• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating bedrijfswagens aanbrengen zonder ervaring, doen ?

Dutch Vertigo

Detailing guru
3 mrt 2020
144
108
32
Limburg, Roermond
Hey! Nog een vraagje,…

Zoals sommige van jullie misschien al weten ben ik me pas net fanatiek aan het verdiepen in de wereld van het detailen. Momenteel veel bezig met informatie inwinnen en het aankopen van alle basis en aanbevolen producten en machines. Ik ben vast besloten de kunst te leren, en maak me ook niet zo druk over dat dat niet gaat lukken.

Verschillende mensen hebben me al gevraagd of ik hun auto wil doen, tegen betaling zelfs dus ik kan zodra ik alle spullen binnen heb gelijk aan de slag (Vraag alleen een kleine vergoeding voor de producten, heb deze tensloten voor behoorlijk wat geld aan moeten schaffen. Verder doe ik het alleen om producten leren kennen, en wat ervaring op te doen.)

Nu heb ik gesproken met een vriend van mijn moeder een begrafenis ondernemer die zijn bedrijfs auto’s (rouwautos) erg goed onderhoud. Hij betaald nu meer als 1400,- euro per auto voor een volledige detail met coating. Bedrijf wat dat doen zit in Landgraaf en zover ik kan achterhalen werken ze met voornamelijk Maguiars, maar welke coating ze gebruiken weet ik dus niet.
Ik zei niet al te serieus tegen hem ‘’Over 2 maanden doe ik het voor een stuk minder’’ maar hij reageerde er heel geïnteresseerd op. En zijn vraag aan mij is nu of ik aan 4 auto’s wil beginnen. Ik heb gezegd dat ik er op terug kom.

Heel verhaal haha:p Nu de vragen die ik mezelf stel:

- Hoe moeilijk kan het zijn.... De instructies zijn vrij eenvoudig. Ik weet hoe belangrijk goed ontvetten en reinigen is, en ben zelf behoorlijk nauwkeurig/precies in dat soort dingen. Kwestie van de juiste producten juist gebruiken zoals aanbevolen door de ontwikkelaar van de coating en het zou goed moet komen toch ? Of valt het in werkelijkheid echt tegen om te doen ?

- Kan ik het maken om met weinig ervaring te beginnen aan auto’s die een bedrijf draaiend houden ?

- Als ik het dan toch doe en er goed voor betaald krijg, dan vind ik dat ik ook niet moet gaan besparen op de coating. Naar welke coatings moet ik dan gaan kijken ? Merk/Type ? (Een professioneel product, wat werkelijk zeker 2 jaar bescherming bied ?)

- Kunnen jullie me hier over adviseren ? wat zouden jullie doen ? Het zou voor mij een mooie start van extra inkomen doormiddel van detailen kunnen zijn, en ook kan ik ervaring op doen, al wil ik dit liever niet door te leren van een beschadiging of onherstelbare fouten. ( Ik weet het ik ben geen pro detailer, en moet nog veel ervaring op doen, maar toch...)

- Welke producten moet ik gaan bekijken, en de behandeling van gaan bestuderen om dit beter te kunnen overwegen ?

Wat zou jij doen ?:eyes:


Ik hoor graag jullie reacties! Bedankt! :cool:
 
Ik denk dat je je serieus kan verslikken in het “hoe moeilijk kan het zijn?”
De kunst van het polijsten, is niet op 1,2,3 geleerd en fouten met het aanbrengen of beter gezegd afnemen van een coating in meerdere lagen (de zogenaamde “high spots”) zijn snel gebeurd!
Probeer beide processen eerst eens uit op een sloop paneel, alvorens op een wagen van een klant te werk te gaan of de kans bestaat dat ze je zelfs je producten niet willen vergoeden of erger... dat je zelf schade toebrengt aan de wagen van een klant.
Geloof me! Het kan zéér snel gaan.

Een goede raad: loop niet, alvorens je kan stappen!
Daarbij komt nog dat de professionele producten die je aanhaalt, (je raad het al) voorbehouden zijn voor ...
 
Ik denk dat je je serieus kan verslikken in het “hoe moeilijk kan het zijn?”
De kunst van het polijsten, is niet op 1,2,3 geleerd en fouten met het aanbrengen of beter gezegd afnemen van een coating in meerdere lagen (de zogenaamde “high spots”) zijn snel gebeurd!
Probeer beide processen eerst eens uit op een sloop paneel, alvorens op een wagen van een klant te werk te gaan of de kans bestaat dat ze je zelfs je producten niet willen vergoeden of erger... dat je zelf schade toebrengt aan de wagen van een klant.
Geloof me! Het kan zéér snel gaan.

Een goede raad: loop niet, alvorens je kan stappen!
Daarbij komt nog dat de professionele producten die je aanhaalt, (je raad het al) voorbehouden zijn voor ...

Had deze reactie eigenlijk al een beetje verwacht. Ik heb 2 auto's staan waar ik op kan doen en laten wat ik wil, ook kan ik nog wel een motorkap ophalen. Maar als ik ga testen, welk product gebruik ik dan ? Het is een redelijk prijzig product helaas, maar goed wat moet moet.

Als ik dit ga doen na alles van te voren getest te hebben, Welk product kan dan door voor professioneel ? Die man verwacht natuurlijk wel bepaalde kwaliteit, neem aan dat er wel high-end coatings te krijgen zijn die ik zou kunnen gebruiken ?

Ik heb gelukkig de tijd om het te testen/oefenen want er zat niet veel haast achter.

Bedankt voor je reactie! :cool:
 
Weet je, juist voor een coating moet de voorbereiding perfect zijn, je ziet namelijk alles, zeker op een zwarte rouw auto...zoals je zelf al aangeeft heb je wat ervaring maar sta je aan het begin...ga niet het risico lopen deze man zijn auto's alsnog moet laten herdoen voor een hele hoop geld. Persoonlijk vind ik 1400,- ook teveel maar da's beter dan auto's met defecten voor een prikkie die geseald zijn met een coating...doe het niet is mijn advies.
Niet lullig bedoeld maar een coating is nog onvergefelijker dan een wax of sealant...volgens mij ruik je nu bij deze klus vooral geld waardoor je je zaakje op kan starten, no offence.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Quantoxx
Ik zou zeggen.
Begin bij het begin.
Probeer eerst defectvrij te polijsten. Zorg voor meerdere merken en types polijstpasta. Elke lak reageert anders op een bepaald product. Eens je aan een klus begint, kan je moeilijk verkopen aan de klant dat de producten die je hebt niet het gewenste resultaat geven!
Begin met een coating met 1 laag en werk je nadien op naar een coating in meerdere lagen. Zorg voor voldoende en goede belichting! Dit is zeer belangrijk om fouten bij het afnemen van de coating te voorkomen. Niet enkel direct licht, maar ook diffuus licht is hier van tel!
Ja, dit kost je een hoop geld, maar niet zoveel als een spuit klus bij een carrosseriebedrijf!
Zie detailen niet als een manier om snel veel geld te kunnen verdienen, want daar kom je geheid berooid van terug!

Een goede raad: neem de tijd om jezelf elke stap van het proces eigen te maken!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Weet je, juist voor een coating moet de voorbereiding perfect zijn, je ziet namelijk alles, zeker op een zwarte rouw auto...zoals je zelf al aangeeft heb je wat ervaring maar sta je aan het begin...ga niet het risico lopen deze man zijn auto's alsnog moet laten herdoen voor een hele hoop geld. Persoonlijk vind ik 1400,- ook teveel maar da's beter dan auto's met defecten voor een prikkie die geseald zijn met een coating...doe het niet is mijn advies.
Niet lullig bedoeld maar een coating is nog onvergefelijker dan een wax of sealant...volgens mij ruik je nu bij deze klus vooral geld waardoor je je zaakje op kan starten, no offence.


Ik zou zeggen.
Begin bij het begin.
Probeer eerst defectvrij te polijsten. Zorg voor meerdere merken en types polijstpasta. Elke lak reageert anders op een bepaald product. Eens je aan een klus begint, kan je moeilijk verkopen aan de klant dat de producten die je hebt niet het gewenste resultaat geven!
Begin met een coating met 1 laag en werk je nadien op naar een coating in meerdere lagen. Zorg voor voldoende en goede belichting! Dit is zeer belangrijk om fouten bij het afnemen van de coating te voorkomen. Niet enkel direct licht, maar ook diffuus licht is hier van tel!
Ja, dit kost je een hoop geld, maar niet zoveel als een spuit klus bij een carrosseriebedrijf!
Zie detailen niet als een manier om snel veel geld te kunnen verdienen, want daar kom je geheid berooid van terug!

Een goede raad: neem de tijd om jezelf elke stap van het proces eigen te maken!


