• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

cabrio kap vriendelijke auto shampoo

cruiser

Detailing rookie
23 mrt 2009
607
0
Hoi,

vorige week heb ik een audi 80 cabrio gedetailed waarop pas een nieuwe linnen kap is geplaatst.

deze heb ik met zorg afgeschermd van reinigingsmiddelen en polijstmiddelen.

nu kreeg ik een mailtje van de eigenaar.

de man die mijn nieuwe kap geplaats heeft, zegt dat ik moet oppassen met shampoo's die wax bevatten omdat de porien van de kap dan dicht gaan zitten.

ik heb gezegd dat bijna alle shampoo's wax bevatten en dus voorzichtigheid geboden is.

welke shampoo kan ik hem aanraden??
 
cruiser zei:
ik heb gezegd dat bijna alle shampoo's wax bevatten en dus voorzichtigheid geboden is.

Dat is niet waar, het omgekeerde is eerder juist... de meeste shampoos bevatten GEEN wax tenzij het er op staat. Kies een goede shampoo (van een goed merk) en het komt goed.
 
Goed dat ik het dan even navraag.

meguiars gold class is dan een goede keuze?

ik gebruik zelf de autoglym bodywork conditioner shampoo en deze bevat beschermers...
 
Dit kan een leuke discussie worden ;) Ik ben van mening dat je conditioners niet moet verwarren met wax toevoegingen, maar goed, ik kan er ook naast zitten natuurlijk. Gold Class zal geen bescherming geven, dat versta ik onder een wax toevoeging.
 
Een kap is niet van lak :no

Lak bescherm je met een wax die je opoffert bij het wassen
Het vuil hecht zich op de wax (deels erin) en was je geleidelijk met de wax van de lak af

Een cabriokap bescherm je m.n. door het verhogen van de oppervlaktespanning
Daarvoor is het niet raadzaam een wax voor lak te gebruiken.
Zoals de leverancier aangeeft bestaat de kans dat je vezel gaat opsluiten
Dan krijg je het effect van een waxcoat die jagers dragen ...
Glansversterkers hebben een soortgelijk effect op vezels als het effect dat wax heeft

Het is dus raadzaam om iets te gebruiken wat voor cabriokappen bedoeld is
En laten ze dat bij Carclean.com nu ook gewoon hebben :-"

Hans
 
het was ook niet de bedoeling om de kap met auto shampoo te wassen.

het was eigenlijk meer just in case
 
Probeer de cabrio kap gewoon te ontzien met shampoo. Wassen met beleid dus.

Ik heb destijds ook een cabriolet gedaan, deze een keer niet voorbehandeld met een foam gun. Gewoon afspoelen en daarna de plaatdelen, ik zeg het nogmaals, met beleid wassen.
 
dat is ook mijn mening Patrick,

ik heb de eigenaar al eerder verteld dat hij de auto met een washandschoen moet wassen. de enige plaats waar de linnenkap in aanraking kan komen met shampoo en lak is de kofferbak en een paar kleine stukjes van het achterscherm.

daar dus voorzichtig wassen en met een zachte straal water afspoelen.

de vraag was dan ook. ( nu beter geformuleerd)

welke shampoo is wax vrij en dus veilig voor de kap. niet speciaal bedoeld om de kap ermee te wassen
 
cruiser zei:
Meguiar's gold class is dan een goede keuze?

Als je even in de webshop had gekeken, dan had je gelezen dat deze shampoo juist conditioners bevat.
webshop zei:
De lak van uw auto wordt verwend met luxueus schuim en rijk voedende conditioners

Adrie bedoelt dus dat je een shampoo moet nemen zonder conditioners en/of wax toevoegingen.

Een paar goede soorten shampoo's die dit niet hebben zijn volgens mij, en pin me er niet op vast:

Meguiars Hyper Wash
Meguiars website zei:
Super sterke shampoo zonder verdere toevoegingen. Door de hoge concentratie is deze shampoo zeer zuinig in gebruik. De verdunningsratio is 400:1 waardoor u bijzonder veel wasbeurten met 1 jerrycan kunt doen. Ideaal voor groot verbruikers zoals taxi-centrales en auto-detailingshops.
Wordt geleverd als 1 gallon jerrycan met geconcentreerde vloeistof

Meguiars Shampoo Plus
Meguiars website zei:
Sterk geconcentreerde shampoo zonder verdere toevoegingen. Door de hoge concentratie is deze shampoo zeer zuinig in gebruik. De verdunningsratio is 128:1 waardoor u bijzonder veel wasbeurten met 1 jerrycan kunt doen. Ideaal voor groot verbruikers zoals taxi-centrales en auto-detailingshops.
Wordt geleverd als 1 gallon jerrycan met geconcentreerde vloeistof

Dodo Juice Super Natural
Dodo Juice Basics of Bling - Wax-Safe Wash
 
Geen idee Dennis.

De TS vroeg om een cabrio dak veilige shampoo en Adrie opperde een shampoo zonder wax en/of conditioners en andere toevoegingen.

Ik ga er van uit dat als er bij een omschrijving "zonder verdere toevoegingen" staat, dat hiermee wax en/of conditioners bedoeld wordt? Dus puur een shampoo zonder extra's.

Ik kan me ook voorstellen dat bij de Plus en Hyper geen extra's zitten puur vanwege het kostenplaatje die gemaakt wordt bij grote (lees: veel auto's zoals een taxi centrale of garage/dealer). Lijkt mij een 'het mag niets of teveel kosten' low budget shampoo.

:weetniet
 
Meg's US text:
Meguiar's® Shampoo Plus lubricating formula and luxurious foam team up to gently clean and condition even the most delicate clear coat surface without scratching. Its biodegradable conditioning formula deepens gloss, boosts shine and leaves a highly reflective, slick surface, making it the perfect choice for the ultimate car wash
Staat toch echt condtions...
 
Als hij nou eens gewoon Autobrite Super Snow Foam zou nemen als shampoo :weetniet
Die lijkt mij toch wel redelijk basic ...

Hans
 
Heey jongens,

bedankt voor de tips , adviezen en vooral het meedenken.

zijn conditioners hetzelfde als wax of niet....:weetniet

ik heb de eigenaar het volgende aanbevolen met de volgende argumenten.

De eigenaar wil niet al teveel geld steken in shampoo's e.d.

het moet werkbaar zijn (ook voor een leek)


* was enkel de lak met auto shampoo en vermijd mbv een washandschoen de kap.

* het is een nieuwe kap dus vuilafstotend. verwijder vuil met gewoon water.

* wordt de kap toch vuil cq smerig - gebruik dan middelen die voor linnen kappen bedoeld zijn en bescherm de kap opnieuw.

volgens mij is daar goed mee te leven en te behappen, ook voor een leek.