• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Buenos Dias!

zerofuxs

Detailing rookie
6 mei 2020
18
15
Hola beste lezers,

Mijn naam is zerofuxs en geloof het of niet al maar ik ben bijna 8 jaar een zware lurker op dit forum. Damn! hoor ik je denken, spoort die gast wel. Nou, gelukkig spoor ik voor 80% wel en de overige 20% laat ik af en toe uit. Niet te vaak want anders gaan mijn kids mijn gedrag imiteren. Maar goed, ik heb in de periode dat ik hier info tot me nam eigenlijk zelf nooit de tijd gehad om het zelf wat te gaan doen. Ik run een eigen bedrijfje en met 3 kids blijft er echt zooo weinig tijd over voor mezelf dat poetsen niet haalbaar lijkt.

Recentelijk is bij mij weer het idee opgekomen en om het heft in eigen hand te nemen nadat ik mijn suv na een spuitbeurt naar een poets bedrijf bracht. Ik vroeg ze expliciet om polijsten zodat alle oppervlakkige krassen/ swirls en hologrammen we zouden gaan. Nadat ik mijn auto ophaalde ging ik er vanuit dat het goed was, het regende dus ik kon het werk niet controleren. Wat al een stomme actie op zich was. Toen het weer opklaarde zag ik dat er geen reet veranderd was aan mijn lak. Ik belde boos op en ik moest de auto weer langs komen brengen. Een dag erna opgehaald en het was iets beter. Dit was duidelijk poetsen en niet polijsten wat zij deden. Dus zerofuxs dacht dit moet toch beter kunnen! En ik kreeg weer een heropleving van mijn continue drang om iets zelf te willen doen. Dus even rond gekeken wat in deze tijd een goede betaalbare machine was. Een aantal jaren geleden was dat een dap500. Maar het moet toch beter kunnen dan dat? Ik heb dus gekozen voor Rupes LHR15 mark3 met tas en toebehoren als pakket. Dit heb ik gedaan omdat ik van plan ben om dit ook echt te doen voor anderen dus ik heb een goede machine nodig en 3 jaar garantie spreekt mij wel aan. Wat vinden jullie van mijn keuze? Ik hoor het graag!

Owja, En aangezien het feit dat ik polijstmiddelen van Rupes bij het pakket krijg ben ik van plan om verder Sonax te gebruiken. Dit omdat hun cut&finish heel goed schijnt te zijn.

Bedankt voor het lezen beste mensen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom hij het legioen 'lurkers'. Je bent vast niet de enige die hier vooral leest, absorbeert en bij vlagen geniet. Veel succes met je Rupes machine. Ik heb ook een Rupes, maar heb er nog geen centimeter mee gepoetst.
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs
Welkom op het forum! :D Leuke intro.

een goede betaalbare machine... Een aantal jaren geleden was dat een dap500. Maar het moet toch beter kunnen dan dat? Ik heb dus gekozen voor Rupes LHR15 mark3 met tas en toebehoren als pakket. Dit heb ik gedaan omdat ik van plan ben om dit ook echt te doen voor anderen dus ik heb een goede machine nodig en 3 jaar garantie spreekt mij wel aan. Wat vinden jullie van mijn keuze? Ik hoor het graag!
Een DAP500 of 900 (''Evo'' inmiddels) is nog steeds een goede machine. ;) Rupes heeft prima machines qua kwaliteit, maar veelal kiest men een DAP omdat hier een kleinere backingplate op gezet kan worden om het kleinere werk ook te kunnen doen. De LHR-15 heeft natuurlijk ook nog eens bijna het dubbele aan uitslag, dus dan voordeel van de DAP's wordt dan nóg groter.

