• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW R1250RT LC - 2019 - 12.500km - eindverslag

Vlerk

Detailing guru
14 dec 2009
422
153
58
Herent (België - op 5km van Leuven)
In het voorjaar van 2019 heb ik mijn R1200RT uit 2015 verkocht aan een dierbare vriend en vervangen door een R1250RT. Ik heb toen foto's genomen, maar blijkbaar nooit gepost op dit forum.
Daar komt nu verandering in!

190528 BMW R1250RT 01.jpg


Hier had Blakkie 1.846 km, dus echt vuil was hij niet.
190528 BMW R1250RT 03.jpg

Diegenen die mijn posts volgen, zullen ondertussen wel weten dat ik al mijn voertuigen een naam geef ... (Mijn therapeut beweert dat dit geen kwalijke gevolgen heeft voor mijn geestestoestand. :p)

Het wassen stelde niet veel voor, dus heb ik daar geef foto's van genomen. Na wat poetswerk zag hij er zo uit.
190528 BMW R1250RT 06.jpg

Ondanks zijn beperkte km-stand, begon de uitlaat in chroom al zijn typische bruine verkleuring te tonen.

De kleur heet op de bestelbon "Alpine Wit",
190528 BMW R1250RT 08.jpg

Maar ze hadden het ook "Alpine zwart" kunnen noemen, want er zit ongeveer evenveel zwart als wit in. :confused:

190528 BMW R1250RT 11.jpg


Er volgt wellicht spoedig een update van de foto's.
Alleszins bedankt voor de interesse! :cool:
 
In november 2019 (ondertussen ook alweer een jaar geleden o_O ) had de boxer 8.135 km en was hij aan een grondige poetsbeurt toe. Ik had Blakkie ondertussen al wel een paar keer onder handen genomen, maar het herfstweer had zijn sporen achtergelaten...

De doorzichtigheid van de voorruit was verminderd...
191110 BMW R1250RT 03 Voorruit.jpg

Gelukkig kan ik er overheen kijken bij het rijden.

En het motorblok had ook zijn deel gehad.


191110 BMW R1250RT 07 Motorblok.jpg

Op deze foto's zie je trouwens de twee fileopties die ik heb laten installeren: twee led schijnwerpers om (nog) wat beter zichtbaar te zijn vanop afstand en de claxon van de K1600GT om ook auditief de aandacht te kunnen trekken als de autobestuurders bezig zijn met e-mails beantwoorden, neuspeuteren, krant lezen, ontbijten, scheren, telefoneren, sms-en, enz. :(
De standaard toeter van de RT maakt niet veel indruk en van het pruttelend geluid dat uit de einddemper komt, gaan automobilisten ook niet aan de kant.

Het was initieel mijn bedoeling om een luchthoorn van Stebel te laten installeren, maar dat zou wellicht wat overkill zijn...

Vanop afstand zag mijn witte fiets er nog toonbaar uit, maar als je wat dichterbij kwam, werd toch duidelijk dat hij een wasbeurt nodig had.
191110 BMW R1250RT 10 Zijkant - detail.jpg

Hieruit blijkt dat wit minder dankbaar is dan Callisto grijs (zoals de vorige.)

Ondertussen had de RT ook al wat gebruikssporen op zijn rechterbil.
191110 BMW R1250RT 13 Schade koffer.jpg

Een gênant bewijs van slechte kijktechniek bij het passeren van een (gesloten) bareel voor het binnenrijden van een parking bij een klant.
Dat moet dus nog hersteld worden.

De einddemper in chroom blijft alleen maar blinken als je nooit in de regen rijdt.
191110 BMW R1250RT 15 Einddemper.jpg

Ik had dus wel al wat regen doorstaan.

Maar niet getreurd! Nadat alle materiaal van Carclean buiten gehaald was, was ik klaar voor de strijd.

Eerst het vuil wat laten weken in de Monello Artico Magico Snow Foam. (Wie bedenkt eigenlijk die productnamen!?)
191110 BMW R1250RT 22 Ingeschuimd.jpg

Ik gebruik tegenwoordig 200ml product in combinatie met 500ml warm water en dat levert mooi schuim op.

Terwijl het vuil aan het weken was, begon ik al met de behandeling van de kieren met de Valet Pro detailing brushes in combinatie met Poorboy's World APC.
191110 BMW R1250RT 24 Voorruit.jpg

Die borstel blijft zijn werk doen!

