• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroën CX 2400 Prestige carburateur 1977

Citroën DS

Detailing addict
27 mei 2008
119
62
Hallo poetsfanaten,



Tijdje dat ik nog wat op het forum heb geschreven, maar dit wil ik wel delen met jullie: mijn "nieuwe" Citroën CX Prestige.

Eerst een woordje uitleg: toen de DS uit productie ging kwam de CX, die een stukje kleiner en wat minder luxe was. Klanten van de topversies van de DS dreigden af te haken, daardoor kwam de Prestige, met 25 cm wielbasis extra tov. de standaard Berline. Deze was bovendien van alle luxe voorzien en steeds met een krachtige motor uitgerust.

Foto-DLHBFSNI.jpg

Foto-KXVSOIRY.jpg

Foto-WVAGLCVU-1.jpg

Foto-ORZKIZTV.jpg

Foto-AF4LCCRL.jpg




Deze Française werd geproduceerd in Aulnay-sous-Bois en op 9 mei 1977 afgeleverd in Zuid-Frankrijk, werd enkele jaren geleden naar Nederland geëxporteerd en verhuist nu naar België. Door haar verblijf in een droge streek is de carrosserie bijzonder gaaf en roestvrij. Wegens zonneschade is de wagen eens overspoten maar deze tweede lak is niet 100% perfect, ik kan er perfekt mee leven.
De Prestige is "full option" op de C-matic halfautomaat (3-bak met koppelomvormer) na, en daar ben ik blij om want er zijn geen stukken meer voor. Er zit een schitterend bruin lederen interieur in. De airco is niet gevuld maar de ruiten kunnen open.

Een week staat de CX nu bij mij, de procedure om Belgische papieren te krijgen is aan de gang, rijden mag ik er niet meer mee vanaf volgende week (transitkenteken voor 14 dagen verloopt) dus ga ik de CX eens goed onder handen pakken.

Er zit dus een lederen interieur in, wat erg is verdroogd op bepaalde plekken. De achterkanten van de achterste kopsteunen zijn beenhard. De voorstoelen zijn gescheurd op de stiknaden, deze moeten naar de garnierderij.
Foto-6XW7IEKG.jpg

Foto-MXXU3YMZ.jpg


Ik heb in Duitsland Leatherique besteld, een gerenommeerd middel om droog leder terug mooi soepel te maken. Ik kan u zeggen dat het werkt. Enige voorwaarde is dat het in het leder moet kunnen trekken, niet steeds gemakkelijk want het leder is gespoten met een sterk dekkende en afsluitende verf. Waar deze verflaag gebroken is dringt het er supersnel in en voedt het leder.

De lederbehandeling staat op het programma (achterbank is klaar en bijzonder mooi).
Verder moet de CX eens grondig worden gepoetst, binnen en buiten.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere poetsaktiviteiten aan de CX, en foto's maken, dat durf ik wel te vergeten.

Gauthier
 
Aparte verschijning! Ik heb ooit eens mogen rijden in een CX GTi TurboII, ik ben geen fan van franse auto's (je moet er van houden ;) ), maar dat reed erg lekker.
 
Een bijzonder project! Je ziet ze niet zo vaak en zeker niet een dergelijk vroeg exemplaar. Veel succes ermee! Hoe ga je het dak behandelen: met producten voor cabriodaken oid?
 
Het is een vynildak. Kenners bevelen zwarte vloeibare schoensmeer aan. ik heb al een teststuk gemaakt: PB natural look, PB Bold&Bright en de zwarte schoensmeer van Ca Va Seul. Deze maakt het dak wel echt diepzwart en waterafstotend. Ik denk dat ik deze ga gebruiken voor de rest van het dak. Eerst nog verder testen.

Bold&Bright is ook goed, maar ik moet zeggen dat de schoensmeer beter is op het dak.
 
Ik heb gisteravond het dak toch maar in de Trim Restorer gezet, met behulp van een brede platte schuimkwast (ong. 60 centimes bij de kunstenaarsbenodigdhedenzaak). Nadien heb ik met een badstoffen doekje uitgewreven, het is erg mooi geworden.

Verder zijn al gebeurd: wassen, kleien, Professional Polish.

Wat doet die PP eigenlijk als je die met de hand aanbrengt (witte of oranje LC handpad)? Werkt die als Step 1 van Meguiars?
 
Ik zou het niet weten maar ik vroeg het me toevallig laatst ook af. Het zijn beide polijstmiddelen zonder echte schuurkorrel volgens mij. Vraag me af of de werking van beide hetzelfde is. Dus alleen chemisch reinigen of in combinatie met een pad ook een beetje polijsten :confused:
 
Vandaag de tweede laag Trim Restorer, daarna heb ik de Black hole en de Natty's blue aangebracht. Ja ik weet het, het is een bleke kleur, maar deze producten had ik in huis, ik wil geen collectie van zoals je die hier soms ziet verschijnen (hoewel ik ook al vrij veel heb).

De wax in volle zon dun aangebracht, uitpoetsen was lastig. Volgende keer weer in de schaduw.

Morgen ga ik verder met het interieur. De zetels zijn geleatheriquet, op de deurpanelen wil ik dat niet gaan toepassen omdat ik bang ben dat de olie de lijm doet loslaten van de kartonnen drager. Heikel punt bij CX deurpanelen. Daar ga ik Meguiars leerproducten (1 en 2) voor gebruiken. Als die op zijn (gaat snel met een CX Prestige, alles is leder, ook de onderzijde van het dashboard, ABC stijlen, binnenzijde opbergvakjes) komt er wel een Poorboys voor in de plaats.
Eventueel doe ik er nog een extra laag blauwe Natty over.


Hier klikken voor een album over Leatherique, naaien van de zetels, en schoonmaakwerkzaamheden tot vorige week. Toen stond de CX nog niet in de wax.


Citroën CX! :heart_eyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie auto, wij rijden al 25+ jaren Citroen en bevalt ons erg goed.

CX altijd mooi gevonden, maar een beetje te groot voor ons :-b
 
Blijft mooi de CX,
ziet er mooi uit, jou prestige.
Wij hebben ook een CX.
Een 2400 Pallas uit 1978, niet verlengd maar ook heel mooi.

Groetjes Martijn.
 
Mooie uitvoering van de CX!
Een 77er dat moet een laagdaks zijn denk ik :)

Lijkt me toch een hele andere CX om in te rijden dan mijn eigen: CX GTi Turbo 2 ;)

Zijn er nog updates?
 
Updates zij er niet echt op detailgebied. Af en toe eens wassen zodat hij niet te vuil wordt. ik werk bij een trappenbouwer dus veel houtmeel dat overal op waait.

Wel heeft de CX een volledige Dinitrolbeurt gekregen. De DS krijgt ook zo'n beurt, ik ben wel overtuigd van de noodzaak ervan.
 
Heb ik ook gedaan een dinitrolbeurtje, het is bij onze auto's niet alleen belangrijk om het plaatwerk goed onderhouden te houden ;)
De bodem is net zo belangrijk anders zijn al je poetsuurtjes voor niks...
 
Prachtige CX hoor!
Nog dezelfde motor als onze CX.
We hebben een CX 2400 Pallas uit 1978.
Ziet er mooi uit deze prestige.
En ja, dat rijd toch heel wat anders dan een Turbo 2.

Groetjes Martijn.
 
Citroën DS zei:
Er zit dus een lederen interieur in, wat erg is verdroogd op bepaalde plekken. De achterkanten van de achterste kopsteunen zijn beenhard. De voorstoelen zijn gescheurd op de stiknaden, deze moeten naar de garnierderij.

Foto-6XW7IEKG.jpg


Foto-MXXU3YMZ.jpg


Ik heb in Duitsland Leatherique besteld, een gerenommeerd middel om droog leder terug mooi soepel te maken. Ik kan u zeggen dat het werkt. Enige voorwaarde is dat het in het leder moet kunnen trekken, niet steeds gemakkelijk want het leder is gespoten met een sterk dekkende en afsluitende verf. Waar deze verflaag gebroken is dringt het er supersnel in en voedt het leder.

De lederbehandeling staat op het programma (achterbank is klaar en bijzonder mooi).
Verder moet de CX eens grondig worden gepoetst, binnen en buiten.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere poetsaktiviteiten aan de CX, en foto's maken, dat durf ik wel te vergeten.

Gauthier
Heb :roll je misschien nog foto's gemaakt van het resultaat?
 
Leatherique is echt super spul. Het heeft inderdaad de tijd nodig om goed in te trekken. Als je tijd hebt, helpt het om de stoel goed in te smeren, een plastic zak over de stoel heen, en de auto een dag in de zon te zetten. Het leer word hier super schoon, en zacht van. Helaas is het wel ontzettend duur, en heb je voor een compleet interieur toch minimaal 16oz rejuv oil en prestine clean nodig.
 
Ik heb 2 liter nodig gehad voor de zetels alleen vooraleer ze soepel waren. De deurpanelen en de "custodes" heb ik niet met Leatherique gedaan omdat ik bang was dat de lijm zou loslaten, een groot probleem op Prestige deurpanelen, bijna geen enkele Prestige heeft geen blazen op de deurpanelen. bij mij valt het gelukkig erg mee.