• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Boot vs auto wax

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
53
Zwaag
Geen idee of al eerder voorbij is gekomen maar speelde met de volgende vraag:
aangezien 'iedereen' een warm gevoel krijgt bij de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 ( met name de winterperiode ),
vroeg ik mij af of je ook een boot-versie ook kunt gebruiken op de auto.

De Collinite Fiberglass Boat Wax No. 925 of de Collinite Fleetwax Liquid No. 870 ; als je dat op een auto zou aanbrengen, gaat deze er dan van kaduuk of heeft het helemaal geen effect of véél minder ?
Waarom: boten hebben aardig wat te verduren en kan mij voorstellen dat het op een auto ook best goed zou moeten gaan.

Ik begrijp best dat er materialen worden bedacht voor elke 'doelgroep', maar ben geïnteresseerd in het achterliggende verhaal.

Wie heeft er ervaring mee ( als zijnde gewoon keer geprobeerd ) of kan mij hier wat meer over vertellen.

Voor de duidelijkheid, discussies over dat je beter DoDo of Fuzion of CG kan gebruiken ( of whatever ) mag achterwege gelaten worden, gaat mij puur om boot vs auto gedeelte.
Heb als voorbeeld de Collinite genomen, ander merk mag uiteraard wel, als maar in de aangegeven lijn blijft.

Alvast mijn dank :)
 
de 845 kan prima op een boot (al eens gedaan op een 9m jacht), en de 870 kan prima op een auto.
Valt het niet op dat het dezelfde producten zijn, maar dan in een ander kleur flesje?
 
Het gaat dan wel over een andere wax, maar op een ander forum wist iemand te vertellen dat de 476s hetzelfde zou zijn als de 885, alleen dus een groter blik.
De beste man had naar eigen zeggen contact gehad met iemand van Collinite. Prijs per ml maakt in dit geval geen cent uit.

Voor wat de 845 betreft zat ik me ook al eerder af te vragen of er nog een broertje van in de marine-lijn bestaat.
 
Ze ruiken allebei precies hetzelfde, ik denk ook niet dat er veel verschil is. Er zijn natuurlijk winkels die alleen maar bootartikelen verkopen.
Die willen dan geen fles autowax hebben staan maar een fles bootwax. Kwestie van product in een nieuwe fles, zelfde product en klaar ben je.
 
Geen flauw idee, ligt eraan waar je vaart en hoe vaak denk ik.
 
over de 845 kan ik vertellen dat deze er nu ca. 9 maanden opzit, en nog steeds een duidelijke bescherming biedt.
Het betreft een gelcoat zeiljacht die in zoet water ligt, 2 weken in zout water (wadden) en bijna elk weekend vaart.
Collinite is gespecialiseerd in de maritieme wereld, dus de bescherming tegen zout water is goed. Er zijn versies die hier beter tegen kunnen. De waterlijn is zowieso voorzien van een anti-fouling laag; alleen de hoge zijkanten, achtersteven+topdek is ermee gedaan, en dan maar 1 laagje. Topspul; erg mooie glans, goede beading en sheeting. Schoonmaken is een eitje.

Maar even terug naar de vraag:"kan botenwax op een auto?"
Antwoord: ja, maar waarom zou je? Er zijn autowaxen die erg goed voldoen zoals 845/476/etc, dus koop die gewoon.
 
Waarom: geen echte reden, maar viel mij op dat de 845 en de 925 wel verdraaid veel op elkaar leken zoals Tinus aangaf.
Daarbij had ik zo het idee dat een boot meer te verduren heeft dan een auto en de boot-versie langer zou houden op een auto.
Ben soms ook beetje eigenwijs maar vooral vragend / onderzoekend naar het hoe en wat.
Ik zag dat CC ook een apart pleziervaartuig gedeelte had en ging gluren, de vragen komen dan spontaan in mij op.
Vind het hele detailing gebeuren een zéér interessant gegeven en als iets mijn interesse heeft gewekt dan zit het in mijn aard om verder te vragen.

Ik snap Tinus wel dat hij / jij zegt dat er de 845 en de 476 is waarvan menig persoon zéér tevreden over is ( kan geen echte negatieve berichten over terugvinden ), ik vraag mij af wat zit er dan voor ander goedje in het ene wat niet in het ander zit ( anti-fouling schijnt er dus 1 van te zijn )

Zo vroeg ik mij destijds af waarom de ene detailerspray wel verdund kon worden om er tevens mee te kleien ( bv Last Touch ) en de ander niet ( M135 ); antwoord was simpel; de M135 stoot water af ;)
Probeer het een beetje in die lijn te bekijken.

Zo schiet er bij mij terwijl ik dit typ de volgende vraag: de boot met M135 inspuiten, stoot water af....glijd makkelijker door het water omdat het afstoot en er een extra buffer is ontstaan die de frictie tussen water en boot ontstaat als de boot zich voortbeweegt........of niet en zie ik dingen die er ( nog ) niet zijn ? ! ;)
 
mk-us zei:
ik vraag mij af wat zit er dan voor ander goedje in het ene wat niet in het ander zit ( anti-fouling schijnt er dus 1 van te zijn )

de boot met M135 inspuiten, stoot water af....glijd makkelijker door het water omdat het afstoot en er een extra buffer is ontstaan die de frictie tussen water en boot ontstaat als de boot zich voortbeweegt........of niet en zie ik dingen die er ( nog ) niet zijn ? ! ;)

Euh, je hebt het verkeerd gelezen/begrepen: anti-fouling is een soort verf met koper-oxide dat je helemaal onderaan de boot smeert; het deel dat continue onder water staat. Hierdoor kan alg niet afzetten. Er zit dus geen anti-fouling in welke wax dan ook :-De witte delen die erboven zitten, en je dus ziet die smeer je in met wax.

De 2e opmerking begrijp ik, maar zo werkt het niet. De druk is veel te hoog, en er ontstaat geen 'buffer' tussen de boot en het water. Je vergelijkt het met de waterafstootbaarheid/beading van druppeltjes op een auto, maar ooit wel eens een emmer water erop gegooid? Het water raakt dan toch nog steeds de lak?
 
1) Ok, ben weer op het recht pad
2) Snap de respons, had leuk kunnen zijn ;) ( zag het als een spoiler >>> weerstand verminderend ( helaas werkt het niet zo, grrr ))
 
@mk-us
Voor zeilboten die maximale snelheid willen behalen is een minimale wrijving wenselijk. Duidelijk.
Dan is het beter om de kiel niet waterafstotend te maken, maar juist bijzonder fijn te schuren. Hierdoor zullen zich in de microscopisch kleine openingen waterdruppels ophopen en dat zorgt voor de minste wrijving.
 
+1 voor Aficior; klopt als een bus.

Voor raceboten (zeil en motor) is het helemaal een specialistisch verhaal met technieken en materialen.
 
hoi beste mensen,
ik heb zelf een open vis boot een lund pro v met 140 pk vaart 80km per uur , is van aluminium en de boot is gespoten met lak .
als ik de boot poets, eerst lime prime lite en dan de 845.na een dag varen is de wax verdwenen op de plaatsen waar het water hard langs de boot spraid, als ik volgas vaart.
als ik de boot gaat wassen na een dag varen (ook veel kalk aanslag)dan zie je als ik de boot afspoelt op de plekken waar het water hard lang de boot spraid geen parel effect meer.
ik heb al veel merken wax gebruikt,maar colonite is wel de beste tot nu toe.
 
Dank je sorento !
Je zou dan eens voor de grap / test de 925 of de 870 moeten proberen en bekijken hoe het met de duurzaamheid dan gesteld is.
Ben erg benieuwd.
Wel interessant dat de collinite weer als 'beste' uit de bus komt
 
Dat Collinite 'weer' goed uit de bus komt bij deze boot, is misschien wel omdat Collinite een 'boten'merk is... :grinning:

Boten hebben andere eisen dan auto's:
- duurzaamheid is belangrijker dan looks
- materiaal van de boten is anders dan autolak
- geld voor wax is van ondergeschikt belang voor 90% van de booteigenaren, dit tegen 1% van de auto-eigenaren...

Je kan je misschien voorstellen dat een 'vettige' en weerbarstige botenwax minder mooi staat op een auto dan een concourswax zoals Pete's 53.... Onzin? Zelfs bij een 845 zie ik al een 'gelig/wittige' gloed zonder een goede diepte op m'n auto als ik deze volledig hiermee heb gedaan; iets dat ik met Pete's of Fuzion wel anders ervaar. Onzin? Anders had elk merk wax wel een vettige/weerbarstige 845-cloon in het assortiment, en is dat zo? Kom nou niet met de voorbeelden van 50/50's tussen 845 en topmerk wax X waar je het verschil niet kan zien; dat is op een stukje van een halve motorkap en dan kan NIEMAND verschil zien.
Je moet de HELE auto ermee behandelen, en dan verschil bekijken/ervaren.

Collinite is leuk voor de winter, maar kan niet wachten op de lente...
 
tinus zei:
Dat Collinite 'weer' goed uit de bus komt bij deze boot, is misschien wel omdat Collinite een 'boten'merk is... :grinning:

Boten hebben andere eisen dan auto's:
- duurzaamheid is belangrijker dan looks
- materiaal van de boten is anders dan autolak
- geld voor wax is van ondergeschikt belang voor 90% van de booteigenaren, dit tegen 1% van de auto-eigenaren...

Je kan je misschien voorstellen dat een 'vettige' en weerbarstige botenwax minder mooi staat op een auto dan een concourswax zoals Pete's 53.... Onzin? Zelfs bij een 845 zie ik al een 'gelig/wittige' gloed zonder een goede diepte op m'n auto als ik deze volledig hiermee heb gedaan; iets dat ik met Pete's of Fuzion wel anders ervaar. Onzin? Anders had elk merk wax wel een vettige/weerbarstige 845-cloon in het assortiment, en is dat zo? Kom nou niet met de voorbeelden van 50/50's tussen 845 en topmerk wax X waar je het verschil niet kan zien; dat is op een stukje van een halve motorkap en dan kan NIEMAND verschil zien.
Je moet de HELE auto ermee behandelen, en dan verschil bekijken/ervaren.

Collinite is leuk voor de winter, maar kan niet wachten op de lente...

Dan leg jij het er ook waarschijnlijk 7 lagen dik ofzo? ik heb het nog nooit gezien, zelfs niet op een witte auto.
 
Tinus zei:
Zelfs bij een 845 zie ik al een 'gelig/wittige' gloed zonder een goede diepte op m'n auto als ik deze volledig hiermee heb gedaan;

Moet je het residu wel afnemen, anders blijft er een 'gelig/wittige' waas achter of je moet deze bril afzetten ...

:D


Tinus,

Je staat echt onzin uit te kramen.

Ik vindt het echt knap dat jij kan zien dat er op een auto een 'gelige/witte' gloed achter blijft.
Heb je hetzelfde talent als Superman? Ook van die X-ray ogen?

En met de Pete's zie je niets? Kan wel kloppen omdat er bijna geen kleurstoffen in zitten...
iets wat in de Fuzion wel zit. Anders zou ie niet roze zijn...

Dus van de zomer rijdt Tinus in een roze wagen ... rofl