• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW E90 320D Edition Spacegrau

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Gisteren de "nieuwe" auto van een vriend onder handen genomen. Hij heeft zichzelf, na lang sparen, onlangs getrakteerd op een prachtige BMW 320D uit 2011 in de kleur Spacegrau.

Ik had de auto voor aanvang van de detail nog niet echt goed gezien, dus ik was voorbereid op het ergste. Na een eerdere BMW waar ik 2 volle dagen heb zitten bikkelen had ik de wolpads en de extra-cut microvezel al paraat liggen.

Groot was de verrassing toen bleek dat de claim van de verkoper, dat de auto van een liefhebber was geweest die hem perfect bijgehouden had, waar was. De inspectielamp vond wat losse krasjes hier en daar en een paar swirls op het achterspoilertje. In plaats van een rigoureuze detail om krassen weg te werken kon ik me voor de afwisseling dus eens volledig concentreren op het maximaliseren van de glans.

Dit keer geen 'before' foto's met huiveringwekkende krassen.
1_zps9jwhotqy.jpg


2_zpsum6hd4lj.jpg


Meteen de velgen al even in de non ferro gezet en deze flink schoon gemaakt.

3_zps1grarazh.jpg


De neus even in de Poorboys Bugsquash laten weken vanwege de vele insecten. De hele auto vervolgens even ondergedompeld in een laagje sneeuw met de Kwazar sprayer en Monello Artico Snow Foam

4_zps48qfy5dr.jpg


Toen een wasje gedaan met de gebruikelijke 2 gritguard emmers, Monello Thick Mitt's en Waxaddict Shampoo. De flanken even afgesopt met wat non-ferro en de auto afgespoeld.

5_zps6h5yusqr.jpg


Na dit wasje de liggende delen en een paar plekjes gekleid met Monello Dolce Verde en Dodo Born Slippy

Vervolgens een paar lokale krasjes even aangepakt met de Rupes Nano in Rotary modus en met een 30mm Rupes blauw pad en compound.
6_zpsjl8cmb7f.jpg


Gezien dat de zon uit kwam besloten de auto in de garage te zetten voor de rest van de detail.

7_zpsezume2tw.jpg


Vervolgens de glans in de lak opgehaald met Rupes geel/Nanolex blauw pads en Meguirs M205. Ik heb nog een testspotje gedaan met Rupes wit, maar dit bracht op deze kleur/lak geen verdere verbetering.
De pianolak zwarte lijsten wel met rupes wit op de Nano gedaan.

Voor de wax de hele auto nog even nagelopen met Gyeon Prep. Als Wax gekozen voor de "good old" Dodo Juice Supernatural 2.0. Had deze al een tijdje niet meer op een auto gezet (recent alles wat los en vast zit in de waxaddict gezet), maar wat is dit toch eigenlijk een top wax!

Als afsluiter de nieren nog even mooi opgepoetst met Poorboys Pro-Polish, de trims met Autofinesse Revive, de ruiten met Nanolex Glass Cleaner en de bandjes met Gyeon Tire. Tot slot de voorruit nog van een laagje Turtle Clearvue voorzien en de lak nog even nagewreven met een high pile doek voor het geval de wax nog wat gezweet had.

Dat gaf het volgende eind resultaat. De eigenaar van de 159 die vorig ontvangen heeft kwam nog even langs en uiteraard stond mijn eigen Lexus er. Zodoende stonden alle detailklussen van de afgelopen paar weekenden naast elkaar.


DSC_0673res_zpsr5mrc5ow.jpg


DSC_0596res_zpsuvnckzxg.jpg


DSC_0614kopie_zpsrph8zctw.jpg


DSC_0687res_zps6tlyp7oa.jpg


DSC_0605res_zpscfrbt0ch.jpg


DSC_0636res_zpsuxpwzgij.jpg


DSC_0616res_zpsmmkxwtln.jpg


DSC_0630res_zpsn6hcv632.jpg


Ik ben zeer tevreden met de behaalde resultaten. Belangrijker nog is dat de eigenaar van deze prachtige auto er heel gelukkig mee is. Ik vond het heel leuk dat hij terwijl ik aan het werk was echt zag wat ik deed en zelf dingetjes aandroeg die hij in de lak zag. Vind ik altijd net wat leuker werken als je weet dat iemand ook echt ziet wat je voor hem doet. Ook leuk om eens echt super netjes alle kleine randjes en hoekjes te polijsten (de Nano heft flink meters gemaakt) in plaats van grove correcties. Al met al een detail de veel voldoening gaf!
 
die Belg zal blij geweest zijn :-D

Ik gebruik ook die gele rupes foam pads met de M205 als finishing stap.
Geeft mooie diepe glans na polijsten met de microvezel cutting pads.

Mooie glimmende wagens bij elkaar, is altijd top om te zien!
 
Fraaie auto en mooie detail. Zou alleen wel overwegen om wat extra TL balken in de garage te hangen voor beter werklicht (indien het jouw garage is en vaker wilt gaan detailen natuurlijk)
 
@PeterS : de eigenaar is een ge-exporteerde hollander.

Hier trouwens wel even mijn excuses maken aan het Belgische volk... Ik begreep nadat de auto af was dat er op dit moment een verbod is op recreatief autowassen in België... Ik heb deze best professioneel gedaan, dus dan mag het heb ik besloten.

@Dibbuz : is de garage van de eigenaar van de auto. Licht was inderdaad niet optimaal, maar soms moet je werken met wat je hebt. Inspectie lampje heeft zijn nut wederom mogen bewijzen.
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz en Pietbel
Die foto's maken het geheel nog mooier! Vooral die laatste is een plaatje. Die zou bijna aan de muur kunnen.