• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cabrio dak vlekken

Neelis

Detailing guru
24 okt 2010
322
150
Beste forummers, ik ben hier met een cabrio dak bezig, maar de vlekken krijg ik er niet uit.
Auto eerst gefoamed met Touchless, 2 keer met APC 1:4 en 2 keer met biotex.

Met een harde nagelborstel kreeg ik het meeste weg, maar meer geweld wil ik niet gaan gebruiken. De vezels lijken beschadigd door de vogelpoep, maar er lijkt ook nog poep tussen de vezels te zitten.

Tips zijn welkom!

20240603_151705.jpg
 
Er zijn twee belangrijke mogelijkheden;
- het vuil zit erg vast en heeft dus meer tijd nodig. Kies voor warme Biotex en een nagelborstel.
- de vezels hebben schade opgelopen. Neem een vergrootglas en kijk naar de vezel. Als je fijne vezels ziet, niet teveel kracht meer op zetten.

Een oplossing is om Renovo te gebruiken om het te herkleuren
 
  • Leuk
Reactions: Brad
.. een een extractor is handig .... uiteraard ;)

De vezel is in het algemeen zo dicht dat je wel heel erg tekeer moet gaan om er wat in te drukken.
Maak vooral rondjes, zonder druk naar beneden.
 
1000023142.jpg
1000023143.jpg
1000023144.jpg

Dak is aan het opdrogen en het lijkt er bijna op alsof ik niks gedaan heb.

Ik heb geborsteld, in cirkels en met de vezels mee. Heb ook de extractor er op los gelaten.

Dit is m'n eerste cabriodak, is een uitdaging zeg!
 
1000023151.jpg


Dit een close up. Troep zit echt vast tussen de vezels. Absurd dat dit niet weg gaat na touchless, borstelen, 2 keer apc, borstel en biotex en borstelen. En tussendoor de extractor.

Zal warme biotex proberen en dit lang laten intrekken.

Zit nog te denken aan Sunlight zeep, das voor etensvlekken in kinderkleding wel een van de betere producten. Met bijvoorbeeld fruit vlekken zie je de kleur veranderen met deze zeep, in de wasmachine en schoon.

1000023152.jpg


Jammer dat een cabriodak niet in zo'n 18kg wasmachine kan bij het tankstation o_O
 
Ziet er uit als harde stukjes en de vezel is al iets aangetast.
Als je op veilig wilt gaan zou ik m kleuren met Renovo
 
Ga ik dat straks nog eens proberen, thanks.
Een nacht laten intrekken of is dat te lang? Of is een half uur tot een uur voldoende? De biotex is dan al wel afgekoeld naar de buitentemperatuur, dat zal de effectiviteit niet ten goede komen, maar daar kun je ook niet veel aan doen.

Ik lees ook iets over groene zeep en warm water. Ik heb in het algemeen geen goede ervaringen met groene, dat het eigenlijk niet zo goed schoon maakt. Iemand daar ervaring mee?
 
Nachtje laten weken in de biotex lijkt me geen probleem voor het dak. Met kleding kan het ook.. Krijgt het wel mooi de tijd om het vuil los te weken.
 
Als de warmte er af is, kan je het spoelen. Langer heeft het nadeel dat het opdroogt en dan krijg je vlekken.
Groene zeep is gemaakt van vet en laat ook een vet residu na. Niet erg op aardewerken tegels, maar wil je niet op textiel.
 
  • Leuk
Reactions: Neelis
Persoonlijk zou ik ook even een doek(je) met warm water op een vlek leggen. Gewoon om even te kijken of dit iets doet aan het vuil. Niet koud laten worden, anders fixeer je het vuil misschien weer.
 
Nachtje laten weken in de biotex lijkt me geen probleem voor het dak. Met kleding kan het ook.. Krijgt het wel mooi de tijd om het vuil los te weken.
De uitdaging is dat het op droogt. Kleren gooi je in een emmer met biotex, dat verdampt niet in 1 nacht.

Net een test gedaan met Biotex met warm water en Sunlight zeep met warm water en de Biotex lijkt het goed te doen. Kan het morgen goed beoordeling als het echt droog is, maar het lijkt een kwestie van doorzetten met Biotex en warm water.
 
  • Leuk
Reactions: Brad en schaef
Cabriodaken zijn best wel lastig en zeker tijdrovend.
Ik heb best wel wat ervaring daar mee en dit soort vlekjes zijn echt vervelend.

Een goede borstel is echt een must!
Ik gebruik deze deze: https://www.carclean.com/nl/valet-pro-convertible-roof-interior-brush.html
Verder kan niet veel extra toevoegen dan dat het gebruik van een extract en stoom ook echt wel belangrijk is, zo niet een must is.

In alle stappen gebruik ik warm/heet water.
Begin eens met het droge dak te stofzuigen met een opzet borstel.
Daarna als eerste biotex. Laat dit goed in werken, halfuurtje. Indien mogelijk dan opzuigen met een ecxtractor. Herhaal indien nodig.
Het mooie van een extract is dat deze ook kan sproeien dus een circulaire water spoel beweging maakt (snap je)

Wat echt een aanrader is qua reiniging is Tec7 HP Clean.
Dit gebruik na de Biotex stap. Insprayen met pure HP Clean, ja kan evt verdunnen. Borstelen en opzuigen en naspoelen met de extractor.

Ook gebruik in mijn proces APC en FabricCleaner van Gyeon.
Het groene moet je er wel uitkrijgen normaal met Biotex en/of APC.

Die vlekjes zou ik normaal gesproken, als het dakje droog is, lokaal insprayen met Gyeon Fabric cleaner en dan de plekjes lokaal borstelen.

Ik laat het vaak een nachtje drogen en dan beoordeel ik de volgende dag.

Herhalen herhalen en nog een herhalen en dus geduld hebben.
Ik doe regelmatig Fiat 500 dakjes, en daar gaat soms zomaar 4-6 uur werk in zitten.

Vergeet als laatste stap niet om het te impregneren.
 
  • Leuk
Reactions: Jurjenz
588de51c-bc6e-4491-b0f9-8577d9995619.jpgIMG_6358.jpegIMG_6375.jpeg


IMG_6016.jpegIMG_6078.jpeg



IMG_5348.jpegIMG_5352.jpeg

Impregneren met Gyeon Fabric Coat:
IMG_5363.jpegIMG_6059.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_6014.jpeg
    IMG_6014.jpeg
    406,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_6375.jpeg
    IMG_6375.jpeg
    232,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5348.jpeg
    IMG_5348.jpeg
    335,5 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5352.jpeg
    IMG_5352.jpeg
    131,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5363.jpeg
    IMG_5363.jpeg
    297,5 KB · Weergaven: 11
  • 588de51c-bc6e-4491-b0f9-8577d9995619.jpg
    588de51c-bc6e-4491-b0f9-8577d9995619.jpg
    208,9 KB · Weergaven: 10
  • IMG_6016.jpeg
    IMG_6016.jpeg
    307,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_6078.jpeg
    IMG_6078.jpeg
    234,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_6059.jpeg
    IMG_6059.jpeg
    232,4 KB · Weergaven: 10
@GeBas bedankt voor alle tips. De algen heb ik uit het dak gekregen, de vlekjes niet.

Met warm water en Biotex werd het wel beter, maar helemaal weg niet. Bij Carclean zeiden ze ook al dat een cabriodak die ze recent gedaan hebben zo'n 4 uur heeft geduurd.

Ik had deze borstel gekocht:

Is wat klein, maar wel een prettige hardheid van de haren voor een cabriodak.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas