• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW e34 520i granitsilber

Tonny

Detailing guru
1 mei 2017
318
153
33
Lemmer
Hee mensen,

De laatste tijd wat minder actief hier op het forum door gebrek aan auto en detailklussen. Daarbij was het winter en gingen mij gedachten even naar wat andere zaken. Ben daarbij ook een tijdje op zoek geweest naar een leuk projectauto. Het moest een e34 5 serie sedan worden handgeschakeld. Na veel geduld heb ik een kunnen vinden die aan mijn eisen voldeed. Deze heb ik vorige week opgehaald :D. Een uit 1991 BMW e34 520i non vanos in de kleur granitsilber. Het project moest met een klein budget gestart worden dus vandaar heeft de auto wel wat werk. Maar dit was juist ook de bedoeling, zodat ik lekker kan klussen en de auto naar mijn smaak kan aanpassen.

40916006422_e5bd48b361_k.jpg


De bedoeling is om het geld eerst te steken in goed onderhoud van de motor en om zo snel mogelijk van het roest af te komen eer dat er fancy goodies komen zoals een mooie set velgen en een goed setje schokbrekers. En natuurlijk het detailen van de auto. Ik ben inmiddels al begonnen aan het interieur, hier volgt later deze week denk ik wel een update over.

Hier even wat foto's die ik de eerste dag van de aankoop heb geschoten nadat ik de auto even had afgespoten in de wasbox.

40916004272_cc02db1f68_k.jpg

40916001292_9d258b7acc_k.jpg

40915998732_27832e6c00_k.jpg

40915995992_4ce81980c2_k.jpg

26085718617_4a1fb030e4_k.jpg

40915991872_17fa303bf4_k.jpg

26085712017_beda14549b_k.jpg

40915987612_c63626d68e_k.jpg

40915985922_9c3e6f6fd4_k.jpg

Interieur, met sportstuur :D
40064509215_e7ba90feb0_k.jpg

En uiteraard een kapotte stoel.
26085694757_f7f4e28f72_k.jpg

40958067661_82d5b527f5_k.jpg


Auto is over het algemeen hard, zover ik dat kan beoordelen. Ook heeft zij niet of nauwelijks last van roest op de deuren. De bestuurderskant is in betere staat als de passagierskant. De passagierskant is er wat slechter aan toe. Bij het spatbord linksvoor begint het aardig te roesten bij de dorpel. Ook bij de wielkastrand zit roest. Daarbij zit er ook een dikke kras op dit spatbord, waar het lekker aan het roesten is. Maar als je goed kijkt klopt de kleur ook niet met de rest van de auto. Ik gok dus dat dit spatbord om een 1 of andere reden al is vervangen is. Tevens roest hij ook bij de dorpel bij het achterwiel aan de passagierskant. Hier roest hij behoorlijk. Dat wordt laswerk. Ook heeft de motorkap een roestplekje.

Om verder te gaan met de motor. Ondanks een grondige inspectie bij aankoop, kom ik er helaas achter dat de motor wat olie laat lopen wanneer hij warm is. Zodra ik de auto weer parkeer, drupt het nog even door, maar later stopt dit (Ik denk omdat de olie dan weer afkoelt en dikker wordt). Natuurlijk balen, ondanks dat het blokje prima loopt. Je denkt gelijk aan een lekke koppakking, alleen lijk ik de bron niet te kunnen vinden. Zover ik heb kunnen onderzoeken, lijkt het meer tussen een pakking bij de carterpan te komen.

Ik heb al een hele lijst in mijn hoofd wat ik graag wil aanpakken maar ik ga mij eerst focussen op de motor.

Wel heb ik gisteren al wat spulletjes van de sloop geplukt:
27164312488_09c9b338bc_b.jpg

Nou tot zo ver even de introductie van mijn nieuwe liefde.
 
Heerlijke auto's, heb zelf een 535i, 525i en 520i Touring gehad, blijven in mijn top 5 staan van fijnste auto's, ondanks de leeftijd enzo.

Goed om te zien dat je deze weer naar een hoger plan gaat tillen, ben zeer benieuwd naar de uitkomst.
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Bedankt voor de reacties mensen! Ik ga mijn best doen zodat deze auto behouden mag blijven! :)

Heerlijke auto's, heb zelf een 535i, 525i en 520i Touring gehad, blijven in mijn top 5 staan van fijnste auto's, ondanks de leeftijd enzo.

Goed om te zien dat je deze weer naar een hoger plan gaat tillen, ben zeer benieuwd naar de uitkomst.
Oh ja, wat zullen die dikkere motorisering ook heerlijk rijden. Moet zeggen dat de 520i helemaal niet tegenvalt. Had gedacht dat ik heb wat meer zou voelen werken maar hij pakt keurig op, zelfs op lage toeren.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo, even een update over het interieur.

Deze week begonnen met het grondig reinigen van het interieur en een paar updates toegevoegd.

Allereerst het dashboardkastje weer werkend gemaakt. Uiteindelijk heb ik het slotje van het vervangende onderdeel overgezet in mijn eigen hendel. De nieuwe kleurde niet mooi bij mijn interieur. Wel grappig, toen ik het slotje eruit haalde, vlogen er allemaal veren en stukjes slot uit :D: Al doende leert men:
41034082232_a83ef36df8_k.jpg


Na het stofzuigen begonnen met het reinigen van alle plastic en leren delen. Dit heb ik gedaan met Poorboys APC+D 1 op 15, een interieurkwastje en microfiber doek.
41034081012_5c03681ad5_k.jpg


En een emmer warm water om de doek steeds in schoon te maken. Dit kwam van mijn stuur af:
40367617274_64be2a5a6c_k.jpg


Ik bleef mij maar irriteren aan het vuil wat tussen de naad van het console en de interieurafwerking bleef zitten, dan maar zo:
40367616224_6836901fe0_k.jpg


Toen het weer begon te regenen ben ik binnen begonnen aan het gereed maken van mijn vervangende leren pook en handrem-hoes + gestikte hendel. Voor:
41076770221_1640089497_k.jpg


Eerst de hoezen en hendel twee maal gereinigd met APC+D en een kwastje. Vervolgens de handremhoes genaaid vanwege het gaatje. Daarna het spul twee maal gevoed met Poorboys Natural Look dressing. Gelijk het stukje interieurafwerking meegepakt en toen zag het er zo uit:
40183333015_6bb4b9f8c6_k.jpg


Hier de oude handrem-hoes en hendel, vooral de pookhoes zaten flink wat gaten in:
41076769061_efaf1046ec_k.jpg


Daarna heb ik al het gereinigde plastic en kunststof behandeld met Poorboys Natural Look. Om een voorbeeld te geven even twee 50/50 shots:
40367613044_8431f2117e_k.jpg

40367612304_c77088e5b7_k.jpg


En dan nu de after foto's. Ja helaas had ik alweer allemaal troep mee het interieur genomen omdat ze hier om het huis aan het renoveren zijn. Ondanks het klote weer toch nog even wat foto's geschoten vanmiddag:
40183331695_f9e5563075_k.jpg

40183330125_5f531ac127_k.jpg

40183328615_1e34139143_k.jpg

40183326995_bf10a57c0d_k.jpg


Oja ik kwam toevallig bij de Lidle nog een soort seatcover/kussen tegen. Dit om het gat in de stoel in eerste instantie even uit het oog te hebben:
40183324315_c3dc64033c_k.jpg

40183321385_3827aadf55_k.jpg

41076755001_9ddb4e7250_k.jpg


Ik vind de pookhoezen uiteindelijk wel geslaagd! Twijfelde eerst of dit mooi in het interieur zou staan, maar het zorgt in mijn inziens juist voor een leuk contrast.

Tot zo ver deze update. Ik wil binnenkort in ieder geval de vloermatten nog nat gaan reinigen. Maar dan moet het eerst wel wat mooier weer zijn ivm het drogen.
 
Prachtig project. Ik geniet er altijd van als ik zie dat een schitterende bolide op jaren weer wat aandacht krijgt. Een mooie wagen blijft immers een mooie wagen ongeacht de leeftijd.
Is er trouwens een speciale reden waarom het een E34 moest zijn?

En kan je ons wat meer vertellen over de wagen? Kilometerstand? Eerdere eigenaars? Historiek?
Je weet het: wij zijn van nature nieuwsgierig. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Prachtig project. Ik geniet er altijd van als ik zie dat een schitterende bolide op jaren weer wat aandacht krijgt. Een mooie wagen blijft immers een mooie wagen ongeacht de leeftijd.
Is er trouwens een speciale reden waarom het een E34 moest zijn?

En kan je ons wat meer vertellen over de wagen? Kilometerstand? Eerdere eigenaars? Historiek?
Je weet het: wij zijn van nature nieuwsgierig. ;)
Ja helemaal mee eens. Tsja hoe is de keuze gekomen. Ik was op zoek naar een leuk hobby project. Ik ben al heel lang autogek en kan erg goed mijn ei kwijt door met een auto bezig te zijn. Onderhouden, beter maken en sinds een jaar fanatiek detailen. Daarbij is BMW wel een beetje mijn merk geworden. Mijn laatste auto's waren 2 e36s. Ik kwam er steeds meer achter dat ik oudere auto's meer waardeer. Lekker hoekig, de ronde koplampen bij BMW. En het feit dat je aan deze auto's vrij goed zelf kan klussen doordat er nog niet zoveel techniek in zit vergeleken met tegenwoordig. Al die techniek hoeft van mij ook niet, deze auto heeft stuurbekrachtiging en elektrische ramen voor en dat is voor mij voldoende. Ondanks dat ik mijn auto's deels zelf altijd onderhield, is voor mij de uitdaging om zoveel mogelijk zelf aan de auto op te lossen en te repareren.

Mijn oog ging ook altijd wel uit naar een BMW e30 2 deurs. Maar de prijzen voor deze rijzen de pan uit. Deze auto is ook jaren eerder ontworpen dan de e34. En dan bijv. de roestpreventie. Dit was allemaal een stuk minder in die tijd en dat zie je ook terug bij de e30. Ze roesten soms onder je kont vandaan of je betaald de hoofdprijs voor een goede. De 5 serie was altijd wat te zwaar voor mij, maar nu ik iets ouder ben kan ik het mij permitteren. Het is een van de betere BMWs geweest dus qua auto kan het een goede basis zijn. Roest aanpakken en lassen ben ik niet mee bekend, dus een relatief goede carrosserie was voor mij een must. Deze auto heeft ook echt wel laswerk nodig, maar is over het algemeen nog vrij hard. De e34 is de laatste 5 serie die lekker hoekig is en met ronde koplampen. Daarbij heb ik het altijd al een gaaf model gevonden. Dus ja, zoiets.

Ondanks dat ik meer weet over deze auto dan de meeste die ik gehad heb, weet ik nog niet heel veel. Ik heb wel een naam van de vermoedelijke eerst eigenaar die de auto 20-07-1991 heeft gekocht. In '95 bij KM-stand van 29227 is hij van eigenaar gewisseld waarna hij in '97 weer naar een andere eigenaar is gegaan. De auto is in 2011 geimporteerd naar Nederland. Eerste afgifte 04-01-2011. Doordat het stempelboekje er nog bij zit weet ik dat die rond die tijd een KM-stand had van 90227. De kilometerstand lijkt logisch aan de hand van de onderhoud-stempels in de ''serviceheft''. Op 12-06-2013 had hij een KM-stand van 108.000. Toen is de koppeling nog vervangen. Toen heeft hij een eigenaar gekregen die de auto 1477 dagen in bezit heeft gehad. Hiervoor had hij 2 eigenaren in NL gehad waarvan de eerste hem 15 dagen na import weg deed naar een eigenaar die er 877 dagen in heeft gereden. Daarna heeft een dealer hem 15 dagen in bezit gehad waarna hij na de laatste eigenaresse is gegaan die hem 245 dagen in bezit heeft gehad. Nu ben ik het baasje.

De auto schijnt in 2017 nog een nieuwe waterpomp te hebben gekregen. Hier heb ik geen bewijs van maar de waterpomp leek wel vrij nieuw aan de buitenkant. Dit geldt ook voor de dynamo. Verder nog een olieservice in 2017. Meer weet ik op het moment niet. Maar heb nog wel een paar adressen in het stempelboekje staan van bedrijven waar hij onderhouden is. Ben van plan om hier nog is achter aan te bellen. De kilometerstand bij de APK in 2017 was 220.923 en staat nu op 223.600. Ik denk dat deze wel logisch is. Wellicht kan ik dit nog beter verifiëren als ik meer onderhoudsdocumenten in handen krijg.

Hier nog de originele optielijst:

Vehicle options

L801A National version Germany/Austria

S219A Sport leather steering wheel, 380 mm

S320A Deleted, model lettering

S410A Window lifts, electric, front

S423A Floor mats, velours

S428A Warning triangle and first aid kit

S510A Headlight aim control


Man man wat maak ik er weer een lang verhaal van.

