• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

borduurschade en velg polijsten

timcarcleaner

Detailing trainee
21 mei 2016
20
35
28
Beste leden.

Misschien een vraag die wat verder gaat dan poetsen en eerder herstellen is maar waarschijnlijk zijn hier wel mensen die mijn vraag kunnen beantwoorden.
Ik heb laatst een nieuw setje velgen gekocht. Jammer genoeg hebben de velgen wat borduurschade. Bij een erkend bedrijf vragen ze +-100€ per velg. Omdat ik voor die prijs beter een andere set zoek zou ik ze zelf willen herstellen.

Ik heb vroeger nog borduurschade hersteld dmv schade wegvijlen en schuren en daarna de velgen herspoten. Nu zijn mijn nieuwe velgen gepolijst metaal met een vernis op.ik wil dit graag zo houden omdat ik dit juist mooi vind.
Nu zou ik graag weten hoe ik het beste resultaat kan krijgen zodat het niet meer zichtbaar is.
Schuren en vijlen, daarna polijsten en dan met blanke lak/ vernis erop?
Of hoe doen professionele herstel bedrijven het?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • WP_20170226_17_10_24_Pro.jpg
    WP_20170226_17_10_24_Pro.jpg
    119 KB · Weergaven: 1.152
  • WP_20170226_17_10_33_Pro.jpg
    WP_20170226_17_10_33_Pro.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 1.565
Dit soort vragen heb ik op het forum en in mijn omgeving vaker voorbij zien komen. Veelal word er aangeraden om ze inderdaad bij een bedrijf te laten afdraaien en dan opnieuw spuiten.

Als het jou niet waard is om €100,- per velg te betalen, en jij net zo goed nieuwe zou halen, dan zou ik dat doen. :p

Mijn ervaring met gepolijste velgen en blanke lak is dat het materiaal simpelweg té glad is en deze blanke lak slecht hecht.



Greeetz
 
Dit soort vragen heb ik op het forum en in mijn omgeving vaker voorbij zien komen. Veelal word er aangeraden om ze inderdaad bij een bedrijf te laten afdraaien en dan opnieuw spuiten.

Als het jou niet waard is om €100,- per velg te betalen, en jij net zo goed nieuwe zou halen, dan zou ik dat doen. :p

Mijn ervaring met gepolijste velgen en blanke lak is dat het materiaal simpelweg té glad is en deze blanke lak slecht hecht.



Greeetz

Ja maar hoe doen de professionele bedrijven dit dan?
Met een speciale behandeling of speciale lak?
 
blanke lak hecht slecht op kaal aluminium. zeker als het hoogglans gepolijst is. daarom zie je zoveel velgen met hoogglans gepolijste delen met lelijke plekken waar de lak los is aan het laten.
als je de schade's weg schuurt kun je daarna met deze set je velgranden weer hoogglans polijsten

Kost niet eens zo heel veel maar is wel arbeidsintensief. als wij voor klanten de velgen opnieuw polijsten laten wij de blanke lak volledig achterwege. het enige dat je dan moet doen is een paar keer in het jaar de velgen even oppoetsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook velgen met gepolijste stukken met blanke lak erover (diamond cut?) maar is nog perfect na 1 1/2 jaar. Staat nu een tijdje in de Gyeon Rim en heeft 0 beschadigingen, dat zal ook schelen.
Jaren geleden ook originele M wielen van Bmw behandeld en vandaag nog bij de eigenaar geweest, velgen zijn al 7 jaar oud maar nog supernieuw. Ook deze worden zeer goed bijgehouden en hebben geen schade dus de lak is nog "heel"
Ik heb vooral het idee dat bij immitatie velgen de lak er minder goed op zit...maar da's mijn idee.
 
  • Leuk
Reactions: AlexAbarth
de kwaliteit van de velgen speelt zeker een rol. zodra er echter steenslag op komt krijgt water een opening om onder de lak te komen.
verder maakt het veel uit of er ook in de winter mee gereden wordt(pekel) en hoe vaak ze schoongemaakt worden. Ik heb twee en drie jaar oude BMW en Mercedes velgen gezien waarvan je niet zou zeggen dat ze ooit gepolijst geweest zijn geweest.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Zelf denk ik dat je met schuren, schuren en nog is schuren de schade wel weg krijgt.Alleen je gaat dan naar blank metaal/aluminium en dat ziet er anders uit dan je blanke lak laag.Wellicht is het nog een optie om de velg alleen te laten afdraaien en zelf de zorg in handen nemen om ze netjes te houden.Vriend van mij knapt weleens zelf velgen op en schuurt en polijst de randen altijd.Met goede verzorging heeft hij nooit problemen gehad qua verzorging ervan na het polijsten,ook geen nieuwe aanslag of iets dergelijks.
 
Echt perfect zal je dit niet krijgen.
Er is metaal weg op de beschadigingen en met schuren en polijsten voeg je dit niet toe.
Verder heb je dan het probleem dat je uit lichtmetaal en lichtmetalen legeringen, al snel details verwijderd met schuren en polijsten.
En alleen lokaal schuren en polijsten zal leiden tot een verschil in glans in vergelijking met andere delen.
Een professioneel velgen bedrijf, zal bekijken tot hoeverre er afgedraaid moet worden om de schade nagenoeg onzichtbaar te krijgen en dit doen bij alle velgen.
Vervolgens zullen ze hoogglans verdichten, hiermee is in tegenstelling tot polijsten de kans dat de oxidatie snel terug komt, veel minder aanwezig.