• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW Z4 winterklaar maken

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Vorige week de BMW Z4 van een collega aan mogen pakken. De auto heeft al een tijdje weinig liefde gehad en in het verleden ook wat krasstraten van binnen bekeken.
Gezien de kou heb ik het nagelaten om buiten wat 'vooraf' foto's te maken. Stappenplan:
- Velgen reinigen met Monello Non-Ferro en diverse kwasten en woolies
- Banden reinigen met Poorboys APC+D en een kwast
- Gehele auto foamen met Nanolex Pre-wash concentrate, voor mij de eerste keer gebruik, prettig spul!
- Koets gewassen met Non-Ferro en Valet Pro Tar&Glue remover, beide producten heractiveren met washmitt en sopje
- Gehele koets gewassen met Waxaddict Shampoo


IMG_5299.JPG


Na het wassen de auto naar binnen gereden, kachel aan en tijd om te kleien.
Voor het eerst de combi Dodojuice Born Slippy / Supernatural klei gebruikt. Beviel erg goed! Wat een goede lube, erg zuinig ook, de klei is ook erg prettig om mee te werken. Zoals te zien, op de zijden en voorkant/motorkap was er duidelijk genoeg vervuiling aanwezig.

IMG_5934.JPG


Begonnen met reinigen onder de kap en in de sponningen. Onder de kap alle plastic delen schoongemaakt met PB APC+D en wat kwastjes, daarna met een natte/vochtige doek alle delen afgenomen. Alles is vervolgens gevoed met Gyeon Preserve, ook een eerste keer dat ik met dit product werkte. Erg prettig, denk dat dit na het opmaken van mijn Autofinesse Revive een blijvertje in het arsenaal gaat zijn!

IMG_3387.JPG
IMG_3783.JPG


Onderstaande foto's geven de staat van de lak duidelijk aan. Enkele diepere krassen, wasstraat swirls, een lak die wel wat liefde kon gebruiken. Rondom gemeten en op twee gespoten panelen na was de gehele auto nog netjes in de fabriekslak.

IMG_2927.JPG
IMG_0379.JPG


's Avonds het arsenaal voorbereid en een testspot gedaan. Omdat ik enkele nieuwe woolpads en de polijstlijn van Angelwax in bezit had, heb ik deze ook meteen geprobeerd. Uiteindelijk kwam ik uit op Scholl S3 (de S2 is net pas binnen) op de Scholl Woolpad, op de rotary en de afwerking met Angelwax Regenerate op Rupes geel op de DA's. Waar nodig heb ik de Rupes 75 gebruikt met de Coarse Woolpad en geel met voorgenoemde polijstmiddelen.

IMG_8617.JPG
IMG_5503.JPG
IMG_9752.JPG
IMG_5987.JPG


Op de bandjes heb ik twee lagen Waxaddict Feeder aangebracht, dit is toch echt wel mijn favoriet. De velgen heb ik met Gyeon Cure behandeld.

Onderstaand staat de auto klaar na het polijsten, twee rondjes Prep later is Waxaddict Quartz gesmeerd. Dit is toch mijn favoriete wax om de winter door te komen.

IMG_3708.JPG
IMG_1788.JPG
IMG_1989.JPG


Bovenstaand even een testspot met de beading van de verse Quartz.

Het interieur is gereinigd met APC+D en Auto Glym Leather Cleaner. Gevoed met Poorboys Natural Look en Auto Glym Leather Balm. De ruiten zijn van binnen schoongemaakt met Gyeon Glass, van buiten gepolijst met Glass Polish van Autoglym. Van buiten zijn twee lagen Clearvue aangebracht.

IMG_0556.JPG
IMG_4032.JPG
IMG_1025.JPG


Uiteindelijk heb ik niet alle defecten weg kunnen halen, dit was ook niet het doel. De algehele staat van de auto is ontzettend opgehaald voordat hij weer grotendeels naar binnen zal verdwijnen deze winter.
Een zeer tevreden eigenaar en een nette Z4 waren een mooie start van het weekend!
 
Netjes Wouter! :D

alle plastic delen schoongemaakt met PB APC+D en wat kwastjes, daarna met een natte/vochtige doek alle delen afgenomen. Alles is vervolgens gevoed met Gyeon Preserve, ook een eerste keer dat ik met dit product werkte. Erg prettig, denk dat dit na het opmaken van mijn Autofinesse Revive een blijvertje in het arsenaal gaat zijn!

Ik heb ook nog maar een likkie Revive over en Preserve stond ook op mijn wensenlijst als vervanging. @Zluytr raadde mij aan en moet het nog steeds proberen. (Heb het volgens mij zelfs al wel in huis gehaald maar tijdens mijn laatste detail stond ik nog op de automatische piloot en gebruikte Revive, haha!)

Fijn om te lezen dat wij dezelfde methode gebruiken qua APC+D, afnemen, voeden. En dat de Preserve jou dus goed beviel.


Ik was ook wel benieuwd naar de Angelwax-polishes en waarom je uiteindelijk toch bij een flinke compound en wol terecht kwam. (Scholl)
 
Thanks mannen!

De compound keuze. Ik heb eerst even met de regenerate (medium polish) op rupes geel gespeeld. Dit gaf zeker meer diepte, maar niet de correctie die ik zocht. Vervolgens ben ik met de regenerate op een medium woolpad op de DA (bigfoot LHR 15) bezig gegaan. Ook hiermee vond ik niet wat ik zocht. Uiteindelijk dus opgeschaald naar de Ressurection, de cutting compound van Angelwax. Deze bereikte op de woolpads aanzienlijk meer resultaat. Ik vond het afnemen echter minder gemakkelijk dan mijn normale ervaring met S3.
Mijn keuze is daarna naar een woolpad van scholl gegaan met S3, vanwege het gemak van de S3. Op de kofferdeksel had ik twee hits nodig met de 15, tegenover 1 hit met de rotary.
De auto is daarna gedaan met 1 hit op de rotary met S3/wol, afwerking met Regenerate op rupes geel. De regenerate vond ik wel heel prettig werken, iets meer cut dan de S30 naar mijn idee, met een vergelijkbare afwerking.
Ik heb stiekem op de kofferdeksel nog een stuk met de Redemption op Rupes wit gedaan, daarna deze en de motorkap helemaal gedaan als afwerking met deze combi. Dit gaf nog iets meer diepte op de liggende panelen.
 
Bedankt @Kees-sw

Het dak heb ik gelaten, dat is door de eigenaar kortgeleden behandeld met een mooiere set materiaal dan ik in mijn collectie heb, ook van hem uit geen klachten over vlekken oid. Tijdens het wassen kon ik ook nog een soort van sheeting ontdekken op de kap, dus daar ben ik vanaf gebleven.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
@Vlerk leuk! Ik krijg er de komende twee weken ook weer in door de vingers, zal ook daarvan weer een verslag maken. De komende Z4 beschikt over allerlei defecten, inclusief uitgepoetste vogelpoep met schuurspons...

Ik begin de Z4 in de juiste kleurstelling toch wel te waarderen, het is een mooie wagen, vooral met de kap naar beneden!
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i