Owja, En aangezien het feit dat ik polijstmiddelen van Rupes bij het pakket krijg ben ik van plan om verder Sonax te gebruiken. Dit omdat hun cut&finish heel goed schijnt te zijn.
Dus omdat je Rupes polijstmiddelen hebt, ga je Sonax daarna gebruiken? :p De Cut&Finish is, net zoals andere merken hebben, toch gewoon een compound? (Ik ken het zelf niet uit eigen ervaring)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en zerofuxs
Welkom op het forum! :D Leuke intro. Thanks


Een DAP500 of 900 (''Evo'' inmiddels) is nog steeds een goede machine. ;) Rupes heeft prima machines qua kwaliteit, maar veelal kiest men een DAP omdat hier een kleinere backingplate op gezet kan worden om het kleinere werk ook te kunnen doen. De LHR-15 heeft natuurlijk ook nog eens bijna het dubbele aan uitslag, dus dan voordeel van de DAP's wordt dan nóg groter. Zou je mij willen uitleggen wat er wordt bedoelt met "uitslag"

Dus omdat je Rupes polijstmiddelen hebt, ga je Sonax daarna gebruiken? :p De Cut&Finish is, net zoals andere merken hebben, toch gewoon een compound? (Ik ken het zelf niet uit eigen ervaring) Klopt, de reden voor Sonax is dat het een 1 of max 2 stap proces is. Meestal 1! Dit maakt het minder intensief om een auto af te krijgen maar toch hele goede resultaten te halen.
 
Ik kan je nu niet meer quoten omdat je in mijn quote getyped hebt, maar...

Je hebt een machine gekocht met grotere uitslag maar weet eigenlijk alleen dat het een Rupes c.q. "goed" is. :p

Een compound die ook een goede finish achterlaat (voor een compound), dat heeft elk merk bijna wel. ;) Voor de echte finish zal je moeten afschalen naar een fijnere combi van pad + polijstmiddel. (Wat datzelfde merk ook zal hebben)
 
Ik kan je nu niet meer quoten omdat je in mijn quote getyped hebt, maar...

Je hebt een machine gekocht met grotere uitslag maar weet eigenlijk alleen dat het een Rupes c.q. "goed" is. :p I know het klinkt stom maar ik ben gevoelig voor marketing en ik hou van kwaliteit en komt er ook nog eens bij dat geld ook niet echt een issue is. Dus een Rupes! Inmiddels weet ik dat de uitslag te maken heeft met de grootte van je plaat. Dus het zal lastiger zijn om kleinere oppervlakten te doen zoals bumpers en spiegels. Waar je met een DAP EVO bijv. van plaat kunt veranderen. Dus hij zal veelzijdiger zijn. Klopt het zo een beetje?

Een compound die ook een goede finish achterlaat (voor een compound), dat heeft elk merk bijna wel. ;) Voor de echte finish zal je moeten afschalen naar een fijnere combi van pad + polijstmiddel. (Wat datzelfde merk ook zal hebben)
 
Welkom op het forum. (interessante avatar - 't is maar wat je uit wil dragen...)

Dat de uitslag te maken heeft met het formaat van de backing plate is niet juist. Dit is de excentrische slag die de machine maakt. Op een DAP EVO of een Rupes LHR15 kan beide een steunplaat van 125 mm zitten, maar de uitslag is wel verschillend (resp. 8 en 15 mm).

Maar verder klopt je idee wat de Rupes minder allround maakt: dit is dus enerzijds het feit dat er alleen maar een grote backingplate op past, maar anderzijds ook die grotere uitslag.
Oftewel de Rupes is beter geschikt om grotere, vlakke panelen te polijsten en heeft daar wat meer correctiekracht, maar minder geschikt voor kleinere hoekjes en rondingen. Het voordeel van de DAP is dus dat er tevens een kleinere backingplate op kan en door de kleinere uitslag (waardoor hij weer iets aan correctiekracht inlevert tegenover de Rupes) is hij ook nog wat fijner langs randjes af te sturen. Ze hebben allebei hun voor- en nadelen.
Om een hele auto te doen zul je er te zijner tijd waarschijnlijk toch wel een kleinere machine (of 2) naast willen hebben. (Maar dit kan je ook willen als je voor Polishing Power kiest en geen zin hebt om de backingplates te wisselen) ;)
 
