• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E92 335i Saphir Schwarz (FD) niet het gehoopte resultaat

WaxWizard

Detailing rookie
3 nov 2008
283
0
43
Afgelopen weekend kwam E92fan langs om zijn Saphir zwarte E92 335i te laten detailen. Vrijdagavond werd de auto afgeleverd waarna ik Vehbi op de trein heb gezet. We hadden het zo afgesproken dat ik het hele weekend beschikking zou hebben over zijn auto en hij kwam hem dan zondag weer ophalen. Donderdag of vrijdagavond nog even geapped met Darkgrey die wat vragen beantwoord wilde hebben en aangezien mijn vaste partner Cruiser geveld is door zijn reuma en niet in staat is om te kunnen detailen heb ik Darkgrey uitgenodigd voor een duo detail. Zaterdagochtend vol goede moed er tegen aan gegaan en de dag starte om 08:30u.
Het behaalde resultaat was voor mij eigenlijk niet van mijn bekende kwaliteit, ik baal hier enigszins enorm van maar Darkgrey en ik hebben het uiterst (nog veilig) haalbare uit de lak gehaald.

Als eerste begonnen met het motorruim te ontvetten en het verwijderen van de nummerplaten. Vervolgens gestart met het wassen van de velgen en vervolgens de auto. Velgen werden gereinigd met een APC oplossing van 1:4 er werd verder gebruik gemaakt van een paardenhaar kwast en een washandschoen om ook goed tussen de spaken te reinigen en het velgbed schoon te maken. Later zijn de velgen nog licht gepolijst met SSR1 en voorzien van 2 lagen Rimwax voor een optimale bescherming.

Het motorruim werd ontvet met een APC oplossing van 1:10 en daarna grondig afgespoeld met water. Na het droogwrijven van alle delen is het motorruim ingespoten met All Season Dressing van Meguiars en heb ik de kap gesloten zodat de dressing goed zijn werk kon doen gedurende de dag. Aan het eind van de exterior detail is de kap weer opengemaakt en heb ik alle delen uitgewreven om overtollige dressing te verwijderen.

Na het wassen de algehele staat van de auto opgenomen, deze had een zeer schrale en doffe uitstraling en liet weinig reflectie en diepte zien zoals het eigenlijk hoort bij een zwarte auto

Opdracht voor deze detail was om de hologrammen en swirls te verwijderen en de RDS tot een minimum te beperken. Alvorens met het polijsten te beginnen eerst de clay tevoorschijn gehaald. Hier begon de ellende al. Tijdens het clayen kwam er een olieachtige afscheiding uit de lak tevoorschijn. Ik heb geprobeerd om verschillende soorten claybars te gebruiken en verschillende soorten claylubes maar alle gaven hetzelfde resultaat. Uiteindelijk de lak 2x geclayed en bij de 2x kwam de olieachtige afscheiding niet meer naar boven.

Rond 11:00u arriveerde Darkgrey om mee te helpen aan het verwijderen van de lakdefecten. Als eerste met z'n tweeën nogmaals een inspectie uitgevoerd op de laklaag en een plan van aanpak opgesteld. Meteen de Rotary maar tevoorschijn gehaald met de Meguiars W4000 wolpad en Meguiars M105.

De eerste hit haalde niks uit op de laklaag van de motorkap. Op naar een 2e hit met dezelfde combi. Na een halve kap gedaan te hebben hebben we het verschil eens bekeken. We waren nog niet tevreden. Dus er kwam een 3e hit aan te pas op een veel hoger toerental +/-2500tpm. Dit gaf een acceptabele correctie in de strijd tegen de swirls en hologrammen, de RDS zat helaas te diep in de lak om tot een correctie te kunnen komen. Door het opvoeren van het toerental en het langer doorwerken van de compound werd de lak ontzettend warm en moesten we tussendoor stoppen om de lak af te laten koelen. Hierdoor verloren we veel tijd doordat we niet achter elkaar door konden werken met de correctiestappen. Omdat we veel tijd nodig hadden met het corrigeren van de lak heb ik tussentijds geen fotos meer gemaakt. Om 16:00 waren we klaar met zware correctie werk en heb ik de auto eerst gefoamed om hem te ontdoen van alle polijstresten en oliën. Hierna afscheid genomen van Darkgrey en de auto gedroogd en daarna eerst wat gaan eten. Vervolgens om 18:00u weer verder gegaan met het polijstwerk en om 22:30 was ik klaar met het totale exterieur. Ramen gereinigd met PCW glass cleaner en behandeld met PCW glass sealent. uitlaattips gepolijst met Blue B Gone, velgen licht gepolijst met SSR1 en 2x voorzien van Rimwax. De lak voorzien van een laag Smartwax Concours Pastewax.

De volgende morgen verder gegaan met het interieur. Door het gebrek aan tijd ook hier geen fotos meer van gemaakt. Het leer werd gereinigd met Meguiars APC 1:10 en gevoed met 2 lagen conditioner. Het kunststof is behandeld met Smartwax Smartdressing. Uiteindelijk zat hier 8uur meer werk in dan van te voren bedacht. Hologrammen zijn verwijderd en 80% van de swirls zijn verwijderd. Op de RDS heb ik 60% kunnen verwijderen. Al bij al niet het resultaat wat ik zelf voor ogen had maar de lak liet het niet toe om verder te corrigeren.
 
Dat is een enorme peut werk geweest. Het resultaat mag er zeker zijn! :cool: Die "olie" op lak van het kleien is wel een beetje vreemd, maar ik moet zeggen dat ik ook wel eens dergelijke plekken/vlekken heb gezien tijdens het kleien.
 
Vorige week eenzelfde probleem met de BMW van mij pa gehad. Maar mijn pa was meer dan tevreden en swirls kende hij voor de detail nog niet eens, hahahaha.
Maar waarom geen Iron-X op de velgen en de lak gebruikt?
 
2500 rpm...8-o
Ben nu met een 3 Serie Saphire zwart bezig, 2 hit's met 3M groene dop en groene pad op 1500 toeren, hierbij is vrij eenvoudig een resultaat van 95% te behalen.
Lak temperatuur komt tot een gemiddelde van ongeveer 50 graden.

Denk dat jouw combi van pad, polish, en rpm niet correct is.
Met wol creeer je normaal gezien veel minder warmte als met een foampad.
En dat toerental, werk je met een slijptol? Mijn Festool heeft als max.2100 toeren, en dat heb ik nog nooit gebruikt (voor een pad droog te zwieren uitgezonderd)

BMW staat wel bekend om hun harde lakken, maar niet strak kunnen krijgen is een ander uiterste.:roll
 
2500 toeren, dan heb je verdikke veel geluk gehad dat er nog lak opzit...
Je polijstmiddel droogt aan zo"n snelheid toch ook direct uit, dus kan het zijn werk niet meer doen.
Een tip is om op een harde lak ooit wat meer polijstmiddel dan normaal te gebruiken, dus niet gewoon drie drupjes, maar gewoon het dubbel ofzo ervan.
Hierdoor krijg je nog wat extra cutting power van de polish, droogt hij niet te snel uit en is de smering ook wat beter.
 
Heb je de motorruimte gewoon vol met de tuinslang afgespoeld ? Niets van elektronica in plastic zakjes gewikkeld ?
Ik heb zelf aftermarket lampen erin. Waarna 1 angel eye het niet meer deed.
Inmiddels vervangen. Maar de motorruimte doe ik niet snel meer.

Ik vind t resultaat er zeker niet slecht uitzien!!!
Ik blijf gek van die e92.
 
Mijn verslag was blijkbaar niet helemaal volledig, blijft ook lastig als je dit na een week nog moet schrijven dan vergeet je wel eens wat. We hebben voor de eerste correctie ook een foampad gebruikt met Monello Inizio Forza en daarna nog eens geprobeerd met M105. Beide gaven geen resultaat. Daarna hebben we opgeschaald naar de wolpad met M105, omdat je met wol minder temperatuur maakt dan met een foampad hebben we het toerental opgevoerd en heb ik om het polijstmiddel niet uit te laten drogen regelmatig bijgesprayed met Last Touch.
Zelf gebruik ik een Makita (replica) die tot 3000tpm gaat, Darkgrey gebruikt een Flex die tot 2500tpm gaat.

Waarom geen Iron-X, ik vind het niet veilig om deze te gebruiken als de velgen nog op de wagen zitten. Ongewild spuit je toch op de remschijven en die raken hierdoor aangetast. Daarom kies ik ervoor om APC te gebruiken.

Wat betreft de olie in de lak bij het clayen heb ik wel een idee. De lak was ook ontzettend schraal. De eigenaar van de auto behandelde de auto na het wassen regelmatig met een verdunning BTBM omdat de auto hiervan mooi ging glanzen. Door het overmatige gebruik van een shampoo is de lak zo schraal geworden en de olieachtige afscheiding zal ook wel van de BTBM afkomen. Ik heb de eigenaar al wel geadviseerd om hiermee direct te stoppen en gewoon een detailerspray of anders een spraywax aan te schaffen.

Motorruim heb ik gewoon afgespoeld met een tuinslang inderdaad, zonder problemen. Ik doe dit wel vaker bij BMW's en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Wel een keer bij een Mazda :(
 
Mijn remschijven raakten niet aangetast hoor, alleen maar schoner!! :)
Dat ik het niet veel gebruik is wat anders.

En ja, alles gaat eens in de zoveel tijd weleens los/ontroesten & hou het regelmatig in de gaten.
 
Ben verliefd geworden op de uitzicht van uw motor =) 1:10 raad je aan voor normale vuiligheid? En eender welke APC? Ik heb die van Poor boys world. Dat wil ik wel eens proberen.
En met die all season dressing gewoon royaal spuiten?
 
Johan je hebt mijn auto met liefde behandeld! Waarvoor mijn dank en respect voor het vele werk en dat je toch doorging.

Ik zal wat meer uitleg geven over dat tussendoor spoelen met Btbm.

Omdat ik veel rijd spoelde ik de auto tussendoor af en ontdekte dat btbm in verdunde oplossing 1:10 prima voor de velgen was. Om de dag spoot ik de velgen hiermee in en spoelde grondig af.

Ik besloot een keer om de hele auto met die verdunde oplossing eens te proberen en ik merkte dat hij mooi glansde, dus om de twee dagen werkte ik zo. Om geen zeepresten achter te laten spoelde ik de hele auto eerst met water (6 min) en daarna met geioniseerd water (6 min). Die olieachtige laag is denk ik van de overgebleven shampoo die de glans veroorzaakte. Ik dacht dit kon geen kwaad omdat het toch een milde shampoo is.

Van Johan leerde ik dat het belangrijkste is om de waxlaag zo lang mogelijk te behouden. Less is more.

Ik gebruikte namelijk ook veel shampoo bij het wassen, vooral omdat de mitt dan mooi gleed over de lak en minder swirls of krassen zou veroorzaken.
Ik gebruikte hierbij 150 ml btbm bij 12 liter water bij elke wasbeurt. Wel weer 12 minuten spoelen.

Het enige wat ik nu nog inspuit zijn de velgen (met APC 1:4) en de vliegenresten met insect remover. De rest van de auto met water afspoelen, en het hoeft niet meer zo lang (12 min!)

De APC ben ik nog niet helemaal over uit. Ga misschien toch voor de Meguiar's Professional - Wheel Brightener
 
@ bmwforlife: 150ml Born to be Mild op 12ltr is echt "overkill". 15-20ml volstaat op een volle emmer water van 15ltr. Als je velgen goed in de wax/sealant/coating staan heb je niet zo vaak een velgenreiniger nodig, dan kun je met een sopje van water+shampoo de velgen gemakkelijk reinigen is mijn ervaring.
 
ik vind het een beetje jammer dat de werkwijze een beetje afgezeken wordt, ik ken Johan als een vakman die heel erg voorzichtig en secuur (precies) te werk gaat.
eer hij over gaat tot een ietwat te hoog toerental of werkwijzen die waarschijnlijk in de tekst anders omgeschreven dan bedoeld,( lijken hier uitgelicht en afgestraft te worden.,..)
dan weet ik zeker dat alles en meer dan alles al geprobeerd is om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. ervaren detailers zetten de rotary ook weleens op zijn kant om net even die afwijking te corrigeren, maar schrijf dat niet hier want je wordt bijna afgeschoten...

Johan, mooi werk afgeleverd en respect voor al het werk wat jullie verzet hebben. de drang naar kwaliteit en perfectie is een buitengewoon goede eigenschap!
 

Vergelijkbare onderwerpen