Citroën C1 1.0 Collection
Toen de eigenaar zijn andere auto bij mij kwam ophalen, was die zo blij en onder de indruk, dat hij gelijk hun tweede auto wilde inplannen. Hoe leuk is dat.
Een citybug, of ookwel, een Citroën C1 in dit geval. De eigenaar klaagde dat de lak erg dof was, en er 0.0% bescherming op zat. Ook wilde hij graag het interieur weer netjes hebben.
Auto bij ontvangst:
Ja, best wel smerig, dof, een gele beginnende gloed over de koplampen, en wat tuinaarde tussen de achterbank.
Lakdiktemeting & afplakken
De C1 staat nog volledig in zijn originele lak. Geen vreemde uitschieters. Waardes tussen de 105 en 120um
Aangezien de auto voorzien is van een striping, en ik deze niet wilde beschadigingen, heb ik @nicknameless om advies gevraagd. Zijn advies was om speciale Tesa tape voor kwetsbare oppervlakkenn te gebruiken, en deze over de striping te plakken. Dit werkte inderdaad goed.
Alle andere trims zijn gewoon afgeplakt met normale schilderstape.
Kleien, staat van de lak & polijsten:
Ooit eens begonnen met de Mothers klei kit. Enkele maanden geleden deze maar weer eens in huis gehaald omdat ik door mijn Dodo Juice klei heen raakten.
Heerlijk stukje klei dit. Lekker stevig, en de bij geleverde Instant detailer ruikt ook nog eens heerlijk!
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. Dat viel mij dan weer mee.
Omdat er met de eigenaar was afgesproken om de lak een stap te polijsten, besloten om hier ook weer de Menzerna Cut Force Pro te gebruiken. I.c.m een compound pad. Dit werkte prima. Zeker 80% verbetering!
De koplampen heb ik in 2 stappen gepolijst, een hit met Menzerna 400, en daarna 2400. Hier knapten ze flink van op.
Bescherming:
Toen de gehele auto een stap gepolijst was, oke, soms was er een tweede hit nodig omdat het resultaat voor mij nog niet goed genoeg was, is de gehele auto ontvet met Dope fibers high degreaser. En is de lak voorzien van een laagje Swippyy wax. De ruiten kregen een laagje Turlte Wax Clearvue. En de kunststof trims zijn in de Gyeon trim gezet. En de banden behandeld met Meguiars Endurance.
Puntjes op de i:
De eigenaar wilde graag een reclameloze kentekenplaathouder. Aangezien ik er altijd een paar op voorraad heb liggen, heb ik deze gelijk vervangen. Wel zo strak!
Na het wassen viel het me op dat het Citroën logo op de achterklep wat los zat. Ik hoefde weinig moeite te doen, en het logo viel er al van af... Daarom zie ik dus vaker C1tjes rijden met een halve of geen logo...
Wederom advies gevraagd aan de specialist @nicknameless. En deze kwam aan met Bison Polymax Transparant. Dus dat werd nog een ritje naar de lokale bouwmarkt!
Toen het logo gedemonteerd was, eerst alles zo goed mogelijk ontdaan van de vervuiling. Nu kun je er immers goed bij.
Na het ontvetten van het oppervlak, wat dotjes lijm aangebracht op de achterkant van het logo, en toen terug geplaatst op de achterklep. En ja, na een uur of 3 zat deze muurvast!
Interieur:
Nadat de buitenkant klaar was. Nog een aantal uurtjes aan het interieur besteed.
Ook zoals altijd, uitzuigen, uitblazen, uitzuigen, complete kofferbak leeg gehaald, achterbank zitting gedemonteerd, alle bekleding gereinigd met carpet cleaner, stoomreiniger en de extractor. Vloermatten gereinigd, alle kunststof delen gereinigd met Nanolexn interior cleaner, ruiten en spiegels gedaan met Gyeon glass. Nadat ik alles had gehad, en de auto weer wilde inpakken, viel mijn oog op een smerig reservewiel, dus die heb ik ook maar een Non ferro sopje gegeven. En vervolgens de band voorzien van een laagje Stjarnagloss Gummi, en na een uurtje drogen in de zon afgenomen met een oude doek.
Eindresultaat:
Na dit alles, kon de auto naar buiten, stralen in het zonnetje! Klaar om opgehaald te worden door vast een blije eigenaar.
Laatst bewerkt: