• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Cappuccino de Octavia, wash/prep/polish/coating zonder garage of eigen oprit

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
514
115
Nou hier komt een verhaal want ik had tijdens het pinksterweekend eindelijk de tijd om om de auto écht een keer in de coating te zetten. Eén probleem want ik heb 1. Geen eigen oprit en 2. Geen garage. De auto zat vol met 5 jaar aan krasstraat krassen van de vorige eigenaar. Geen hele diepe schade

Tijd die ik had: +/- 3 dagen
Totale tijd besteed aan het proces:
Vrijdag 3 uur
Zaterdag 6 uur
Zondag 11 uur
Maandag 4.5 uur
Random een dag een week eerder ong 3.5u

Totale tijd: 28 uur

Ben ik blij met het resultaat? 8/10

Met black friday al de keuze gemaakt dat ik in het voorjaar écht de auto, een 2017 octavia cappuccino beige style onder handen zou nemen en dit was voor mij de eerste keer een gyeon coating maar had me al volledig ingelezen en gesettled op Mohs evo + cancoat evo er bovenop.

Gebruikt materiaal:
Coating: gyeon mohs evo + cancoat evo
Polijstmiddel: carpro ultracut, scholl s20 black, poorboys profipolish
Pads: monello premium 5.5” duro rosso, medio bianco, detailpro 3” cut/polish
Foam: bilt hamber touchless
Shampoo: 26jpn, carpro descale
Decon: bilt hamber korrosol, valet pro citrus tar/glue
APC: gyeon apc
IPA: gyeon prep
Rinseless: p&s absolute
Wielen: bilt hamber auto wheel+brake buster
Banden: retyre+darkside
Machines: flex pxe80, shinemate ex620, dewalt 18v bladblazer & polijstmachine
Accessoires: ik foam pro2, monello borstels
Een hoop doeken, applicators en sprayflessen

Vrijdagavond Dag 1: wash, decon, clay, test spots met pxe en dewalt snoerloos, gesettled op grovere combo’s vanwege alle swirls, maar omdat ik dus geen eigen oprit heb, het meeste gedaan bij bob autowas met unlimited tijd. Gelukkig zat het weer mee en was het zeker een week droog.
Uiteraard goed sterk ingefoamd, multi washpad method, lekker zure shampoo om zoveel mogelijk eraf te krijgen.

Dag 2:
Tot 09:00 is het ongeveer schaduw, daarna volle zon voor de deur tot 17:00, dus gewapend met een emmer rinseless, sprayfles een dikke lange vezel doek en droogdoek paneel per paneel afgenomen, voordat ik dat paneel ging cutten. Tussendoor nog even naar de gym geweest op het warmste moment van de dag.

49180F69-96F9-4A40-B838-A4E9A6F6874A.jpeg


Helaas geen grotere fotos gezien ik met behoorlijk wat tijdsdruk zat.

Einde van de dag had ik ongeveer 50% van de auto gedaan, daarna de pads schoonmaken en klaar voor de volgende dag.

Dag 3:
Wederom met een verse emmer rinseless dezelfde methode gedaan, paneel voor paneel afnemen, drogen en polijsten, ipa’en en door.
Deze dag was wel echt lang want na de cutting stage doorgegaan met medio bianco+scholl s20b, om de haze weg te halen. Het liefste was ik nog met fini verde+monello raffini finale er overheen gegaan maar het was toen al 9u ‘s avonds en wilde geen boze buren door het polijsten.

Resultaat: ong 80% met 2 passes wat zwaardere druk, snelheid 5/6, langzame beweging cutting en nog wat haze removal polishing met 1 pass langzaam medium druk snelheid 5 en 1 pass hoge armsnelheid zonder druk.

Finishte goed genoeg voor de tijd die ik had.

87CC7408-1A45-4407-BE25-03AE45FAB7D3.jpeg


Dag 4:
Vroeg opstaan en naar de 24u carwash,
Want ik moest om half 1 weg, moest nog al het polijststof weghalen, en goed ontvetten voor de coating.

Deze keer eerste stap insprayen met apc, foam erover en ondertussen met een zachte borstel al het middel van de trims eraf gehaald. En daarna afgespoeld.
Tweede stap meerdere zachte doeken in autoshampoo, ingefoamd met wasbox foam en met de doeken 8 kanten per doek voorzichtig alles afgehaald.
Daarna vlekvrij naspoelen.
Derde stap ben ik op de stofzuigerplekken de auto gaan drogen met een droogdoek gemaakt voor deppen, en had ik mijn handformaat accubladblazer meegenomen zodat Ik zeker kon zijn dat er geen water op de auto zat. Inmiddels was het wat drukker geworden bij de wasboxen en stond ik daar awkward met mn bladblazer. Typical.

Terug naar huis gereden en de auto voor de deur afgenomen met prep, daarna was hij ontzettend stroef, succes met ontvetten dus.

Daarna mohs evo erop, maar foutje, volgens alle gidsen moest er royaal op de applicator aangebracht worden, dat nam ik iets te serieus en 50ml was op de helft van de auto op… afijn gelukkig werkte het nog op de applicator en de rest ging can coat evo er als topper overheen. Eerste afname met gyeon suede, tweede met monello coating towel, laatste buff met hele zachte doek van amazon. In totaal een doek of 9 en twee applicators hiervoor gebruikt en mogen daarna gebruikt worden voor motorruimte oid.

Met so-so licht, teveel zon en harde wind kon ik maar niet voorzichtig genoeg zijn, dus lekker extra doeken gebruikt.

Eindresultaat
E7ACB19B-320B-43D7-8BA4-F43707F3ADBB.jpeg


Erg reflectief! En dat na twee dagen stof en een ritje werk.

Ongeveer 36-48uur de coating kunnen laten bakken in de zon, en 1 kleine highspot kunnen ontdekken

Mooie reflectie vanuit het raam:
EBDDC691-0AD7-419E-972F-A961DC6319F7.jpeg


Conclusie:
Is het mogelijk om je auto te polijsten en coaten zonder oprit of garage? Ja

Zou ik heel blij zijn als ik dit op een eigen oprit en met garage kon doen en mijn tijd ervoor nemen? 100% Ja

Was ik absoluut gesloopt na het weekend? Ook Ja

Was het de moeite waard? Ja, al is deze kleur niet zo dankbaar als zwart of blauw bijvoorbeeld.

6E2B69B2-4DB1-49F3-8684-16E2C3E9D1BD.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mvp (most valuable product) was toch wel p&s absolute, werkte perfect als clay lube, tussendoor paneel schoonmaken, extra hulp bij polijstmiddel afnemen.

Als ik meer tijd had gehad, was het resultaat een stuk beter. Maar heb hierdoor mn vriendin wel 3 dagen verwaarloosd :dizzy:

Het moeilijkste word de auto voor twee weken niet wassen. Zou een zachte hogedruk afspoelen wel ok zijn na een week? De wasbox bij mij om de hoek heeft afspoelen met demiwater maar wel met een lagere druk dan de normale
 
Laatst bewerkt:
@Smotske Moet zeggen dat naast het te royaal op de applicator aanbrengen, ik eigenlijk niet zo’n moeite had. Eerst kijken hoe snel de coating begon te flashen in mijn situatie, dat was ongeveer rond de 24 sec, en dan rond die tijd afnemen. Gek genoeg had ik meer moeite met cancoat omdat die een stuk meer grippy was met het afnemen
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Hier ook als eerste de Mohs gebruikt, wel in de combi met Skin. De Mohs vond ik makkelijker te herkennen wanneer deze afgenomen moest worden dan de skin. En hier zul je zeker veel plezier van hebben bij de volgende wasbeurten!
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai

Vergelijkbare onderwerpen