• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW E90 318d Sapphire Black

Ciamician

Detailing guru
20 nov 2016
128
123
33
Bij deze een aparte thread over mijn BMW E90 (2011). De bedoeling is om de lak ééns deftig onder handen te nemen. Hieronder een klein verslag:

Dag 1: prep
  • Nummerplaten verwijderd: ontdekt dat de dealer waar ik mijn BMW heb gekocht nog een groter varken is dan eerst gedacht... blijkbaar heeft de vorige eigenaar een kusje van een trekhaak gekregen (verstopt onder de nummerplaathouder)
  • Geclay'd met Auto Finesse Clay Bar: duurde langer dan gedacht maar toch redelijk wat vuiligheid van de lak gehaald (zelfs 1 keer mijn stukje klei laten vallen :cold_sweat: ja ik heb nieuwe gepakt)
  • Het aftapen was lastiger dan gedacht. Geen idee of het aan de tape zelf lag, of aan de vettigheid die nableef van die Auto Finesse Glide maar echt zwaar zitten vloeken omdat de tape constant loskwam.
miLmsiRm.jpgQuJNR8om.jpgkNgWKhkm.jpg




Morgen aan de slag met het eigenlijke polijsten, daar reken ik 1,5 dag voor. Dan nog een halve dag voor het waxen, afwerken en wat ander klein grut.

Meer pics volgen nog :)


Dag 2: polish deel 1

Dit was voor mij de allereerste keer polijsten, dus nog wat zoeken naar de juiste techniek in het begin. In totaal zo een 7 uur bezig geweest met cutten: Scholl S3 in combinatie met de reeds bekende witte Spider pad en paarse 3.5" Scholl pad voor de iets krappere stukken. Afgezien van enkele diepere krassen & enkele echt zware defecten (steenslag, ingebrande vogelpoep van de vorige eigenaar) ziet de lak er toch direct een stuk beter uit. Zeker de mettalic flake is terug mooi aanwezig. Ook glansgewijs, iets wat ik niet had gedacht van 1 hit met de S3. Dat belooft dus voor de finishing stap :eek:

Het hebben van 3 stuks van iedere pad maakt het toch wel een stuk aangenamer werken. Het grootste deel van de wagen is nu volledig gecompound, afgezien van enkele stukken van de voor- en achterbumper.

Die 250ml bussen van Scholl zijn wel pure hel om er mooie erwtvormige drupjes polijstmiddel uit te krijgen. In het vervolg koop ik een aparte dispenser, of de grotere 500ml flessen. Morgen volgt nog een klein stukje cutten met de 3.5" pad, om vervolgens over te gaan naar de finishing stap. Al wordt het waarschijnlijk wat krap om daarna ook nog de hele wagen te overlopen en uiteindelijk in de wax te zetten. Waarschijnlijk trek ik nog wat extra tijd uit voor het polijsten uit ipv alles te rushen, aangezien ik nog volop aan het bijleren ben. Haast en spoed is zelden goed, zeker voor dit klusje.


Ow6RaB1m.jpghJt14rDm.jpgILTE0bTm.jpg


Dag 3:
polish deel 2
Vandaag wat meer precisiewerk met de 3.5" pad die ik ook erg goed vind werken in combinatie met Scholl S3. Voor- en achterbumper, sideskirts, spiegels, etc. Toch wel langer over gedaan als gedacht, maar het resultaat mag er denk ik wel zijn.

Ook reeds een groot deel van de wagen kunnen finishen. De combinatie van S3 en S30 is een echte topper. Morgen nog enkele grotere stukken finishen met de 6" LC pad en dan de laatste puntjes in orde brengen: waxen, touch-up op enkele plekken, het hele boeltjes opruimen etc. Hieronder nog enkele pics:

SmLSwf1m.jpgbnryy4nm.jpgdkpZgdOm.jpg

Dag 4: finishing touch
De laatste stukken gefinisht, vooral met de 3.5" oranje Scholl pad, die ik toch ook wel erg prettig vind werken. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik de grotere 5.5 en 6 inch pads -afgezien van de motorkap, dak, stuk van de deuren- weinig heb gebruikt. Met de kleinere 3.5" pad kan je vele malen preciezer werken, al zitten de "curves" van mijn wagen ook wel voor een groot stuk tussen.

Het bovenste stuk van de kofferklep en één fender heb ik trouwens opnieuw gecut (en uiteraard gepolisht) aangezien er na inspectie toch nog wat defecten zichtbaar waren. Afgezien van enkele minieme diepere defecten heb ik allles mooi weggekregen.


rtPWK1am.jpg124f59vm.jpgCjoJmLvm.jpg

Volgende klusje was het verwijderen van de krasjes in de deurgreep. Dit is aangepakt met een duo cutting & finishing pad (gele kant met S3, zwarte kant met S30). Is een beulenwerkje, maar ook die zien er nu fris uit.

Als kers op de taart dan nog een laagje van de wel bekende Fusso wax aangebracht. In het begin was het even wat zoeken hoeveel ik juist moest aanbrengen, gezien het moeilijk is om te zien of de laag die je hebt aangebracht wel dik genoeg is. Veel langer dan 5 min moest ik het goedje toch niet laten curen, en op de plekken waar ik dat wel had gedaan (of te veel had aangebracht) mocht ik dan ook het betere spierballenwerk gebruiken.


9eJf2BJm.jpgJWNDmr2m.jpgOy0RJ3om.jpg

Eindresultaat
Het resultaat mag er zijn denk ik. Heeft me vele uurtjes gekost (in totaal schat ik zo een 30 uur, all in), maar op zich viel het voor een eerste keer polijsten erg goed mee. Het smaakt zeker naar meer. Binnenkort post ik misschien nog wat "lessons learned" voor rookies zoals ik hier op het forum.

Dank aan de tal van users die mijn vervelende vragen wilden beantwoorden, en carclean voor de snelle levering & deskundig advies! :)


cfZe4iNm.jpgD0d3ykim.jpg3ph2Phtm.jpg
Hq5nSaOm.jpgM3QJlhbm.jpg5wrfdbam.jpgbiOveMmm.jpgEhjC8dPm.jpg
wwBq6Wmm.jpggkC3FzFm.jpg

 

Bijlagen

  • kNgWKhkl.jpg
    kNgWKhkl.jpg
    40 KB · Weergaven: 228
  • Ow6RaB1m.jpg
    Ow6RaB1m.jpg
    14,4 KB · Weergaven: 146
  • hJt14rDm.jpg
    hJt14rDm.jpg
    11,6 KB · Weergaven: 159
  • ILTE0bTm.jpg
    ILTE0bTm.jpg
    11,6 KB · Weergaven: 165
Laatst bewerkt:
Nice! :D

Wat heb je als voorwas en handwas gedaan? Een sterke prewash/foam kan soms de kleibeurt een stukkie makkelijker maken. :p

Colad Tape die niet plakt? Dan zal je lak inderdaad de boosdoener zijn, denk ik. Althans, wat er dan nog op de lak zit)
 
@Quantoxx

Bilt-hamber auto wash gebruikt. Foamen vond ik nu persoonlijk niet nodig, ook al heb ik hier wat uitstekende Angelwax Fast Foam staan.

Het kleien zelf ging trouwens vrij vlot. Eigenlijk vrij weinig vervuiling, behalve de side skirts, die waren wel erg ruw.
 
Laatst bewerkt:
Dag 2: polish deel 1:
Dit was voor mij de allereerste keer polijsten, dus nog wat zoeken naar de juiste techniek in het begin. In totaal zo een 7 uur bezig geweest met cutten: Scholl S3 in combinatie met de reeds bekende witte Spider pad en paarse 3.5" Scholl pad voor de iets krappere stukken. Afgezien van enkele diepere krassen & enkele echt zware defecten (steenslag, ingebrande vogelpoep van de vorige eigenaar) ziet de lak er toch direct een stuk beter uit. Zeker de mettalic flake is terug mooi aanwezig. Ook glansgewijs, iets wat ik niet had gedacht van 1 hit met de S3. Dat belooft dus voor de finishing stap :eek:
Het hebben van 3 stuks van iedere pad maakt het toch wel een stuk aangenamer werken.
Dag 3: polish deel 2 + wax
coming soon
Sandwich spiderpad/S3 is een super combo en zeker voor harde lak!
 
Chapeau man! Echt fantastisch werk! En heel leerzaam en bruikbaar voor mezelf. De combo S3 en S30 onthou ik. Toevallig nog wat meer pics van het eindresultaat? Of komt dit als de auto volledig beschermd is? :) Wauw echt respect voor dit!
 
Chapeau man! Echt fantastisch werk! En heel leerzaam en bruikbaar voor mezelf. De combo S3 en S30 onthou ik. Toevallig nog wat meer pics van het eindresultaat? Of komt dit als de auto volledig beschermd is? :) Wauw echt respect voor dit!
Om te corrigeren is S3 echt super maar een finish is ipv S30 bv net zo goed te doen met Finale/Rupes geel of Gyeon polish
 
@M3fan ,Je kan idd gewoon finishen met S30 en bij Scholl blijven echter is BMW lak daar niet kritisch in en finish je net zo goed met bv Finale of Rupes geel/wit of polish van Gyeon.Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Rupes geel opgevolgd door Rupes wit
 
Laatst bewerkt:
Kan ik die Gyeon Prep trouwens in het vervolg verdunnen? 1:1 bijvoorbeeld? Ik had ééntje van 500ML en moest er toch wat zuinig mee zijn heb ik gemerkt. Zeker als je 2-staps gaat polijsten..
 
Kan ik die Gyeon Prep trouwens in het vervolg verdunnen? 1:1 bijvoorbeeld? Ik had ééntje van 500ML en moest er toch wat zuinig mee zijn heb ik gemerkt. Zeker als je 2-staps gaat polijsten..
Heb ik nog nooit gedaan.

Ik prep alleen als ik klaar ben met polijsten.
 
@M3fan ,Je kan idd gewoon finishen met S30 en bij Scholl blijven echter is BMW lak daar niet kritisch in en finish je net zo goed met bv Finale of Rupes geel/wit of polish van Gyeon.
Als je de produkten staan hebt is het inderdaad leuk dat eens uit te testen. Ik hou het zeker in gedachten. Omgekeerd kan ook denk ik? Compounden met Veloce en finishen met S30?
 
@M3fan qua polijstmiddelen ben ik er voormezelf uit.
S3 is qua correctie en finish beter als Veloce bovendien verwerkt S3 beter/stoft veel minder.
S30 is erg goed op kritische/zachte lakken maar op een harde BMW lak geef ik de voorkeur aan Rupes geel/wit combinaties.
 
Kan ik die Gyeon Prep trouwens in het vervolg verdunnen? 1:1 bijvoorbeeld? Ik had ééntje van 500ML en moest er toch wat zuinig mee zijn heb ik gemerkt. Zeker als je 2-staps gaat polijsten..
Dan word de concentratie IPA wel erg dunnetjes. Denk niet dat dit de bedoeling is, maar... Proberen! :p

Als je de produkten staan hebt is het inderdaad leuk dat eens uit te testen. Ik hou het zeker in gedachten. Omgekeerd kan ook denk ik? Compounden met Veloce en finishen met S30?
Veloce breekt ook mooi af en je zal dit inderdaad kunnen opvolgen met een finishing combi. Echter breekt de S3 gewoon mooier af en wordt daarom ook als 2-step aangeboden.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie