• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW X6 en Mercedes SL55 AMG (pas op; veel foto's)

Mr. x

Detailing rookie
26 aug 2009
23
0
Allereerst wil ik even kwijt dat ik niet de meest ervaren poetser ben maar het wel heel serieus neem en niet met minder dan het beste genoeg neem.
Mochten er dingen zijn waar jullie op (en/of) aan- merkingen over hebben hoor ik dat heel heel graag. Geen enkele foto is bewerkt op wat voor manier dan ook. Enkel de kentekens zijn weg gehaald.

Het is alweer een tijd geleden dat ik ze onderhanden genomen heb maar heb nu pas tijd het te posten en met jullie te delen.
In het kort even de achtergrond en het proces kort uitgelegd:

BMW X6
Deze auto is nieuw gekocht, heeft een ProTech behandeling gehad in April 2009. Ze wordt nooit met de hand gewassen maar wordt als het uit komt door de was straat gehaald. Stond er dus ook niet heel denderend bij en ik zou er wel wat uurtjes op bezig zijn geweest om hem fatsoenlijk te krijgen.
Het is een auto die dagelijks gebruikt wordt en de man brengt er veel tijd in door. Het interieur heeft bij deze een volledige behandeling gehad in plaats van de buitenkant. De auto is nog een keer door een 'professioneel poetsbedrijf' onderhanden genomen. Resultaat in het interieur spreekt boekdelen en bij het exterieur waren nog wax resten te vinden in naden.

Tijd:
+- 4 uur interieur
+- 7 uur exterieur
Proces exterieur
1. Wassen met de twee-emmer-methode. Beide hadden grid-guards en de mengverhouding is strikt gevolgd (iets wat veel mensen geen rekening mee houden). Product: Meguiars NXT Car Wash met twee Meguiars mitts.
2. Auto afgedroogd met CSF Delirium Drying Towel
3. Vluchtig wat plekken behandeld met Meguiars Quick Clay
4. Auto behandeld met Meguiars NXT 2.0
5. Banden behandeld met Migliore Bella Lustra Tire Glaze (staat niet meer op de CC webshop?)
6. Velgen behandeld met Migliore Wheel Seal (staat niet meer op de CC webshop?)
7. Interieur behandeld met de Meguiars Detailing Swabs
Proces interieur
1. Alles matten vluchtig maar goed met de stofzuiger schoon gemaakt.
2. Matten fors uitgeklopt (man daar bleef zand uit komen) en daarna nog een keer goed uitgezogen.
3. Met een opzet borsteltje de roosters gedaan en tussen de bekleding voor zover mogelijk met het 'normale' opzetstukje.
4. Alle roostertjes, knopjes, gleufjes en gaatjes met de Meguiars Detailing Swabs en de Meguiars Triple Duty Detail Brush. Man wat een karwij.
5. Daarna alle panelen afgenomen met Meguiars Quick Interior Detailer




Mercedes SL55 AMG
Deze auto is geïmporteerd door een Mercedes dealer voor deze klant. Zeer jong gebruikt gekocht en wordt bereden door een vrouw (ja, een vrouw ,^^ ). Ze wast de auto zelf met de hand maar dit zal niet veel meer voorstellen dan een gele spons en wellicht wat goedkope shampoo. Sinds ik dit een prachtige auto vind, mijn liefde uit gaat naar auto's van dit kaliber (jullie zouden er eens in moeten rijden, man wat klinken die 8 jongens onder de kap heerlijk als je open rijdt) en mijn vader verwoed Mercedes liefhebber is, heb ik hier extra mijn best op gedaan.
Tijd:
+- 3 uur interieur
+- 30 uur exterieur
Proces exterieur
1. Auto nat gemaakt en ingesopt met Autobrite Foam
2. Daarna gelijk gewassen met de twee-emmer-methode. Ook deze auto gewassen met twee emmers met grid-guards en Meguiars NXT Car Wash met twee Meguiars mitts.
3. Auto afgedroogd met CSF Delirium Drying Towel
4. Hierna volle bak aan de slag gegaan met klei van de Meguiars Quick Clay en de Poorboys World Quick Detailer Plus. Helaas had ik toen geen andere klei tot mijn beschikking. Sommige verontreiniging was namelijk redelijk moeizaam weg te krijgen met deze milde variant. Deze stap heeft me dan ook bijna 10 uur en 3 clay-bars gekost om alles naar behoren schoon te krijgen
5. Paar kleine plekken weggewerkt met de Meguiars ScratchX 2.0 (denk aan deurgrepen, het plekje op de deur en wat andere oppervlakkige krasjes)
6. Lak zag er wat dofjes uit en aangezien ik niet in het bezit was van een machine besloot ik de aan de slag te gaan met Poorboys World White Diamond aangebracht met de Monello Black Soft Pad. Er kwam meer diepte en de lak zag er eentoniger uit.
7. Laatste laag aangebracht in de vorm van de Migliore Competizione in combinatie met de Monello Gold Hand Pad (kan hem niet vinden op de CarClean site)
8. Banden kregen een laagje Migliore Bella Lustra Tire Glaze (staat ook niet meer op de CarClean site)
9. Velgen kregen een laagje Migliore Wheel Seal (ook deze staat niet meer op de CarClean site)
Proces interieur
1. Alles matten vluchtig maar goed met de stofzuiger schoon gemaakt.
2. Matten fors uitgeklopt (man daar bleef zand uit komen) en daarna nog een keer goed uitgezogen.
3. Met een opzet borsteltje de roosters gedaan en tussen de bekleding voor zover mogelijk met het 'normale' opzetstukje.
4. Alle roostertjes, knopjes, gleufjes en gaatjes met de Meguiars Detailing Swabs en de Meguiars Triple Duty Detail Brush. Man wat een karwij.
5. Daarna alle panelen afgenomen met Meguiars Quick Interior Detailer


De werkplek waar de auto enkele dagen heeft gestaan. (Op dat moment werkte ik namelijk nog full-time. Zowel de X6 als SL55 zijn in één week gedaan na mijn reguliere werk. Snel rekensommetje leert: 9x5=45 uur regulier (exclusief reistijd) + 11 uur X6 + 33 uur SL = 89 uur binnen 5 dagen.)


Het mooiste compliment kwam van de vrouw. Het echtpaar was op vakantie geweest, had last van een jet-lag en wilde graag gelijk naar bed bij thuiskomst. Mijn vader heeft ze van het vliegveld opgehaald en bij thuiskomst stonden deze twee auto's voor de deur. De SL55 hadden we mooi verstopt onder een auto hoes om de eerste indruk nog wat imposanter te maken. Ze werd wel heel nieuwsgierig en na de 'onthulling' heeft ze letterlijk 20 minuten om de auto gelopen, erin gezeten, gevoeld en sprakeloos staan kijken. "Hij is nog mooier dan toen wij hem kregen" was de reactie die er na een tijdje uit kwam. Prachtig toch, daar doe je het voor.
Beide auto's waren eigenlijk een 'verrassing' want er was wel afgesproken dat ze gewassen zouden worden maar niet dat het in deze mate zou gebeuren :-"

Binnenkort wil ik mijn collectie gaan aanvullen met een machine en poetsproducten. Ben me nog aan het oriënteren in de mogelijkheden maar wil binnenkort gaan beslissen. Met een mooie rotary was het eindresultaat nog vele malen mooier geweest. De kennis om de spullen te gebruiken is wel in huis, maar de spullen zelf niet.
 
Wat een heerlijke auto's om aan te werken zeg. Altijd de mooiste beloning als je de eigenaar helemaal versteld kunt laten staan van je detailkwaliteiten. Echt genieten als je de eigenaar sprakeloos rond zijn/haar auto ziet lopen.
 
Heb je netjes gedaan!! Wereld van verschil. Maar volgens mij werden die wagens ook niet echt netjes gewassen ofzo?! Als je de voor foto's bekijkt.. Wat een gore bende.. Gelukkig nu weer helemaal top!! :)
 
Tuurlijk, mooie wagens. Maar diep respect voor de tijd die je erin hebt gestoken 8-())
Je bent wel op een van de pics het kenteken vergeten weg te halen. Weet niet of de eigenaresse boos wordt :weetniet
 
Leuke auto´s om aan te werken. Resultaat ziet er top uit, maar je vraagt om een kritische kijk van je medeforummers. Je bent bezig om teerspetters te verwijderen met klei, dit kun je mijn inziens beter doen met een teer verwijderaar zoals Body Solvent van Mequiars.
 
Zeer knappe wagens, prachtig resultaat en een gepassioneerd detailer. :)^

Altijd jammer om woorden als: "vluchtig, nog snel, vlug, ..." te lezen in zo een mooie show-off maar voor mij (en waarschijnlijk voor velen onder ons) zeer herkenbaar en begrijpelijk: tijd heb je altijd te kort en vaak moeten prioriteiten gesteld worden. Felicitaties trouwens vanwege de eerlijkheid van je verslag :)^ : je had evengoed kunnen schrijven: bmw volledig gekleid of matten uitgebreid en zeer grondig gestofzuigd ed...maar dat deed je niet en vertelde de dingen precies zoals ze gebeurd zijn, een verslag zoals het hoort dus, top! :star

Ik kijk nu al uit naar show-off's van jou eens je machinaal aan de gang gaat! :party:
 
Zo dan, lekker auto's om je op uit te leven zeg en dat heb je ook aardig gedaan aan de resultaten te zien. Maar wel een lekker "poets" bedrijf geweest zeg.
 
Bedankt voor alle leuke reacties. Een veel drukker forum dan ik eigenlijk in eerste instantie dacht. Zo nu en dan houd ik het hier in de gaten maar over het algemeen kom ik tijd te kort om alle fora die ik graag bezoek, door te lezen.

@ Stijntjeraes
Nee, de BMW heeft geen volledige klei beurt gehad omdat daar simpelweg de tijd niet voor was. Er waren andere afspraken gemaakt. Man, als je zo'n auto detailed besef je pas hoe groot ze werkelijk zijn en geloof me, die klei je niet 'eventjes' haha.
Sinds een jaar ongeveer werk ik voor een BMW dealer dus loop zodoende dagelijks tussen de prachtige auto's maar ik begrijp wel waar je reactie vandaan komt. BMW staat, naast Honda, bij mij op de eerste plaats. Oude Honda's (tot en met +- 2001) hebben mijn liefde over oude BMW's maar tegenwoordig maken ze niks meer waar ik warm van word. BMW daarentegen heeft de ene na de andere prachtige auto. 130i, 135i, 1M, 330i, 335i, M3, 550i, M5, M6 noem ze allemaal maar op! Stuk voor stuk echte rijders auto's met goede rijeigenschappen, de enige goede aandrijving (motor voor, aandrijving achter), perfecte gewichtsverdeling (50-50) en al deze dingen waren voor mij reden om per se bij een BMW dealer te willen werken.
Deze X6 is overigens nog eens uitgerust met de 7-traps automaat en dat rijdt zo fantastisch. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik in heel veel, heel erg dure auto's gereden heb maar ben er nog geen een tegen gekomen die zo comfortabel, ongelofelijk snel en precies schakelt als deze. En dat zeg ik niet omdat ik er werk want (en dit is wellicht mijn grootste struikelblok als verkoper) ik ben ongelofelijk eerlijk.
De bak van de SL55 was een stuk minder imposant maar die maakt alles goed met bruut vermogen. Het geluid is ongeëvenaard! Zoals overigens alle AMG modellen. Ik heb namelijk ooit eens mogen rijden in een S65 AMG en hoewel mijn hart bij BMW ligt, hebben zij echt niks dat aan die auto kan tippen. Wát een geluid, wát een bruut vermogen en wát een comfort.

Ik moet dus eigenlijk zeggen dat elke auto die een emotie los weet te peuteren er een is die in mijn lijstje favorieten valt. De AMG modellen doen dat zeker maar verder heb ik niks met Mercedes. BMW heeft dit echter al met (om een voorbeeld te geven) hun 1-serie. Het rijdt leuk, het is speels en je kan zelfs met een instap model allerlei gekke dingen doen. Freude am Fahren is voor mij ook een belangrijke slogan. Iets dat werkelijk alle BMW's hebben en sporadisch te vinden is bij concurrenten waardoor die mij veelal minder bewegen.

