• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW lakdefecten

Ciamician

Detailing guru
20 nov 2016
136
123
33
Na de winter ga ik aan de slag met mijn DAP900 en Scholl S30 + S3 polijstmiddelen. Dan zou ik graag mijn E90 onder handen nemen die ik tijdens de zomer heb aangeschaft:

Owdh1khl.jpg

Een tijdje geleden ééns op jacht gegaan met mijn Monello Faro swirl finder en de grootste problemen "gedocumenteerd". Aangezien ik de 2e eigenaar van deze wagen ben zijn de gebruikelijke swirls en enkele kleine krasjes aanwezig... maar daarnaast zijn er nog een paar andere zaken die voor mij een doorn in het oog zijn (klik om te vergroten of kijk naar het imgur album):

Cr0QbMsm.jpg nmqTyVgm.jpg 9nbqsZUm.jpg R3ABGy0m.jpg pNP6rWcm.jpg kSDvYonm.jpg EDC4Jn8m.jpg EwF1sfjm.jpg kskmzGvm.jpg qOZqGLzm.jpg m5zxUaHm.jpg eo0tIdLm.jpg

Er zijn denk ik 3 duidelijke problemen
  • Ingebrande vogelpoep: te verwijderen door gewoon te verwarmen zoals in dit topic..? Of is dit te gemakkelijk?
  • Steenslag: Ik heb een klein flesje met mijn specifieke kleur (Sapphire Black) gekregen van mijn carrossier (deze heeft enkele maanden geleden ook de bumper herspoten). Kan ik met het bijgeleverde borsteltje gewoon deze steenslag gaan "opvullen" of zal dit onvermijdelijk tot problemen leiden éénmaal ik aan het echte polijstwerk begin binnen enkele maanden? Je zit namelijk gaatjes op te vullen met gewone verf en op deze plekken is er dus geen clearcoat.. of zie ik dit compleet verkeerd?
  • Koplampen: Deze methode lijkt mij vrij dummyproof, of zou dit overkill zijn aangezien mijn kop- & mistlampen niet bepaald wazig zijn?

Graag jullie deskundige feedback :)
 
Laatst bewerkt:
@Ciamician
  • Ingebrande vogelpoep: te verwijderen door gewoon te verwarmen zoals in dit topic..? Of is dit te gemakkelijk.
  • Steenslag: Ik heb een klein flesje met mijn specifieke kleur (Sapphire Black) gekregen van mijn carrossier (deze heeft enkele maanden geleden ook de bumper hersporten). Kan ik met het bijgeleverde borsteltje gewoon deze steenslag gaan "opvullen" of zal dit onvermijdelijk tot problemen leiden éénmaal ik aan het echte polijstwerk begin binnen enkele maanden? Je zit namelijk gaatjes op te vullen met gewone verf en dus geen clearcoat.. of zie ik dit compleet verkeerd?
  • Koplampen: Deze methode lijkt mij vrij dummyproof, of zou dit overkill zijn aangezien mijn kop & mistlampen niet bepaald wazig zijn?
-Ingebrande vogelpoep : Doorgaans is ingebrande vogelpoep min of meer niet meer te herstellen als je er snel bij bent kun je het nog wel eens wegpolijsten maar even zo vaak hou je er toch wat schade aan over.
De voorgestelde techniek om de lak te verwarmen ken ik niet.
Ik zou de auto aanvankelijk gewoon eerst eens netjes polijsten en kijken welke schade er over blijft.
-Steenslag: Gebruik het bijgeleverde kwastje NIET! Gebruik onderstaande touch up tips
https://www.carclean.com/nl/product...koker_100st_Wit_Very_Fine_102750?o=pbMTAwMDk1
Om dit netjes te doen kost meer tijd dan je denkt. lees je eerst even goed in.
-koplampen waarom wil je je koplampen doen wanneer ze niet bepaald wazig zijn?
 
Dus er is een goede kans dat na het compounden het ergste weg is? Clayen zal waarschijnlijk weinig effect hebben op de vogelpoep... ook al ga ik dit uiteraard sowieso doen net voor het polieren (alsook een teerverwijderaar + non-ferro voor de ijzerdeeltjes over de hele wagen).

Ik ga me eens wat inlezen over hoe ik het best steenslag opvul. Chipex ziet er ook wel interessant uit. Er zijn er ook die bij wijze van spreken een ganse klodder verf aanbrengen en dan gaan wetsanden en uiteindelijk polijsten.

En over de koplampen: ook al zijn ze niet dof, echt fris zien ze er niet uit (zie bijjgevoegde foto's). Ik denk zelfs dat ik hier mee ga beginnen, nog voor ik de lak aanpak.
 
Ik ken dit product niet, maar vertrouw de commercial ook niet helemaal. Er wordt telkens uitgezoomd na een handeling, dus ziet het er sowieso beter uit.
Ik heb al wel eens steenslag geprobeerd te maskeren, maar dit ging nooit zo makkelijk als in dit filmpje.
Ik heb eens een filmpje voorbij zien komen over steenslag opvullen op een zwarte Porsche. Misschien kan iemand die even reposten? Geen marketing-verhaal. Wel duidelijk, en meteen helder waarom er zoveel auto's rondrijden met steenslag-schade. Want zo makkelijk kan het volgens mij (helaas) niet zijn om te fixen.
 
@mdlange was dat hem?

Nog iemand met wat input? Gewoon 2-staps correctie doen en zien wat er nog overblijft en dan gaan nadenken over eventueel wetstanden?
 
Als je lak correcties hebt gedaan/of voor je gedaan zijn, die 'boven de lak' uitsteken, dan kun je wetsanden, anders zou ik het niet doen. Je combinatie met S3/S30 en de DAP 900 bevallen mij prima op een E91 in dezelfde kleur. Ontzettend opgeknapt en waar je niet tevreden bent gewoon meerdere hits met de S3 op geel doen. Ik heb op m'n D-stijl nog een klein stukje vogelpoep schade, maar ook deze vlek is minder dan voorheen.
Steenslag ga je helaas meer zien op een zwarte auto na het polijsten. Ik heb met een sateprikker en een stiftje in de originele kleur de ergste steenslag opgevuld in twee stappen, daarna wetsanden en twee hits S3. Je ziet er zeker 85% minder van!
 
handig filmpje ik denk dat velen hier wat an hebben.
zo doe ik het zelf ook ,maar met wax was wel een tip.
ga ik voortaan ook proberen