• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Caravan: moet die ook shinen?

PizzaPieter

Detailing guru
18 jul 2020
329
135
Gewoon....omdat ik t een leuke bezigheid vind(begin te vinden), wil ik mijn caravan ook eens iets schoner wegzetten dan normaal.

(Sprak hier ook over in ander topic, dit is meer on-topic)

Voor- en achterkant zijn van kunststof (glad, wit) en zijkant is van glad staal (wit).

Kan ik gewoon met
Monello foam alles infoamen en afspuiten?
Met APC alles wassen?
Zonder dat de caravan uit elkaar valt :)
En eventueel nog een simpele behandeling om te zorgen dat hij minder snel vies wordt.

Caravan is door mij elk jaar gewoon 'gewassen', is niet extreem vervuild (wrs forum-onwaardig vies, maar hij is niet smerig ofzo).

Alvast bedankt voor tips.
20200724_093159.jpg
IMG-20200724-WA0015.jpg
 
De sleurhut ziet er inderdaad niet heel slecht uit. ;)

Wat ik bij enkele caravans heb gedaan;

1) Foamen (voorwas)
2) Handwas
...
3) Domweg checken hoe de vervuiling nu is.
- Voelen aan de verschillende materialen naar hardnekkig vuil.
- Goed bekijken of je vervuiling ziet, zoals teer/hars/vliegroest/etc.
- Beetje polijstmiddel op een doek of padje en wat plekken opwrijven.
- Etc etc.
4) Behandelen wat je gevonden hebt.
5) Opnieuw wassen.
6) Beschermen.
- Wax-sealant / wetcoats / foams / etc. Net wat je wilt.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Zijn ook nog wel wat topics over te vinden, ook van campers, die dezelfde structuur hebben.
Maar, waarom wassen met apc?? Je doet de afwas thuis toch ook niet met waspoeder? ;)

Als bescherming kun je mss ook nadenken over bijv. foamen met bathe+ of acquafobia etc.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Zeker als hij een tijd de stalling ingaat is een sealant prima te doen
Eerste keer wat werk, maar de rare zwarte strepen gaan dan veel makkelijker weg

Bathe+ kan ook, maar dat legt het af tegen een sealant
 
Heb nog geen ervaring met APC en was in veronderstelling dat dat vloeibaar was....? Soort allesreiniger? Wondermiddel?
 
APC is inderdaad een soort van allesreiniger, en je moet die veelal verdunnen (kijk op de verpakking)
Shampoo moet voldoende zijn voor normale vervuiling
Voor stevige vlekken op een caravan zou ik de Autoglym versie voor caravans nemen (of een ander merk, maar wel specifiek)
 
Een Sealant is in het algemeen een afsluitende laag die alles glad maakt zonder glans toe te voegen.
Bij het wassen spoelt het vuil dan makkelijk weg

Een Wax is eerder wat vettig, geeft extra glans maar houdt ook wat makkelijker vuil vast
Bij het wassen lost een deel van de wax op en neemt zo het vuil mee

Bij wit plaatmateriaal is een Sealant aan te bevelen boven een wax
 
845 is uiteraard prima.
Dunner dan dun, niet te grote stukken tegelijk, vaak genoeg swipe-test doen en op tijd afnemen

Swipe-test = met schone vinger de opgebrachte wax wegvegen, als het schoon uitziet is het tijd om af te nemen.
Als je nog een beetje vage wax restjes ziet, kan je nog even wachten (afhankelijk van temperatuur en vochtigheid)
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
845 is uiteraard prima.
Dunner dan dun, niet te grote stukken tegelijk, vaak genoeg swipe-test doen en op tijd afnemen

Swipe-test = met schone vinger de opgebrachte wax wegvegen, als het schoon uitziet is het tijd om af te nemen.
Als je nog een beetje vage wax restjes ziet, kan je nog even wachten (afhankelijk van temperatuur en vochtigheid)
Dank!

Ik dacht dat ik t dun deed op de auto, maar dat bleek niet waar.

Dunner dan dun is bijna nikx.

Btw: waarom kleine stukken? Mag het er niet te lang op zitten? Geldt dat ook voor glaze?

Op auto doe ik altijd glaze rondom, dan afvegn met doek. Met wax hetzelfde.
 
Kleine stukken zodat je op tijd bent met afnemen. ;)

Als je de hele auto rond gaat en weer bij je startpositie uitkomt, dan zal het eerste paneel dat je gewaxed hebt al te ver opgedroogd zijn. Dan moet je aardig buffelen om het uit te wrijven, zeker wanneer je heel dik gesmeerd hebt.
 
Ahaa, dus ik deed t dubbel zwaar.
Te dik en te lang drogen. Geldt ook voor glaze? Spul heeft toch soort 'intrektijd' ofzo nodig?
 
Een glaze masseer je goed in en dan heb je de oliën in de lak gewerkt. Alles wat nu nog teveel is aan product, dat smeer je door op de omliggende lak.

Dit doe je ook bij wax/sealant/etc. Het minuscule laagje wat vormt op de lak, dat is flinterdun en de rest moet je weer afnemen. Dus smeer je bijna onzichtbaar zodat het laagje er is, dit laagje mooi uit kan zweten/curen/drogen en het teveel makkelijk af te nemen is. ;)

Teveel gesmeerd = Langer moeten wachten tot de gehele laag gecured is, je moet flink boenen om het af te nemen (wat voor krassen kán zorgen) en je houdt vaak dan nog een vettige laag over die je nogmaals met schone doeken moet afnemen. (Meteen al en/of als de wax nadien nog gaat nazweten)
 
Nou,

Best een werk en niet helemaal zoals ik gedacht had.

Eerst uitslapen, toen trapje gekocht bij Praxis.

Wielen ingespoten met non-ferro.

Toen rondom alle stukken die onder de ramen zitten met APC gedaan en ook al maffe plekken (rooster koelkast, randen van klepjes, rails overgang dak naar voor/achterkant)

Met lichtnatte spons de velgen even geactiveerd.

Met föhn stickers verwijderd. Bij 2 probleemloos, bij 1 bleef alle lijm zitten, niks hielp (pindakaas, fohn, olijfolie, APC) en achter plaatje can verkoper zat een dot kit. TIPS zijn welkom

Wielen schoongespoten

Caravan gefoamd.
Met Encredipole en washmitt de caravan rondom gedaan. En daar ging t mis-kost veel tijd, dus toen ik klaar was en ging afspoelen, was het aan de andere kant al opgedroogd.

Dus....hele caravan afgespoeld en toen per zijde alles weer nat gemaakt en met schoon washmitt alles nog een keer over doen en meteen afsproeien.

En toen was ik er klaar mee, dus gestopt en opgeruimd. Volgend jaar maar eens kijken naar een beter voorbereide beurt.


20210819_153258.jpg
20210819_140441.jpg
20210819_153252.jpg
20210819_153903.jpg
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: VW-fan en Kees-sw
Met zo'n groot oppervlak echt in delen wassen en afspoelen want het sop droogt dan inderdaad op. Dus een zijkant doen en daarna afspuiten. Eventueel drogen als het erg warm is. Even de handigheid erin krijgen :)

Voor de lijmrestjes wellicht een Tar & Glue remover aanschaffen. Dit is wel een geduldig klus vrees ik, geef het product de tijd.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Ziet er goed uit, toch? ;)

Begrijp ik nu goed dat je de velgen hebt ingespoten met Non-Ferro, toen andere dingen hebt gedaan en daarna de velgen weer hebt afgespoten? Voor het meeste effect zou je;

1) Infoamen
2) Laten werken.
3) Afspuiten HD.
4) Non-Ferro sprayen en eventueel het product verdelen met een kwast.
5) Laten werken.
6) Met een vochtige kwast boenen.
7) Laten werken.
8) Opnieuw met een vochtige kwast boenen.
9) Afspuiten HD.
10) ... Eventueel een bescherming erop.

Non-Ferro kan je ook gebruiken op de witte panelen om ook daar vliegroest aan te pakken. Op dezelfde manier.
 
@Dibbuz dank voor de tip, zal zo eens googlen.

@Quantoxx

Ben ook niet ontevreden, maar de BTBM zit nog dicht. Ziet er in ieder geval beter uit dan toen we hem kochten 2 jaar terug.

Vwb de wielen.

Non ferro gespoten en laten inwerken

Met beetje natte spons opnieuw geactiveerd (lekker schuimen en schrobben). Zijn stalen velgen van 16 jaar oud....die ga ik niet kwasten.

Afgespoten met HD en later nog keer meegenomen met foam.