• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Buitenkant motorblok reinigen

Cupra 6K2

Detailing trainee
8 jun 2016
6
22
28
Beste autofanaten,

Ik ben inmiddels een tijdje in het bezit van een Swift 1.3 uit 2001 en ben deze van plan te verkopen. Echter wil ik het motorblok nog even reinigen voordat ik hem te koop zet, zodat dit geen afknappunt wordt. Het lijkt namelijk dat de auto olie heeft gelekt rond de oliedop. Dit was ook al zo toen ik de auto kocht en is niet verergerd. De auto drinkt uberhaupt heel weinig olie.

Met welk schoonmaakmiddel kan ik deze aanslag het best en meest veilig verwijderen? Ook bij het wegspoelen na het schoonmaken, moet het de rubberslangen eronder niet beschadigen. Ik ben benieuwd naar jullie advies. Hieronder staat een foto van het motorblok in kwestie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Casper

DSC00089_zpsab4gnijk.jpg
 
Casper opvallend dat het om een Swift gaat: bij Cupra 6K2 denk ik direct aan Ibiza/Cordoba in Cupra uitvoering en bouwjaar 2000-2002.

Voor de olie kun je iets nemen dat vet oplost (bijv. alcohol dat doet verder ook geen schade). Wat me meer opvalt zijn de legerings elementen die uitgescheiden zijn (precipitatie met moeilijk woord) door de rest van motorlegering, dat ziet er eigenlijk veel lelijker uit dan de rest. Daarnaast is het zo dat een vers gereinigd motorblok juist bij mensen met iets meer kennis allerlei achterdocht opwekt met het oog op lekkages. Ik denk dat er gewoon geknoeid is met olie vullen bij het wisselen van de olie bij een beurt.
 
Beste Cordoba,

Ik had voor deze Swift inderdaad een Seat Ibiza Cupra uit 2002. Echt een heerlijke auto, vandaar ook mijn gebruikersnaam ;)

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga het met Alcohol proberen. Bedoel je met de legeringselementen het soort van gevlekte deel van het motorblok of het gedeelte aan de voorkant van het blok? Heb je ook een advies hoe ik hier af kan komen of een idee wat de oorzaak hiervan is?
 
Even een busje remmenreiniger en een oude t shirt. Is het met 5min schoon. Ik zou me er persoonlijk niet aan ergeren, ziet er prima uit onder de kap voor een 15 jaar oude auto :)
 
Een metaallegering bestaat uit verschillende componenten, onder invloed van tijd en temperatuur komen bij bepaalde legeringen na verloop van tijd één of meer elementen in kleine stukjes naar het oppervlak van de legering. Daar is niet zoveel aan te doen (tenzij je het complete blok opnieuw gaat gieten). Ik zie het zowel op het kleppendeksel als aan de zijkant van het blok, en meestal is het een element als magnesium dat dan aan de buitenkant als 'witte' plekken zichtbaar op het metaal. Tegenwoordig zijn de meeste onderdelen die hier last van hebben, hier ook op berekend, en kan het weinig kwaad, maar het is ook niet goed te verhelpen/voorkomen. Dit verschijnsel was eigenlijk voor het eerst te zien bij oorlogsvliegtuigen die aan het eind van WO II geproduceerd zijn, en daar was het uiteindelijk wel ernstig: de metaallegering verpoederd helemaal en na een aantal decennia valt het uit elkaar als poeder, of heeft in elk geval een groot deel van zijn sterkte verloren, waardoor ze niet meer vliegwaardig waren (bij wat er nu nog vliegt aan bijv. P-51 Mustangs is die aluminium-magnesium legering vervangen door een andere legering)
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Bij een auto van die leeftijd zou ik me geen zorgen maken, dan valt het eerder op dat het blok te schoon is.
Om de corrosie van het aluminium te verwijderen kun je eventueel Race Glaze gebruiken, prima spul.
https://www.Carclean.com/product/Race_Glaze/Alubright_Metal_Deoxidiser_500ml_RG71_500_101291
 
  • Leuk
Reactions: Milan pintelon