• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroen XM `95 van zwart tot wit

RST-Smurf

Detailing guru
25 mrt 2010
2.851
105
Nadat ik 2 weken geleden een Volvo 740GL gedaan had werdt ik door iemand benaderd met de mededeling of ik daar van schrok.En vertelde mij dat die een wagen had die er erger uitzag.
Ik ben niet voor 1 gat te vangen , dus deze klus aangenomen.

En afgelopen vrijdag werdt er hier op de dam een Citroen XM uit `95 neergezet.De opdracht???Wagen weer in nette staat neerzetten.

Deze wagen rijdt zo`n 70D km in een jaar voor het werk.De eigenaar leeft zo`n beetje in de wagen.:lol .En de wagen is een anderhalf jaar geleden al gedaan door een mededetailer en de eigenaar zelf.

En aangezien de wagen vrijdagavond werdt gebracht zijn de voor foto`s ook in het donker.

Maar toch wat voor foto`s :

DSCN6973.webp

DSCN6969.webp

DSCN6978.webp

Enjah we hebben hier dus een zwarte wagen.Als eerst de velgen met de Poorboys Spray & Rinse gedaan en de banden met de Megs APC/SD mengsel.En waar ze erg van opknapte,Hierna alle rubbers en trims met de Megs APC/SD mengsel.Wagen gewassen met de Poorboys SS&S.
Tijdens het wassen eerst de bovenste helft gedaan en vervolgens de onderste helft.De emmer met de sop 2x ververst en de spoelemmer zelfs 3x.Maar een voordeel van een zwarte laag is dat je wel ziet waar je blijft.

DSCN6982.webp

DSCN6984.webp

Spoelemmer de laatste keer :

DSCN7011.webp

Na het wassen de wagen ingespoten met Iron-X :

DSCN6986.webp

DSCN6988.webp

DSCN6989.webp

De Iron-X deed weer goed z`n werk.En op een witte wagen is dit resultaat altijd zeer goed te zien.Nadat de Iron-X erop heeft gezeten de wagen met ruim veel water afgespoeld en vooral langs alle kieren.Nadit alles de wagen binnen gezet en de wagen gedroogd.En nu die toch binnen staat meteen de voor foto`s van het interieur en de motorruimte gemaakt :

DSCN6994.webp

DSCN6998.webp

DSCN7000.webp

Hierna de teerspetters op de onderzijde van de wagen verwijdert met de Valet Pro Tar en Glue remover :

DSCN7004.webp

DSCN7007.webp

En vervolgens de wagen gekleid met de Dodo Juice SN klei en de Poorboys S&W :

DSCN7002.webp

DSCN7010.webp

Meeste vervuiling kwam alleen van het dak en de motorkap.

En als we toch nog in de "schoonmaakmodus" zitten meteen de uitlaat aangepakt met een schuurdoekje en wat metalpolish van Mothers.

Voor :

DSCN7012.webp

En de na :

DSCN7013.webp

En met wat apc en een Mothersbrush de sponningen nagelopen :

DSCN7014.webp

Ook de motorruimte schoongemaakt met wat APC/SD en wat borsteltjes/kwasten en een zooi wegwerpdoeke.Want op verzoek van de eigenaar geen spuit erin gehangen.

En zaterdag verder gegaan en als eerst een rondje lak gedaan.Zat nog aardig wat swirls en krasjes op de lak.Maar ook was de lak erg doffig geworden.En zaten er veel zwarte plekken op de lak :

DSCN7017.webp

DSCN7019.webp

Hierna een rondje lak gedaan met de lakdikte meter :

DSCN7042.webp

DSCN7055.webp

Waardes varieren tussen de 60 en de 95.Niet erg veel dus.En dus besloten om geen zware middellen te gebruiken.

En na wat testspotjes uitgekomen op het volgende :

-DAP met Heavy green met Poorboys SSR 2,5
-DAP met Ligth green met Poorboys SSR2
-Dap met Zwart met Poorboys SSR1

Na alleen de eerste hit met de SSR 2,5 kwam de kleur al lekker terug en was er weer glanz te bekennen :

DSCN7078.webp

De deurschelpen met een zwarte handpad en SSR2 gedaan. Voor :

DSCN7083.webp

En na :

DSCN7086.webp

Na het polijsten de lak ontvet met de Carpro Eraser.Dit laten "ademen".En verolgens met de DAP de white Diamond aangebracht.En hierna gekozen voor de Wolfgang DGPS als afsluiter.Want wagen bleef toch nog een nacht hierstaan.

Na dit alles zijn we aan de gang gegaan met het interieur.Als eerst de matjes maar met de extractor gedaan :

DSCN7095.webp

Hierna de stofzuiger flink z`n werk laten doen in de rest van de wagen.En het leder met de Gliptone producten behandelt.En wat ook erg nodig was :

DSCN7098.webp

Vervolgens het interieur met een doekje met APC schoongemaakt en alles behandelt met de Poorboys Leather stuff.Raampjes met de Dodo Juice Clearly Menthol Glass Cleaner Spray.De Alcantara alleen met een vochtige doek schoongemaakt.
En aan de buitenzijde de rubbers met de Perl coat van Carpro gedaan.De bandjes in de Bold N Brigth van Poorboys de velgen in de wheelsealant van Poorboys.En onder de motorruimte ook de Perl gebruikt.

En dan krijg je weer dat moment dat zo`n wagen de stal uitkan.En is het tijd voor de na foto`s van de wagen.En gelukkig deze keer was het licht en geen mist :

DSCN7117.webp

DSCN7121.webp

DSCN7122.webp

De wielen na :

DSCN7115.webp

De motorruimte :

DSCN7111.webp

Het interieur :

DSCN7099.webp

DSCN7105.webp

De asbak ook geleegt en grondig schoongemaakt met de APC.En de rand met de Mothers Billet gedaan :

DSCN7110.webp

Uitlaatje :

DSCN7131.webp

En wat reflectieshots :

DSCN7127.webp

DSCN7138.webp

Vandaag is de wagen ook weer opgehaald door de eigenaar.Deze was erg verast met het behaalde resultaat en is er ook zeer blij mee.Vooralde lederlucht ( van de Gliptone ) deed bij hem weer aandoen als nieuw.

Eigenaar is erg happy , zelf ben ik ook erg tevreden met dit resultaat.Was vrij veel werk.En de wagen heeft weer de verdiende schoonheid.En of ik deze wagen erger vondt dan de 740 van laatst??nee en ja.Elke vervuiling is weer anders.Of dit nou de groene aanslag van jaren onder bomen staan is of dat het de vervuiling van dik 70D km op de snelweg is.Blijft toch steeds weer anders.

En om dus af te sluiten :

DSCN7132.webp

:love Wat een beauty is en blijft het toch, altijd een zwak gehad voor de XM! Mijn maat die Citrofiel is heeft een parelmoerwitte 2.5TD12 Exclusive :love

Prachtige detail Smurf, mooie details zoals de uitlaat, asbak en sponningen e.d. Erg mooi eindresultaat, wagen is bijna weer nieuw. En wat een degelijke interieurs zitten er in die XM's! :ja

Das weer een mooie Iwan. Wat een flinke bak he. Ik heb vroeger bij een pizzaria gewerkt en die baas had er ook zo een. Als je dan zag wat er allemaal inging als ik wel eens mee ging naar de groothandel, echt niet normaal.
Maar de eigenaar had zijn rommel wel eruit mogen halen hoor.8-o
Welke verhoudingen pak je voor dat apc/sd mengsel.

Dit is dezelfde die ik 1.5 jaar geleden voor taxatie met de eigenaar heb aangepakt. De lak was toen echt ine en verschrikkelijke staat...
Interieur is jammer genoeg niet het originele.. Bij de (nog wel originele) deurpanelen horen ook leder/alcantara stoelen. Die gaan echter bij intensief gebruik snel rullen. Vandaar dat deze er in zitten.

Verder echt een top resultaat Iwan! Echt weer een toppertje!

Mooi werk afgeleverd grote smurf :-)^

Ik moet toegeven, ik kneep 'm als een gek. Er rijd NIEMAND in die wagen anders dan ik en ik geef al helemaal niet de sleutels en de code af...
Wat voor mij overigens wel degelijk het verschil maakt, Iwan is geen hobby man maar heeft een officieel bedrijf. Afgezien van de bon betekent dat je als klant ook wat voordelen en zekerheden hebt.

Als je dan 's-avonds nog even op dit forum het stukje over de Audi S8 leest :-&

Het originele alcantare is idd verwijderd en staat opgeslagen op zolder in lakens verpakt. De panelen heb ik laten zitten om geen doodgravers uitvoering te krijgen. Het alcantare heeft in de XM's idd niet de beste reputatie mbt kwaliteit en als ik het had laten zitten ws mijn stoel nu dood geweest.

Nu kan ik rustig de McDrive in zonder stress...

En tsja, de troep... je hebt gelukkig geen pics van de koffer inhoud gemaakt :lol

Mooi werk en geef me maar een seintje als het weer tijd is.

Niet zwaar = Heavy Green met 2.5 :weetniet

Zaterdag een Porsche gedaan met Poorboys Professional polish
Schoon zonder lakverlies, proefje daarna met Wit/Mezzo lijkt voldoende

Tip voor de volgende witte, zeg maar :-b

Vorige keer gewerkt met SSR1 en light green.. Daarmee was de auto zoals RedCat al aangaf ook in nagenoeg perfecte staat..
Een citroen heeft doorgaans heel goed te bewerken lak! Geen zware polijstmiddelen nodig (niet te hard) maar ook geen last van extreem snelle krassen met uitpoetsen (te zacht)

Hoe dan ook, de dame is weer geweldig en ik heb begrepen dat er een vast detail schema is opgezet!

ff een noob vraag. Hoe houd ik dit nu een beetje bij ?

Kan ik het gewoon simpelweg afspuiten in de cabine ? Bij de suggesties graag er even rekening mee houden dat ik het leuk vind om een gepoetste auto te hebben maar... na ja, jullie begrijpen het wel :-"