Nu ik dan toch aan het typen ben, even een kleine update. Gisteren de lekke lichtunit van de kofferbak-klep vervangen. Voor:
40197255465_a3051020cc_k.jpg


Na:
41091751921_d4648be409_k.jpg


En mijn rechter remlicht doet het ook weer. Toen ik het lampje eruit draaide zag ik dat deze helemaal niet stuk leek te zijn. Toen ik hem er weer in draaide deed hij het gewoon. Blijkbaar maakte hij niet goed contact. De verlichting is weer netjes achter:
40197257455_2d5be8e13c_k.jpg


Greets :D
 
Wat een gaaf ding jôh! Heerlijke simpele uitvoering met deze doppen eronder. Veel plezier ermee!

Om verder te gaan met de motor. Ondanks een grondige inspectie bij aankoop, kom ik er helaas achter dat de motor wat olie laat lopen wanneer hij warm is. Zodra ik de auto weer parkeer, drupt het nog even door, maar later stopt dit (Ik denk omdat de olie dan weer afkoelt en dikker wordt). Natuurlijk balen, ondanks dat het blokje prima loopt. Je denkt gelijk aan een lekke koppakking, alleen lijk ik de bron niet te kunnen vinden. Zover ik heb kunnen onderzoeken, lijkt het meer tussen een pakking bij de carterpan te komen.

Als je koppakking lek is, lekt hij 9 van de 10 keer ín je motor, dus
(1) van oliekanaal naar koelvloeistofkanaal en andersom (sludge in je koelvloeistofreservoir en/of koelvloeistof in je olie (kun je overigens testen door een vlam onder het puntje van je oliepijlstok te houden, als het knettert zit er koelvloeistof in)
(2) van oliekanaal je cilinder in (blauwe rook)
(3) van koelvloeistofkanaal je cilinder in (witte rook)
(4) van cilinder naar cilinder (verlies je compressie)

Dus het zal waarschijnlijk eerder je carterpan zijn inderdaad, dat zie je snel als je eronder ligt. Anders kun je nog carterplug, kleppendekselpakking of oliepomppakking verdenken.
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Wat een gaaf ding jôh! Heerlijke simpele uitvoering met deze doppen eronder. Veel plezier ermee!



Als je koppakking lek is, lekt hij 9 van de 10 keer ín je motor, dus
(1) van oliekanaal naar koelvloeistofkanaal en andersom (sludge in je koelvloeistofreservoir en/of koelvloeistof in je olie (kun je overigens testen door een vlam onder het puntje van je oliepijlstok te houden, als het knettert zit er koelvloeistof in)
(2) van oliekanaal je cilinder in (blauwe rook)
(3) van koelvloeistofkanaal je cilinder in (witte rook)
(4) van cilinder naar cilinder (verlies je compressie)

Dus het zal waarschijnlijk eerder je carterpan zijn inderdaad, dat zie je snel als je eronder ligt. Anders kun je nog carterplug, kleppendekselpakking of oliepomppakking verdenken.
Thanks voor je reactie! Ja klopt, lekker basic, al wil ik in de toekomst wel wat anders:rolleyes:, maar eerst de motor maar in orde inderdaad!

Bedankt voor je toevoeging daarover! Momenteel zit ik in Amerika :D maar ik moet inderdaad nog onder de auto liggen. Bedoeling is dat hij binnenkort op krikstands komt te staan zodat ik het nog beter kan bekijken. Wel heb ik het idee dat het niet de motor in komt aangezien ik de uitlaatgassen niet raar vindt. Hopelijk is het niet iets groots maar ik heb er wel in vertrouwen dat het goed op te lossen is. Zoals gezegd loopt de motor verder prima.
 
Schade :(

Gisteren is er helaas een DHL vrachtauto tegen mijn geparkeerde e34 aangereden. Schadeformulieren zijn ingevuld. Nu wachten..

Meh:
41592215215_9114f64882_k.jpg

40687095220_a54ce51917_k.jpg

40687093750_63a68dd6a7_k.jpg

42495126471_22466c971d_k.jpg

41592210225_4fee049fbc_k.jpg


Tsja en nu? Ik moet uiteraard wachten op reactie en dan naar een schade-expert? Iemand hier nog tips over hoe te handelen? Ik wil uiteraard vakwerk geleverd krijgen. Of wellicht is het verstandig om het zelf te doen? Ik heb zoiets nog niet eerder meegemaakt. En ik mag nu ook niet rijden toch?
 
Zolang er geen scherpe uitstekende punten zijn is het geen enkel probleem. Tenzij je oom agent treft die zijn dag niet heeft, dan kan hij er wat van zeggen.
 
Zo, die heeft hem toch nog aardig geraakt. Succes met het herstel ...

Hopelijk gaan ze hem niet financieel TL verklaren....
 
  • Leuk
Reactions: RoyR