• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Boot in de coating

GeBas

Detailing guru
22 dec 2019
2.090
178
45
Hattem
Het is al even geleden dat ik deze boot gedaan heb, maar jullie (@RoCo @Neelis @Stefan O ) hadden het verslagje nog te goed. Het lukt me niet helemaal om het gedetailleerd te beschrijven, maar toch bij deze.

Ik werd benaderd of ik ook boten wou poetsen, nou dat was wel even een uitdaging. Ik heb ja gezegd en me vervolgens veel ingelezen hoe aan te pakken.
De eigenaar van boot is er erg zuinig en precies op. Hij heeft hem gewassen bij mij aangeleverd.

De boot hebben we de studio op bokken geplaatst en ik kon aan de slag.
Zo'n boot heeft geen lak maar een zgn gelcoat. Ander materiaal dus. Het geheel voelde redelijk glad aan, maar ik wou het goed schoon hebben. Uit eindelijk het geheel gewassen met DDJ btbm en een afgespoeld met de tuinslang. Vervolgens heb ik een begin gemaakt met kleien, maar dat deed eigenlijk niks. Dus dat proces afgebroken. De vele randjes allemaal nagelopen met een detail kwastje.

Toen polijsten. Ik had gelezen dat gelcoat harder zijn, maar ook dunner, je kan het niet meten dus een spannend iets.
Dan maar een test spot. Ik heb Menzerna 2200 gepakt op de gele Menzerna pad en dat deed heb behoorlijk prima. Eens kijken wat 400 deed, niet echt meer. 2200 werd de combi.

Het gehele onderschip gedaan, veel moeilijker is het niet, duurt allemaal wel wat langer voor de correctie. Machine op net iets minder toeren. Vooral veel randjes, lang leve m'n Flex PXE.

De blauwe rand heb ik 2x gedaan, uiteindelijk ± 15 uur polijst werk.
Zilveren randje heb ik gedaan met Mothers Wax Mag & Aluminum Polish.

De motor was ook nog wel een dingetje, volgens mij niet echt een gelcoat, maar gewoon kunststof, dit maar voorzicht aangepakt met Menzerna 3000 op de groene Menzerna pad. Dat bracht de glans terug maar swirls bleven, dat was goed zichtbaar in het kunstlicht, toch nog maar een rondje 3000, weinig verschil, uiteindelijk ook de 2200 maar gepakt en daarna nogmaals de 3000.

Qua bescherming had ik gekozen voor de Gyeon Gelcoat, speciaal voor boten.
Het geheel afgenomen met Gyeon Q²R Degrease, volgens mij is het gewoon Prep, maar zonder die Prep geur.
IMG_4318.jpeg


Vervolgens Gyeon Q²R GelCoat voor de bescherming.
IMG_4320.jpeg

Ik ben erg enthousiast over deze coating. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu nog niks over de duurzaamheid kan zeggen. Qua aanbrengen gaat erg makkelijk, idem voor het afnemen.
IMG_4319.jpeg


Het zorgt voor een super glans. Na enkele dagen was het sponsje al redelijk hard geworden. Ik werk regelmatig met Gyeon coating en nogmaals ik ben erg enthousiast.

Het was een leuke en leerzame klus, zie het zeker nogmaals zitten, maar man wat een tijd gaat er in zitten, daar heb ik me echt wel in vergist, heb de tijd niet goed bijgehouden.
Geeft allemaal niet, als er weer eens een boot voorbij komt....:)

Het resultaat:
IMG_4323.jpeg
IMG_4335.jpeg
IMG_4334.jpeg
IMG_4321.jpeg
IMG_4329.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik vond vooral de onderzijde erg lastig. Er onder liggen, machine vast houden etc. Dat vond m'n lichaam minder prettig.
Op die bokken was wel ideaal.

De eigenaar had geen haast, dus kon alles op mijn gemakje doen.