• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW 530i E61

Altos

Detailing guru
13 jan 2015
2.611
193
44
Goede middag, beste forum-ers.
Bij deze mijn eerste verslag, als er dingen niet juist zijn dan op voorhand excuses.

Deze bmw 5 serie is van kennissen van me, en vroegen me al een tijdje om deze weer mooi te maken.
Ik doe nooit andermans auto's maar ik ken hun al zo lang dat ik deze vriendendienst ingewilligd heb.

De auto is 4 jaar geleden compleet gespoten (i.vm. niet verkrijgbare kleur, wens van eigenaresse)
En 2 jaar geleden naar een poetser geweest.
De auto wordt om de maand gewassen met de hand en gedroogd met een natuur lederen zeem, er wordt nooit bescherming aangebracht helaas.

Ze hebben een autobedrijf in BMW onderdelen, onderhoud en verkoop dus deze auto wordt ook wel eens ff vlug gepakt voor spullen halen of klanten wegbrengen of ophalen...de staat van het interieur was ook niet al te netjes meer (helaas geen foto's).

De onderstaande polijststappen zijn gedaan met een Dap900 V3.

08:00 - Auto binnen gereden, auto met Bug-Off ingespoten (voorzijde) en gewassen met Mothers Wax - California Gold Car Wash.
Daarna ingespoten met Monello - Non-Ferro en weer gewassen, nu ook de wielen.
Alles afgeplakt en de ramen gedroogd.

09:15 - Begonnen met kleien, kwam heel erg veel vervuiling vanaf, in totaal ongeveer 125 gram Monello - Dolce Verde Klei gebruikt waarbij alle stukjes vaak weer dubbelgevouwen zijn om een nieuw, schoon stuk te hebben.

10:00 - Testspot gemaakt. Eerst Scholl Concepts S30+ op een groene Monello Raffini 5,5" pad, dit deed wel iets maar de verwering en krasjes werden niet veel minder, de swirls waren wel voor 70% weg.

Toen Scholl Concepts S3 icm gele Monello Raffini 5,5" pad, dit was stukken beter. Met 1 volledige pass (3x dambord over en weer) was de correctie al 85%, alleen diepere wassen heb ik lokaal aangepakt met een donkerblauwe Scholl Concepts Spiderpad.

Ik heb voor sommige delen ook een Scholl Concepts Blue Heavy Polishing Pad gebruikt om te testen.
Deze werkt ook zeer goed, blijft mooi stevig en is minder snel verzadigd met polijstmiddel en afgenomen lak (tenminste, zo lijkt het) dan de Monello Raffini pad's.

Ook heb ik de kleine steunplaat regelmatig gebruikt met Monello Raffini 4" oranje en Monello Raffini 4" groene pad's.
Het polijstwerk heb ik gecontroleerd met de Monello - Faro inspectie lamp.

??:?? tijd onbekend - Volledige auto gedaan met Scholl Concepts S30+ op stand 3 icm witte Monello Raffini 5,5" pad voor een nog mooiere finish, de plakband verwijderd en auto afgenomen met Gyeon - Prep en alvast de ramen opgefrist met een witte Monello pad en PBW Professional Polish.

17:00 - Als LSP heb ik Obsession Wax - Evolution V2 aangebracht met een Monello - Disco Nero Foam Applicator.
Deze wax laat zich zeer gemakkelijk aanbrengen en ruikt heerlijk fris (de exacte geur kan ik niet goed uitleggen) en heb deze laten zitten zodat ik het interieur kon schoonmaken (vooral het leer) met Dodo Juice - Supernatural Leather Cleaner, paardenhaar borstel en doeken, daarna gevoed met Mothers leder verzorging wat een mooie matte en soepele OEM look en feel geeft aan het interieur, dashboard en dergelijke afgenomen met een verdunde vorm van APC (PBW APC+D) en gevoed met PBW Natural Look.

De velgen alleen schoongemaakt (eerder) en voorzien van een spraybaar laagje bescherming in de vorm van Sonax - Brilliant Shine Detailer. (de klant hoefde geen speciale bescherming en ook aan een bandendressing kreeg ik ze niet, misschien krijg ik ze later nog zover ;) )

19:00 - Ik heb de wax afgenomen met een Monello Peluche Bianco (korte kant) en daarna nogmaals met de lange kant.
Deze Obsession Wax Evolution V2 laat zich zeer gemakkelijk uitpoetsen en na een zachte "wipe" zonder druk is er 80% residu afgenomen, het laatste beetje residu heb ik daarna met het 2e rondje afgenomen met de lange kant waardoor er echt een verbluffend diepe glans met een superreflectie ontstaat.

20:00 - De auto naar buiten gereden voor wat foto's.
Gelukkig was het nog droog en was de zon er nog, al had ik ook graag de beading willen zien van deze wax.

