• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroën Xsara 1.6I Berline (Esthetisch gevaar!!) [Update!!]

Bartezzz

Detailing chief
8 mei 2010
1.844
82
de Volgende auto die op mijn denkbeeldige To Do lijstje vermeld stond was een blauwe Citroen Xsara 1.6I Berline edition.

Muziek voor de stemming:

de betreffende xsara had al heel wat meegemaakt. zo waren er 7 jaar geleden al eens tot 3 maal toe, liters latex op ze kop op de auto gezet.
latex zat toen overal en liep langs deurrubbers tot op de dorpels.

gek genoeg kwam ik tijdens deze Detail geen resten meer tegen.

De auto was in een nieuwstaat! dit omdat de eigenaar de auto altijd zeer goed bijhield met een tot was-emmer bekroonde bouwemmer waar vervolgens een flinke scheut Valma Wash And Not shine in werd gedeponeerd, Hiermee werd de auto dan gewassen. dat het drogen van de auto niet heel bevordelijk was voor de auto wist de eigenaar. daarom werd dan ook gebruik gemaakt van een zeem. ik was het hier uiteraard algeheel voltallig mee eens, en wist dan ook geen courant alternatief. :D

maar laten we de term nieuwstaat nog even wat verder defineren. want dat de auto in deze zogenoemde nieuwstaat verkeerde was wel duidelijk. althans.. de lak niet mee geteld, want deze is in een dermate bekraste staat dat zelfs de kinderen uit de straat niet bang meer waren er met een voetbal langs te lopen. Ook de volgende onderdelen hoorde niet in het rijtje nieuwstaat thuis: trims, banden, velgen, ruiten, rubbers, ruitenwissers en niet te vergeten de emblemen. wat was er dan in goede staat? Het interieur! Deze was keurig verzorgd en behandeld met een middeltje dat "Het" middeltje was voor het interieur. Later in de Detail was al snel duidelijk dat ook het interieur nog iets te verbeteren viel.

Goed genoeg esthetisch gepraat.

Nadat de sleutels overhandigt waren en toen de Eigenaar verdween naar Schiphol was het tijd om te beginnen aan de franse voiture.

Bij ontvangst:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

In de zon was al snel duidelijk dat er swirls genoeg waren. dat de lak hierdoor zijn glans en diepte was vergeten was niet weg te denken.
ik zag dan ook al snel voor me wat mijn plan van aanpak ging worden. het zou dan ook te maken gaan hebben met een wolletje en Inizio Forza Heavy Compound.

toen maar eens begonnen met de wagen af te spuiten. hierbij zijn alle wielkasten meegenomen. Toen The Foammaster him self aangekoppeld aan zijn wederhelft, mevrouw gardena, en begonnen met de auto in een inweekschuim te zetten. deze mix van schuim bevat Super snow foam en een scheut APC/Blue wonder.
(PS let niet op mij :-b, ik ben gewoon maar aan het werk. )
p1060393b.jpg


Toen de Foam zijn werk aan het doen was, en hiermee de nodige vliegenlijken en Uitscheiding van vogels en plaatselijke corniferen aan het verwijderen was, ben ik aan de gang gegaan met Wheelbrightner van Meguiars professional. de wieldoppen zijn verwijderd van zijn stalen vriend om zo nodig de doppen goed te reinigen. een mix van 1:10 wheelbrightner werkte hier perfect op. Dat de banden goed smerig waren bleek toen ik een mengsel van 1:4 Super Degreaser van Meguiars professional liet inwerken. de bruine stroom van jaar in jaar uit vuiligheid kwam van de band af stropen. dat dit nodig was, was concreet bevattelijk!

vervolgens de rubbers, plastic trims en bumbers aangepakt met een mix van 1:8 All Purpose Cleaner wederom van het merk Meguiars professional. Het donker bruine schuim dat ik daar zag herkende ik ergens van, en wel van de hiervoor genoemde bruine drek. wederom deden de Poets spulletjes en overige wondermiddeltjes keurig hun best tijdens hun zoveelste schoonmaak taak, waarbij hun nut opnieuw werd bevestigd.

Hierna de (Juiste) was emmers gevuld met de vloeibare fruitmand van Wolfgang concours series in een exacte dosering van 30ml op 12liters gemeente pils. deze combinatie ging prima voldoen samen met een microvezel was handschoen van wederom het merk Meguiars. Tijdens het wassen van het rijtuig met de zojuist genoemde combinatie werd al snel helder dat de lak erg stroef was. hierna in het achterhoofd gehouden dat kleien erg leuk zou gaan worden.
na het wassen met het geurende schuimend water de wagen afgespoeld. hierbij bleef de lak maar schuimen. dit indiceert meteen dat er recent en jaren lang, een agressieve en geconcentreerde auto "shampoo" is gebruikt. kleien zal dit euvel snel verhelpen en de lak dan ook weer reinigen waar de (voor)was beurt stopt.

Na het wassen en afspoelen, de wagen behandeld met Iron-X. Dit zwavel geurende goedje zal alle oppervlakte vervuiling in de vorm van ijzer verwijderen. dat de Xsara van achter nogal wat vervuiling had aangetrokken was te zien, aangezien zijn kleur veranderde van blauw naar paars, wat indiceert dat de Iron-X zijn werk doet.
dat de derrière er ongeveer zo uitzag moeten jullie maar geloven.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

na een laatste afspoel beurt en droog beurt met een zeem, maar dan in de vorm van een laagpolig tapijt van microvezels. Werd het tijd de wagen naar de Garage(Met hoofdletter, want hij is 25meter bij 6meter) te rijden. Hier werd de auto welterusten gewenst.

De volgende afspraak met de auto had ik 2 dagen na zijn laatste sessie in verband met wat verplichtingen op mijn studie.
De citroen stond er dan ook nog steeds bij zoals ik hem had neer gezet.
na een vlugge wipe down met Spray en wipe om het microscopische laagje stof te verwijderen, begonnen met kleien.
omdat het energie reservoir van het fotoapparaat zijn bodem had bereikt heb ik geen afdrukken van het kleien.
ik kan wel vertellen dat de Supernatural klei van Dodo Juice van kleur is veranderd, wat indiceert dat de klei zijn werk toch wel keurig heeft uitgevoerd. de lak was dan ook weer vlakuit en glad. Vervolgens mij bedacht dat mijn mobiele telefoon ook prima kiekjes kan maken, hiermee dan de schade opgenomen.

Nieuw Achtergrond muziekje.

ik wil de harten van de gemiddelde detailer dan ook ernstig verzoeken de andere kant op te kijken, dit om dat de volgende beelden als zeer schokkend kunnen worden ervaart.
Het dak
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

en wat impressies van over de hele auto.
de motor kap,
nee dat is niet mijn stukje klei over iets dergelijks, maar dat is de zinkcoating op het blanke metaal. dat deze laag de buitenlucht weer te zien kreeg was te danken aan een klodder waar van de rechtmatige eigenaar nog ergens in Nederland rond vliegt.
20110402195914257.jpg

20110402200017859.jpg


Diepe kras waar niks meer aan te doen was op het dak.
2011040220004092.jpg


Na de schade te hebben geïndexeerd onder het kopje Ernstige krassen en schade, begonnen met de auto zijn paarse striping in de vorm van low tacking, water resistent tape aan te brengen op de kunststof delen waar polijst residu niet gewenst waren. waar neer de auto er dus danig uit ziet dat menig persoon zou denken dat ik de auto opnieuw ga spuiten, was het tijd de foamen polijst pad's en de diverse roterende en excentrische gereedschappen waar deze op gemonteerd konden worden, uit te pakken. met in het achter hoofd gehouden dat citroen een zogenoemde "Zachte" lak was voorspelde ik dat een oranje foam pad met middel hardheid en Monello mezzo polish voldoende zou moeten zijn.
dat deze combi de Swirls prima aanpakte was duidelijk, ook duidelijk was dat de lak eigenlijk vroeg om meer. Daarom het schaap geschoren en bevochtigd met Monello Inizio Compound, om vervolgens hiermee serieus wat krassen te lijf te gaan. terwijl het wolletje spinde op de roterende uitbreiding van mijn arm, verdwenen de serieuze krassen als sneeuw voor de zon.

