• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW 520i F10 Alpinweiss

Zluytr

Detailing guru
25 nov 2014
3.647
193
42
Dit weekend stond eindelijk mijn eigen BMW 5 op het programma. Nou is dit niet de eerste auto die ik detail maar heb ik eigenlijk nooit een verslag gemaakt.

Dus is dit een soort van ontmaagding :innocent:

De 5 hebben wij sinds Augustus in bezit, maar heeft nooit echt de verdiende aandacht gekregen, op een vluchtige beurt net na aanschaf na. Normaal niet echt mijn stijl, maar door een drukke verhuizing en een 3e spruit is het er niet echt van gekomen.

De auto bij aanvang was niet zo spannend, ik had hem een week eerder nog gewassen dus op wat kadavers na was de auto niet zo heel vies.
1_zpssyrwedoh.jpg


De velgen zitten er net een paar maanden onder, en zijn daar voor volledig behandeld en beschermt met 2 lagen Rim en een laag Cancoat. Dus hier hoefde niet veel aan te gebeuren.

Ik ben ook met de wielen begonnen, door deze af te spoelen met een HD, en de velgen en banden te wassen met een sopje van Bath+.

Daarna was ik begonnen met de auto door deze eerst in te spuiten met een verdunde TFR van Autoglym in een plantenspuit. Hier door had het geen schuimende werking, maar dat maakte voor het resultaat niet uit.
1%2012_zpsiidsjgbz.jpg

En dit direct gevolg door een deken van Monello foam 1 op 20 verdund.
2_zps0mv3ngu7.jpg

En na een paar minuten dit alles weer afgespoten met hoge druk. Waar na de auto eigenlijk best schoon LEEK.
3_zpsmuwc8cyu.jpg

Ik was die dag laat in de middag begonnen, en de zon stond er vol op dus had ik de auto hierna naar binnen gereden voor de verdere stappen.
4_zpsenz8pbc8.jpg

toch best een verademing, want ik had die dag maar 1 “zal ik hem er naast zetten” gehad.

Eenmaal binnen had ik de auto ontdaan van z’n kentekenplaten en had ik heb gewassen met een sopje van Lavare en mitts van Microfiber Madness (wat een topper) en Gyeon en de onderkant van de auto met een mf sponge.

Hierna had ik de Fünfer vluchtig gedroogd en ingespoten met Non Ferro. En dat was gelukkig helemaal niet nodig.
5_zpsmmqn6fsc.jpg

Toen de Ferro goed paars was, ben ik er nog zachtjes over heen gegaan met een mitt van Monello en heb ik de lak afgespoten

Toen wat boom sappen op het dak verwijderd met Valma harsverwijderaar (voor mij nog steeds de beste) en de auto “gekei’d” met born slippy van dodo en de Monello klei. maar qua vervuiling kwam er bij deze stap bar weinig van af. Het enige wat echt vuil was, waren de naden tussen de bumpers en dergelijke.

Ik schaam me gewoon deze foto te plaatsen maar hier komt ie:
6_zpsafyf5eyn.jpg

Alle naden en kieren heb ik na gelopen met APC, een stoomreiniger en een kwarst wat na een hoop bloed zweet en tranen een mooi resultaat gaf.
7_zps4kqvmxk4.jpg

De sierstukken waren er nog niet zo heel slecht een toe, maar deze had ik even opgepoetst met een cone en metal polish van Mothers.

Niet het glimmende resultaat wat je soms ziet maar dat komt omdat de sierstukken niet van chrome zijn maar van RVS.
8_zpsk4pa5u9g.jpg
9_zpsdmo5eg06.jpg

En op het einde van de dag heb ik de auto nog 1x gewassen. Dit voornamelijk omdat de born slippy behoorlijk vettig is. (wel lekker goedkoop :))
10_zps2thrdmwy.jpg

Toen was het inmiddels al 2 uur in de nacht, maar dit kwam ook omdat Glory 41 op tv was :rolleyes:

Maar ik denk tot ik er bij elkaar toch wel al 5 uur in had zitten.:oops:
 
De volgende ochtend begon ik weer om 9 uur.
Als eerst had ik de lakdikte op gemeten. En deze was behoorlijk dik. op de meeste plekken zat het goed boven de 160 en op sommige plekken ging het zelfs richting de 180 Micron.

