• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW lak: Monello vs Scholl

Ciamician

Detailing guru
20 nov 2016
136
123
33
Ik zou binnenkort graag eens mijn BMW E90 (2011 - Sapphire Black Metallic) onder handen nemen. Ik heb deze enkele maanden geleden overgenomen van de 1e eigenaar en staat namelijk vol met swirls, enkele diepere krasjes, ingebrande vogelpoep en ander leuks.

Ik heb al heel wat research gedaan en ken ook de nodige stappen, maar twijfel tussen 2 verschillende DAP900 sets:
BMW lak (en Duitse lak in het algemeen) zou nogal hard zijn. Ik vrees dat de Monello kit (zelfs als ik Veloce & de gele pad als zwaarste stap gebruik) niet zwaar genoeg zal zijn. Ben ik beter af met de set van Scholl ook al is deze maar 2-staps (S30 en S3)?

En nog enkele gerelateerd vraagjes:
  • Mag ik met een DAP over bepaalde contouren van de wagen gaan? Vooral de motorkap heeft nogal wat rondingen (aangeduid met de gele strepen) Moet ik deze delen van de motorkap echt stuk per stuk doen? Zie onderstaande foto (voorbeeld foto):
    nKglAgh.png
  • En wat met de vele kleine stukken van de voorbumper? Normaal moet de pad altijd vlak blijven, maar hoe pak ik dit het best aan met een grote lompe 5.5" pad? Kijk bijvoorbeeld naar de U-vorm onder de nummerplaat.
  • Nog zaken die ik beter extra bestel voor ik aan de slag ga? Heeft een ontvetter zoals Gyeon Prep net voor het waxen bijvoorbeeld echt een meerwaarde?
  • Hoe vaak moet ik mijn pads wassen (emmer water met wat dreft en wat knijpen)?
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste een zeer mooie wagen om te zien. Maar het betreft dus een engelse wagen? Of is dit gewoon een voorbeeld foto?
Ik heb dezelfde vouwen in mijn motorkap zitten en wat je moet proberen is om met de ronding mee te polijsten. De bumper heb ik zelf gedaan met een ibrido nano van rupes, maar ik denk dat met een dap met de kleine backingplate ook een eind komt. Het is een gepiel maar als je geduld hebt moet het lukken. Ik heb zelf de hele auto gepolijst met S3 icm een MF cutting pad van Buff & Shine . Anders kan je ook de scholl Sandwich spiderpad nemen (binnenkort kortingsdagen bij cc) zou daar even op wachten. Koop er wel direct 2 want als je er eentje kapot draait sta je direct met lege handen. Voor je kleine backing plate de kleine sandwich kopen.
Na je auto met Scholl S3 te hebben behandeld daarna ga je over op de Scholl S20 icm Lake Country Blauwe Pad en als laatste heb ik gefinished met de Rupes geel of monello finale icm Lake Country Oranje Pad maar een Rupes witte finishing pad werkt ook goed.

Heb je wel eens eerder gepolijst?
 
Ik heb precies zo'n auto en neem die randen heel voorzichtig mee, zet hier geen druk op en beweeg er sneller overheen. Weet dat de lak daar iets dunner kan zijn en door de vorm zit je daar veel eerder door de lak.
Een swirl ga je niet zien precies op zo'n scherpe rand, dus neem geen risico.
Dit doe ik alleen met compounden, dus s3 zo voorzichtig. Met finishen maak ik me niet meer zo druk.

Heb je een M-bumper of normale?
Ik heb de voorbumper met kleine backing plate gedaan. Waar ik niet bij kon, zul je nooit zien
Ook is er weinig te polijsten aan de voorkant, dus valt reuze mee.
 
Ten eerste een zeer mooie wagen om te zien. Maar het betreft dus een engelse wagen? Of is dit gewoon een voorbeeld foto?
Ik heb dezelfde vouwen in mijn motorkap zitten en wat je moet proberen is om met de ronding mee te polijsten. De bumper heb ik zelf gedaan met een ibrido nano van rupes, maar ik denk dat met een dap met de kleine backingplate ook een eind komt. Het is een gepiel maar als je geduld hebt moet het lukken. Ik heb zelf de hele auto gepolijst met S3 icm een MF cutting pad van Buff & Shine . Anders kan je ook de scholl Sandwich spiderpad nemen (binnenkort kortingsdagen bij cc) zou daar even op wachten. Koop er wel direct 2 want als je er eentje kapot draait sta je direct met lege handen. Voor je kleine backing plate de kleine sandwich kopen.
Na je auto met Scholl S3 te hebben behandeld daarna ga je over op de Scholl S20 icm Lake Country Blauwe Pad en als laatste heb ik gefinished met de Rupes geel of monello finale icm Lake Country Oranje Pad maar een Rupes witte finishing pad werkt ook goed.

Heb je wel eens eerder gepolijst?

Is een voorbeeld foto van hetzelfde model. Dit is mijn wagen:

AIdjOP1.jpg


Ik heb 0 ervaring met machinaal polijsten (alleen vele uren YouTube "ervaring" :D). Dus jij zou de Scholl starterskit aanraden? Deze wordt wel niet met S20 geleverd zie ik..
 
Is een voorbeeld foto van hetzelfde model. Dit is mijn wagen:

AIdjOP1.jpg


Ik heb 0 ervaring met machinaal polijsten (alleen vele uren YouTube "ervaring" :D). Dus jij zou de Scholl starterskit aanraden? Deze wordt wel niet met S20 geleverd zie ik..

Ja ik zou het scholl pakket aanschaffen omdat je toch wel een sterke correctie nodig hebt en een DAP kan nog wel eens tekort schieten op de keiharde BMW lak. Het kost wat meer tijd dan als je een Rupes of Flex gebruikt (beide dual action machines ook).
 
Zelf ervaring met vooral BMW's en Monello producten. Ik werk vaak met de paarse wollen pad icm Veloce. Haal hier veel correctie mee op de harde BMW lak.

De Gyeon prep ontvet je lak en daardoor hecht de wax beter en dat is positief voor de standtijd van de wax.
 
Ik zou inderdaad voor de scholl gaan, en de bumpers zou ik meenemen met de scholl mini pads op een flexipad tussenschijf. Ik gebruik die ook voor de bumpers, stijlen en verlichting werkt ideaal
 
+1 voor alle bovenstaande berichten.
Voor de echt kleiene hoekjes kun je ook handpads gebruiken.
Wanneer je een Rupes Ibrid kan en wil betalen is dat natuurlijk een mooiere optie.
Ik heb zelf zo'n zelfde type gehad en ben wel ff bezig geweest (E91 touring) maar het gaat wel heel goed, vooral met Scholl.
 
Zoals ik dacht is de Scholl blijkbaar de betere keuze.

Is deze dan zoveel krachtiger dan de Monello? Bij de Monello zou ik bijvoorbeeld als volgt kunnen werken (op dit forum al vaak tegengekomen):
  • Veloce op geel (zware compound)
  • Mezzo op oranje (lichtere compound)
  • Finale op wit (polish)
Met de Scholl kit is het dan gewoon de S3 Gold (op geel) en polishen met de S30+ (op wit). Slechts 2 stappen ipv 3 dus? Zijn de Monello pads wel goed genoeg (=aangepast) om met de Scholl compounds te gebruiken trouwens?

Wat doe ik trouwens met stukken die herspoten zijn? Zo is de achterbumper herspoten geweest aangezien hier schade was door de vorige eigenaar.

Ik heb precies zo'n auto en neem die randen heel voorzichtig mee, zet hier geen druk op en beweeg er sneller overheen. Weet dat de lak daar iets dunner kan zijn en door de vorm zit je daar veel eerder door de lak.
Een swirl ga je niet zien precies op zo'n scherpe rand, dus neem geen risico.
Dit doe ik alleen met compounden, dus s3 zo voorzichtig. Met finishen maak ik me niet meer zo druk.

Heb je een M-bumper of normale?
Ik heb de voorbumper met kleine backing plate gedaan. Waar ik niet bij kon, zul je nooit zien
Ook is er weinig te polijsten aan de voorkant, dus valt reuze mee.

Het is de normale bumper.
 
Laatst bewerkt:
De gespoten delen zou ik opnieuw een testspot doen om zeker te weten met wat voor lak je te maken hebt.
Ik vind Scholl goed werken op Monello pads maar gebruik voor het zwaardere werk eerder de Scholl Spiderpads.
 
De gespoten delen zou ik opnieuw een testspot doen om zeker te weten met wat voor lak je te maken hebt.
Ik vind Scholl goed werken op Monello pads maar gebruik voor het zwaardere werk eerder de Scholl Spiderpads.

Zouden de monello pads die bij de Scholl kit geleverd worden voldoende zijn? Of koop ik toch nog beter wat extra pads voor als de gele cutting pad en S3 (wat toch al vrij grof spul is niet?) niet volstaan voor mijn lak?

Pads voor de 3.5" backplate zitten er ook niet bij zie ik..
 
Afgaande het een hobby is zijn S3 met Geel of Veloce met Geel wel afdoende. Grovere combinaties leiden tot een sneller resultaat niet perse beter resultaat. Enkele hits met Geel en S3 kunnen bijvoorbeeld worden vervangen door een enkele hit Spiderpad en S3.
 
Ik zou wat pads erbij nemen.
Ik zou van de zwaardere cutting pads een stuk of 3 per stuk nemen of tussendoor schoonmaken en droogmaken en weer verder gaan.
De kleine pads van Monello vind ik wat zwak, die zou ik wat steviger pakken.
S3 is vrij grof maar op jou lak vrij ongevaarlijk vind ik.
De S3 finished al redelijk goed ook, het is niet zo dat je een half matte auto over houd hoor ;)
S30+ kun je heel mooi mee finishen dus dan zou 2 staps voldoende zijn bij voldoende hits.
Een testspot verteld je meer dan dat wij kunnen denk ik.
Andere pads zijn zo gekocht lijkt me.
 
Heb inderdaad hier al vaak gelezen dat wat extra pads nooit een slecht idee zijn. Zeker aangezien je er gewoon een verse op kan ploffen en je niet iedere keer aan het reinigen moet.

Hoe lang gaat een gemiddelde cutting pad of finishing pad mee vooraleer je echt moet gaan reinigen? Een volledig paneel?

Een spiderpad van Scholl (de witte dan waarschijnlijk?) is dus grover spul dan de gele cutting pad van Monello?

En is zo een Monello Faro lampje zijn geld waard, of bestaan er andere alternatieven?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al heel wat research gedaan en ken ook de nodige stappen, maar twijfel tussen 2 verschillende DAP900 sets:
BMW lak (en Duitse lak in het algemeen) zou nogal hard zijn. Ik vrees dat de Monello kit (zelfs als ik Veloce & de gele pad als zwaarste stap gebruik) niet zwaar genoeg zal zijn. Ben ik beter af met de set van Scholl ook al is deze maar 2-staps (S30 en S3)?
-ik vind absoluut van wel.

En nog enkele gerelateerd vraagjes:
  • Mag ik met een DAP over bepaalde contouren van de wagen gaan? Vooral de motorkap heeft nogal wat rondingen (aangeduid met de gele strepen) Moet ik deze delen van de motorkap echt stuk per stuk doen?
-Ja
  • En wat met de vele kleine stukken van de voorbumper? Normaal moet de pad altijd vlak blijven, maar hoe pak ik dit het best aan met een grote lompe 5.5" pad? Kijk bijvoorbeeld naar de U-vorm onder de nummerplaat.
-kleine 4" pads kopen
  • Nog zaken die ik beter extra bestel voor ik aan de slag ga? Heeft een ontvetter zoals Gyeon Prep net voor het waxen bijvoorbeeld echt een meerwaarde?
-Prep rules...
  • Hoe vaak moet ik mijn pads wassen (emmer water met wat dreft en wat knijpen)?
-na een motorkap of dak bv is de pad wel toe om uitgewassen te worden
 
Kan het niet meer dan eens zijn met bovenstaande! Heb een E91 M-performance van 2009. Zelfde kleur, Sapphire Schwarz. Heb na het grondig doorlezen van de diverse topics ook de DAP900 aangeschaft, in de Scholl kit. Hier zit een kleinere backing plate bij, zoals @Ric325i zegt, daar ook een 4" setje voor aanschaffen voor stijlen en plaatsen waar je met de 5.5" niet bij kunt.
Heb de hele auto een hit met de S3 gegeven, motorkap wat bijgewerkt met wetsanden op enkele plaatsen, daarna motorkap en voorbumper een tweede hit. Alles op Monello geel. Daarna op Monello wit met S30 de hele auto afgewerkt. Ik ben nog geen zeer ervaren poetser, maar was erg tevreden met het resultaat van de cominatie.
 
De hoeveelheid licht, de kleur van het licht en misschien nog wel meer.

Het belangrijkste : Heel veel mensen zijn er tevreden mee en over waaronder ik.

Ik heb hier meerdere zaklampen liggen (goede en goedkope) maar qua krasjes zoeken en vinden is de Monello Faro wel de topper.