• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cabriodak classicline sporen van een hogedrukreiniger

Stef W.

Detailing trainee
11 aug 2020
20
25
Hallo, ik ben sinds gisteren na 15 jaar terug trotse eigenaar van een golf 1 cabrio Classic line, een bordeauxkleurige.
Het dakje is ook bordeaux en nu heeft de vorige eigenaar er met een hogedrukreiniger opgezeten. Je kan dus duidelijk de sporen zien en vlekken. Buiten het dakje te vervangen, zou ik dit nog kunnen herstellen? Met een paardenharenborstel en een bepaald product opwrijven misschien? Iemand zal dit ongetwijfeld ook al eens voor gehad hebben . Bedankt alvast.grtz Stefaan
 
Waar worden de strepen door veroorzaakt? Is het de 'schone' streep van waar de straal van de HD over het dak gegaan is? Of is de structuur van het oppervlak aangetast?

Als het de 'schone' streep is, dan zou het een kwestie moeten zijn het dak goed schoonmaken. Mijn eerste ingeving is met een milde oplossing van Mequiars APC. Dak insprayen, borstelen en afspoelen met een tuinslang. Na het schoonmaken en drogen het dak voorzien van een beschermlaag waar er meerdere van aangeboden worden.
 
Foto zou handig zijn voor gedetailleerder advies

In het algemeen helpt het gebruik van een reiniger voor cabriodaken
Daarna spoelen en liefst droogzuigen
Het laatste kan met een natzuiger (stofzuiger die tegen water kan)
Beide, dus inspuiten en droogmaken, kan met een extractor (vaak te huur bij bouwmarkt)
 
Hallo, ik ben sinds gisteren na 15 jaar terug trotse eigenaar van een golf 1 cabrio Classic line, een bordeauxkleurige.
Het dakje is ook bordeaux en nu heeft de vorige eigenaar er met een hogedrukreiniger opgezeten. Je kan dus duidelijk de sporen zien en vlekken. Buiten het dakje te vervangen, zou ik dit nog kunnen herstellen? Met een paardenharenborstel en een bepaald product opwrijven misschien? Iemand zal dit ongetwijfeld ook al eens voor gehad hebben . Bedankt alvast.grtz Stefaan
 
Ik ben hier echt nog een leek, dat valt op. Ik had 2 foto's geplaatst had, maar ik zie ze zelf niet terug. Ik ga het nog eens proberen.
 
Blijkbaar wil het mij niet lukken. Het is eigenlijk meer schade door de straal van te dicht erop te zitten.
 
Zou het dak nog eens goed schoonmaken en zeker met een zachte borstel dan proberen de structuur weer terug te krijgen. Dan als hij droog is een beschermend middel er op stuipen. Maar dat je na al die jaren wat ziet in je dak hou je altijd. Dat heb ik met mijn dak van de cabrio ook vooral vouwstrepen.
 
Bedankt voor de reacties. Dus een reiniger gebruiken en zachtjes opwrijven met een borstel. Nu spreken jullie over een bescherming achteraf, hebben jullie iets dat je zelf zou aanraden? Het is een stoffen dak, geen vinyl. Nogmaals bedankt voor het advies iedereen. Bye
 
20200904_124652.jpg
 
Leuk patroon zo. :p Dacht eerst even dat er met de vuilfrees overheen geblazen was. Ziet er ook vrij dorstig uit, de stof?

+1 voor de eerdere reacties; Borstelen met een zachte borstel zoals inderdaad de paardenhaarborstel. Als product zou ik specifieke ''cabriodak reiniger'' gebruiken.

Een extractor zou ook niet verkeerd zijn om het losgeweekte vuil ook meteen af te zuigen. ;)

Nadat alles schoon is, extra goed naspoelen en laten drogen. Dan beschermen met een fabric guard - achtig product.
 
De lange streep over de breedte van de auto is vrij normaal, dat zit net een vouwpunt als de kap neergeklapt wordt.
Ik zou het dak met 1:4 Mequair's APC inspuiten en met een borstel met paardehaar in de lengte van de vezelstructuur mee, inwrijven,
en daarna met een extractor met water de boel er weer uittrekken. Daarna het dak goed laten drogen, en met 303 fabric guard insprayen.
Dat is vloeibaar en geeft wat minder overspray op de lakdelen.

Ikzelf heb ook een 86-er Golf-1 cabrio.
Bovenstaande kun je ook herhalen voor je interieur trouwens..

Groetjes Peter
ps bijlage: zo zag de kap er uit toen ik de auto kocht..
 

Bijlagen

  • 2015-08-26 13.25.51.jpg
    2015-08-26 13.25.51.jpg
    208,7 KB · Weergaven: 0
  • 2015-08-26 16.41.01.jpg
    2015-08-26 16.41.01.jpg
    304,5 KB · Weergaven: 0
  • 2015-09-05 16.18.34.jpg
    2015-09-05 16.18.34.jpg
    151,5 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Reactions: Stef W.
Let een beetje op met advies voor gebruik van APC
Misschien handig om voortaan ook een testspot voor te stellen
Beginnen met een slappe oplossing (1:10) en sterker maken als er geen effect is
Geef het product ook even de tijd, of gebruik handwarm water
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Stef W.
Bedankt voor de uitleg. Idd een goed idee om het eerst wat meer te verdunnen en op een klein plekje te proberen. Iedereen bedankt voor het advies. Ik ga me hier aan houden, hopelijk kan ik mij er snel mee bezighouden. Fijn weekend, bye
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hi Stef, is het uiteindelijk in orde gekomen om de hogedruk strepen weg te krijgen. Heb hetzelfde probleem met mijn kap. Heb zelf nooit van te dichtbij een hogedruk gebruikt. Als ik het al deed was dit met een veilige afstand. Na jarenlange stilstand zag mijn kap er vrij groen en aangeslagen uit met ook wat mechanische problemen. Dat was mijn 1ste zorg en men garagist heeft er is stevig opgezetten. Had zelf de producten om alles mooi terug te reiningen maar nu zie je dus dezelfde sporen die jij had. Wel proper maar zo wat doffig. Mvg. Feri
 
@Feri - Stef is inmiddels al ruim 2 jaar niet gezien. ;) Misschien heeft hij ''meldingen'' aanstaan en krijgt hij een e-mail dat je in zijn topic een bericht hebt geplaatst, maar ik zou er niet op rekenen.