Ik wil hem graag helpen goedkoper klaar te zijn, zou leuk zijn als een gedeelte van me spullen zichzelf een stukje terug betaalde. Maar ik ben er niet mee bezig om rijk te worden, in tegendeel... ik vind het gewoon leuk.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Als je goede afspraken maakt over wat hij kan verwachten (bijv. niet goed, geld terug) dan is het risico voor de klant minimaal, omdat die hooguit zijn auto's alsnog naar de andere detailer kan laten brengen en jij maakt alleen de kosten voor de producten en de tijd die je erin steekt.

Ik zou kijken naar iets als Gyeon Cancoat of Nanolex Si3D. Die zijn relatief goedkoop en hoeven niet in meerdere lagen te worden aangebracht, waarbij Si3D ook een serieus lange standtijd heeft.
 
@Dutch Vertigo Begrijp ik, maar goedkoper uitzijn met hetzelfde of beter resultaat wil iedereen, goedkoper uitzijn en er qua kwaliteit op achteruitgaan wil niemand lijkt me.
Voor de meeste van ons is deze hobby idd een hobby, dat kost geld, na vele duizenden euro's aan spullen gekocht en gebruikt te hebben blijft het nog steeds een hobby...een keer een order doen van 500,-+ maakt het nog een investering in een eigen zaak.

Sorry maar ik vind je echt te hard van stapel lopen, in meerdere topics al en persoonlijk vind ik dit niet slim.
Je zult meer bereiken met een goede basis dan met een snelle snabbel, zeker als je echt verder wil in deze tak van sport.
Ook vind ik het jammer dat je soms wat aangevallen reageerd terwijl je niet aangevallen wordt in mijn ogen...probeer opbouwende kritiek (vooral op je zelf gestelde vragen) te zien als hulp en niet als aanval of afkraken.
 
+1 voor Altos. Ik denk dat je iets te hard van stapel loopt. Mij werd aan het begin van mijn 'carrière' (lees: uit de hand gelopen hobby) al verteld dat ik te hard van stapel liep met het proberen van diverse polijstmiddelen, pads en lakverzegelingen... Laat staan direct te beginnen met coatings. Tuurlijk, ik heb er over nagedacht om aan coatings te beginnen. Maar om een coating te laten slagen, moet ALLES kloppen. Voorbereiding, het polijsten, reinigen van de lak na het polijsten, cure time, hittelampen, omgeving van de wagen... Te veel risico's, te veel kosten. Hierom heb ik besloten om tot op heden nog niet aan coatings te beginnen. Er kan gewoon heel veel fout gaan.

Ik wil graag één van mijn eerdere tips even naar voren halen... Zoek een mentor. Zoek iemand die jou wil begeleiden, jou wil laten oefenen op auto's, jou tips wil geven en je wil vertellen wat je goed of fout doet. Mijn mentor heeft mij enorm veel geleerd over het 'waarom' achter producten. Hoe ontstaat beading? Waarom moet een coating curen met hittelampen? Uit welke ingrediënten bestaat een wax, en wat doen deze ingrediënten onafhankelijk van elkaar?

Met een mentor ga je meer begrijpen over de producten. Stap 1 is uiteraard het kopen van een VOOR JOU PERSOONLIJK perfect product, stap 2 is het leren gebruiken. Stap 3 is begrijpen hoe iets werkt, waarom iets doet wat het doet en hoe het gemaakt wordt. Pas na het begrijpen van detailingproducten kun je er wat aan verdienen...

Nog één laatste puntje... Het kopen van producten om daar vervolgens geld mee te gaan verdienen, noemt men een 'bedrijfsinvestering'. In de meeste gevallen kan het maanden tot jaren duren voordat men deze investeringen weer terug verdient. Je moet eerst uitgeven, alvorens je wilt verdienen. Je zult dus, als je bedrijfsmatig wilt werken of wilt bijklussen, eerst geld moeten verliezen voordat je de investeringen weer terug verdient... Denk er dus aan dat je een startkapitaaltje moet kunnen missen.

Deze 'opbouwende kritiek' is NIET om je af te zeiken! Enkel om je te helpen en je te zien begrijpen dat je misschien iets te hard van stapel wilt lopen. Je hoeft er niks van aan te nemen... Maar dat mag wel. ;) Overigens bewonder ik je enthousiasme! Ik herken mijzelf.
 
In plaats van steeds een nieuw topic te openen en daarmee vragen te stellen hoe je dingen moet doen kan je je ook aanmelden voor de clinics die CarClean aanbiedt of een keer de winkel bezoeken en daar je vragen stellen en informatie inwinnen.
 
Oh, oh! Ik heb nog een nuttige toevoeging!
Ik heb even gezocht op dat bedrijf in Landgraaf. Ik begrijp hun prijs wel hoor... En ik zie niks over ene 'Maguiars' in hun behandelingen.

