• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW 5 Touring F11

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
463
135
Afgelopen weekend mocht ik me over deze dame buigen. Ze was al een keertje langs geweest voor een inspectie en zag er toen best goed uit. Maar zoals dat gaat moet je soms wat beter kijken om de echte schoonheid / imperfecties te zien.

De gevolgde stappen:

  • Foamen.
  • Kieren, sponningen, tankdop, etc nagelopen met kwasten en APC
  • Goed afgespoten met de hoge druk.
  • Gewassen met twee emmer methode, wederom een mix: shampoo met een beetje APC
  • Volledige auto uitgebreid van ijzer ontdaan.
  • Met teer chemicaliën wat nauwkeuriger te werk gegaan.
  • Met microfiber kleidoek en lube de auto gekleid.
  • Binnen gezet en grondig gedroogd met doeken en een Bigboi Buddy
  • Aftapen rubberen delen
  • Lakdikte gemeten
  • Inspectie van de lak.
  • Het werd een tweestaps correctie, ook deze BMW had erg harde lak.
  • Ingebrande vogelpoep uitgeschuurd
  • Ruiten gereinigd. Veel hardnekkige waterspots dus gekleid, met speciale glas polish gepolijst en voorruit van repellant voorzien.
  • Uitlaat met chrome polish.
  • Twee lagen keramische coating
  • Spray Sealant om het af te toppen
  • Motor ruimte met stoomreiniger, APC, kwast en MF doeken schoongemaakt en van dressing voorzien.
  • De winter set met all season banden was al eerder gebracht. Die waren pikzwart en in matige staat aan de binnenzijde. Flink wat tijd besteed om met APC, borstels, thinner, ijzer chemicaliën, klei ze weer een beetje toonbaar te krijgen. Daarna de voorzijde licht gepolijst, gecoat en de banden van dressing voorzien en uiteindelijk gemonteerd.
  • Interieur gereinigd, lederen stoelen met conditioner gevoed. Matten en vloer met de extractor, de hemelbekleding zat onder de chocolademelk vlekken, met de stoomreiniger alles weg gekregen.

Na mijn vorige detail had ik me voorgenomen iets minder lang bezig te zijn. Dat is redelijk gelukt, ongeveer 23u in totaal dit keer. Toch nog wat veel maar het resultaat is m.i. nagenoeg perfect. De eigenaar heeft hier en daar een beetje geholpen en ondertussen wat uitleg gekregen en was erg tevreden.

De staat vooraf, niet slecht wel vies inc. vogelpoep op de motorkap.
BMW1.jpg

Bij het foamen een keer Polarblast en Auto-Foam door elkaar gebruikt. Er zat behoorlijk veel ijzer op de hele auto en een paar flinke brokken teer:
BMW2.jpg

En ook een paar grote brokken hars:
BMW3.jpg

Een paar weken geleden heb ik de verlichting geupgrade met 4 stuks Garage LED lights van Amazon. Een enorme bak licht (80W / 8000 lumen per stuk) in een E27 fitting. Ik heb ook een paar Scangrip lampen maar deze budget oplossing doet niet veel onder om defecten goed te kunnen onderscheiden en is een perfecte basis voor een fractie van de prijs. Toch veel swirls, hier en daar een diepere kras en ingebrande vogelpoep die ik met de Nano heb geschuurd:
BMW4.jpg

BMW5.jpg

Lakdikte was prima in orde, een paneel was overgespoten nadat er een kinderstepje tegenaan was gevallen:
BMW7.jpg

Leer, before, 50/50 en after:
BMW6.jpg

Verder veel viezigheid en spetters op de hemelbekleding:
BMW8.jpg

En het uiteindelijke resultaat:
BMW9.jpg

IMG_7982.JPEG

Ik heb nog een klein filmpje van het eindresultaat toegevoegd:
 
Laatst bewerkt:
Die staat er weer fris bij!
Netjes. Waarmee heb je precies geschuurd? Ik ben er zelf namelijk altijd huiverig mee o_O
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Chocolademelkspetters tegen het plafond? Hoe dan?

23 uur vind ik een aardige tijd, maar ik ben niet zo gewend aan de detail-tijden die hier gehanteerd worden. Schitterend resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Flink werk weer! Niet echt een dankbare kleur, maar hij staat er netjes bij.

Die hemelbekleding :weary_face: fijn dat je het er uit hebt gekregen!

Heb je de velgen niet in een coating gezet?
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Lijkt de zelfde kleur als de 4serie die ik van de week gedaan heb. Maar een mooi resultaat en weer schoon vooral. Hoe krijgen mensen het toch toch voor elkaar. Merk je verschil als je wat APC door de shampoo doet?
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Die staat er weer fris bij!
Netjes. Waarmee heb je precies geschuurd? Ik ben er zelf namelijk altijd huiverig mee o_O
Dat hoeft m.i. niet. Ik heb het eerst geprobeerd met compound (Rupes Blauw op een MF pad), daar had ik onvoldoende resultaat mee. Ik had de lakdikte al gemeten. Ook in de deurpost, als je die van elkaar aftrekt weet je ongeveer hoeveel marge je minimaal hebt. Daarna met 2000 grit op de Rupes Nano met weinig druk een eerste pass gedaan, resultaat bekeken, nog een extra pass en toen was het goed, daarna weer gepolijst en genoemde combi heeft geen enkel probleem om de 2000 grit weg te krijgen. Als je niet te gek doet en niet teveel passes per keer dan valt het reuze mee hoeveel micron je echt weg haalt. Er zaten op het dak ook nog twee ingebrande plekken die ik op dezelfde manier heb behandeld.
Chocolademelkspetters tegen het plafond? Hoe dan?

23 uur vind ik een aardige tijd, maar ik ben niet zo gewend aan de detail-tijden die hier gehanteerd worden. Schitterend resultaat!
Iets met kleine kinderen, pakjes chocomel en drempels...

Ik vind het ook nog wat veel maar grofweg: 3 uur wassen, reinigen, kleien, drogen, aftapen. 10 uur twee staps polijsten, inc testspot, schuren, etc. 10 uur coaten, wielen, interieur, hemelbekleding, motorruimte en puntjes op de i zoals het wegpolijsten van waterspots uit de ruiten.

Flink werk weer! Niet echt een dankbare kleur, maar hij staat er netjes bij.

Die hemelbekleding :weary_face: fijn dat je het er uit hebt gekregen!

Heb je de velgen niet in een coating gezet?
De foto's doen niet echt recht aan de kleur, heb nog een filmpje toegevoegd. Als hij vies is dan slaat het een beetje dood, maar toen hij klaar was kwam hij echt goed tot zijn recht.
De stoomreiniger met een MF doek eromheen gewikkeld en dan voorzichtig te werk gaan werkte perfect op de hemelbekleding.
Inderdaad. velgen zijn gecoat heb ik nu aangepast. Vergeet altijd wel wat..
Lijkt de zelfde kleur als de 4serie die ik van de week gedaan heb. Maar een mooi resultaat en weer schoon vooral. Hoe krijgen mensen het toch toch voor elkaar. Merk je verschil als je wat APC door de shampoo doet?
Dat was ook een mooi resultaat. Ik heb het idee dat hij dan iets beter reinigt en eventuele wax resten (daar had deze geen last van) beter stript. Gebruik het alleen als voorbereiding op polijsten.
 
Mooi resultaat :cool: wat sommige mensen in de auto doen is mij echt een raadsel.. ik heb ook kids die klein zijn geweest, maar ik heb nog nooit chocomel in mijn hemeltje gehad
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Dit is alweer een wat ouder topic, maar gezien je forumnaam snap ik de interesse. Eigenlijk is het heel eenvoudig, neem je favoriete interieur reiniger, een detail borstel en een MF doek of twee. Insprayen, agiteren, afnemen.
Zie ook voor een langere versie:
 
Laatst bewerkt: