• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E91 320i Saphier Schwartz

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen weekend bezig geweest met een Saffire Black BMW E91 320i bj 2010.
Auto was op zich in een goede staat, echter wel wat swirls en ook hologrammen.
Waarschijnlijk een keer door de vorige eigenaar (laten) poetsen door een beginnner die niet met een rotary kan omgaan dus.

Het is een mooie complete auto. M-sport ingericht, zowel binnen als buiten.
Kan de achterlichten en motorkap altijd zeker waarderen, een waardige facelift.

Het interieur bijna niets aan gedaan. Met de stofzuiger rond geweest en verder eigenlijk niet.

Vervolgens alle naden, kieren en sponning ook ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.
De wielen meegenomen met zelfde wasmiddel en geborsteld met de EZ Detail GO.
Hierna de wielen ingespoten met Monello - Non-Ferro om de laatste restjes te verwijderen, en daarna weer afgespoeld.
Ook onder de motorkap gereinig met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en behulp van een Valet Pro interieur kwast.
Hierna alles goed afgespoeld.

Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Tijdens het kleien maar weinig vuil verwijderd. Achter de wielkasten, de voorste deuren en achterklep zat nog wel wat, maar verder verrassend schoon.

Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed

Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Waarschijnlijk te wijten aan het felle licht en mijn 'standaard' camera dat ik weinig tot geen swirls op de camera kreeg.
Ze zitten er wel degelijk, volgende foto is gelukt.
Hierop zie je ook goed dat het hele dak onder de kalkvlekken zit van opgedroogd water.
Hierom heb ik ook het panorama dak gepolijst en alle watervlekken mooi kunnen verwijderen.
Grotefoto-YT6QMVJQ.jpg


Helaas dus maar weinig geslaagde voor/na foto's kunnen maken zoals ik vaak wel doe.

De swirls wel 90% kunnen verwijderen, dat heb ik als volgt aan gepakt:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator

Panorama dak, voor en na:
Grotefoto-F7MST8G4.jpg


Gedeelte dak, voor en na:
Grotefoto-XW3QJ8CN.jpg


Vrij grote, lange kras op voorscherm rechts voor en na:
Grotefoto-SFLP3DL6.jpg


Een aantal delen waar zichtbare krassen zitten heb ik zo'n 5 x behandeld met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel.

Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.

Ben zelf zeker tevreden met het resulstaat, en de eigenaar gelukkig ook :)
Was een leuke klus, en wederom bleek maar weer 's hoe hard de BMW lak (en Saffire Black zeker) wel niet is.
Maar, geen lak die zo hard glanst als een pas gepolijste zwarte:
Grotefoto-4HLHEGM8.jpg


Flake pop!
Grotefoto-4ZKX76KZ.jpg



Nog een serie eindfoto's:

Grotefoto-ESOFDP3M.jpg

Grotefoto-7KAOMKHM.jpg

Grotefoto-LXJL7UJU.jpg

Grotefoto-FYLUWNVT.jpg

Grotefoto-VCPO4M78.jpg

Grotefoto-VTNLHCI7.jpg

Grotefoto-MA7YKX6P.jpg

Grotefoto-JPMANWMM.jpg
 
Dan wacht ik weer met smart op je verslagen :) Altijd erg leuk om te lezen.

Ik verwacht geen Mercedes hahah ;)
 
Hey Jos,

+veel voor je werk én je rapportages!



Ikzelf rijd ook een BMW en dit was mijn eerste auto die ik deed sinds ik machinaal ben gaan poetsen. Mijn Beamer is zo'n 18 jaar oud en met mijn nieuwe DAP900 + Monello producten kwam ik een heel eind. Maar wat is en blijft het toch een harde lak.

Nu vroeg ik mij af;

Met een Rotary heb je meer/sneller correctie, maar je móet je werk afbouwen, toch? (Scholl Foam pad met compound, dan Monello Oranje en Mezzo, als laatste finishing pad met finishing compound)
Of kan je met een Rotary ook gewoon een afbrekende korrel nemen en de afbouwende stappen enigszins overslaan?
Je hebt dus meer stappen tot aan je finish, terwijl ik met mijn DAP per paneel langer bezig ben om de korrel te laten afbreken.

