• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 525i

lucas

Detailing trainee
23 dec 2011
27
47
Afgelopen vrijdag met de auto (BMW 525i) van een collega naar huis gekomen om deze te voorzien van een compleet opfrisbeurtje.

De auto ziet voornamelijk de wasstraat en dit was ook terug te zien in de swirls, ook waren er een aantal diepere krassen die (ik) wel iets minder zichtbaar kan krijgen maar niet helemaal kan verwijderen. Vooraf hebben we hierover wel duidelijke afspraken gemaakt wat wel /niet mogelijk is om zodoende teleurstellingen te voorkomen.

Zaterdag begonnen met het wassen van het exterieur;

Foamen Autobrite
Velgen reinigen Bilberry
(binnenkort komen er “nieuwe” andere velgen op dus hier minder aandacht aan hoeven te besteden)
Wassen Lavare

Na het wassen de auto even laten drogen aan de buitenlucht om daarna Iron X en Tar X hun werk te laten doen.
De gehele auto kreeg een paarse gloed van de behandeling met Iron X dus de vervuiling was behoorlijk aanwezig. Hetzelfde gebeurde ook met Tar X zeer veel teerspetters die uitliepen deze heb ik met een microvezel doek verder verwijderd.

Na deze behandelingen de auto weer in zijn geheel gewassen met Lavare om zeker te zijn dat ook de middelen van het lak zijn verdwenen. Hierna auto weer afgespoeld en niet gedroogd aangezien het kleien nu op het programma stond.

Kleien Monello

Ondanks bovengenoemde behandelingen kwam er nog zeer veel vuil van het lak af tijdens het kleien. Dit was echt zwoegen terwijl ik bij mijn eigen auto meestal snel klaar ben.
Auto voor de laatste keer gewassen en na al deze behandelingen vond ik de verbetering van de lak al duidelijk zichtbaar.

Lak na het kleien de kleur komt weer tot leven en de glans is alweervoor een groot gedeeldte terug.

Aangezien ik mij de volgende dag (zondag) niet met de auto zou kunnen bemoeien ivm sporten, heb ik gekozen om eerst het interieur onder handen te nemen en maar kijken tot hoever ik zou komen deze dag. Het interieur was behoorlijk vervuild na het verwijderen van de matjes eerst maar eens aan het stofzuigen gegaan, daarna voorzichtig de kunststofdelen met APC schoongemaakt 1:10 en tot slot de lederen bekleding met APC 1:25 schoongemaakt.
Aangezien ik sinds kort in het bezit ben van een George deze eens uitgeprobeerd op de matjes dit ging dusdanig goed dat ik ook de binnenbekleding (stof) hiermee gedaan heb. Bij het verwijderen van het vuile water sta je toch versteld hoe diep het vuil toch in de bekleding trekt aangezien ik toch behoorlijk mijn best had gedaan met het stofzuigen.

Als laatste de kunststofdelen in de Natural Look gezet en het leer bewerkt met bijgevoegde lederen lotion van BMW. Dit BMW product liet zich vrij makkelijk verwerken zolang je het maar zeer dun opbracht en het resultaat mag er zijn.

Maandagmorgen vol goede moed opgestaan en gehoopt op droog weer echter het zou de gehele morgen een beetje doorregenen. Om toch maar iets te doen hebben ben ik voor het eerst eens onder de motorkap gedoken om daar de boel eens te cleanen, waarschijnlijk nog veel te voorzichtig met natte/vochtige doeken getracht het vuil te verwijderen en daarna 303 Aerospace protectant aangebracht. Hier is nog veel voor verbetering vatbaar maar ik ben als de dood om hier schade aan te brengen door onkunde. Gelukkig werd het vroeg in de middag droog en kon ik me bezig houden met het lak.

Ik had gehoopt op een iets minder harde lak, dan de Passat van vorige week maar naar wat op het forum te lezen, wist ik dat de kans hierop klein was. Uiteindelijk heb ik voor de volgende stappen gekozen mede ook ingebracht door de wensen van de eigenaar en natuurlijk de testspot..

Alles op de DAP 900

Wollen pad Monello Inizio
Gele pad Wolfgang SR
Licht groene pad Monello Finale
Zwarte pad Black Hole
Gouden pad Autofinesse Desire

Plaatselijk daar waar ik het nodig vond een of meerdere keren een extra pas gemaakt met de wollen pad om toch te proberen de iets diepere krassen minder zichtbaar te krijgen.
Er zullen wellicht betere producten zijn maar telkens als ik weer met iets uit de Wolfgang lijn werk, dan verbaas ik mij over het gemak waarmee de producten kunnen worden verwerkt en hoe spiegelglad het lak hierna is geworden. (Het zal moeilijk voor mij worden om hier juiste vervangers voor te vinden/kiezen)
Black Hole voor het eerst gebruikt maar viel me een beetje tegen, waarschijnlijk de lak toch iets te lichte kleur voor dit product en/of verwachtingen te hoog, achteraf had ik liever DJ Lime Prime aangebracht. Voor deze mooie BMW een luxe wax gekozen (Desire) en deze voor de verandering eens machinaal aangebracht. Ging niet onaardig en in ieder geval iets gelijkmatiger en dunner dan dat ik met de hand kan.

En als laatste de;

Ramen Meg Glass concentrate
Rubbers Pinnacle rubber&vinyl
Trims Black WOW
Chroom Wolfgang Enhancer

Uiteindelijk kwam de eigenaar dinsdagmiddag de auto halen en was zeer tevreden met het resultaat. Gezamenlijk zijn we de auto nog even nagelopen waarbij ik telkens heb aangegeven wat en hoe ik het allemaal heb gedaan welke middelen gebruikt enz. Daarnaast heb ik getracht uit te leggen hoe hij zijn auto iets langer netjes kan houden door deze op de juiste manier te gaan wassen. En natuurlijk nog snel even de laatste foto`s maken.

Ook dit was weer een behoorlijke klus, de auto is zichtbaar opgeknapt. Alles verdeeld over vier dagen waarvan ongeveer effectief twee en halve dag aan de auto gewerkt.
Weer ervaring opgedaan en op naar de volgende klus, op- en aanmerkingen zijn welkom.
Bedankt voor het lezen.

Groet Lucas
 
Zeer mooi geworden...........én een tevreden eigenaar ! :)^
Wat heb je als bescherming op de cromen delen gezet ?
De velgen waren toch mooi proper hoor , heb je de uitlaat ook proper gemaakt ?
( ik neem aan van wel , maar je kan/mag nu eenmaal niet van alles een foto plaatsen )
 
Flinke verbetering met hoe hij was!
Leuk verslag.

(uitlaat?)

Black Hole had ik niet gedaan, wel White Diamond.

Prachtig he, dat interieur voor/na vooral een extractor blijft leuk om resultaat van te zien he!
 
Mooie detail Lucas, je bent verstandig te werk gedaan en ik lees dat je ook geen risico's neemt. Dát is wat een autoliefhebber wil horen als je aan zijn bolide werkt.
Interieur is prachtig geworden.
 
Bedankt voor de reacties.

Chromen sierstrips maak ik schoon met Wolfgang Enhancer en daarna in de wax van Wolfgang Fuzion.
De sierstuk van de uitlaat is in deze detail vergeten (oeps een misser:-" )

Aangezien ik niet zo heel vaak auto`s van anderen doe is mijn collectie toegespitst op mijn twee eigen auto`s (Corsa en Primera), daar zit geen chroom aan dus besteed ik mijn geld liever aan andere producten.
Indien er wel steeds meer "klanten" komen, dan zal ik ook meer variatie in mijn collectie moeten aanbrengen. Heel toevallig in deze korte periode twee "duurdere " middenklassers.
Wat ik wel altijd doe is duidelijke afspraken maken met wat de eigenaar kan/mag verwachten en waartoe ik wel/niet tot in staat ben.

Gr Lucas
 
Goed gedaan is weer erg mooi geworden. Vooral de foto's interieur voor/ na spreken boekdelen.
 
Geen misser , er zijn volgens mij meer auto's waar de uitlaat (pijp) niet zichtbaar is........maar hier toevallig wel . Volgende keer zal je er wel op letten
Tien minuten-kwartiertje extra werk maar maakt het net zoals een bandendressing meer "af"
De "misser" valt trouwens in het niets als je de auto aantreft in zulke showroom-staat !
 
Hoe heb je de motorruimte aangepakt ?

Bij mij had ik lampen afgeplakt.

Maar met tuinslang en apc. Het zag er goed uit maar me koplampen
Het stadslicht werkte niet meer.



Bmw :) 5 serie :D

Erg strak!!
 

Vergelijkbare onderwerpen