• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 5-Serie F10 Midnight Blue Metallic gewassen met water en zeem

Moet je swirls laten zien aan een onwetende eigenaar?

  • Ja.

    Stemmen: 32 97,0%
  • Nee.

    Stemmen: 1 3,0%

  • Totaal aantal stemmers
    33

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Hallo allen,

Gisteravond en vandaag heb ik deze mooie BMW 5-serie van de F10 generatie aan mogen pakken. De eigenaar is er op zijn manier hartstikke zuinig mee en dat was ook te zien.

IMG20210107191216.jpg

De auto was redelijk schoon bij binnenkomst en er zat duidelijk iets van bescherming op.

Interessant/schokkend genoeg, vertelde de eigenaar dat hij de auto regelmatig wast met alleen water en een zeem. Oftewel, spuit er water op en neemt dit gelijk af met een zeem. Yikes. De bescherming die erop zat, was dan ook van..... De wasstraat! En die deed het beter dan ik had gedacht: geen zuivere ronde beads of dat het water er makkelijk afrolde, maar standtijd was toch al een maand of twee. De eigenaar vertelde dat er bij goed zonlicht wel enkele krassen van de heg aan de passagierszijde zichtbaar waren.

Verder waren alle kiertjes en naden al hartstikke schoon, super. Wel veel ingebakken remstof. In overleg met de eigenaar hoefde hier niks aan gedaan te worden (dit had véél moeite gekost, zelfs met Korrosol.

De schade van wassen met water en een zeem en langs de heg rijden:
IMG_0318.JPG

IMG_0317.JPG

IMG_0312.JPG

IMG_0324.JPG
IMG_0309.JPG


Ja, oef, dat is wel flink, vooral voor zo' jonge auto. Ik schrok ervan, dat ik dit zag. Wat ik een beetje lastig vind, wil ik die swirls verwijderen? Wil ik die swirls laten zien aan de eigenaar? De swirls aan de flanken waren echt heel erg, maar meneer ziet ze duidelijk niet, die ziet alleen de nóg diepere krassen van de heg, in het juiste licht. Wassen met enkel water ging hij ook niet snel mee stoppen, 'want het werkt perfect'.

Ik ben dan erg in tweestrijd, ene kant denk ik: Laat gewoon die swirls zien en overtuig hem dat wassen met water niet werkt. Andere kant: hij heeft ze nog nooit gezien, waarom zou ik ze laten zien? Zodat ik er extra werk mee krijg en geld aan kan verdienen? Of omdat ik hem wil helpen zijn auto zo mooi mogelijk te maken en hij daar blij van zou worden? Hoe denken jullie daarover?

Krassen verwijderen/minder zichtbaar maken:
IMG_20210108_143217_141.jpg
IMG_20210108_142322.jpg
IMG_20210108_143217_153.jpg
IMG_20210108_143217_147.jpg
IMG_20210108_142211.jpg
IMG_20210108_143217_137.jpg
IMG_20210108_143217_123.jpg


Die krassen zijn wel redelijk gelukt! Ik ging niet voor complete verwijdering, want dat durfde ik gewoon niet.... ik ben gebleven bij Rupes geel op een gele Rupes 125mm foam pad op mijn Flex XFE 7-15. Werkt heerlijk! Ook van een poetsbeurt van twee jaar geleden waren er nog wat poetsbanen (eigenaar ook nog nooit gezien) en wax-residu in de kiertjes.

Eindresultaat:
IMG_20210108_143217_058.jpg
IMG_20210108_143217_067.jpg
IMG_20210108_143217_098.jpg
IMG_20210108_143217_107.jpg

Daar staat eigenlijk gewoon een verschrikkelijk mooie auto!


Door de lakverzegeling en de wax glanst de auto weer geweldig! Zodra er ook maar een beetje zon opstond, ja, dan weet je het wel.... Maar de eigenaar was reuzeblij. Eerstvolgende keer dat hij gaat wassen gaat hij dat proberen met een rinseless wash setje van mij, kijken of dat bevalt. Ik hoop het voor de auto!

En kijken of hij hier het verschil zit aan de passagiersdeur, voor mij was het in ieder geval een belachelijk verschil:
IMG_0330.JPG


Bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • IMG_0347.JPG
    IMG_0347.JPG
    317 KB · Weergaven: 98
Gewoon de zaklamp erop zetten en de eigenaar zelf laten oordelen.

Desnoods die je een 50/50 op de motorkap hoe de lak wel eruit hoort/komt te zien als de swirls weg zijn.

Overigens doe ik een auto helemaal of ik doe het niet.
Laatst had ik er eentje met een zwarte auto. Of ik wat aan de krasjes kon doen op de motorkap. Uiteraard een rondje om de auto met de Faro in de hand en de eigenaar gewezen op alle lakdefecten.

Prijs genoemd maar dat was allemaal overdreven, niet nodig, te duur enz. Of ik alleen de motorkap dan wilde doen.
Heb gewoon nee gezegd. Ik ben langer bezig met de voorbereidingen en het opruimen van m'n spullen dan dat ik bezig ben met de motorkap.

Daarbij ziet het er niet uit, een mooie glanzende zwarte motorkap en de rest van de auto 50 shades of grey.
 
Nice hoor de krassen netjes tot aanvaardbaar kunnen wegwerken. Blijft lastig om te bepalen tot hoe diep je door zou kunnen gaan natuurlijk. Denk dat de meeste mensen swirls wel zien maar niet weten hoe het er ook uit zou kunnen zien na bewerking. Totdat ze de auto zien en er dan versteld van staan.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Ik zou in zo'n geval (na overleg) heel sterk de neiging hebben om 1 paneel netjes swirl-vrij te maken, en dan de eigenaar te laten kijken, dan zal ie zien dat de kleur veel minder mooi diep toont door alle swirls, waardoor de lakkleur een lichte zweem krijgt. Door het verschil zo zichtbaar te maken, kun je iemand ook leren om anders te kijken.
 
"Zalig zijn de onwetenden" / "Ignorance is bliss"

De eigenaar is zich waarschijnlijk niet bewust, maar toont aan wel zuinig te willen zijn op zijn auto. Hij komt daarvoor immers ook naar jou. Je bent het verplicht om hem te vertellen dat hij het beter kan doen. Als in, je kunt het nóg beter doen.

Zie het als een "shit sandwich"; je verpakt een nare boodschap in complimenten.

De auto was aardig schoon zeg, zelfs de naden en kieren. Dat maak ik niet vaak mee! Wel zag ik veel waskrassen en aangezien je aangaf de auto te wassen met louter water en een zeem, vind ik dat ook niet vreemd.

Hier, kijk.

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen zul je op de geijkte manier moeten wassen.....dan hou je hem nog knapper!


Of het gesprek vervolgens de ruimte biedt om een vervolg te bespreken, zul je van hem wel horen of aan hem merken. Je hoeft het niet op te dringen.
 
Je hebt nu die diepere krassen weggewerkt. Je pad is veel breder dan de kras. Hier zou hij toch verschil moeten zien tussen het behandelde deel en de rest van de panelen, niet?

1 paneel volledig doen en de rest niet staat i.m.o. ook niet.

Nuja, wanneer de eigenaar tevreden is, moet jij ook tevreden zijn
 
Ik zou inderdaad ook aan de eigenaar mededelen dat het ongetwijfeld goed bedoelt is om met water en zeem te wassen, maar dat er daardoor wel zo'n swirls ontstaatn. Als je hem vervolgens uitlegt dat het wassen met het 2-emmersysteem i.c.m. shampoo zulke swirls voorkomt en daarnaast ook nog de vervuiling beter verwijderd, dan kan de eigenaar zelf besluiten of dat hem waard is (het lijkt mij van wel, als je zuinig bent op de auto dan wil je toch die kleine moeite doen om swirls te voorkomen).
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Heren, jullie hebben mij overtuigd, bedankt voor het meedenken!

Volgende keer dat ik meneer bij de auto spreek ga ik met de zaklamp erop en laat ik het zien. Hopelijk krijg ik dan de kans om de BMW dan helemaal strak te maken en de eigenaar te helpen. :innocent:

In dat geval komt er een hele uitgebreide show-off van deze BMW!

Bij de volgende enthousiastere klant zal ik het ook doen! (Nu heb ik ook nog veel 'normale' klanten, weet nog niet of ik het daarbij wil laten zien, maar ik denk dat dat wel komt.)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en RoCo

Vergelijkbare onderwerpen