitt voor de bovenzijde, en een Monello wash mitt voor de onderzijde. Afgedroogd met Senza Acqua drying towel.
8. Kleien met Dolce Verde, Perfetto Detailer spray en een MF doek. Voor het eerst dat ik klei heb gebruikt op een auto, eerst wel spannend, maar er kwam behoorlijk wat bruine zooi vanaf. Mooi spul dat klei.
Na het kleien:
9. De gehele auto gepolijst met een DAP900v3, een oranje (light cutting) Monello pad en Mezzo polish. Ook voor het eerst met een DAP gewerkt, ook dit was even spannend, maar na een tijdje gaat 't vanzelf. Vervolgens de witte (polishing) Monello pad en Finale finishing polish. Ik hoefde gelukkig geen tape te gebruiker omdat er nauwelijks zwarte delen aanwezig zijn. Ik had een felle zaklamp bij de hand om het resultaat te beoordelen. Tussendoor ontvette ik de panelen met Nanolex EX.
10. De gehele auto vluchtig ontvet met Nanolex EX en een MF doek.
Na het polijsten en ontvetten:
11. De buitenkant van de ruiten gedaan met Dodo Juice Clearly Menthol en een Vetro Bianco doek.
12. De auto in de Collinite Liquid Insulator Wax 845 gezet met een applicator. Ik wilde de DAp hiervoor gebruiken maar ik had daar geen puf meer voor. Met een applicator werkte net zo goed.
13. Velgen gesealed met Poorboys Wheel Sealant en een applicator.
14. Bandendressing van Meguiars aangebracht.
15. Daarna nog even snel de binnenkant gedaan; stofzuigen, leder conditioner, binnenkant ramen, wat dressing voor het dashboard (Poorboys Natural Look dressing).
Kostte mijn gehele zaterdag, maar ik ben tevreden. Tips en / of opmerkingen zijn welkom!
Het eindresultaat: