• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW Leder onderhoud (complete set)

straight-sixes

Detailing chief
28 aug 2017
36
75
NL/DE
Goedemiddag!

Zojuist heb ik mij opnieuw voorgesteld. Nu is mijn interieur redelijk besmettelijk, maar is het leer goed schoon te houden met een reiniger en microvezeldoekjes. Echter is mijn leer reiniger bijna op en ben ik dus in de markt voor een nieuwe set. Omdat wij twee huizen hebben, met 700km afstand tussen de twee, ben ik op zoek naar een complete set, dus met gereedschap en reiniger(s), eventueel sealers. Wat raden jullie aan voor een F31 met Elfenbeinweiss Individual leder? Op onderstaande foto is het nog voor het reinigen, dit heb ik na aanschaf direct gedaan en is mooi wit nu, wat ik uiteraard zo wil houden.

Het stuur is inmiddels ook lekker gaan glimmen en plakken, wat een bekend iets is van de F-generatie BMW's, dus dit wil ik ook aanpakken, het liefst vermijden.

Alle input is welkom, ik ben met gekleurd leder onderhoud redelijk onervaren, ik heb hiervoor eigenlijk alleen zwart of donker leder gehad. Thanks!

Jeremy

 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Persoonlijk zou ik een setje kiezen / samenstellen van Gliptone.

* Goede ervaringen mee.
* Neutrale geuren.
* Voeden en beschermen, wat makkelijk herhaald kan worden.
(Milde reiniger voor onderhoud of stevigere reiniger om goed aan te pakken, conditioner)
Denk bijv. aan;

https://www.carclean.com/nl/gliptone-liquid-leather-deluxe-kit.html
i.c.m.
https://www.carclean.com/nl/carclean-com-interieur-borstel-paardenhaar.html
en goede all-round doeken zoals bijv...
https://www.carclean.com/nl/monello-peluche-verde-trio-45x45cm.html


Recent een VW - Transporter gedaan met héél licht beige/creme leder. De eigenaar ergerde zich aan de vlekken die jeans achterlieten. Na de behandeling was dit velen malen minder tot niet meer een probleem. (Onderhoud blijft bij leder natuurlijk altijd een dingetje)
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Ook hier bedankt voor je reactie! Het leer is inmiddels goed gereinigd, de grootste vlekken zijn eruit. Maar ik hou het liever (goed) bij en ik wil uiteraard geen slijtage wegens het poetsen.

Als ik het goed begrijp beschermen de producten van Gliptone ook?
 
Ik zeg altijd; ''Leer leeft''. Goed reinigen en voeden is dan belangrijk. Voeden doe je middels de conditioner en dit zorgt voor wat bescherming, maar het leder soepel en gevoed houden doet het meeste.
 
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat de wangen wat harder worden. Het scheurt nog lang niet, maar dat proberen we dan ook te voorkomen. Hiervoor had ik een M140i met standaard BMW leer, daarvoor een 420i met Mokka standaard BMW leer. Die toonden beiden na 25.000 op de teller al overduidelijk slijtageplekken. Nu begint dat hier ook al licht, maar het Individual leer is van betere kwaliteit. Echter wil ik dat graag zo houden, zoiets als dit zal niet meer voor de deur staan.

Sidenote; ik heb toch het vermoeden dat het standaard BMW leer geen kwaliteit meer heeft, misschien zelfs geen leer meer is? Bizar dat zoiets na 25.000km al versleten is. Mijn 335d heeft nu net geen 70k op de teller (waarvan toch regelmatig 300km aan 1 stuk gereden wordt - autobahn) en er is niet veel te zien. Ook is dit leer veel zachter en gladder.
 
De Gliptone reinigers zijn fijn in gebruik en laten geen vettigheid achter
Dat in tegenstelling tot de zeep die ze verkopen / verkochten.
Die was ook beter in combinatie met een vettige voeding

Bij wit leer zou ik, ook al houdt een coating het minder lang bij belasting, toch een coating proberen
Voordeel is dat het niet vettig is. Gebruik je een vettig product moet je weinig gebruiken of het echt goed in laten trekken
Herhalen is het devies om te voorkomen dat het leer stijf wordt en de slijtage versneld

Zelf gebruik ik geen MF op leder, altijd badstof om te voorkomen dat het "haakt" en de kleurlaag aantast.
 
Ik gebruik zelf het leerreinigers van Gyeon, heb strong en soft staan, daarna gaat het in de MIG-LeatherTech Care die ik in 2015 ooit kocht bij CC.
 
Ik gebruik de sealant van Dodo Juice, de supernatural. Weliswaar op het standaard Dakota leer van BMW, maar daarmee blijft het lang mat. Op Individual leer (Cohiba bruin) ook ooit gebruikt, ging prima alleen geen idee hoe lang de sealant daar op houdt (auto gestolen niet lang na leerbehandeling). Ook ervaring met de soft leerreiniger van Gyeon en de Interior cleaner van Nanolex, fijne producten. In twee van onze auto's zit hetzelfde stuurwiel, hierop gebruik ik de genoemde reinigers. Sealant nog nooit op stuur geprobeerd.

Btw prachtig interieur heeft je auto, Individual leer én zelfs uitgebreide pakket op het dashboard. Geniet ervan, zie je niet veel.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Ik heb nu inderdaad de supernatural en ben daar tevreden over. Het enige is dat als die bijna op is hij z’n werking helaas ook lijkt te verliezen.

Jullie raden dan dus een borstel met paardenhaar en zachte doeken aan? Ik heb een beetje angst met badstof wegens eventuele krassen..
 
Angst voor krassen met badstof begrijp ik niet
MF met een open vezel komt bij mij niet bij leer in de buurt
MF met een gesloten vezel kan wel (bald wipe) zelfs op Aniline geen probleem
 
Ik gebruik de sealant van Dodo Juice, de supernatural. Weliswaar op het standaard Dakota leer van BMW, maar daarmee blijft het lang mat. Op Individual leer (Cohiba bruin) ook ooit gebruikt, ging prima alleen geen idee hoe lang de sealant daar op houdt (auto gestolen niet lang na leerbehandeling). Ook ervaring met de soft leerreiniger van Gyeon en de Interior cleaner van Nanolex, fijne producten. In twee van onze auto's zit hetzelfde stuurwiel, hierop gebruik ik de genoemde reinigers. Sealant nog nooit op stuur geprobeerd.

Btw prachtig interieur heeft je auto, Individual leer én zelfs uitgebreide pakket op het dashboard. Geniet ervan, zie je niet veel.
@Thomaso Begrijp ik het goed dat jij het Dakota-leder alleen reinigt en sealt, dus niet voedt?

Ik ben wat in de war door alle tegenstrijdige informatie op internet. De een zegt dat modern leer een kunststoflaagje heeft en voeden met een conditioner geen zin heeft. Alleen goed schoonhouden en eventueel een sealer zouden volstaan. De ander zegt dat voeden met een conditioner wel een belangrijke leeronderhoudsstap is.

Ik heb sinds kort een BMW118i met zwart Dakota-leer. De auto is drie jaar oud. Het leder ziet er nog netjes uit en dat wil ik graag zo houden. Maar hoe?
 
Thanks! De Gyeon set bevalt goed, echter is het stuur niet echt "mat" maar moet ik dit toch wel eens in de maand opnieuw doen. Ach, het vergt eenmaal onderhoud, dat witte leer. Ook geen straf, leuke bezigheid.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2