Afgelopen weekend kwam E92fan langs om zijn Saphir zwarte E92 335i te laten detailen. Vrijdagavond werd de auto afgeleverd waarna ik Vehbi op de trein heb gezet. We hadden het zo afgesproken dat ik het hele weekend beschikking zou hebben over zijn auto en hij kwam hem dan zondag weer ophalen. Donderdag of vrijdagavond nog even geapped met Darkgrey die wat vragen beantwoord wilde hebben en aangezien mijn vaste partner Cruiser geveld is door zijn reuma en niet in staat is om te kunnen detailen heb ik Darkgrey uitgenodigd voor een duo detail. Zaterdagochtend vol goede moed er tegen aan gegaan en de dag starte om 08:30u.
Het behaalde resultaat was voor mij eigenlijk niet van mijn bekende kwaliteit, ik baal hier enigszins enorm van maar Darkgrey en ik hebben het uiterst (nog veilig) haalbare uit de lak gehaald.
Als eerste begonnen met het motorruim te ontvetten en het verwijderen van de nummerplaten. Vervolgens gestart met het wassen van de velgen en vervolgens de auto. Velgen werden gereinigd met een APC oplossing van 1:4 er werd verder gebruik gemaakt van een paardenhaar kwast en een washandschoen om ook goed tussen de spaken te reinigen en het velgbed schoon te maken. Later zijn de velgen nog licht gepolijst met SSR1 en voorzien van 2 lagen Rimwax voor een optimale bescherming.
Het motorruim werd ontvet met een APC oplossing van 1:10 en daarna grondig afgespoeld met water. Na het droogwrijven van alle delen is het motorruim ingespoten met All Season Dressing van Meguiars en heb ik de kap gesloten zodat de dressing goed zijn werk kon doen gedurende de dag. Aan het eind van de exterior detail is de kap weer opengemaakt en heb ik alle delen uitgewreven om overtollige dressing te verwijderen.
Na het wassen de algehele staat van de auto opgenomen, deze had een zeer schrale en doffe uitstraling en liet weinig reflectie en diepte zien zoals het eigenlijk hoort bij een zwarte auto
Opdracht voor deze detail was om de hologrammen en swirls te verwijderen en de RDS tot een minimum te beperken. Alvorens met het polijsten te beginnen eerst de clay tevoorschijn gehaald. Hier begon de ellende al. Tijdens het clayen kwam er een olieachtige afscheiding uit de lak tevoorschijn. Ik heb geprobeerd om verschillende soorten claybars te gebruiken en verschillende soorten claylubes maar alle gaven hetzelfde resultaat. Uiteindelijk de lak 2x geclayed en bij de 2x kwam de olieachtige afscheiding niet meer naar boven.
Rond 11:00u arriveerde Darkgrey om mee te helpen aan het verwijderen van de lakdefecten. Als eerste met z'n tweeën nogmaals een inspectie uitgevoerd op de laklaag en een plan van aanpak opgesteld. Meteen de Rotary maar tevoorschijn gehaald met de Meguiars W4000 wolpad en Meguiars M105.
De eerste hit haalde niks uit op de laklaag van de motorkap. Op naar een 2e hit met dezelfde combi. Na een halve kap gedaan te hebben hebben we het verschil eens bekeken. We waren nog niet tevreden. Dus er kwam een 3e hit aan te pas op een veel hoger toerental +/-2500tpm. Dit gaf een acceptabele correctie in de strijd tegen de swirls en hologrammen, de RDS zat helaas te diep in de lak om tot een correctie te kunnen komen. Door het opvoeren van het toerental en het langer doorwerken van de compound werd de lak ontzettend warm en moesten we tussendoor stoppen om de lak af te laten koelen. Hierdoor verloren we veel tijd doordat we niet achter elkaar door konden werken met de correctiestappen. Omdat we veel tijd nodig hadden met het corrigeren van de lak heb ik tussentijds geen fotos meer gemaakt. Om 16:00 waren we klaar met zware correctie werk en heb ik de auto eerst gefoamed om hem te ontdoen van alle polijstresten en oliën. Hierna afscheid genomen van Darkgrey en de auto gedroogd en daarna eerst wat gaan eten. Vervolgens om 18:00u weer verder gegaan met het polijstwerk en om 22:30 was ik klaar met het totale exterieur. Ramen gereinigd met PCW glass cleaner en behandeld met PCW glass sealent. uitlaattips gepolijst met Blue B Gone, velgen licht gepolijst met SSR1 en 2x voorzien van Rimwax. De lak voorzien van een laag Smartwax Concours Pastewax.