+ punten : De Obsession Wax - Evolution V2! wat een fantastisch fijn spul is dit, makkelijk in gebruik, geen moeilijke cure tijden en super finish. Easy on, easy off.
Dodo Juice - Supernatural Leather Cleaner is ook echt een absolute aanrader, ik vind hem beter dan de cleaner van Mothers (die ik ook heb gebruikt eerder op eigen auto's)
Ik werkte eerst met Monello polijstmiddelen maar ben blij dat ik op Scholl Concepts ben overgestapt, deze werkt voor mij nog wat mooier dan Monello (waar ook niks mis mee is, zal persoonlijk zijn en per lak verschillend)

Ik heb de eigenaresse kunnen overtuigen om de auto dmv het 2 emmer systeem te (laten) wassen en het advies gegeven om goede shampoo, een washmitt en droogdoek aan te schaffen (heb ze naar CC verwezen natuurlijk) wat ik mocht regelen voor ze.

- punten : de tijdsdruk (duurt altijd langer dan gedacht) en de staat van de lak was echt grof, rauw en verwaarloosd, geen echt min punt want daar doen we het voor maar wel een tegenvaller.
Voor een evt. volgende keer hebben we overlegd kan ik het verdelen over 2 dagen, meer tijd voor alles en minder zwaar voor het lichaam.
De uitlaatpijpjes kreeg ik niet schoon (maakt klant niets uit gelukkig) en maakt het plaatje net niet af voor me, misschien binnenkort ff langsgaan met goed spul (nog te vinden)

De foto's :
Ik ben geen goed fotograaf, dat is 1.
De foto's zijn gemaakt met Sony Z2 dus het zijn geen super foto's.
Ik heb hier en daar wat foto's bijgesneden omdat er mensen op stonden of een raar beeld gaf maar er is niets aan gefotoshopped of iets dergelijks.
Ook een filmpje:

Na wassen:
DSC_0218.JPG
DSC_0219.JPG
DSC_0220.JPG
DSC_0222.JPG

Na eerste hit S3 op Geel
DSC_0223.JPG

Na 2e hit S30+ op Wit
DSC_0225.JPG

Na uitpoetsen wax
DSC_0227.JPG
DSC_0228.JPG
DSC_0231.JPG
DSC_0235.JPG
DSC_0237.JPG
DSC_0238.JPG
DSC_0241.JPG
DSC_0243.JPG
DSC_0247.JPG
DSC_0253.JPG
DSC_0254.JPG


Bedankt voor het lezen en kijken en laat vooral weten wat je er van vind!
Tips and tricks, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Groeten Michel (Altos)
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en staat er weer mooi op!
Verdelen over 2 dagen is meestal wel aan te raden. Werkt relaxter en je zet minder druk op jezelf.
Eventueel de bandjes nog zwart maken voor afwerking
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Staat er strak bij! :p

En ja, de banden staan wel erg eenzaam zonder dressing :p


125 gram Monello - Dolce Verde Klei gebruikt
Donders, dat is wel écht heel veel! Da's gewoon een half blok klei waar ik lang mee doe. :D

Scholl Concepts S30+ op een groene Monello Raffini 5,5" pad, dit deed wel iets maar de verwering en krasjes werden niet veel minder, de swirls waren wel voor 70% weg.
Denk dat je van geluk mag spreken dat de auto overgeblazen is, want ik krijg met S3 op een Spiderpad nog niet eens voledig swirls weg op bikkelharde BMW-lak. :p

Dodo Juice - Supernatural Leather Cleaner is ook echt een absolute aanrader, ik vind hem beter dan de cleaner van Mothers
Wat vind je dan beter? Vind je een conditioner van Dodo dan ook beter? (Als die bestaat:p)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Quantoxx Ik doe normaal ook veel langer met klei maar deze auto vroeg enorm veel helaas, is nie erg voor een keer.
Met te vuile klei kleien steeft het doel ook een beetje voorbij vind ik.
Als deze bruin is en met dubbel blijven vouwen er niks meer schoon is pak ik een nieuw stukje.

Ik ken alleen de conditioner van Mothers dus dat weet ik niet, deze vind ik zeer prettig.
De cleaner is gewoon wat sterker of natter, weet het niet, werkte gewoon sneller, lift vuil snel los en nam prettig af en liet een mooi mat resultaat achter.
Niks mis met de Mothers versie, maar na 3 auto's en een bankstel met Mothers merkte ik dat ik deze van Dodo prettiger vind, zal persoonlijk zijn.

De banden wilde ze niet in een dressing, ik probeer ze nog over te halen om de wielen te behandelen en dan pak ik de banden "per ongeluk" mee, dan zien ze dat het ook onopvallend opgefrist kan zijn maar wel mooi zwart.
Daar was nu geen tijd voor.
 