@ IbizaSigno
Zoals je kan lezen wordt de BMW hooguit eens per maand door de wasstraat gereden als het hem uit komt. De vrouw probeert het wel maar daar moet je geen hoge verwachtingen bij hebben. We weten zelf allemaal hoe het gaat, dat wassen schiet er nog wel eens bij in.

@ DB9
Heel erg bedankt! Boos zal ze niet worden maar ik vind het niet netjes en professioneel om een auto met kenteken online te zetten. Als ze van mezelf zijn is het mijn keuze. Je weet niet wat ze met die informatie gaan doen.
Ben letterlijk uren bezig geweest met deze post (alle onderstreepte woorden zijn klikbare links, rechtstreeks naar de desbetreffende pagina op CarClean) en tijdens het uploaden is er dan één tussen gekomen waarbij ik het gemist hebt. Nogmaals bedankt!

@ LB
Bedankt voor de tip! Mijn collectie groeit gestaag. Helaas heb ik veel interesses en een laag inkomen (student met zaterdag baan) waardoor ik nog niet zo'n mooie collectie heb als sommige. Ik heb bewust de moeite genomen dit met jullie te delen om (positief opbouwende) kritiek te krijgen op mijn werk. De Body Solvent wordt aan het lijstje toegevoegd! Wist niet dat je de teer met iets anders dan klei weg zou krijgen.

@ Virus
Eerlijkheid staat bij mij hoog in het vaandel. Ben over alles eerlijk en mijns inziens heeft het ook geen nut over dit soort dingen te liegen. Als je voor jezelf een naam wil opbouwen doe je dat door je zaken goed voor elkaar te hebben en dat probeer ik zeer zeker.

@ RedCat
Bedankt voor het compliment. Alle ervaring die ik heb berust op het poetsen van mijn eigen auto's. Nu heb ik er op dit moment veel en heb ik er al een aantal gehad dus zodoende heb ik ontelbaar uren kunnen proberen. Mijn vorige auto E85 (BMW Z4) en de auto daarvoor EP3 (Honda Civic Type-R) hebben beide na aanschaf een (handmatige) wax beurt gekregen van +- 40 uur en werden dan trouw wekelijkse gewassen en zo nodig opnieuw voorzien van een wax laag.
Ik ben zeer perfectionistisch en dat helpt bij dit soort dingen wel. Dit was eigenlijk wel de eerste keer dat ik zoiets voor klanten heb gedaan.
 
Complimenten voor het resultaat van een flink aantal uren noest handwerk :)^

Prachtig, die glans op de X6. Een reus van een auto. Heb er voor de stoplichten wel eens naast gestaan. Man, man, wat voel je je dan klein.....

En dan die SL AMG :heart_eyes: :heart_eyes: Mijn grote broer ;)
 
Mooi werk :)^

Maarre... ik ben toch nieuwsgierig.. als je zoveel tijd (en geld.. die Migliore wax :-" ) eraan besteed, waarom polijst je dan niet (machinaal)?

Of ben je de machinedrempel nog niet over? ,^^ Gewoon doen hoor.. zo te zien ben je er goed/gek genoeg voor!

Bedankt voor je foto's!
 
rickk zei:
Mooi werk :)^

Maarre... ik ben toch nieuwsgierig.. als je zoveel tijd (en geld.. die Migliore wax :-" ) eraan besteed, waarom polijst je dan niet (machinaal)?

Of ben je de machinedrempel nog niet over? ,^^ Gewoon doen hoor.. zo te zien ben je er goed/gek genoeg voor!

Bedankt voor je foto's!
Was ik net ook aan't denken.
Machinaal haal je misschien nog beter resultaat.
En het gaat net wat sneller:-"
 
Mooie writeup en goed werk met die auto's zeg, helemaal handmatig!

Nu gaan sparen voor een DAP900 met wat padjes :-"