De volgende morgen verder gegaan met het interieur. Door het gebrek aan tijd ook hier geen fotos meer van gemaakt. Het leer werd gereinigd met Meguiars APC 1:10 en gevoed met 2 lagen conditioner. Het kunststof is behandeld met Smartwax Smartdressing. Uiteindelijk zat hier 8uur meer werk in dan van te voren bedacht. Hologrammen zijn verwijderd en 80% van de swirls zijn verwijderd. Op de RDS heb ik 60% kunnen verwijderen. Al bij al niet het resultaat wat ik zelf voor ogen had maar de lak liet het niet toe om verder te corrigeren.
Het behaalde resultaat was voor mij eigenlijk niet van mijn bekende kwaliteit, ik baal hier enigszins enorm van maar Darkgrey en ik hebben het uiterst (nog veilig) haalbare uit de lak gehaald.
Als eerste begonnen met het motorruim te ontvetten en het verwijderen van de nummerplaten. Vervolgens gestart met het wassen van de velgen en vervolgens de auto. Velgen werden gereinigd met een APC oplossing van 1:4 er werd verder gebruik gemaakt van een paardenhaar kwast en een washandschoen om ook goed tussen de spaken te reinigen en het velgbed schoon te maken. Later zijn de velgen nog licht gepolijst met SSR1 en voorzien van 2 lagen Rimwax voor een optimale bescherming.
Het motorruim werd ontvet met een APC oplossing van 1:10 en daarna grondig afgespoeld met water. Na het droogwrijven van alle delen is het motorruim ingespoten met All Season Dressing van Meguiars en heb ik de kap gesloten zodat de dressing goed zijn werk kon doen gedurende de dag. Aan het eind van de exterior detail is de kap weer opengemaakt en heb ik alle delen uitgewreven om overtollige dressing te verwijderen.
Na het wassen de algehele staat van de auto opgenomen, deze had een zeer schrale en doffe uitstraling en liet weinig reflectie en diepte zien zoals het eigenlijk hoort bij een zwarte auto
Opdracht voor deze detail was om de hologrammen en swirls te verwijderen en de RDS tot een minimum te beperken. Alvorens met het polijsten te beginnen eerst de clay tevoorschijn gehaald. Hier begon de ellende al. Tijdens het clayen kwam er een olieachtige afscheiding uit de lak tevoorschijn. Ik heb geprobeerd om verschillende soorten claybars te gebruiken en verschillende soorten claylubes maar alle gaven hetzelfde resultaat. Uiteindelijk de lak 2x geclayed en bij de 2x kwam de olieachtige afscheiding niet meer naar boven.
Rond 11:00u arriveerde Darkgrey om mee te helpen aan het verwijderen van de lakdefecten. Als eerste met z'n tweeën nogmaals een inspectie uitgevoerd op de laklaag en een plan van aanpak opgesteld. Meteen de Rotary maar tevoorschijn gehaald met de Meguiars W4000 wolpad en Meguiars M105.
De eerste hit haalde niks uit op de laklaag van de motorkap. Op naar een 2e hit met dezelfde combi. Na een halve kap gedaan te hebben hebben we het verschil eens bekeken. We waren nog niet tevreden. Dus er kwam een 3e hit aan te pas op een veel hoger toerental +/-2500tpm. Dit gaf een acceptabele correctie in de strijd tegen de swirls en hologrammen, de RDS zat helaas te diep in de lak om tot een correctie te kunnen komen. Door het opvoeren van het toerental en het langer doorwerken van de compound werd de lak ontzettend warm en moesten we tussendoor stoppen om de lak af te laten koelen. Hierdoor verloren we veel tijd doordat we niet achter elkaar door konden werken met de correctiestappen. Omdat we veel tijd nodig hadden met het corrigeren van de lak heb ik tussentijds geen fotos meer gemaakt. Om 16:00 waren we klaar met zware correctie werk en heb ik de auto eerst gefoamed om hem te ontdoen van alle polijstresten en oliën. Hierna afscheid genomen van Darkgrey en de auto gedroogd en daarna eerst wat gaan eten. Vervolgens om 18:00u weer verder gegaan met het polijstwerk en om 22:30 was ik klaar met het totale exterieur. Ramen gereinigd met PCW glass cleaner en behandeld met PCW glass sealent. uitlaattips gepolijst met Blue B Gone, velgen licht gepolijst met SSR1 en 2x voorzien van Rimwax. De lak voorzien van een laag Smartwax Concours Pastewax.
De volgende morgen verder gegaan met het interieur. Door het gebrek aan tijd ook hier geen fotos meer van gemaakt. Het leer werd gereinigd met Meguiars APC 1:10 en gevoed met 2 lagen conditioner. Het kunststof is behandeld met Smartwax Smartdressing. Uiteindelijk zat hier 8uur meer werk in dan van te voren bedacht. Hologrammen zijn verwijderd en 80% van de swirls zijn verwijderd. Op de RDS heb ik 60% kunnen verwijderen. Al bij al niet het resultaat wat ik zelf voor ogen had maar de lak liet het niet toe om verder te corrigeren.