Ziet er goed uit, mooie kleur!
Met een dual action of Rotary gepolijst? (zie het niet staan, of ik lees er over heen).
Wat een lap staal ook he die E61's...
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Jos Kuiper ik heb deze met een Dap900 V3 gedaan. (Meteen ff aangepast, bedankt voor de tip)
Idd een flinke lap staal ja, was kapot op het eind van de dag, vandaag aan het bijkomen :D
Wel echt een super auto vind ik, rijd ook heerlijk, verdiende deze aandacht zeker!
De eigenaresse is weer helemaal verliefd op de auto, dus dan is het goed :)
 
Laatst bewerkt:
@m@rio, na 2 plaatdelen heb ik de pad zuivergemaakt en ook de achterklep nog meegepakt, daarna weer een nieuwe gepakt.
Ik heb de V1 gebruikt en ik voel geen verschil met de V2 mbt verwerking.
De V2 is volgens de fabrikant verbeterd in standtijd, beading en barsten van de wax in de pot is opgelost.
Ik heb idd geen barsten in de wax maar de andere aanpassingen heb ik niet kunnen vaststellen omdat het droog was en de standtijd moet ik sowieso nog zien...lastig vergelijk dus.

De Phantom heb ik geprobeerd en deze is ook zeer prettig in gebruik.
Ik heb het gevoel dat deze wat vettiger is maar niet persé lastiger af te nemen.
Ook deze heeft echt een superglans en geur.
Ik zal er met de tijd ook een grotere pot van aanschaffen ben ik bang :D.

Er zijn natuurlijk veel goede waxen maar het show element icm een redelijke standtijd en makkelijke verwerking maakt mij zo enthousiast over dit merk.
(altijd zeer persoonlijk natuurlijk)
 
Ik merkte er niets aan qua verwerking of correctie maar de pad's werden wat wiebelig, dus ff schoongemaakt maar eenmaal vochtig wel minder ferm/stevig.

V2 is idd een evolutie van V1.
Standtijd is lastig, de Phantom zit er nog op, nu een paar weken, is nog prima maar te vroeg om te zeggen natuurlijk.
Op een witte zal de reflectie wel super zijn maar dat is met veel waxen zo natuurlijk.

Of het een showwax is weet ik niet maar qua uiterlijk doet deze er niet voor onder vind ik.

Precies wat je zegt, er zijn natuurlijk veel liefhebbers van andere waxen en dat moet ook zo blijven, het gaat op een gevoel wat je er bij hebt.
Ik vind Collinite 845 ook een hele fijne wax, zeker prijs/kwaliteit maar die geeft me geen fijner gevoel dan anders, deze wax wel ;)
 
Ik zal vast iets fout doen maar idd, beide soorten werden na 1 plaatdeel wat wiebelig, heb ik al een tijdje zo.
Ik had eerder Hex pad's, nooit last gehad..kan geen kwaad denk ik.

Monello groen komt er goed bij in de buurt vind ik, de Scholl is zeker niet zo krachtig als oranje of geel van Monello.
Ook makkelijk schoon te maken, ga ik zeker vaker bestellen als deze versleten is.
 
Zowel de Scholl- als de Monello pads? Met welke Monello pad is de blue heavy polishing pad eigenlijk te vergelijken?.
Scholl en Monello pads zijn echt heel verschillend qua verwerking vind ik.
Scholl pads zijn in het algemeen wat harder dan Monello pads.
 
@m@rio,
Ik gebruik bijna geen Monello pads meer omdat ik persoonlijk andere pads prefereer. Ik heb er nog enkele voor op de Duetto maar überhaupt de slijpgraad van pads vergelijken (evenals het resultaat op verschillende lakken) lijkt mij lastig. Ik zou de specificaties van de webshop/fabrikant aanhouden qua slijpgraad.
Uit mijn hoofd is Scholl lichtblauw een medium pad en de Navy Blue Spiderpad bedoeld als 1 staps pad icm S20.
 
@m@rio,
Ik heb echt hele stapels met pads van verschillende fabrikanten voor verschillende doeleinden maar de LC HD pads ben ik wel echt fan van (met name de oranje variant).

De Navy Blue pad/S20 combinatie werkt goed maar de harde pad volgt niet altijd de contouren van de lak en daarom gebruik ik LC HD Blauw icm S20 en dat werkt goed.
Ik gebruik S20 niet als 1 stapper maar als medium polish daar ik altijd het streven zal hebben om de lak toch nog verder te verfijnen/finishen. Op een witte auto kom je er wellicht mee weg maar op een zwarte auto niet gok ik.
 
Zeer mooi resultaat! Is wel doorwerken op 1 dagje zo...

Ik laat de wagens meestal vrijdag avond binnen brengen, kan ik die al wassen, kleien en motor en velgen doen.

Topwerkje hoor.
 
  • Leuk
Reactions: Altos