Na het afspuiten, begonnen aan de wielen.
191110 BMW R1250RT 26 Voorwiel.jpg

Het achterwiel valt nogal mee omdat je daar goed aan kunt; het voorwiel is echter gepriegel met een groot aantal borstels en ander poetsgerief. :oops:
Daarenboven zakt Blakkie blijkbaar net iets meer door zijn middenbok dan zijn voorganger waardoor het bijna niet mogelijk is om het voorwiel te draaien. Misschien moet ik op termijn toch eens investeren in een power-turn...

Na het wassen, volgde het drogen met de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel. (Nog zo'n geweldige productnaam...)
191110 BMW R1250RT 27 Drogen.jpg

Zo'n dunne droogdoek is ideaal voor een motorfiets.

Maar soms moet er toch een gewone handdoek uit de keuken bijgenomen worden.
191110 BMW R1250RT 29 Drogen.jpg

Die opening is zelfs voor een de dunne doek van Poorboy's te nauw.

Op deze foto zie je trouwens ook dat zo'n RT uit 2019 nog steeds een halogeen lamp heeft. :eek: Gelukkig wordt deze bij de update in 2021 eindelijk vervangen door ledverlichting.

Om te vermijden dat Blakkie de komende dagen blijft druppelen uit alle spleten en gleuven (hmm ... dat klinkt vreemd ...), werd alles nog even drooggeblazen met de Vac 'n Blo.
191110 BMW R1250RT 32 Droogblazen.jpg


De uitlaat kreeg weer de standaardbehandeling met staalwol en Belgom Chrome.
191110 BMW R1250RT 34 Staalwol.jpg


Dat levert altijd een goed resultaat op. :)
191110 BMW R1250RT 36 Uitlaat proper.jpg


En dan was het tijd voor de show off!
191110 BMW R1250RT 39 Zijaanzicht.jpg


En met de koffers.
191110 BMW R1250RT 45 Zijnaanzicht met koffers.jpg


Weer klaar om de garage in te rijden...
191110 BMW R1250RT 47 Achteraanzicht.jpg


Hij was er zich toen nog niet van bewust dat een Chinees virus hem voor lange tijd in die garage opgesloten zou houden... :worried:

Bedankt voor jullie interesse!
 
"Diegenen die mijn posts volgen, zullen ondertussen wel weten dat ik al mijn voertuigen een naam geef ... (Mijn therapeut beweert dat dit geen kwalijke gevolgen heeft voor mijn geestestoestand. :p) "

:laughing: Goeike.

Mooie motorfiets.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Uiteindelijk is dit toch geen "langeduurverslag" geworden.

Deze RT bleek een erg onprettige motorfiets te zijn: de koppeling zat niet goed. Het aangrijpingspunt zat helemaal aan het uiteinde van de uitslag. Als ik de koppelingshendel een centimeter introk, was de motor volledig ontkoppeld. Ik had dus 1 cm om met slippende koppeling te vertrekken of te rijden (tussen files).
In het begin dacht ik nog dat ik hieraan gewoon zou worden, maar dat bleek niet het geval te zijn. Na twee jaar was ik het nog niet gewend en slaagde ik er nog steeds niet in om vlot met die motor te vertrekken. :worried: En mijn dealer slaagde er niet in om hieraan iets te veranderen.
Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar dit was mijn 5de RT op 20 jaar en dit had ik nog nooit meegemaakt.

Kortom, hij moest eruit! :triumph:

Eind maart mocht ik zijn jongere broer gaan afhalen en kreeg "Blakkie" zijn laatste poetsbeurt met nog geen 12.500 km op de teller.
210319 BMW R1250RT 01 dashboard 12.462km.jpg


Het was gelukkig een mooie lentedag.
210319 BMW R1250RT 03.jpg


Na een tweetal uur was hij weer klaar voor de toonzaal.
210319 BMW R1250RT 06 gewassen.jpg


De nieuwe eigenaar krijgt weliswaar geen fijne, maar wel een propere boxer.


210319 BMW R1250RT 10.jpg


En in de late namiddag arriveerde zijn opvolger: Blakkietoe.
210319 BMW R1250RT II 01.jpg


Hopelijk wordt hij weer een RT zoals ik altijd gekend heb ... maar dat lees je in een ander verslag ... ;)
Bedankt voor jullie interesse!
 
Leuk! Toch raar dat zoiets niet is aan te passen. Ik heb er geen verstand van, maar ik zou denken dat alle motorfietsen van dat model dan hetzelfde zouden moeten zijn.