Mod/Commerciële links zijn niet toegestaan.

(Weet niet of het delen van een URL in deze situatie toegestaan is? Bij voorbaat excuus)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 voor opnieuw alle eerdere uitgebreide en bezorgde reacties.


Ben benieuwd wat Quantoxx zijn uitspraak gaat zijn. :p

Lijkt mij bijna dat je de boel loopt te trollen. :p

Mooi man, gewoon doen! Je hebt alle wind mee, zoals;

* Meerdere mensen kennen je werk blijkbaar al.
* Je hebt de materialen en producten.
* Veel ervaring omtrent detailing.
* Veel ervaring omtrent SiO2.
* Je hebt een geschikte werkruimte.
* Grote klant wachtende op maatwerk, kijkt niet niet zo nauw op €5500,-
* Grote klant kan een auto meerdere dagen kwijt zijn, bij géén complicaties.
 
@Dutch Vertigo Begrijp ik, maar goedkoper uitzijn met hetzelfde of beter resultaat wil iedereen, goedkoper uitzijn en er qua kwaliteit op achteruitgaan wil niemand lijkt me.
Voor de meeste van ons is deze hobby idd een hobby, dat kost geld, na vele duizenden euro's aan spullen gekocht en gebruikt te hebben blijft het nog steeds een hobby...een keer een order doen van 500,-+ maakt het nog een investering in een eigen zaak.

Sorry maar ik vind je echt te hard van stapel lopen, in meerdere topics al en persoonlijk vind ik dit niet slim.
Je zult meer bereiken met een goede basis dan met een snelle snabbel, zeker als je echt verder wil in deze tak van sport.
Ook vind ik het jammer dat je soms wat aangevallen reageerd terwijl je niet aangevallen wordt in mijn ogen...probeer opbouwende kritiek (vooral op je zelf gestelde vragen) te zien als hulp en niet als aanval of afkraken.

Ik voel me niet aangevallen hoor. Ik vraag om jullie mening, dus dan kan ik die verwachten haha.
In plaats van steeds een nieuw topic te openen en daarmee vragen te stellen hoe je dingen moet doen kan je je ook aanmelden voor de clinics die CarClean aanbiedt of een keer de winkel bezoeken en daar je vragen stellen en informatie inwinnen.

Ik ga nog naar clinics in de toekomst maar moet er behoorlijk ver voor rijden, dus het is niet dat ik hem ''eventjes'' mee pik. En wat is het doel van een forum als je niet gewoon vragen mag stellen.

Ik wou gewoon jullie mening even horen, en zo te horen moet ik er nog even niet aan beginnen haha. Dat beantwoord vraag 1. Verder vragen over het product wat ik het beste zou kunnen kiezen al is het maar om eens te oefenen op een eigen auto.

Bedankt voor jullie reacties ondanks dat ik kennelijk erg domme vragen stel :p
 
Ook bij dit is er geen "beste". ;)

Als je dingen wilt ervaren en van wilt leren, dan moet je het eigenlijk gewoon DOEN. Denk dan aan Cancoat-achtige producten, volwaardige coatings zoals die van Nanolex en Gyeon, coatings voor glaswerk en kunststof, etc.

Ik denk dat Cancoat het voordeligste is om me te ouwehoeren en testen. Wil je een stapje hoger, dan kan je denken aan Si3D en One.
 
+1 voor opnieuw alle eerdere uitgebreide en bezorgde reacties.




Lijkt mij bijna dat je de boel loopt te trollen. :p

Mooi man, gewoon doen! Je hebt alle wind mee, zoals;

* Meerdere mensen kennen je werk blijkbaar al.
* Je hebt de materialen en producten.
* Veel ervaring omtrent detailing.
* Veel ervaring omtrent SiO2.
* Je hebt een geschikte werkruimte.
* Grote klant wachtende op maatwerk, kijkt niet niet zo nauw op €5500,-
* Grote klant kan een auto meerdere dagen kwijt zijn, bij géén complicaties.


:expressionless::joy:

Ik ga gewoon heel eigenwijs reageren hoor... :p

* Mensen kennen ander werk van me en weten dat wat ik doe ik ook goed doe of anders niet. Inzet is er 100%, oog voor detail ook.
* Materialen niet helemaal nee, maar zal hier specifiek dingen voor kopen.
* Nope hier loopt het de soep in he, .... Heb wel ervaring met ontvetten en reinigen van auto's. Ook is de lak van de auto's helemaal niet slecht, en ik ben geen doorgewinterde polijster, maar heb wel vaker met de machines gewerkt, ik weet wat ik probeer te bereiken, snap de theorie.
* SiO2 Ervaring nee, maar daarvoor ga ik het eerst testen, eens moet de eerste keer zijn. (Test eerst op eigen auto's-test paneel)
* Werkruimte en verlichting is in orde. Kan temp regelen, heb warmte lampen etc.
* Klant gunt me wat, en kan geld besparen. Klant is er ook bewust van dat ik dit als hobby aan het uitoefenen ben.
* Gewoon auto voor auto afwerken en dit zou geen probleem moeten zijn.

''Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan''':eek:

Het principe is gewoon heel simpel, veel en nauwkeurig werk, maar dit zou geen probleem moeten zijn. Is geen race dus gewoon de tijd voor nemen.
Goed kijken naar wat je wil bestrijden, en hier de juiste reinigers voor aanschaffen.
Door weinig ervaring, extra veel aandacht besteden aan het polijsten, en dubbel checken of het resultaat wel echt goed is. (Met verstand, een voorzichtig te werk gaan)
Product van tevoren goed testen, werk- en product ervaring opdoen.
Wat ben ik nog vergeten?

Maar goed ik wel luisteren naar jullie advies hoor... jullie kunnen het weten, ik niet. Waarschijnlijk vraag ik de klant of hij niet wil wachten tot de winter met een coating, en help ik hem eerst met een wax/sealant. Dan heb ik nog even de tijd om ervaring op te doen en is hij toch geholpen. Klant kent mij, gunt mij wat, en is er bewust van dat ik de producten nog moet leren kennen en ik het gewoon als hobby doe en wil leren. Het gaat mij niet om geld verdienen, het moet me alleen niks gaan kosten. Hij (klant) is er bewust van dat ik fouten kan maken, heeft er vertrouwen in dat ik het dan oplos.

Over fouten gesproken, worstcasescenario. De coating hecht niet goed/en de verdeling is niet helemaal goed gelukt... Dan is dit toch gewoon te herstellen? Een specifieke oplosser of flink polijsten en opnieuw beginnen toch? Of wat zijn de risico's in deze situatie nu eigenlijk echt?

Ik deel gewoon me gedachtegang he, wil niet eigenwijs overkomen, ik luister wel naar jullie advies. En neem aan dat ik hier goed zit voor dit soort vragen? Of ben ik nu het forum aan het bevuilen met topics die jullie liever niet voorbij zien komen? En ja ik ga nog naar clinics van carclean of waxworld, ik heb alleen nog niet besloten naar welke en wanneer.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ook bij dit is er geen "beste". ;)

Als je dingen wilt ervaren en van wilt leren, dan moet je het eigenlijk gewoon DOEN. Denk dan aan Cancoat-achtige producten, volwaardige coatings zoals die van Nanolex en Gyeon, coatings voor glaswerk en kunststof, etc.

Ik denk dat Cancoat het voordeligste is om me te ouwehoeren en testen. Wil je een stapje hoger, dan kan je denken aan Si3D en One.

Dankjewel, weer een richtlijn voor het zoeken naar producten. Beantwoord dus ook behoorlijk goed mijn vraag. THX!

Geen "beste" oké, maar er wel verschil in kwaliteit, duurzaamheid en resultaat toch? Misschien het foute woord maar een 'professioneel' resultaat met een lange effectieve werking/bescherming is toch wat je wil leveren in deze situatie, en het mag wat meer kosten als dit deze dingen bevorderd. Als je niet onder wil doen voor detail bedrijven die bv 1400 euro vragen. Welk product zou jij dan kiezen ?
 
Ik wens je veel succes met je business maar mijn auto ga ik echt niet brengen als ik dit zo allemaal lees ;)

Dankje, geen business of whatever gewoon hobby. Lekkere conclusies weer en weinig antwoorden.

Ik probeer wat te leren, begrijpen en vraag gewoon naar jullie mening. Dat jij denkt dat ik een business heb of mezelf aanbied als een ervaren detailer of whatever heb je nergens gelezen of heel slecht begrepen dus je reactie is niet heel terecht maargoed ik zou je auto nu ook maar nietmeer brengen nee:p

Toch bedankt voor je reactie
 
Over fouten gesproken, worstcasescenario. De coating hecht niet goed/en de verdeling is niet helemaal goed gelukt... Dan is dit toch gewoon te herstellen? Een specifieke oplosser of flink polijsten en opnieuw beginnen toch? Of wat zijn de risico's in deze situatie nu eigenlijk echt?

Lijkt mij ook, tenzij je ergens door de lak heen gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo