• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroën DS rijder stelt zich voor

Citroën DS

Detailing addict
27 mei 2008
119
62
Hallo iedereen,
Ik ben Gauthier, woon in België en ben gebeten door de Citroën DS. Ik heb de mijne nu 4 jaar, als eerste wagen. Ik doe niet zo veel kilometers (10000) en bij echt slecht/vies of juist heel warm en zonnig weer kan ik op de SAAB 900 decapotable (oudste model) van mijn moeder beroep doen.

Foto's van de huidige staat:
http://www.mijnalbum.nl/Album=U68WVE3B

Maar over enkele jaren zal er een recente wagen bijkomen, en dat wordt misschien een nieuwe Lancia Delta die nu binnenkort verschijnt. Of misschien een 2dehands Peugeot 407 coupé:heart_eyes:

Hier in België zijn DS'en nog zeldzamer dan in NL, en iedereen draait zijn hoofd om het zacht deinende gevaarte eens goed te bekijken. Vandaar de behoefte om hem steeds netjes te houden.
Bij netjes houden bleef het tot ik een klein jaar geleden mij ben beginnen verdiepen in het poetsen van de wagen.
Tot dan toe bleef het bij wassen (met de hand in de wasbox) en niet zoals ik mijn hele leven heb gezien bij mijn ouders, de wasserette.

Ik heb mij laten verleiden tot een driestappenset van Meguiars met pads, en inmiddels is daar nog een en ander bij gekomen. Alles van bij Carclean, de verzendkosten naar België zijn heel redelijk.

Hoewel mijn DS qua lak niet super is (diepe krassen, kleurverschil, spuitwerk dat mijn tante nog netter kan uitvoeren, kleurverschillen, gelukkig niet te veel roest), is het resultaat verbluffend, zowel op mijn DS als op de SAAB.

ik wil mij vooral verdiepen in het perfect onderhouden van nieuwe lak, omdat ik de DS ga laten overspuiten in het originele Brun Scarabée metallic, bij een restaurateur van klassieke wagens. Dat is een zware investering, dus wil ik de nieuwe laklaag in de best mogelijke staat houden zonder de auto als "mooi weer auto' te houden.

Mijn huidige collectie producten:

3 stappen kit
trim detailer
gold class shampoo
all metal polish
leather 2 stappen kit (voor de SAAB, de mijne heeft skai)
Super Degreaser voor onder de motorkap
spuitbus voor de banden van Turtlewax
washandschoen Valma
pads Meguiars
pads Mothers
Meguiars klein borsteltje
een edgeless wipe doek
en nog 6 wibra microvezeldoeken die DRINGEND moeten worden vervangen door iets dat WEL deugt.


Over het probleem van de microvezeldoeken ga ik een apart draadje openen.

Groeten,
Gauthier
 
Welkom. Ik ben blij dat de Belgen intussen ook al de weg gevonden hebben.

Die DS ziet er toch goed uit hoor. Dat je lak niet 100% is, moet je je niet aantrekken. Je hebt iets waar velen van dromen.

En zoals B.K. als zei. de verzendkosten zijn het vernoemen niet waard als je in rekening brengt dat je producten daags na betaling er zijn.
 
A6-Red zei:
WOW

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

kan maar 1 ding zeggen.

MOOI :heart_eyes:

Dank je, maar ik had op mijnalbum nog ergens een album vol close ups van lakschades, ivm een ( inmiddels stilgevallen) poetstopic op het Citroen forum.

http://www.mijnalbum.nl/Album=URAO6LD3
dat zijn de dingen die mij storen.

Lijn op de deuren:
reden: garage vond het niet nodig om de deur volledig te schilderen na laswerk voor de keuring, lijkt echt nergens naar.

Krassen hier en daar uit de 34 jarige loopbaan van mijn DS.

vogelpoepvlekken: inmiddels weggepoetst met paintcleaner: bijna niet meer te zien na 1 behandeling.

roestblazen op de kofferdeur en op de achterschermen: bijna opgelost.
ik heb goede exemplaren gekocht voor een mooie prijs, gezandstraald, licht geplamuurd (ik heb ze zelf mogen schuren van de carrossier, heel leuke ervaring) en staan nu in de grondlak te wachten op een laag verf.

Deur in iets blekere tint: dit is de eigenlijke kleur Brun Scarabee, deze deur is herspoten naar aanleiding van een heeeeeeel stom parkeerongelukje... De rest is wellicht donkerder door de jaren. Oudere metallic lakken hebben de neiging om te verkleuren.
De nieuwe plaatdelen komen ook in deze lichtere tint. En op termijn de hele wagen.

Gauthier
 
http://www.mijnalbum.nl/Album=SIOFK4GB voor nog enkele foto's van de DS

To do's op korte termijn:

bodem laswerk
achterschermen en kofferklep voorzien van nieuwe rubbers, monteren en fijn afhangen
veerbollen wisselen: als ik gereedschap in de koffer heb liggen rammelt het als ik over kasseien rijd aan 70 per uur, en dat is echt niet kunnen bij een DS.
naar de keuring gaan

Op iets langere termijn:
dinitrollen
deuren overspuiten
voorschermen lassen onder de koplampen en spuiten
motorkap en steenplaat spuiten
contactslot vervangen: rare kuren als het warm weer is
 
Wat een schitterende auto! Als ik ooit nog eens...(nou ja, zal voorlopig wel bij dagdromen blijven). Doe je het technisch onderhoud ook allemaal zelf?
 
PeterX zei:
Wat een schitterende auto! Als ik ooit nog eens...(nou ja, zal voorlopig wel bij dagdromen blijven). Doe je het technisch onderhoud ook allemaal zelf?

Alleen olie verversen en doorsmeren. Da's goed te doen op een uurtje. Lekker vies en vettig.
op termijn zou ik ook de kleppen en de ontsteking willen kunnen regelen, maar dan moet ik iemand vinden die mij dat goed kan uitleggen want als je daar in knoeit kan je hele dure schades veroorzaken: verbrande kleppen als ze te strak staan afgesteld, schade door detoneren als de ontsteking te laat staat(in het ergste geval een gat in uw zuigers).

Eenmaal ik dat kan, kan ik alle onderhoud aan en moet ik enkel voor reparaties naar de garage. ik ga naar een Citroën garage waar ze nog veel liefde hebben voor oudere wagens, vnl. 2PKtjes en CX'en.

Voor alle las-en carrosseriewerk ga ik naar een restaurateur, die ook aan bijzonder exclusieve wagens werkt. Mercedessen en Alfa's cabrio uit de jaren veertig en vijftig en zo. En hij is niet eens duurder dan een gewone carrosseriewerkplaats, waar ze meestal niet veel liefde meer hebben voor zulke wagens en hun typische problemen. Deurtje kopen, deurtje spuiten, deurtje hangen, klaar.
 
Welkom op het forum met deze mooie klassieker..

En als ik me niet vergis is deze auto al heel erg vooruitstrevend geweest in zijn tijd.
Zodra je de bocht instuurt, draaien de koplampen mee.

Of vergis ik me nou?

:D

Joost
 
Klopt helemaal!!

Helaas sturen alleen de verstralers mee met de wielen, en die branden enkel in combinatie met de grote lichten.
Mijn vader woont op het platteland, ver van de bewoonde wereld, bochtige en slecht verlichte weggetjes, 's avonds is het echt ideaal voor ginder.

WAs het nu Audi die enkele jaren geleden dat systeem als een complete innovatie heeft voorgesteld? Niet dus, zelfs de DS was niet de eerste. Dat was geloof ik de amerikaanse Tucker Torpedo, niet zo gekend, maar daar draaide slechts 1 lamp mee, de middelste.



Het systeem is op een DS heel eenvoudig: enkele stangetjes, veerjes en kabeltjes verbinden de lamppotten met de stuurinrichting.



De grote koplampen (stand-en kruislicht) passen zich automatisch aan als je bvb. een drempel oprijdt. Helaas is dit systeem niet zo goed als dat van de verstralers: er loopt een bowdenkabel van de achterophanging naar de lampunits en die doet het niet zo goed. Geeft ook niet, de hydraulische ophanging houdt de wagen steeds op een constante rijhoogte, ongeacht de belading. We schrijven 1955. Vooruitstrevend is dus inderdaad het juiste woord:

DS in 1955:
schijfremmen vooraan
halfautomaat
zelfnivellerende ophanging met hydropneumatische vering en ingebouwde schokbrekers, onafhankelijke wielophanging
standaard stuur-en rembekrachtiging met hoge druk. Geen rempedaal maar een klein knopje dat niet op verplaatsing maar op aanraking reageert. Verdeelt remdruk voor/achter in functie van de belasting.
carrosseriedelen die los te schroeven zijn

Zet daar eens een Peugeot 403 naast, die werd op hetzelfde Autosalon geintroduceerd.


Later kwam de ID, zonder enkele dure hoogstandjes, zonder de kinderziektes en een stuk goedkoper.
De mijne is een late ID, DSuper genaamd. Geen halfautomaat en een gewoon rempedaal met even goede bekrachtiging. En stuurbekrachtiging, eigenlijk onmisbaar op zo een wagen.
 
Kan je eens zeggen hoe je met die halfautomaat moet rijden? Is dat dan zoals mijn oude crossbrommer? Daar moest je gewoon gas lossen en dan schakelen.

Lijkt me wel moeilijk om die remknop onder de knie te krijgen.