Motorkap 50/50 Testspot na 1 hit met de wollen pad op de rotary met Inizio forza Compound.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Dat deze combi het probleem ging tackelen betekende voor mij dat de hele lap blauw staal behandeld moest gaan worden met deze combi.
het Gele wolletje van Meguiars stond op dat moment dan ook overuren te wachten.

Na deze sessie met het roterend gereedschap, en na de lak diverse keren af genomen te hebben met Iso Propyl alcohol en Monello Spruzzo Inspection spray, was het tijd de excentrische machine erbij te pakken en de na bewerking te gaan verzorgen. deze nabewerking zag er als volgt uit: 1 hit Monello Mezzo medium polish op een oranje cutting pad gevolgd door 1 hit Monello Finalle Finishing polish op een licht groene polishing pad.
20110407100816472.jpg


dat de lak blij was met zijn behandeling liet hij merken door zijn metallic enorm te laten blinken in het TL licht van de garage.

vervolgens de missende oliën gevoed met een Glaze. de EZ-Chreme Glaze van Chemical guys was hier perfect voor.
deze is aangebracht met de excentrische dap500 in combinatie met een zwarte finishing pad.
Hierna werd de lak beschermt met een langdurige bescherming in de vorm van een Deep gloss paint sealant van Wolfgang concours series.
dat de lak weer lekker reflective werd was makkelijk te herkennen.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Tijd voor een nieuw muziekje
na een uithardings periode van 12uur weer eens gaan kijken bij de xsara.
Dit maal de Citroen uit zijn stal gereden en in het brandende middag zonnetje gezet voor een inspectie ronde.
20110407131033992.jpg

hierbij de lak nog 1 maal afgenomen met Last touch.
hierna de trims verzadigen met een trim glitz van de heren van valet pro. dat de bandjes schreeuwde om aandacht was duidelijk geworden nadat ik de 3e laag met Black diamond tire gel van Wolfgang Concours series aanbracht op de voorbanden. de voorbanden bleven dan ook maar het vloeibare zwarte Diamantje op slurpen, dit terwijl de achterbanden na een "halve" hit al voldoende verzadigd waren voor een bolle glans. deze bolle glans is uniek bij dit product en zag ik voor het eerst.

na het opruimen van de spullen en afkoppelen van de diverse hulpmiddelen welke de garage voorzien deden van licht.
was het tijd om de citroen terug te rijden naar zijn huis adres.

Eenmaal aangekomen was de laag stof uit de coniferen binnen 5minuten aanwezig op de über gladde laklaag van de xsara.
omdat ik nog een laagje Pinnacle Souveran wilde aanbrengen, de wagen nogmaals nagelopen met Spray en wipe en een extra dikke fluffie puffie doek. hierna de zojuist genoemde pinnacle wax aangebracht wat de lucht rond de auto verzadigde in een geur van banaantjes en ander exotisch fruit. :heart_eyes:
p1060396s.jpg


omdat deze wax relatief vettig is en het lakwerk inmiddels in de zon een temperatuur had bereikt van ruim 60graden, was het wax-on en wax-off princiepe ideaal!

na het verwennen van de buitenkant was het tijd om de binnenkant een behandeling te geven.
omdat ik geen 1 zandkorreltje heb kunnen spotten kunnen we wel zeggen dat het interieur er keurig uitzag.
des al te niet te min, zijn alle scharnieren na de reiniging in het eerdere was proces, nu dan ook behandeld met een laagje Super resin Polish van Autoglym. dit net zoals de instaplijsten en deuren welke ook werden voorzien van deze beschermende coating. ook de afwater goten van het 'hayon' werden niet vergeten. vervolgens werd de fles All purpose cleaner mix 1:15 erbij gepakt om hiermee al het plastic en dashboard delen mee af te nemen.
vervolgens zijn deze delen weer gevoed met Poorboys Natural Look. dit bracht het interieur werkelijk weer in nieuwstaat.
p1130074s.jpg

p1130076v.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

vervolgens de vensters gereinigt met Streak free window cleaner van chemical guys in een verhouding 1:4 delen water.

hierna de Citroen Xsara voor de laatste maal na gelopen met Speed wipe Detailer van Chemical guys.
Hierbij werden de laatste vette strepen van de souveran verwijderd en kwam het eindresultaat extra goed in beeld.
(Note: JA de vette strepen zijn nog zichtbaar, het zijn dan ook geen halogrammen of swirls die te zien lijken te zijn.)
(Note2: JA de voorbanden zijn echt 4x behandeld (3x maal met black diamond, en een laatste maal met Vinyl en rubber care van autoglym)
(Note3: Aangezien de corniferen het leuk vonden een continu stroom van stuifmeel de lucht in te sturen, is er nog veel stuifmeel zichtbaar op de foto's)


p1130064m.jpg


Dat de citroen er altijd al zo bij had moeten staan was duidelijk, dit was dan ook het resultaat dat ik vanaf het begin in mijn hoofd heb gehad.
maar om het resultaat dan ook in het echt te zien is toch iets geweldigs. dusdanig geweldig dat ik ineens veel zin kreeg in het schrijven van dit verslag, waarbij de gemiddelde lezer mijn fantasie zal herkennen.
(In het echt heeft de achterklep geen zichtbaar sinaasappel huidje, dit komt waarschijnlijk door de Macro foto)

p1130061.jpg

20110408131011640.jpg

p1130049.jpg

p1130055x.jpg

p1060395p.jpg



Bij deze bedankt voor het lezen van dit verslag.
Dat ik mijn fantasie kwijt ben geraakt in dit verslag was wel duidelijk. :-"

Ter afsluiting dan maar.
 
Leuke write up Bart! Heb er van genoten. Mooi transformatie van de Xsara, van bijna aftands naar weer bijna showroom nieuw!

Heb al een aantal keer de Citroen's van mijn Citrofiele kameraad gedaan, die zachte lak is soms verschrikkelijk!
 
Oei, dat was met recht een krassenbak. Maar goed, des te meer is hij opgeknapt. Zeer mooi werk!
 
Goed verhaal Bart! En puik werk geleverd, wanneer komt de eigenaar het werk aanschouwen? Zal wel een gevalletje : "8-()) "worden gok ik ! :)^
 
Ongelooflijk hoe de auto er weer uit ziet!

Wat een resultaat zeg.:)^

Die voorbanden kan je wel mee stoppen denk ik die worden niet zwarter.$$)
 
Mooi hoor! Heb je de parelmoer mooi naar boven gekregen?
Mijn Xsara had ook die kleur, maar dan een coupe versie.. Bleu Mauritius.. Zit echt een prachtige parelmoer paars-tint in. Als je hem een goede glaze geeft (of zoals megs dat noemt een polish) dan krijg je een super diep parelmoer resultaat!
 
Hij ziet er weer mooi uit! En inderdaad vaag dat de voorbanden niet goed opnemen. Ach als dat alles is ;)
 
hey bartezzz,
heb er van genoten hoor,voorlopig beperk ik mij tot het exterieur en af en toe komt dan de vraag natuurlijk of de binnenkant ook een ,,behandeling,, kan krijgen.lijken mij ook wel erg goede produkten die jij gebruikt hebt!
die foamspuit voor op die tuinslang is dat ook van cc.?
groeten en nog eens:knap werk,is te zien op uw foto's.
 
Die ziet er weer praktisch nieuw uit! Daar kan de eigenaar niet anders dan verschrikkelijk blij mee zijn! :)
Wel vreemd dat de voorste banden zo veel product vragen..?
 
Allen bedankt voor de Zeer leuke reactie's! :)^ :ja

cybersijp zei:
wanneer komt de eigenaar het werk aanschouwen? Zal wel een gevalletje : "8-()) "worden gok ik ! :)^

De eigenaar heeft de auto inmiddels aanschouwd! Hij had de sleutels aarzelend aan mij toe vertrouwd, maar zijn auto is zijn alles, en ik ben zijn "buurjongetje" maar. maar hij was overdonderd! hij was dan ook zeer tevreden met het resultaat.

Xsara Coupe zei:
Mooi hoor! Heb je de parelmoer mooi naar boven gekregen?
Mijn Xsara had ook die kleur, maar dan een coupe versie.. Bleu Mauritius.. Zit echt een prachtige parelmoer paars-tint in. Als je hem een goede glaze geeft (of zoals megs dat noemt een polish) dan krijg je een super diep parelmoer resultaat!

Zoals je kunt lezen xsara coupe, heb ik de EZ-chreme glaze gebruikt, deze gaf bij deze auto het mooiste resultaat. heb onder meer getest met de wolfgang finishing glaze, dodo juice lime prime, en gewoon zonder. maar de lak gaf de mooiste sparkle bij de EZ.
een parelmoer heb ik niet gezien, misschien bedoel je die licht blauwe gloed, zoals je kunt zien op de foto's???

grandscenicman zei:
hey bartezzz,
heb er van genoten hoor,voorlopig beperk ik mij tot het exterieur en af en toe komt dan de vraag natuurlijk of de binnenkant ook een ,,behandeling,, kan krijgen.lijken mij ook wel erg goede produkten die jij gebruikt hebt!
die foamspuit voor op die tuinslang is dat ook van cc.?
groeten en nog eens:knap werk,is te zien op uw foto's.

Apc en Natural look van poorboys zijn de ideale combi om eigenlijk elk interieur aan te pakken! :cool:

IbizaSigno zei:
Die ziet er weer praktisch nieuw uit! Daar kan de eigenaar niet anders dan verschrikkelijk blij mee zijn! :)
Wel vreemd dat de voorste banden zo veel product vragen..?

Eigenaar is inderdaad weer enorm tevreden en trots op zijn wagen! hij rijd nu nog langzamer en voorzichtiger. de wagen gaat in de toekomst ook goed gewassen worden door wat spullen die ik uitlever via CC.

Wat betreft de banden! inderdaad echt heeel vaag. ik zal hem binnenkort nog is wassen en dan de banden nogmaals proberen met Oké wax. kijken of dat wat doet.
 
deze altijd goed onderhouden wagen :-" is wel aardig opgeknapt:)^
prachtig resultaat en mooi werk geleverd

op de 2 de foto waar je de wagen aan het foamen bent staat er een bewonderaar
naar je te kijken , moet je zien hoe hij zijn fiets tegen iemand zijn auto parkeert.
en dan vraag je jezelf soms af vanwaar al die krassen komen ]-0
grtz johan
 
Bedankt voor de leuke reactie's! :ja

AMG zei:
op de 2 de foto waar je de wagen aan het foamen bent staat er een bewonderaar
naar je te kijken , moet je zien hoe hij zijn fiets tegen iemand zijn auto parkeert.
en dan vraag je jezelf soms af vanwaar al die krassen komen ]-0
grtz johan

haha, was me zelf nog niet opgevallen! ik had even in gezoomd op het origineel, en inderdaad hij leunt er flink tegen aan.
al heeft ie wel rubberen doppen op het stuur.

nou is de man een bekende en dat is zijn auto, maar toch.