• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating niet waterafstotend?

Nicootje001

Detailing trainee
20 jul 2020
7
35
Hallo,

Na mijn allereerste bericht in het voorstel topic wil ik hier graag iets plaatsen aangaande de coating op mijn wagen.

Aangezien ik er een coating op wilde hebben en dit nooit eerder heb gedaan besloot ik de wagen professioneel onder handen te laten nemen.
De krassen etc. zijn perfect weggehaald, de coating (IGL Quartz) leek in eerste instantie wel OK, echter na de eerste keer wassen merkte ik ‘vette’ vlekken op.

De detailer heeft deze vette plekken weggehaald door deze licht te polijsten en plaatselijk terug in de coating te zetten.
Aangezien ik tijdens het wassen terug opmerkte dat de bijgewerkte plekken niet waterafstotend waren mocht ik de wagen terug naar de detailer brengen.


Gehele panelen zijn nu terug gecoat (betere IGL Kenzo) maar vandaag merkte ik na de eerste keer wassen op dat die vlakken ook niet echt waterafstotend zijn (vooral motorkap, kofferklep, zijpaneel) verschil met de vlakken van de allereerste coating zijn nog steeds super waterafstotend.


Gebruikte coating: IGL Quartz (september geplaatst) , nieuwe vlakken IGL Kenzo (zit er nu ongeveer 3weken op nu)

Hebben jullie ervaring met wat er momenteel gebeurd met de coating en wat zou aan de basis kunnen liggen?
Detailer zegt alle stappen correct te hebben uitgevoerd maar gaat bekijken hoe dit komt (heeft dit nog niet meegemaakt).
Mij lijkt het of de coating niet goed is gehecht?

Mvg Nico
 
Lijkt mij handiger dat je de detailer naar zijn eigen werk laat kijken en als je er dan niet uit komt, deze vraag hier stellen. ;)

Als er al eerder gepolijst moest worden omdat er fratsen waren met de coating, zal er al eerder iets niet lekker zijn gegaan met het coaten.

Carclean.com verkoopt geen IGL, dus je zal hier weinig tot geen ervaringen kunnen vinden.
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Zoals nicknameless terecht al aangeeft, zijn de foto's gemaakt met een sopje op de lak, niet met water. Voor een goed beeld zou je de auto af moeten spoelen en dan met een nevel nat moeten spuiten om te zien hoe het water zich dan gedraagt.

Wat de detailer zegt, dat ie alle stappen correct heeft gedaan, dat kan wel zijn overtuiging zijn, maar is geen garantie dat ie bijvoorbeeld met het ontvetten na het polijsten niet wat heeft gemist, of half geraakt. Op basis van wat we nu zien, is er dus geen oordeel te vellen.
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Die vette vlek was een zogeheten high spot. Die ontstaan als de coating direct na het aanbrengen niet goed wordt afgenomen. Als de coating is uitgehard dan is polijsten en opnieuw aanbrengen inderdaad de enige optie om het weer goed te krijgen.
Klinkt alsof de detailer het iig netjes heeft geprobeerd op te lossen, eerst een spotrepair en daarna hele panelen met wat de beste IGL coating zou moeten zijn. Nu de performance toch niet is wat hij zou moeten zijn zou ik toch weer terug gaan en overleggen hoe verder.
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Misschien niet geheel onbelangrijk maar waar was je de auto mee? Wat voor shampoo of prewash en zijn die veilig voor de coating?
 
Ik heb niet echt verstand van coatings, maar wat ik wel weet is dat het op veel vlakken mis kan gaan. Risico van het vak en de installerende partij moet dan ook bereid zijn het te herstellen tot het goed is.

Ik kan enkel zeggen dat ik deze beading niet zou verwachten van een coating. Er wordt hier genoemd dat er misschien wat zeepresidu achterblijft, wat best kan wezen. Je kan de auto eventueel afdrogen en dan opnieuw afspuiten, kijken hoe die dan reageert. Ik vind echter dat een coating deze zeepresidu van een sopje gemakkelijk, met alleen afspuiten met een hogedruk, moet afstoten.
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Denk dat het meeste wel vertel is, gewoon terug gaan en je bevindingen laten zien. Misschien toch iets niet goed gegaan bij het aanbrengen of iets dergelijks. Met een coating moet het er echt zo vanaf lopen.
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Allen alvast bedankt voor de reacties.
Detailer wil de wagen uiteraard terug behandelen want hij zit er zelf mee in.
Ik heb er een goed contact mee maar wilde hier alvast al naar eventuele ervaringen polsen, hij weet echter zelf niet waarom dit probleem de kop op steekt, hij doet best wel veel van deze coatings.

Uiteraard weet ik dat CC dit product niet verkoopt maar het kon zomaar zijn dat nog andere mensen hetzelfde hebben voorgehad. Ik kende het ook niet maar heb er ondertussen wel al goede reacties over gelezen.
Detailer is er verder ook zeer tevreden over.

Om nog even te schetsen, ik gebruik Meguiars goldclass shampoo.
De druppels blijven bij 65km/u bijvoorbeeld op de motorkap liggen.
Voor deze nieuwe behandeling vlogen ze er bij 15 a 20km/u al vanaf, was zelf leuk om te zien in de eerste bocht.

Zoals eerder al gezegd zie je het verschil duidelijk op verschillende panelen.
Ik weet dat de Detailer zijn best gaat doen om dit op te lossen.
 
  • Leuk
Reactions: Brad en Heijneker
Ik zou in ieder geval beginnen met een andere shampoo. De Meguiars Gold Class shampoo bevat conditioners en dat wil je juist niet hebben met een coating. Beter is om een pure shampoo te gebruiken zoals bijv. Dodo Juice Born to be Mild, Monello Lavare, Nanolex Pure Shampoo. En na een paar wasbeurten de coating eventueel boosten met een product als bijv. Gyeon Cure.
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Wat ik mij dan afvraag: Wat moeten we verstaan onder ''conditioners''? Als deze shampoo 'gewoon' een shampoo met toevoegingen is en je dit niet op een coating zou moeten gebruiken, dan is Cure een detailingspray met toevoegingen en eveneens niet goed. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Nicootje001
Ik gebruik op de Nanolex coating ook gewoon Bath+ zeker in de winter periode. Maar ook andere shampoo's en dat gaat altijd goed.
En om de 3 a 4 wasbeurten even de coating boosten. Maar hier is toch iets anders aan de hand lijkt mij.
 
Wat ik mij dan afvraag: Wat moeten we verstaan onder ''conditioners''? Als deze shampoo 'gewoon' een shampoo met toevoegingen is en je dit niet op een coating zou moeten gebruiken, dan is Cure een detailingspray met toevoegingen en eveneens niet goed. ;)

Conditioners zijn in mijn ogen glans versterkers als in wax. Er wordt hier vrijwel altijd aangeraden als een auto in een wax/ coating staat om een pure shampoo te gebruiken.

Misschien is de verhouding shampoo wel te hoog, waardoor dit vlekken achter laat, is maar een idee. Een pure shampoo gebruiken is in ieder geval een makkelijk/ goedkoop iets om te proberen.

Gyeon Cure is natuurlijk iets heel anders als een shampoo met wax toevoegingen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en MeganeRS
Shampoo lijkt me het probleem niet direct.
Op de panelen die de eerste keer werden behandeld is de waterafstotende werking vele malen hoger.
Ik heb ook niet echt vlekken in de coating nu hoor, het is echt die waterafstotende werking die niet aanwezig is zoals het zou moeten.

De eerdere ‘vette’ vlekken lag idd aan het net te veel aanbrengen / te weinig verwijderen van de coating.
Dit werd correct opgelost.

Vrijdag mag de wagen ondertussen terug naar de Detailer, ophalen zal voor Dinsdag worden.

Nog een toevoeging aan mijn verhaal: nadat de panelen her-behandeld werden heeft de wagen 24u binnen gestaan.
Bij ophalen was het echter hard aan het regenen, ik weet niet dat dit aan de basis kan liggen van dit fenomeen.
Heb de wagen zoals gevraagd wel enkele weken niet gewassen.
Moest er zeker 1 week met shampoo vanaf blijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Conditioners zijn in mijn ogen glans versterkers als in wax. Er wordt hier vrijwel altijd aangeraden als een auto in een wax/ coating staat om een pure shampoo te gebruiken.

Misschien is de verhouding shampoo wel te hoog, waardoor dit vlekken achter laat, is maar een idee. Een pure shampoo gebruiken is in ieder geval een makkelijk/ goedkoop iets om te proberen.

Gyeon Cure is natuurlijk iets heel anders als een shampoo met wax toevoegingen.

Zie dit niet als een aanval o.i.d, maar als ideeën op tafel gooien. ;)

Glansversterkers, zoals in wax; Dat kan een scala aan "toevoegingen" zijn die de lak "voeden". Dit effect zie je bij veel producten, zoals vrijwel alle LSP's / glazes / coatings / detailers met toevoegingen / etc etc.

Cure is een detailer met toevoegingen en is in dit geval dus niet iets heel anders dan een shampoo met toevoegingen. (Alleen de manier van de toevoegingen overbrengen is anders)

Een coating heeft ook liever een extra jasje aan d.m.v. een extra laagje bescherming. De auto wassen met een shampoo mét toevoegingen als primaire reiniging, dát wordt hier meestal afgeraden. Maar onderhoud ermee, zoals Bathe+ / Re-activating Shampoo, is juist goed.
 
  • Leuk
Reactions: bighead
Dat mag idd wel gezegd worden, hij doet echt zijn best om een oplossing aan te bieden.
Ik wou hem dan ook zeker niet voorbij lopen met deze post, wilde enkel de ervaring van andere deskundigen weten. Kunnen we allen iets van leren denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie dit niet als een aanval o.i.d, maar als ideeën op tafel gooien. ;)

Glansversterkers, zoals in wax; Dat kan een scala aan "toevoegingen" zijn die de lak "voeden". Dit effect zie je bij veel producten, zoals vrijwel alle LSP's / glazes / coatings / detailers met toevoegingen / etc etc.

Cure is een detailer met toevoegingen en is in dit geval dus niet iets heel anders dan een shampoo met toevoegingen. (Alleen de manier van de toevoegingen overbrengen is anders)

Een coating heeft ook liever een extra jasje aan d.m.v. een extra laagje bescherming. De auto wassen met een shampoo mét toevoegingen als primaire reiniging, dát wordt hier meestal afgeraden. Maar onderhoud ermee, zoals Bathe+ / Re-activating Shampoo, is juist goed.
Snap dat het geen aanval is hoor :).

Wat ik zelf dacht is dat de coating op bepaalde delen te dun/ of juist te dik is aangebracht. En dat de 'conditioners' (onbekend wat het precies is) misschien daarmee een soort reactie aan gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx