• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating en Bestickering

Micha D.

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2017
744
153
28
Bennebroek of Delft
Ik kon er geen topic over vinden, mocht die er wel zijn dan hoor ik dat uiteraard graag :).

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van bestickering over een coating? Een vriend van mij heeft een bedrijfsauto die ik graag zou willen polijsten en coaten, maar er komt daarna bestickering over de coating heen (niet over de hele auto uiteraard). Heeft de coating invloed op de hechting van deze stickers? En zo ja, is er een manier om plaatselijk de coating te verwijderen tijdens het bestickeren (ik ga de auto niet bestickeren, dus wel een methode die door iedereen uit te voeren is)?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en die ervaring zou willen delen :).
 
Dat is ook nog wel een idee ja, alleen dan zit ik een beetje met de contaminatie van de lak. Eigenlijk zou je voor de coating dan weer licht willen polijsten wellicht...

EDIT: De bestickeraar is wel een bekende van de eigenaar, dus er zijn wel wat meer mogelijkheden om diegene op het hart te drukken dat de auto net gepolijst is.
 
Degene die de auto gaat bestickeren zal toch op de een of andere manier de ondergrond schoon willen maken, met doeken of proppen papier.

Het is een lastige keuze :confused:

Ik zelf zou de auto op voorhand polijsten, niets meer aan doen, de auto laten bestickeren en als de auto weer terug is bij je, nalopen, desnoods lichtjes polijsten, ontvetten en dan de coating aanbrengen.
Linksom of rechtsom, het blijft evenveel werk
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Ik denk dat dat inderdaad wel het slimste is. Het gaat ook om een behoorlijk grote auto, dus op zich niet zo erg om het op te splitsen.

Bedankt voor de tips heren!
 
Eerst de auto laten bestickeren en dan pas coating. Stickers hechten erg slecht op een coating, ook al wordt hij deels verwijderd met Prep door de bestickeraar. Voordeel is dat de sticker ook langer meegaat. Sticker kan met lak coating of kunststof coating.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Voor dechromen van aantal delen op mijn voorbumper werd ook door elk bedrijf waar ik een offerte opvroeg gevraagd om de coating te verwijderen van die delen. Op een paar stukjes in de bumper (diepgelegen kiertjes waar niet goed bij te komen is om te polijsten) kreeg ik dat niet goed voor elkaar en daar rolt de sticker soms heel lichtjes op. Kwestie van iets verwarmen en met bankpas (oid) in een doek terugduwen maar daar werd ik op voorhand al voor gewaarschuwd.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Dank voor de toevoegingen heren, ik ben volledig overtuigd. Ik ga eerste de auto helemaal aanpakken en polijsten, daarna zullen de stickers geplaatst worden en dan zal ik later terug gaan en de auto eventueel nog een keer nalopen. En dan uiteraard de coating.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Timo84
de meeste sticker plakkers geven de voorkeur aan een ondergrond die juist niet te schoon is, juist omdat anders de stickers niet goed pakken. Dus polijsten zou ik niet doen, gewoon normaal wassen is voldoende.
 
Dat hoor ik voor het eerst; liever niet te schoon maken, anders werkt de lijm van mijn stickers niet goed nadat ik het zelf ook nog erg goed schoonmaak met ontvetter. :p
 
De keutel is feitelijk al gelegd maar ter illustratie: bij rally's voor klassieke auto's worden sponsorstickers en startnummers etc ook graag geplakt op een paneel met een laagje wax. Die stickers zijn er dan best eenvoudig af te halen voor de volgende rally. Dat gaat gewoon zonder warmte of oplossers, gewoon een beetje peuteren en dan in z'n geheel de sticker er af trekken.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Dat hoor ik voor het eerst; liever niet te schoon maken, anders werkt de lijm van mijn stickers niet goed nadat ik het zelf ook nog erg goed schoonmaak met ontvetter. :p
Ik heb een paar jaar in verschillende auto bedrijven gewerkt. Wanneer een auto moest worden voorzien van belettering dan was de nadrukkelijke wens van de beplakken de auto niet te poetsen ....
 
Polijsten vooraf heeft wel de voorkeur, omdat je anders daarna om de stickers heen moet gaan polijsten. Dat is met complexe stickers een onmogelijke opgave. En over de stickers heen polijsten na het plakken komt de stickers ook niet echt ten goede ben ik bang.
 
Zoals Altos ook al aangeeft: de vraag om niet vooraf te poetsen, zal zijn om te voorkomen dat er een film van olie op de lak ligt, waardoor de sticker niet op de lak, maar op dat vettige laagje wordt geplakt. Soms is dat ook de bedoeling zoals @Martin Philippo ook zo mooi aangeeft in zijn voorbeeld met klassiekers. Bij bedrijfsmatige stickers die jarenlang moeten blijven zitten is het juist van belang dat het wel goed hecht.

Voor de bestickering zelf is het misschien wel mooi als de coating ook over de sticker heen komt: dat beschermd ook de sticker, waardoor deze langer mee kan gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Bedankt voor de toevoegingen heren. Ik heb uiteraard de auto ontvet na het polijsten, zodat de stickers goed zullen hechten :).

Hij wordt deze week bestickerd en dan zal ik hem komend weekend in de Gyeon Syncro zetten!

IMG_20210526_210810_1.jpg
 
Heeft de coating een invloed op de stickers wanneer je die er overheen doet? Of ga je beter rond de sticker heen met de coating