Kosten al deze stappen jou nu meer tijd tot je jouw resultaat hebt (Rotary) in vergelijking met een DAP (excentrisch) waarbij je langer bezig bent per paneel?


Greetz
 
Hey Quantoxx bedankt voor de complimenten :)
Zie het maar als volgt, in plaats van jouw combinatie DAP > Gele pad > Veloce (verwacht ik), gebruik ik de Rotary met spiderpad en scholl s3.
Hiermee krijg je meer correctie dan met jouw DAP-stap.
Ik volg die op met nogmaals Rotary of meteen met de DAP.
Ik denk dat ik sinds ik met de Rotary poets niet langer werk heb, maar wel meer resultaat kan boeken.

Ik kan zelf helaas nog niet finishen met een Rotary, krijg dan alsnog hologrammen in de lak, vandaar dat ik altijd finish met DAP.
 
Hey Jos,

Inderdaad, DAP met Geel en Veloce.

Maar begrijp ik nou goed dat een hele auto 1 run geven met de DAP net zo lang duurt als een hele auto doen waarbij je meerdere runs doet (afschalen) met een Rotary? Alleen jij hebt meer correctie/resultaat?

Maar ik hoef na Geel en Veloce niet te afschalen naar Oranje en Mezzo of Wit en Finale. Dit scheelt toch ook heeeel veel tijd, als ik minder runs hoef te doen?

Ben al blij als ik een hele auto met een DAP heb gedaan. Je bent per paneel toch wel effe bezig. Moet er dus niet aan denken om al die panelen 3x te doen! Maar het lijkt mij dus dat je met een Rotary een paneel meerdere hits geeft in dezelfde tijd als dat ik 1 lange hit doe met de DAP?


Greetz
 
Nee, dat heb je niet goed begrepen ;)
Ik denk dat ik met een Rotary een auto in dezelfde tijd ONGEVEER doe als met een DAP.
Alleen de laatste keer met de DAP (zwart met finale of s40 bijv.) doe ik sneller dan de overige stappen.
 
@Quantoxx,
Jos gebruikt die Scholl spiderpad op een rotary ,ikzelf op een Bigfoot 21 allebei krachtige maar totaal verschillende machines.
Mijn buurman gebruikt zo'n spiderpad op een DAP900 met S3 op meerdere Audi's en hij was zeer te spreken over het eindresultaat. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, wat ook kan is dat je een kleine spiderpad koopt en lokaal de defecten polijst om vervolgens met Mezzo en Finale af te bouwen.
 
Hey Jos Kuiper en Ric325i,

Thanx for the Feedback!

Tot op heden heb ik nog niet veel auto's gedaan, maar word toch aardig getrokken door de correctie van andere combinaties. (Pads/compounds/machines)
Uiteraard is de DAP een veiligere manier om te polijsten en dus zal ik hier eerst een aantal meer verschillende auto's mee moeten doen. Echter, viel het mij wel op dat wanneer ik een paneel doe met Foam Geel + Veloce, en NIET de gewenste correctie zie, ik toch echt héél lang bezig kan zijn omdat ik nog een hit moet doen. Je beweegt immers als behoorlijk langzaam met de DAP om de korrel af te laten breken.

Ik heb dus vaak het gevoel dat een Rotary dan wel lastiger is om te gebruiken, maar er minder tijd nodig heeft om dieper te cutten. (Buiten het afschalen om)
Dit is puur een idee, ik heb maar 1x de kont van mijn BMW gedaan met een Rotary, een aantal jaren geleden.


Zo'n ''SpiderPad'' is een foampad met allemaal sneetjes, toch? :p

Wat is de werking in vergelijking met mijn foampad zónder sneetjes dan? (Geloof dat ik mij heb laten vertellen dat zo'n pad flexibeler is doordat hij meer de vormen van een paneel aan kan nemen. Enige wat ik kan herinneren, weet dat dít het niet is)



En hoe vinden jullie de cutting van de Scholl S3 compound in vergelijking met de Monello compounds die ik heb? (Veloce/Mezzo/Finale)
Is bijvoorbeeld Scholl S3 op Monello Geel al meer cutting, of gaat het om de combi van een SpiderPad met S3 wat voor meer cutting zorgt?



Ik vind het zo ontmoedigend wanneer je begint aan een auto en je geconcentreerd bezig bent met de DAP om nette runs te maken, netjes wil overlappen, de korrel écht zijn werk wil laten doen, er dus écht de tijd voor neemt en wanneer je de hit dan naloopt; Oxidatie en swirls op zich wel weg, maar hier en daar toch nog wel dingen die opvallen. Een 2de hit wil ik dan nog wel doen en vertel mezelf dan al dat het allemaal langer gaat duren. Maar als ik na de 2de hit de swirls en oxidatie echt weg heb en de niet-voelbare krasjes nog niet, begin ik toch echt niet aan een 3de hit.


3 hits over een gehele auto; Wauw... Het ligt aan mij, maar dan ben IK vééél te lang bezig om het nog leuk te vinden.
(Hardere lak)


Tot nu toe heb ik alleen nog maar de volgende auto's volledig gedaan sinds mijn serieuzere stap: mijn eigen blauwe BMW, zwarte Volvo sedan, zwarte Opel Vectra, zwarte Cruiser.

Opvallend was dat zowel de BMW als Volvo toch aardig wat tijd kostte met de DAP. De hardere lak knapte wel degelijk op, maar dit zal door de verwijderde oxidatie en lichte correctie zijn geweest. Kwam na 1 hit niet veel verder, en nog meer hits geven was op dat moment niet waar ik op zat te wachten. (Was al uren bezig) (Geel + Veloce)

De Cruiser en Opel waren een stukkie makkelijker. Ik verwachte een iets zachtere lak als de vorige auto's en dat bleek het ook te zijn. Na 1 hit was er weer een diepe glans. (Geel + Veloce)
De Opel was zelfs nóg iets makkelijker, maar ik was echter zo onnozel om de gehele auto met 1 pad te doen en dus mezelf alleen maar meer werk gaf. Haha!


Een test spot op een 18 jaar oude Ford Focus resulteerde in aardig wat correctie met alleen al Oranje + Mezzo. Ik denk dat dit autootje simpelweg van dof blauw naar diep blauw, zonder swirls e.d, ging door een zachtere lak en het verwijderen van veel oxidatie. Dit is een mooi voorbeeld van ''Wanneer hij nat is; mooi diep van kleur. Als hij opdroogt lijkt hij wel uitgedroogd''

Een glaze deed echt wonderen op deze auto. (Hoop dat niemand woorden in je mond gaat leggen, Rich325i. Haha!)




Greetz
 
Ik denk dat je je er gewoon op moet voorbereiden dat detailen veel tijd in beslag zal nemen.
Deze klus heeft totaal ook een ruime 17 uur in beslag genomen, en dat is (voor mij) redelijk gemiddeld.
 
Hey Jos,

Ik heb wat besproken met Ric en wéér heeft hij mij een hoop duidelijk gemaakt. Jij eveneens, uiteraard.

Een idee voor de toekomst is om te leren omgaan met een Rotary (moet ik nog aanschaffen) in combinatie met Scholl S3 op eventueel een SpiderPad. Hiermee bereik ik meer en/of sneller de gewenste correctie die ik dan met mijn huidige DAP-set kan afwerken.

Op het moment wil ik eerst zoveel mogelijk leren met de DAP. Simpelweg meters maken, zeg maar. Wanneer ik wat terug verdient heb op mijn investering is het tijd om voor een Rotary te gaan. Eventueel misschien een excentrische machine met meer uitslag.

Ik zal de meters gaan maken, binnenkort een zwarte Seat Arosa, en dan nóg meer verdiepen in de volgende stap.

Thanx voor al jullie input, waardeer ik enorm!


Greetz