Dit is over het algemeen een stuk dikker dan wat ik meestal meet, maar ben er van overtuigd dat dit gewoon de originele lak is, want dat werd wel duidelijk tijdens het polijsten.

(En ja ik moet mn nagels knippen)
11_zpsxtavtqir.jpg
12_zpss8e9jzfh.jpg

Daarna ging ik de staat van de lak inspecteren, die toch behoorlijk wat swirls en lichte krasjes had. Ik moest echt mijn stinkende best doen om dit op een plaatje te krijgen. Het is al vrij lastig om ze überhaupt te vinden op een witte auto, en ze op de foto krijgen was nog lastiger.

De led panelen geven goed licht, maar mn iPhone camera reageerde heel raar op het LED, en ook met de spiegelreflex was het lastig te zoomen.

Jullie zuillen het hier mee moeten doen :)
13_zps5lxwsc5k.jpg

Maar dit zat wel over de hele auto.

Daarna een paar testspots gedaan met uit eindelijk Scholl s3 op paars, maar zelfs hier moest ik flink aan de bak om correctie te halen. Omdat dit wel heel lang zou duren en omdat de lak toch flink dik was had ik besloten met de grofste combi die ik in huis had te gaan werken. En dat was roterend met de cupped wool pad van Flexipads voor de grote vlakken, en voor het fijnere werk de Buff and Shine wool pad 77 mm. En als polijst middel de S2 Orange van Scholl.

En zelfs hier van had ik 2 hits nodig om een beetje knap resultaat te halen.
14_zpsfdfdzncm.jpg

Zelfs hier had ik nog niet het resultaat wat ik stiekem gehoopt had maar zo’n 75 a 80% correctie. Maar toch besloten hier vrede mee te hebben.

Na de zware stap had ik de lak afgewerkt met eerst nog een hit (vaak 2 hits) van Scholl S3 op de paarse Scholl pad. En als laatst de Scholl S30+ op de gele Rupes pads wat samen een hele mooie glans gaf.

Ik heb nog gekeken wat een rondje Rupes wit op wit deed, maar hier zag ik weinig meerwaarde in. Op donkere lakken heeft deze stap een grotere meerwaarde.

Nou heeft BMW hele mooie lijnen in bollingen in de carrosserie, vooral op de motorkap. Wat natuurlijk heel mooi is, maar met polijsten niet heel ideaal. Ondanks de grote van de Fünfer vond ik de 15 nog vrij lomp werken. en heb ik een hoop met de Bigfoot mini gedaan. Vooral op de motorkap het grootste gedeelte met de mini gedaan, en het afwerken zelfs volledig op de Mini.
15_zps0xjeiiyi.jpg

Ik heb de laatste tijd best wel spijt dat ik de DAP weg heb gedaan. Want die zou ik hier zeker een hele hoop gebruikt hebben.

De bumpers en skirts zijn recentelijk nog gespoten, dus deze heb ik redelijk makkelijk strak kunnen krijgen met de Rupes geel op geel op de Mini en de Ibrid.
16_zpswvm2ywrf.jpg

Alleen de neus van de voorbumper had ik wat meer moeite mee. Hiervoor heb ik mezzo op de blauwe Rupes pads gebruikt. Misschien was een medium pad hier meer op zn plek, maar die had ik niet. Maar dat deed aan het resultaat niks af.
17_zpsbibfertv.jpg

Ook de spoiler en diffuser achter kreeg ik redelijk makkelijk strak met Rupes geel op geel.
18_zpskiztwcqz.jpg

Na toch een goede 10 uur polijsten was ik redelijk tevreden.

De auto zat hier en daar toch flink onder de polijstresten/ spetters, ook omdat ik niet echt een afplakker ben. Ik gebruik eigenlijk alleen tape om kunststof delen te beschermen, vooral bij roterend werken. (Op de harde manier geleerd)

Maar daarom heb ik de auto nog 1x gewassen.
20_zpsvgzsqawc.jpg

Toen heb ik eerst even wat rust gepakt en de auto een beetje laten drogen.
Even met de vrouw een filmpje gekeken en een kapsalon gegeten :) (was immers Zondag)

En nadat ik een beetje tot rust was gekomen, was ik nog even de garage ingedoken om de auto klaar te maken voor de volgende dag.

Ik had eigenlijk al een tijdje de Nanolex prewash staan, maar nooit eerder gebruikt.
21_zpsxmkzeggh.jpg

Dus een beetje van Dennis zijn Si3D filmpje afgekeken heb ik deze als extra ontvetting stap gebruikt. De pre wash had ik 1 op 10 verdund in de foamlance.
22_zpsqacfw17r.jpg

En ingewerkt met een schone washmitt.
23_zps8eb0qkwg.jpg

Toen de auto afgespoten met de hoge druk, en tot de ontdekking gekomen dat de HD niet ideaal is in mijn garage :) Werd een tijdje wel erg mistig haha… Dat doen we voortaan gewoon buiten :)

Om de water druppels voor de volgende dag te voorkomen, heb ik de auto nog een keer goed gedroogd met de Silk Dryer van Gyeon aangezien dat de “Master Blaster” nog steeds op het verlanglijstje staat. Hierna heb ik me zelf even gedetaild en ben ik in bed gedoken.
24_zpsolyl5vpr.jpg

De volgende dag heb ik eerst even lekker uitgeslapen, en ben ik naar beneden gegaan om alles klaar te zetten voor de LSP.
Gekozen voor Cancoat omdat ik hier erg tevreden over ben. Nog even getwijfeld om Prime aan te schaffen, maar heb de laatste tijd wel genoeg uitgegeven aan deze mooie hobby.

Normaal breng ik de Cancoat altijd aan met de Disco Duo pads van Monello, en ik was er van overtuigd dat ik nog een nieuw setje had liggen. Maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Na meervoudig het vrouwelijke geslachtsdeel in de mond te nemen zag ik dat ik nog wel een suède doekje had liggen. Applicatie blokjes had ik nog zat, dus besloten deze maar te gebruiken voor de Cancoat.
25_zpsaitedn8r.jpg

Ooit een keer de tip gelezen hier op het forum om het doekje vast te plakken op het blokje, weet niet wie het was…. maar bij deze erg bedankt voor de tip :)

Ik moet zeggen dat de Cancoat zich erg fijn laat aan brengen op deze manier, sterker nog ik ga het voortaan op deze manier doen.

Uiteraard eerst de auto een rondje “geprept” en daarna de auto even met rust gelaten een een kopje koffie gedronken.

Voor dat ik begon met de Cancoat even op de klok gekeken, en begonnen met de liggende delen. Daarna natuurlijk de hele auto rond gegaan. Ook dat beetje onbehandelde kunststof delen die ik heb heb ik gewoon meegenomen met de Cancoat.

Normaal wacht ik een tijdje voor ik de 2e laag aanbreng, soms zelfs een dag. Maar omdat ik maar 1 doekje had ben ik meteen door gegaan met de liggende delen nog een laag te geven. Natuurlijk even op de klok gekeken, en het was meer dan een uur geleden dat ik begonnen was.

Ook het suède doekje even gecontroleerd of deze nog zacht genoeg was, en die kon er nog mee door.

Ook de einddempers nog een beetje beschermt.
26_zpsv0lupf6y.jpg

Als laatste stap de banden behandeld. Ik ben altijd een voorstander geweest van de gel van Meguiars. Maar toch maar een flesje Gyeon tyre gekocht. Ondanks dat de Meguiars nog niet op is, dacht ik de Gyeon te gebruiken gewoon om het allemaal lekker Gyeon te houden ;)

Maar tot mijn verbazing doet de spraykop het gewoon helemaal niet :( 1-0 voor Meguiars! dan maar een beetje product op de applicator laten druppelen.

Daarna de auto 24 uur in de garage laten staan. Dit is meer dan voorgeschreven, maar ik had de auto niet nodig en de langer dat de coating kan drogen de beter.
27_zpsrv1z5znf.jpg

En ondertussen natuurlijk de gebruikelijke “day after was” gedaan :)
28_zpsgdsay1wu.jpg
 

Bijlagen

  • 11_zpsxtavtqir.jpg
    11_zpsxtavtqir.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 137
  • 25_zpsaitedn8r.jpg
    25_zpsaitedn8r.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 178
  • 26_zpsv0lupf6y.jpg
    26_zpsv0lupf6y.jpg
    165,4 KB · Weergaven: 144
Laatst bewerkt:
Van morgen de kenteken platen weer gemonteerd, en de auto naar buiten gereden voor wat after shots.

Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat, ondanks dat ik genoegen heb moeten nemen met een 80% correctie. De glans zit er tenminste goed in. In het echt nog meer dan ik op de foto kreeg.
29_zpsrevbf8pf.jpg

30_zpstjq5hqou.jpg

31_zpsva6n9ux2.jpg

32_zpsps36knii.jpg

33_zpseung7sio.jpg

35_zpstc7zajrp.jpg
 

Bijlagen

  • 29_zpsrevbf8pf.jpg
    29_zpsrevbf8pf.jpg
    213,8 KB · Weergaven: 151
  • 31_zpsva6n9ux2.jpg
    31_zpsva6n9ux2.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 180
  • 30_zpstjq5hqou.jpg
    30_zpstjq5hqou.jpg
    171,1 KB · Weergaven: 153
  • 32_zpsps36knii.jpg
    32_zpsps36knii.jpg
    180,6 KB · Weergaven: 148
  • 33_zpseung7sio.jpg
    33_zpseung7sio.jpg
    210,5 KB · Weergaven: 181
  • 35_zpstc7zajrp.jpg
    35_zpstc7zajrp.jpg
    279,9 KB · Weergaven: 193
Laatst bewerkt:
Niet fijner, wel een stuk voordeliger.

Ik wil nog een handfoamer kopen maar wacht op de volgende bestelling. Ik zag deze in de Gamma, dus ik dacht ik probeer hem gewoon.

Ik heb maar 1 foamlance en wil de TFR meteen opvolgen met foam.
 
Ah helemaal aangevuld nu. Super man, wat een resultaat! Grappig dat je zoveel merken door elkaar gebruikt, is dat bewust of omdat je nog wat had staan?

Sorry voor m'n vragen, vind het gewoon heel interessant allemaal :).
 
Vragen mag altijd @Micha D. ;)

Ik ben niet echt merk gebonden, is maar net van welk merk ik een bepaald type product fijn vind.

Op Duitse lakken vind ik Scholl producten fijn. maar Monello vind ik op andere lakken soms weer fijn werken.

Alleen shampoo's wissel ik graag af. Het doet allemaal z'n werk wel, dus ik vind het fijn hiermee te variëren.

Elke keer een ander geurtje ;)
 
  • Leuk
Reactions: Vikash en Micha D.
Ziet er mooi uit, misschien nog afzuiging in de garage maken dat je ook zonder problemen de hd kunt gebruiken ;)
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Dat wordt sparen voor een Duetto;), die zou goed van pas komen denk ik zo.

Ik zat al te kijken vandaag idd... Maar die is ook met 12mm uitslag, en heeft de zelfde pads als de 15.

Ik denk dat de DAP er net mooi tussen hangt. Aan de andere kant past de Duetto weer mooier bij de andere machines ;)

Die eindstukken, zijn die niet van titanium ipv. rvs ?

Dat weet ik niet moet ik eerlijk zijn :)
 
Thanks @ivo!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook van te kijken stond. Je hoort vaak dat BMW lakken wat zachter zijn de laatste jaren, maar dit is de hardste lak die ik tot nu gehad heb.

Ook op mijn E91 in space gray was veel makkelijker resultaat te halen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en ivo's