• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Burton: Polyester kitcar

Timmers522

Detailing addict
Tester of Bling
11 sep 2017
144
55
31
Een jaar of 8 geleden was onze trots klaar, een kitcar op basis van een Citroën 2cv: De Burton. Samen met mijn vader gebouwd, maar na ons project van het bouwen zijn de zorgen voor de auto eigenlijk verdwenen. Mijn vader gebruikt de auto dagelijks, maar wast hem (met een beetje geluk) 1x in het jaar. Nou heb ik de auto een tijdje niet gezien en laatst zag ik hem en dacht ik, dit kan echt niet, hier moet wat aan gebeuren!
08-10-2017-1.jpg
08-10-2017-2.jpg
08-10-2017-3.jpg


Het betreft een polyester body van +- 10 jaar oud. Deze body heeft een gelcoat en word dus gemaakt in kleur (en niet gespoten). Het is ontzettend dof en vlekkerig.

Hoe ga ik dit aanpakken? Kan dit gepolijst worden?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Lekker polijsten, alleen voorzichtig in verband met warmte.
Verder als iedere auto behandelen. Stappenplan dus.
Schitterend ding trouwens.
 
Ik gebruik op mijn boot z’n gelcoat gewoon m’n dap900 en polijst middelen. Diepe krassen krijg ik er niet mee weg maar hij gaat er wel weer van glimmen. Ik gebruikte vroeger de producten van Riwax. Maar auto polijsten middelen werken ook prima (monello)

Ik weet niet of je in het bezit bent van een polijst machine maar dan zou je eens kunnen proberen.

Als de gel coat niet te verkrijt is zou je wel een aardig resultaat moeten kunnen behalen.
 
Vergeten te vermelden, heb een DAP500 waarmee ik het wil proberen. Hiermee zal ik binnenkort eens een poging wagen!

Kan/moet polyester ook gewoon gekleid worden voor het polijsten? En is er nog iets speciaal voor polyester om het te beschermen erna?
 
Ik denk dat het niet veel uitmaakt wat het materiaal is, maar wel wat de toplaag is. In dit geval een blanke lak in/op/door je gelcoat. :)

Testspot maken met je DAP500 en een lichte combi van pad en polijstmiddel. Dat zal je meer kunnen vertellen. :)
 
Kleien zeker doen. Deze stap hoort bij reinigen alvorens je gaat polijsten.
Beschermen kan met alles wat voor polyesterboten of auto's gebruikt wordt.
 
Kan me alleen maar aansluiten bij voorgaande 'sprekers', maar wil nog wel een keer extra benadrukken dat je dit 'tijd' moet geven tijdens de detail. Bij een auto geleidt het metaal onder de lak, de warmte snel zodat dit over een groot gebied verspreidt en de lak niet verbrandt (of je pad). Bij bijvoorbeeld kunststof bumpers gewoon regelmatig je hand op het oppervlak leggen om de temperatuur te checken, en datzelfde geldt dus ook voor een polyester body.

Overigens schitterend ding zo'n Burton: de looks vergelijkbaar met een Morgan, maar dan het geluid van een pruttelende lelijke eend.
 
Goed, wassen, nogmaals wassen, misschien nog een keer
en dat met verschillende shampoos
Dan kleien en kijken wat er af komt, te vies > dan weer wassen
En dan Poorboys Professional Polish als eerste
Neem een witte pad dan zie je wanneer je klaar bent met schoonmaken
 
  • Leuk
Reactions: Chris van S.
Bedankt voor alle reacties en tips! We hebben ooit een beschadigde motorkap gehad die op zolder is beland, zal eens kijken of we die nog hebben om mee te experimenteren.

Overigens schitterend ding zo'n Burton: de looks vergelijkbaar met een Morgan, maar dan het geluid van een pruttelende lelijke eend.
Dankje! Het project waardoor ik in aanraking kwam met auto's. Heerlijk simpele techniek, en de rvs uitlaat maakt het lelijke eend geluidje nog net iets mooier!

En dan Poorboys Professional Polish als eerste
Neem een witte pad dan zie je wanneer je klaar bent met schoonmaken
Beginnen met PB Professional Polish en als het nodig is opschalen naar een andere pad + een monello raffini serie?
 
Juist, PB prof polish is een cleaner zonder prolijstkorrel
Bij een combinatie met een pad heb je alleen de polijstgraad van de pad
Als alles schoon is ga je een product met korrel gebruiken
Monello polijstmiddel is prima

Liever geen APC op de bovenlaag gebruiken
Kan goed gaan, maar soms is de laag iets proreus
Moet het zomaar een dag rusten om de Ingetrokken APC kwijt te raken
 
Vandaag begonnen met het project. Helaas kon ik niet oefenen op de beschadigde motorkap omdat deze al eerder weg is gegooid.
Begonnen met foamen met Chemical Guys Honeydew Snow Foam, gewassen met Dodo Juice Born to be Mild. Hierna gekleid met Monello Dolce Verde klei. Het viel me echt mee hoeveel vuil er af kwam voor een auto die zo weinig/slecht gewassen word. Vervolgens eens een poging met de DAP.
Begonnen met Poorboy's proffesional polish op een witte pad, hiermee zag je de "verkrijting" al wat minder worden. Een poging met Monello Finale op wit geprobeerd maar nu lijkt het echt alsof het een sinasappel huid is (zie foto). Zal dit al een te grove combi zijn? Voor zover denk ik dat ik gewoon meerdere hits met PB Prof polish moet gaan doen want dit word wel redelijk mooi dan. De fotos:

Voor het wassen:
15-10-2017 voor het wassen 4.jpg


Gefoamed:
15-10-2017 foamen.jpg


Niks aan gedaan vs 2 hits met PB prof polish
15-10-2017 dof.jpg 15-10-2017 minder dof.jpg

Er zit weer glans in maar het linker deel (wat verkrijt was) is nog wel een stuk doffer
15-10-2017 glans.jpg


Het probleem; het sinasappel huidje. Dit is op de rest van de auto niet en lijkt hier te zijn ontstaan na Finale op wit (stand 4 van de DAP500)
15-10-2017 lak.jpg
 
  • Leuk
Reactions: schaef en RedCat
Eens met @Quantoxx en @RedCat.
Doordat de lak zo dof was zag je dit vermoedelijk niet eerder. Maar de Burton ziet er weer een stuk beter uit zo!
Die groene Toyota Starlet die op de achtergrond staat is trouwens ook flink verkrijt zeg!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Toch iets meer proberen dan kwa testspots wat de beste combi is denk ik. Leek echt te komen na het polijsten met Finale.

Maar de Burton ziet er weer een stuk beter uit zo!
Die groene Toyota Starlet die op de achtergrond staat is trouwens ook flink verkrijt zeg!
Het begin is gemaakt, hopelijk snel tijd om er mee verder te gaan! En het is het zelfde formaat maar t is een daihatsu charade, die is gespoten met graffity verf :p
 
Je zou nog voorzichtiger kunnen proberen te werken. Duurt langer, maar niet belangrijk.
Tekens op stand 3 of hooguit 4 één hit uitvoeren en dan ergens totaal anders gaan werken, zodat eerste deel goed kan afkoelen.
Eigenlijk zodanig werken, dat je voor je gevoel te snel gaat en te weinig doet.
Zo voorkom je maximaal dat hitte ontstaat.
 
Qua hitte kan doorendoor gekleurd polyester wel wat hebben hoor, leg er maar eens een hand op na een zonnige dag
En plaatselijk zo heet maken dat de aangrenzende polyester er schade van leidt, dan moet je heel gek doen.

Lak op kunststof, dat is een heel ander verhaal
 
Toch iets meer proberen dan kwa testspots wat de beste combi is denk ik. Leek echt te komen na het polijsten met Finale.

Orangepeel creëren is echt onmogelijk. Dat zit eenmaal in de blanke lak zodra deze op het oppervlak wordt gespoten. Het 'probleem' dat je nu eigenlijk hebt is dat de lak zo schoon is dat je dus de orangepeel gaat zien en het eerder dus niet is opgevallen! :)
 
Tekens op stand 3 of hooguit 4 één hit uitvoeren en dan ergens totaal anders gaan werken, zodat eerste deel goed kan afkoelen.
Ik heb nu met de PB prof polish de DAP op stand 4 gebruikt. Na een hit gevoeld maar het werd niet echt heel warm moet ik zeggen.

Orangepeel creëren is echt onmogelijk. Dat zit eenmaal in de blanke lak zodra deze op het oppervlak wordt gespoten. Het 'probleem' dat je nu eigenlijk hebt is dat de lak zo schoon is dat je dus de orangepeel gaat zien en het eerder dus niet is opgevallen! :)
Er zit geen blanke lak over, in de mal word een gelcoat gedaan en daarover komt het polyester. Nadat het uit de mal komt word het niet nog eens gespoten. Wel blij dat iedereen zegt dat de orangepeel niet van het polijsten komt, maakte me er een beetje zorgen over. Aan de andere kant, vandaag mn pa gesproken en die vind het juist wel karakter hebben :p