• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating aanliggend paneel

Bobster

Detailing rookie
4 mei 2025
7
15
Amersfoort
Vraagje:
Hoe ga ik te werk met aanliggende panelen die ik 1 of 2 dagen eerder heb gecoat?
Kan ik deze afplakken voor de zekerheid? Of gewoon met voorzichtigheid compound/ polijst stappen uitvoeren?
1000073123.webp

@Bobster Eerlijk gezegd, ik ben voorstander van het aanpakken van een auto in behapbare delen, maar een coating aanbrengen zou ik nooit in stukjes verdelen, omdat de kans dat je op het volgende paneel de coating net anders aanbrengt (deels door jezelf, maar ook door andere temperatuur, luchtvochtigheid, andere droogomstandigheden enz.) en daardoor verschillen krijgt, zijn mij te groot. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de auto eerst helemaal te polijsten en klaar te maken voor de coating, en als alle delen klaar zijn in één keer (1 dagdeel of deel daarvan) de coating aanbrengen. Je kunt een deel dat gepolijst is en klaar is, óf even zonder bescherming houden, of bijvoorbeeld tijdelijk een wax aanbrengen als bescherming, tot de hele auto gepolijst is. Als de hele auto is gepolijst en je wil de coating aanbrengen eerst even wassen en ontvetten en dan per paneel (of een paar) de coating aanbrengen en uitbuffen, en dan hetzelfde voor de volgende panelen. Wat ik persoonlijk erg prettig vind bij een coating: één persoon de coating opbrengen (degene die dit het beste dun en uniform kan aanbrengen) en de ander er achter aan om uit te buffen, waarbij degene die de coating aanbrengt in de gaten houdt dat hij niet te ver uitloopt op degene die uitbuft (en dan dus even wachten, of even helpen met uitbuffen) voor je het volgende deel aanpakt.

Dat gaat bij mij niet meer, want ik heb afgelopen maandag het dak gedaan en vandaag achterklep en beide deuren rechts.
Morgen is de motorkap en beide deuren rechts gepland. Vrijdag de achter schermen en achter bumper. Zaterdag voorschermen en voor bumper.

Welke coating ga je aanbrengen?
Voordeel van kofferbak en deuren is dat je ze open kan zetten .

Zelf kun je prima een auto in etappes doen maar het coaten zou ik voortaan in 1x achter elkaar doen dat vind ik het meest ideaal

Je zal zeker moeten vermijden dat je panelen die al gecoat zijn niet overlapt. De uitgeharde toplaag zal je daarmee terug week maken maar niet meer kunnen uitbuffen. Ik snap je gedachtengang niet. Wegens tijdsgebrek zou ik wel het polijsten in delen doen maar een coating altijd in één keer. Een coating aanbrengen en uitbuffen duurt ook niet zo lang, in een uurtje ben ik meestal rond. Zo maak je het jezelf moeilijk en verlies je tijd.
Persoonlijk zou ik op een coating van slechts enkele dagen oud ook geen tape aanbrengen, de lijm zal ongetwijfeld reageren op de weke coating.

Ik zou inderdaad geen tape aanbrengen op delen die net gecoat zijn. Aan de andere kant zou ik niet zo bang zijn om je auto in etappes te coaten. Zo heb ik het ook regelmatig gedaan met mijn eigen auto. Gewoon goed uitkijken op de randjes en waar mogelijk portieren, kofferklep, motorkap openzetten zodat je er niet zo makkelijk tegenaan komt.

• Leuk
Reacties: RoyR en Bobster
Ik heb ook in etappes gepolijst en dan in een-twee uurtjes gecoat, per paneel gecoat en afgenomen achter mekaar door. Scheelt doeken en applicators ook. Wel alleen 1 laag Mohs gedaan. Maar in theorie kun je dan 1 laag mohs doen op de hele auto en dan ben je ongeveer een uur verder dat je de skin er over aan kan brengen bij de syncro.