Allereerst.. Je kan onder een bericht op ''antwoord'' klikken of ''Multi Citaat''. Bij antwoorden zal het hele bericht geciteerd worden, wanneer je een stuk tekst selecteert zal je dat stuk tekst kunnen citeren of in het ''Multi Citaat'' kunnen zetten a la klembord. ;)

Je hebt een machine gekocht met grotere uitslag maar weet eigenlijk alleen dat het een Rupes c.q. "goed" is. :p
I know het klinkt stom maar ik ben gevoelig voor marketing en ik hou van kwaliteit en komt er ook nog eens bij dat geld ook niet echt een issue is. Dus een Rupes! Inmiddels weet ik dat de uitslag te maken heeft met de grootte van je plaat. Dus het zal lastiger zijn om kleinere oppervlakten te doen zoals bumpers en spiegels. Waar je met een DAP EVO bijv. van plaat kunt veranderen. Dus hij zal veelzijdiger zijn. Klopt het zo een beetje?
De kwaliteit van een machine zegt weinig over wat je er mee kan behalen, in dit geval. Geef een zelfbenooemd ''poetser'' een dure Rupes en dan heb je nog niks, geef een vakkundig iemand een ''simpele DAP'' en hij verricht wonderen. ;) (Techniek/kennis)

Zoals @The Joy Of Detailing hierboven al aangaf: Nee, de uitslag heeft niks te maken met de grote van je backingplaat/steunplaat. Dit heeft te maken met de ''uitslag'' die jouw excentrische machine geeft aan je backingplate.

De cirkel is de rotatie van een roterende machine. De wiebel-lijn is de beweging van een excentrische machine. De uitslag is dus hoever de plate ''uitslaat''.

Excentrisch-.jpg

Een DAP slaat 8mm uit, een LHR-15 slaat 15mm uit, een LHR-21 slaat 21mm uit, etc. Meer uitslag betekent wat meer correctie én finish, maar het grootste nadeel is dus ook zijn valkuil op kleinere/lastigere panelen. Zoals je op de afbeelding hierboven kunt zien; Een roterende machine zal een pad strak langs bijv. randen en stootstrippen op kunnen draaien. Een excentrische machine zal de pad er tegenaan slaan. (Als je pech hebt, de backingplate en dan ben verder van huis)

+1 voor meerdere machines: Ik heb bijv. een LHR-21 en kan daar met de juiste techniek merendeels van een auto mee doen. Maar ik had deze machine nooit gekocht als ik niet een DAP erbij had. ;)
 
Welkom!

De LHR15 is geen verkeerde machine! Als enige machine vind ik hem iets tekort schieten vanwege de grootte van de backing plate en de uitslag. Persoonlijk zou ik er iets als een Rupes Mini of Flex PXE 80 erbij willen hebben voor het fijnere werk (en dat is meer dan je denkt op de meeste auto's)
 
Welkom, jammer dat je een slechte polijstbeurt hebt gekregen van het bedrijf, maar hopelijk heeft het wat moois in gang gezet. Klinkt alsof je je nog wel wat zou kunnen verdiepen in de materie. Foto's worden hier altijd zéér gewaardeerd!
 
Welkom op het forum, zerofuxs!
Jammer dat je gef*cked bent door dat "poets"bedrijf.

No offense hoor, maar als je al bijna 8 jaar meeleest verbaast het me dat je niet weet wat "uitslag van een excentrische machine" betekent, maar wel klakkeloos een dure Rupes aanschaft. (ik bedoel duur, in vergelijking met de veelzijdige DAP van Polishing Power)

Ach, als geld dan toch niet echt een issue is, schaf meteen een Rupes Rotary, Mini en een Ibrid aan: heb je het machinepark compleet wat polijsten betreft.
Weet wel dat kennis en ervaring onbetaalbaar is, en dus ook niet te koop.....
 
Welkom hier. Ik dacht dat Zerofux die gast was uit Zaandam die achter treitervloggers aan rent.
Dat ben jij niet dus.