• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

buurvrouw vraagt hulp autolak iets beter krijgen

Arno Overman

Detailing addict
1 aug 2016
95
63
50
Capelle aan den IJssel
beste mededetailers,

Mijn buurvrouw vroeg nadat ze zag wat ik had gedaan met de Jaguar of ik haar kon helpen met haar verweerde lak van haar rode Daewoo Lanos. Ik heb de auto bekeken na een polishwasbeurt door de krasstraat en het is wel heeeeel erg gesteld. Op veel plekken is de blanke laklaag weg en natuurlijk OVERAL krassen. Ik heb zelf niet de beschikking over een DAP (die had ik toen geleend van de buurman) en ze heeft zelf wel een poetsmachientje van het caliber stuurtje dus met een poetsdoekje erom wat natuurlijk nooit gaat werken. En natuurlijk mag het niet teveel kosten allemaal dus echt wel een uitdaging dit. ik heb wel McGuiars ultimate compound waarmee ik de roze plekken wil aanpakken en met scratchX 2.0 ook van Mcguiars wil ik de krassen aanpakken en alles met het handje. ook zal ik de auto wassen met Mcguiars wasshampoo met was en ik zal de auto in de mcguiars ultimate wax zetten als ik klaar ben. ik twijfel of het verstandig is om de roze plekken waar de blanke laklaag weg is met een spuitbus blanke autolak te spuiten om het roze/rode effect te maskeren. hebben jullie nog low budget tips waarmee ik de auto enigzins kan opknappen in 1 dag?
alvast bedankt voor het meedenken greetz Arno.

Bijlagen

• image.webp
    image.webp
    74,4 KB · Weergaven: 576
  • image.webp
    image.webp
    86,5 KB · Weergaven: 489
  • image.webp
    image.webp
    90,4 KB · Weergaven: 509
  • image.webp
    image.webp
    98,4 KB · Weergaven: 454
Wow dit is wel heel erg heftig. Ik denk dat je op de delen waar de blanke lak verdwenen is niet te veel moet doen, sterker nog, niks doen.

Wat je ook kan doen is er een nieuw laagje blanke lak op zetten. Wanneer deze dan droog is zou je er voor kunnen kiezen om dit alsnog te polijsten maar dit gaat helaas niet in één dag.

Succes!

• Leuk
Reacties: Arno Overman
Rome is ookniet in 1dag gebouwd.
Als je dit goed wiltdoen heb je tijd nodig.
Waar de blanke lak weg is moet op nieuw gespoten worden met een pot repair.
Als dat herstelt is kun je gaan polijsten.

• Leuk
Het zou me niet verbazen als het 'poetsmachientje' mede oorzaak is van deze heftige defecten van de blanke lak. Zeker geen nieuwe blanke lak over de roze plekken spuiten: dan dek je het probleem af, maar het verandert niet. Je zet de defecten dan in feite in de etalage, waarbij de nieuwe blanke lak de etalageruit vormt.

Mijns inziens zijn er 2 opties: óf de defecten accepteren, óf de boel compleet opnieuw spuiten.

• Leuk
1-Mijn buurvrouw vroeg nadat ze zag wat ik had gedaan met de Jaguar of ik haar kon helpen met haar verweerde lak van haar rode Daewoo Lanos.
2-Ik heb de auto bekeken na een polishwasbeurt door de krasstraat en het is wel heeeeel erg gesteld. Op veel plekken is de blanke laklaag weg en natuurlijk OVERAL krassen.
3- En natuurlijk mag het niet teveel kosten allemaal dus echt wel een uitdaging dit.
4-hebben jullie nog low budget tips waarmee ik de auto enigzins kan opknappen in 1 dag?
alvast bedankt voor het meedenken greetz Arno.
Dit is nou echt zo'n standaard voorbeeld waarbij de buurvrouw ff gauw de auto opgeknapt wil hebben voor uiteraard een habbekrats ...
Kijk Arno uiteraard wil je helpen en ik snap het ook wel maar einde van de rit ben je een dag aan het klussen wat je meer kost alsdan het op gaat leveren op zo'n auto die volgende week gewoon weer door de wasstraat gaat.
Bedenk dat wel voor jezelf.

tja, ik ga er ook maar geen complete detailingjob van maken want dat is de auto niet waard en diezelfde auto gaat op zeker gewoon weer door de krasstraat. ik ga denk ik de roze kale plekken met de hand compounden en de ergste krassen met scratchX behandelen ook met het handje, en dan zet ik de auto de was en ik zal ramen doen en de bandjes in tyregel zetten en dan laat ik dat poetsmachientje links liggen dus ik ga er zeker geen dagtaak van maken. :-)

Ik had pas ook exact zo'n gevalletje.
Renault Scenic overal hars en ongedefinieerde meuk op de lak en het complete dak/motorkap zat onder de "blaasjes" loslatende blanke lak. Oh ja en er groeide een centimetertje mos op bij de raamrubbers enz.
Alleen de voorbereidende wasbeurt/stappen zou mij al dik een ochtend kosten ,materiaal kosten liggen dan hoger (kwasten ,pads ,doeken ook bv) en het eind resultaat zou matig geweest zijn.
Ik zei "moet ik een half litertje APC achterlaten voor het mos bij de ruiten?" Om vervolgens mede te delen "ga em eerst zelf maar eens echt goed wassen en met harsverwijderaar aan de slag".
Succes der mee hè...

Ik ben echt niet te beroerd om een oudere auto te doen sterker nog zo'n vuilnisbak knapt vaak flink op dus dat is best geinig maar ik heb wel grenzen.

• Leuk
Persoonlijk zou ik denken (niet zeggen): Zoek het lekker uit.

Je kostbare tijd en spullen besteden aan een totaal verwaarsloosde auto. Het mag niets (of iig niet veel) kosten, er is vrijwel geen eer meer aan te behalen en als je klaar bent gaat het wagentje waarschijnlijk gewoon weer door de wasstraat. Ik ben er mee gestopt om dit soort klusjes aan te nemen. Of er wordt betaald, of de eigenaar is een goede vriend en we hebben een leuke dag. Dat is hoe ik er in zit.

• Leuk
Zelf spuiten zou ik niet aan beginnen krijg je nooit echt netjes. Dit ga niet oplossen met beetje poetsen meer geval eerst laten spuiten maar dat is de auto misschien niet waard.

• Leuk
Persoonlijk zou ik denken (niet zeggen): Zoek het lekker uit.

Je kostbare tijd en spullen besteden aan een totaal verwaarsloosde auto. Het mag niets (of iig niet veel) kosten, er is vrijwel geen eer meer aan te behalen en als je klaar bent gaat het wagentje waarschijnlijk gewoon weer door de wasstraat. Ik ben er mee gestopt om dit soort klusjes aan te nemen. Of er wordt betaald, of de eigenaar is een goede vriend en we hebben een leuke dag. Dat is hoe ik er in zit.
+1

De auto is nog maar €500,- waard en ze heeft geen geld voor een andere maar er staat wel een lage kilometerstand op dus kwestie van zolang mogelijk blijven doortuffen met zo mogelijk kosten.

Inmiddels heb ik handmatig ter test wat met scratchX gedaan van Mcguiars en een overdreven dosis ultimate compound op de motorkap gesmeerd ook van mcguiars en ook met het handje gewoon om eens te kijken of er uberhaupt nog iets van resultaat te behalen valt.

Een echte detailbeurt ga ik er niet op los laten maar het gaat meer om de ergste plekken gemaskeerd te krijgen zodat ze wat minder voor schut rijdt.

Ik moet zeggen dat ik met een kwartiertje prutsen (nog geeneens ECHT mijn best gedaan) wel resultaat zie :) dus ik denk dat ik toch maar een goede wasbeurt ga doen, de plekken met de hand ga compounden de auto in de was zet de raampjes clean en de bandjes insmeer met tyregel.

Als ze meer wil kan ze beter een andere Deawoo Lanos kopen voor €500,-
Ik zal wat foto's plaatsen van ervoor en erna en houdt er rekening mee dat dit gewoon alleen even testen was dus ik heb niet serieus mijn best gedaan.

Bijlagen

• image.webp
    image.webp
    90,4 KB · Weergaven: 252
  • image.webp
    image.webp
    45,6 KB · Weergaven: 357
  • image.webp
    image.webp
    66,1 KB · Weergaven: 332
  • image.webp
    image.webp
    26,2 KB · Weergaven: 255
Laatst bewerkt:
De roze vlekken is waar de blanke lak verdwenen is en dus de lak heeft kunnen verkleuren? En die wil je gaan polijsten met een compound?

Ik zal dan goed opletten en de omliggende blanke lak niet willen raken. Dit word anders alleen maar erger en erger.

Greetz

• Leuk
Bedankt voor deze goede tip.
Ik zal inderdaad met name alleen de roze vlekken compounden.

Vraag mij ook af of het polijsten van de kleurlak wel zo slim is, eigenlijk. Ik heb zelf ook een motorkap waar de blanke lak flink van af is en ook op veel plekken al doorschijnt. De plekken waar de blanke lak weg is, daar kijk je dus meteen op de kleurlak en dit zal nu zonder zijn beschermlaagje flink gaan verkleuren. Ik heb eigenlijk nooit het idee gehad om deze kleurlak te gaan polijsten, maar misschien haal je dan het bovenste verkleurde laagje wel weg.

Geen idee... :P

Greetz

• Leuk