• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

cabriodak

jaguar

Detailing rookie
11 feb 2010
16
0
Hallo,

Iemand enige ervaring met goede producten om een cabriodak te onderhouden.

Met vriendelijke groet

Jan
 
Ik zat net even de link die ik kreeg te lezen.Goed dat mijn dakje er niet zo uitziet.Mijn dakje is als nieuw en wil dat zo houden.:D
 
nick22 zei:
apc met een borsteltje
en raggtop

Apc? En welke verhouding wordt hier dan best gerespecteerd?
Het gaat, in mijn geval, over een gewone onderhoudsbeurt. Dus, geen 'groen' dak.
 
Een schoon dak hoeft niet schoner. :roll

Alleen een protectant is dan voldoende.
 
Ik vind een protectant gebruiken zonder eerst een goede reiniging hetzelfde als wax aanbrengen op een lak die niet zuiver is.
 
Dat is niet helemaal zo... Een cabriodak moet je zoveel mogelijk met rust laten. Van fabriekswege is dat al geimpregneerd, beetje zonde als je dat te lijf gaat met APC en borstel wanneer dat niet nodig is. Dat het soms wel nodig is spreek ik niet tegen, maar kan me niet voorstellen dat dat bij een A3 cabrio al het geval is.
 
Een stoffen Sonneland kap kan nog altijd het beste worden onderhouden door eens per jaar een lichte schoonmaak te doen met wat groene zeep een een borsteltje. Hierna ruim afspoelen met water, laten drogen en impregneren met de Raggtop. Meer is in de regel niet nodig, al zullen er idd soms uitzonderingen en extreme gevallen voorbij komen :confused:
 
McShine zei:
Dat is niet helemaal zo... Een cabriodak moet je zoveel mogelijk met rust laten. Van fabriekswege is dat al geimpregneerd, beetje zonde als je dat te lijf gaat met APC en borstel wanneer dat niet nodig is. Dat het soms wel nodig is spreek ik niet tegen, maar kan me niet voorstellen dat dat bij een A3 cabrio al het geval is.

Volledig met je eens dat het zonde is om een van fabriekswege geïmpregneerd dak te lijf te gaan met APC of dergelijke. En ben ook niet van mening om dit 2-3 keer/jaar te doen maar ik zou denken dat het na een strooizoutrijke winter beter zou geweest zijn om de kap eerst ietsje meer te reinigen (ik bedoel, niet meteen drastisch gaan schuren) dan bij een gewone wasbeurt alvorens terug met protectant te behandelen.
 
In die situatie heb je zeker gelijk!:)^

Vraag me zowieso af waarom er voor de nieuwere cabrio's (dus geen CC's) geen hardtop's meer beschikbaar zijn.
 
Ik ben ook bezig met het reinigen van mijn cabriodak (Golf uit 1995). Eerst ingeborsteld met vloeibare groene zeep om dit vervolgens op te zuigen met de extractor. Heb er veel vuil uitgehaald, maar nog niet het gewenste resultaat.

Ik blijf groene stippen/vlekke zien. Hoe krijg ik dit eruit?
 
Moet je even naar de show off van Havanna kijken over die vw cabrio.

Volgens mij kwam het groen toen ook terug en men zei dat dat kon komen omdat de viezigheid diep in de vezels zat.

Dus die kans zit er in als je pech hebt.
 
True, maar ik heb daarna een TvT gekregen :weetniet (voor insiders: Tip van Tinus) ;)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Groene Biotex is in dit geval DE oplossing. Door de werking van de enzymen die zich in de Biotex bevinden (enzymen versnellen een reactie en breken in dit geval het vuil/alg af) krijg je zelfs de laatste algenvlekken eruit. Ik heb het geprobeerd op m'n eigen dakje en warempel, zelfs de meest hardnekkige algvlekken waren voltooid verleden tijd.

Mijn plan van aanpak:

  1. Vul een flinke emmer af met goed warm water van zo rond de 40 a 45 graden. Los hier een ruime hoeveelheid groene Biotex in op. Let op, gebruik nooit te heet of kokend water, hiermee maak je de enzymen kapot en is de werking 0,0 !
  2. Giet een ruime hoeveelheid uit de emmer over het dak, en laat dit heel even intrekken.
  3. Neem nu een fijn handborsteltje en schrob in kleine stukjes in alle richtingen over een stukje van je dak. Draaiende beweging aflossen met heen-en-weer gaande bewegingen en vice versa. Voeg regelmatig met een maatbeker een verse hoeveelheid Boitexoplossing toe op het gedeelte waar je werkt.
  4. Werk in kleine segmenten, ofwel, verdeel je dak in vlakken. "Lange halen korte stoten en snel thuis" bewaar je maar voor de zaterdagavond, bij deze schoonmaakwerkzaamheden is rust en precisie een absolute must. Wees dus kritisch en bekijk uit alle hoeken een stuk wat je bewerkt hebt. Zoalng je nog steeds een groenige aanslag ziet zitten ga je rustig door op dat stuk, denk er dus aan dat je de boel steeds goed nat houdt met een warme Biotexoplossing.
  5. Als je het hele dak gedaan hebt spoel je deze af met ruim water. Eventueel naborstelen om alle zeepresten te verwijderen. Nabewerken met een extractor was in mijn geval een aangename bijkomstigheid, het dak was zo eerder droog na 2 uur in het zonnetje te hebben uitgedampt. Ik constateerde dat er nog een paar hele lichte vlekken zichtbaar waren en heb die daarom nogmaals behandeld met dezelfde procedure.
  6. Tenslotte kan je moet je als je dakje weer kurkdroog is deze impregneren met 2 of meerdere lagen Raggtop. Neem van mij aan, mijn dakje is uit '86, en afgezien van een aantal gaten en scheuren is ie nog nooit maar dan ook echt nog nooit zo schoon en mooi geweest!! De Raggtop is overigens geniaal, water, UV, en vuilafstotend, echt super!

Ow, je doet er verstandig aan om na het reinigen van je dak je auto is flink te wassen, alle Biotexoplossing wat naar beneden druipt en opdroogt ziet er nl. afgrijselijk uit. Gelijk dus weer een reden om is lekker je ride van een flinke wasbeurt te voorzien. :party:

Suc6 met de werken, keep us informed ;)

P@rick
 
  • Leuk
Reactions: ikke
Thanks voor deze TvT en uitgebreide werkbeschrijving.

Heb net ff de Biotex gescored en ga zaterdag aan de slag. Je bedoelt de Ragg Topp Vinyl Protectant?

Je andere tip 'Lange halen korte stoten en snel thuis' zal ik daarna gebruiken:p
 
@ Beest, deel je het resultaat met ons dan? Ik ga binnenkort ook een cabrio doen, wil wel weten wat de bevindingen zijn.

Kan je ook gewoon over een cabrio dak foamen?
Of gewoon wassen zoals je normaal doet?
 
Ik ben momenteel met mn Golf Carbrio project bezig en daar zal ik hopelijk komend weekend de eerste foto's en beschrijving van plaatsen.

Omdat hij erg vies was (3 maanden stil gestaan in een opslagdepot) heb ik hem volledig gefoamed en daarna 1 maal gewassen. De motorkap heb al een verder behandeling ondergaan omdat ik daarop momenteel met een testspot bezig ben.

Uiteraard zal ik alles met jullie delen.
 
Havanna zei:
[*]Vul een flinke emmer af met goed warm water van zo rond de 40 a 45 graden. Los hier een ruime hoeveelheid groene Biotex in op. Let op, gebruik nooit te heet of kokend water, hiermee maak je de enzymen kapot en is de werking 0,0 !

Goed aandachtspunt Patrick!
Enzymen (eiwitten) gaan kapot bij 56 graden. Ze werken het beste bij 37 graden.