• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cleaner,ontvetter

vinny1970

Detailing trainee
12 mei 2009
17
47
Op de website van wax-it staat in de stappen procedure beschreven om na het polijsten
de lak te ontvetten om olieresten van het polier product te verwijderen om zo een betere
hechting te verkrijgen voor de glazen/sealant/wax.
Kan dit gedaan worden met een cleaner of wordt daar nog iets anders mee bedoeld?

hey Vinny,

ligt een beetje gevoelig om hier info te vragen over iets op de website van concurrent/collega webwinkel WaxIT ;).

Er wordt hiermee een specifieke ontvetter bedoeld, vroeger gebruikte iedereen IPA (alcohol), maar daar kon niet alle lak evengoed tegen. De producenten brachten hierom een eraser uit, zoals deze van het huis zelf: https://www.Carclean.com/product/Monello/Raffini_Spruzzo_Inspection_Spray_500ml_MRS0105_101577, een andere is bv. Menzerna Top Inspection.

Groeten,
ex-Mooseman/A160

In jullie stappen procedure is van ontvetten geen sprake maar gaan jullie na polieren
onmiddelijk over naar Glaze/sealant/wax.In feite is het ontvetten dan niet nodig?

De ene ontvet mét eraser of spruzzo, de ander wast zijn auto na het polijsten en de 3 de grijpt gelijk naar een Wax of sealant.
Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Vraagje voor de ervaren. Is dit geschikt hiervoor, of beter gebruiken voor het polijsten? https://www.Carclean.com/product/Meguiar_s_Professional/Body_Solvent_3780ml_D13001_100753
Is ook voor het ontvetten na het polijsten mijn bedoeling.
Maar als je pb bh gebruikt is ontvetten na het polijsten nutteloos of.. ?

Wou geen nieuw topic openen dus daarmee stel ik de vraag hier. De vraag van op werd al beantwoord dus ik dacht, snel eventjes vragen.

Zelf heb ik eraser gebruikt na monello mezzo en was blij met resultaat, is het ook nodig dit te gebruiken na gewone paintcleaner.

Paintcleaner laat een goed voorbereide laklaag achter. Hierna kun je dus glaze/sealant/wax aanbrengen.
Enige product waarbij je sowieso altijd IPA/eraser/gyeon prep nodig hebt is voordat je een coating aanbrengt (c-quartz, cure, mohs etc.)

MennoA;351025 zei:
De ene ontvet mét eraser of spruzzo, de ander wast zijn auto na het polijsten en de 3 de grijpt gelijk naar een Wax of sealant.
Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Je hebt veel ontvetters, en IPA is nog altijd heel goed, maar hangt af van de verhouding waarin je deze gebruikt.
Er zijn al enkele tests geweest die aangetoond hebben dat eraser / Ipa / Prep ... ook niet alle olieën kunnen verwijderen. Dan gebruik je beter een cleaner
De grote reden om de olieën te verwijderen is 1) om te zien of je resultaat wel het echte resultaat is of enkele krassen kunnen gevuld zijn door deze olieen en na een tijd terug zichtbaar zouden worden en 2) omdat sommige producten een zo "naakt" mogelijke lak nodig hebben om beter te binden.

De persoon die zijn auto wast is er aan voor de moeite, want niet alle olieen worden meteen verwijderd bij het wassen.

De persoon die naar de wax/ sealant grijpt zal geen probleem hebben zolang zijn wax / sealant gen "naakte" lak nodig heeft om te binden.

De olieën laat ik liefst zo lang mogelijk op de lak, want deze voeden de lak , beetje zoals een glaze doet) en dan pas afnemen of er rechtstreeks een wax op aanbrengen. Hetzelfde principe met een glaze. de olieen hierin voeden de lak voor die diepere wetlook. Er zijn zelfs enkelen die een glaze aanbrengen en deze dan erna weer afnemen (om de fillers te verwijderen) en dan pas overgaan tot wax / sealant.

GaetanDB;351029 zei:
Vraagje voor de ervaren. Is dit geschikt hiervoor, of beter gebruiken voor het polijsten? https://www.Carclean.com/product/Meguiar_s_Professional/Body_Solvent_3780ml_D13001_100753
Is ook voor het ontvetten na het polijsten mijn bedoeling.
Maar als je pb bh gebruikt is ontvetten na het polijsten nutteloos of.. ?

Wou geen nieuw topic openen dus daarmee stel ik de vraag hier. De vraag van op werd al beantwoord dus ik dacht, snel eventjes vragen.
Die body solvent is eerder te gebruiken als decontaminatie, niet als cleaner.

Monello finale bevat ook cleaners. Dus voor finale een eraser? Ik heb zelf nog niet zo heel veel met de polijstmachine gewerkt...lees hele auto's...voordat ik een eraser gebruikte was het resultaat ook goed. Wellicht dat dit beter is als een eraser gebruikt wordt, zodat je dan dus de oneffenheden beter ziet.

Het idee is dat in de polijstmiddelen oliën zitten die eventuele defecten bedoezelen, door een ontvetter te gebruiken verwijder je de oliën en heb een reëler beeld van de staat van de lak.

Jowie;351040 zei:
Monello finale bevat ook cleaners. Dus voor finale een eraser? ...

Eraser als ontvetter om te zien of de zojuist uitgevoerde polijststap een goed genoeg effect heeft opgeleverd.
Dan hoef je dus niet de hele auto te doen, het stuk waar je bezig bent is voldoende, of zelfs een deel van een paneel.

Polijstmiddel / Finale neem je na het polijsten af met een doek om de polijstkorrel te verwijderen
Dan Eraser als je goed het resultaat wilt kunnen zien, of je alleen glaze wilt ipv gemengd met de olie uit de Finale
Of als de navolgende coating vraagt om een uiterst schone lak.

Elk (ontvettend) product heeft zijn eigen werking en werkingsgebied
IPA breekt vet af, andere producten lossen het op om makkelijker af te nemen
Sommige vetten vragen om combinatie met een ander vettig product
Dan kom je uit bij iets als de BodySolvent

Na het polijst werk (laatste stap) ik gebruik altijd een ontvetter om zeker te zijn, dat het maximum van olien en residu weg is. Het is aangeraden en kan geen kwaad, dus waarom niet :)

Na het polijsten reinigen en ontvetten met wasbenzine is volgens mij de ideale oplossing.
Alleen moet je dit buiten doen in een goed verluchte omgeving.
Alleen horen de verkopers van detail producten dit niet graag.

Vond de autodealer waar ik laatst mijn auto had gekocht ook. Zijn bekwaamd poetspersoneel had smeervingers achtergelaten op mijn auto. Meneer de autodealer zou het wel even weghalen met wasbenzine. Het was weg.....voor even. Na een schoonmaakbeurt zag ik mooi die smeervingers op mijn deur. Ik had nog wel zo gezegd dat het poetsen niet hoefde. Ik werd spontaan duizelig in mijn hoofd.

Ik zou het iig niet gebruiken en na die ervaring al helemaal niet meer!

Wat ik mij ook afvraag!Glaze pb black hole bevat olie=vettig.Daarop dan een sealant ?.Eerst zou moeten ontvet worden
om een betere hechting te verkrijgen van de sealant,terwijl er dan toch weer een ander vettig product opgezet wordt.Ergens klopt er iets niet.
Of vergis ik mij?

Deze producten zijn aardig op elkaar afgestemd, dus zal het wel hechten lijkt me.
Ga je echter de nano sealant kant op, dan is het een MUST dat er goed ontvet wordt...