• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating op lak van 1960?

Gust

Detailing trainee
6 feb 2021
10
38
Dag jongens en meisjes,

ik ben nieuw hier. Lees al een hele tijd mee, CC is ook al geruime tijd mijn vaste shop voor alle benodigdheden als het op poetsen en aanverwanten aankomt.
Ik heb hier een VW busje uit 1960, dat nog grotendeels in originele lak staat. Aangezien we hier beiden grote fan zijn van de look zoals de bus nu is, heb ik me voorgenomen om zolang er geen grote laswerken aan de carrosserie nodig zijn, de bus zo authentiek mogelijk te houden, en de lak dus zolang mogelijk te behouden. Tot nu toe heb ik deze altijd min of meer behandeld zoals de daily, zijnde foamen, wassen met twee emmers, drogen, en jaarlijks een dubbele laag collonite wax (aangezien deze heel weinig buiten komt is dit ruimschoots voldoende). Maar nu ik door gezondheidsproblemen al een tijdlang thuis zit ben ik me wat meer beginnen verdiepen in de hogere regionen van het detailen, tot hier toe enkel op de daily.
Nu de grote vraag, ik heb nog nog nooit een coating gezet (ook omdat ik het waxen te leuk vind), maar zou dit een goeie manier zijn om de lak langer in huidige staat te kunnen houden? Het gaat me dus niet om het grote wow-effect, geen show n shine, maar echt als preservatie van de lak, om te voorkomen dat deze nog verder barst en vergaat.. Ik weet dat er ook ppf bestaat, maar dat lijkt me iets dat je niet zo makkelijk alleen thuis doet?
Iemand een idee wat het effect is van een coating op een heel oude lak? Is er kans dat dit de lak verder aantast op een of andere manier?

Benieuwd naar de reacties!
Gust
 
Eigenlijk willen we altijd eerst foto's zien .....

Als de auto bijna altijd binnen staat, dan zou ik lekker bij de Collinite blijven.
Een coating is mooi, maar voor een binnenslaper niet nodig
En een wax is makkelijker bij te werken of aan te vullen
Daarnaast is de Collinite 845 een beetje vettig als een glaze en dat trekt in de lak
Dat geeft toch wat bescherming tegen intrekken van vocht in de lak (bij veroudering poreuzer)
Dat ingetrokken vocht zie je vaak na het wassen als wat lichtere strepen die langzaam wegtrekken

Stukje ppf op de neus is misschien wel handig tegen steenslag en vliegenlijkjes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eind vorig jaar een cancoat op een 25 jaar oude Volvo (met originele lak) gezet, en dat werkte heel goed. (Vanwege motorische problemen is die auto alsnog van eigenaar gewisseld). Nu is een lak van 60 jaar oud misschien wel anders dan een lak van 25 jaar oud, maar beiden zijn nog wel lak op basis van organische vluchtige stoffen en dus niet watergedragen lak zoals tegenwoordig.

Er zullen beslist leden zijn met ervaring met oudere auto's, zoals bijvoorbeeld @RedCat bij zijn lievelings automuseum.

Edit: ik zie dat RedCat heeft gereageerd in de tijd dat ik zat te typen.
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: RedCat en Gust
Speciaal voor @RedCat (en ook omdat ik het gewoon vergeten was..
Dit zijn enkele foto's om een idee te hebben, ik zal morgen bij voldoende licht eens proberen om enkele detail foto's van barstjes enz te maken.

Foto 25-08-16 19 22 29.jpg

IMG_0104.JPG

IMG_0147.JPG
 
Bekende heeft goeie ervaringen met patina preservatie dmv collinite. Eenzelfde als jouw mooie VW, maar ook een dikke Amerikaan met fikse patina die gewoon netjes blijft door 'Good ol' 845'
Just my 2 cents, ik zou niet zomaar coaten in elk geval.
Mocht je vlekken, vegen of evt. reacties krijgen, ben je alleen maar verder van huis...
 
Tot hier toe ben ik idd heel tevreden over collonite, en de bus staat altijd binnen gestald, doe er ook heel weinig kilometers mee, en dan nog komt ie enkel buiten bij mooi weer en droge wegen

Ik heb de 845 (op de daily) en de 476S (op de bus).
 
+1 voor het waxen i.p.v. coaten.

De boel lekker 'vet en gevoed' houden lijkt mij het beste. Bij voorkeur zou ik vaker dan één keer per jaar de lak waxen en de moeilijkere plaatsen (wielkuipen en dergelijke) in een spray-bescherming zetten.

Op mijn vorige auto heb ik roest weggeschuurd en daarna het kale staal in een wax gezet. Pas na maanden, toen de wax al even verdwenen was, begon het volgas te roesten. Was ik sneller geweest met opnieuw waxen, had ik het nóg langer uit kunnen stellen. ;)
 
Ik heb ergens begin vorige zomer een dubbele laag van de 476S erop gezet, en toen ik vorige week de bus nog ns heb buiten gehaald en gewassen, had ik de indruk dat deze nog licht aanwezig was? Moet er wel bij zeggen dat er in tussentijd tweemaal mee gereden is, voor korte ritjes..
Heb nog nooit iets als een spraywax geprobeerd, wel al aan gedacht voor de wielkuipen en de krikpunten enz. Zijn er aanraders?
 
Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar het foamen van Gyeon - Bathe+. (Ik heb vernomen dat de Nanolex - Washcoat vergelijkbaar is)

Alles wat je infoamed en afspuit krijgt een beschermlaag. Echter, is dit niet hetzelfde als een volwaardige waxlaag, maar je kan natuurlijk niet alles goed in de wax krijgen en foam kruipt op plekken waar je niet lekker kan waxen. . ;)
 
De 476 zit er na twee ritjes echt nog wel op
Misschien dat je door wat stof de werking niet goed ziet

Wielkasten en onderkant zou ik echt goed aanpakken, zie je toch niet echt en is behoud van de auto / bus
Wil je het minder zichtbaar is er Owatrol matte vernis
 
Gave bus!!
en +1 voor de Collinite. Als je het leuk vindt om de wax aan te brengen moet je dat vooral blijven doen. Een coating zal weinig tot niets toevoegen.
 
Ik zat persoonlijk te kijken naar iets als de spraywax van de meguiars pro lijn, maar deze is enkel in grote hoeveelheid, bestaat er iets vergelijkbaars maar in kleine flesjes? De Gyeon bathe+ ken ik, gebruik ik na de wekelijkse wasbeurt op de GTI met de foam-methode om de wax een boost te geven. Maar qua standtijd lijkt me dit niet zo geweldig om de wielkasten en onderkant te behandelen.. Ga idd eens de tijd nemen om zoveel mogelijk van de onderzijde in de wax te zetten. Maar aangezien de bus nogal laag ligt, ik geen brug of iets dergelijks heb, wou ik liever kijken naar een soort spraywax.
 
Ik verwacht niet dat een spraywax vele malen langer blijft werken dan Bathe+. Daarbij zal je een spraywax ook moeten afnemen en dat gaat dus niet (goed) op lastige plekken.

Als de onderzijde en andere lastige delen schoon en te waxen zijn, dan heeft dit de voorkeur.

Ik spreek nu over detailing-producten en ik heb geen verstand van owatrol/vetten/lakken/tectyl/etc en de huidige staat van de materialen. ;)
 
Wauw gave bus!

Omdat ik las dat deze alleen met mooi weer buitenkomt, net als mijn Toyota van 1982, rees de volgende vraag:
Hoe lang blijft een coating in dat soort gevallen aanwezig op nog goede lak? Breekt dat na aantal jaar af of blijft dat bij wijze van spreken tig jaar zitten?
 
@MTyn - Een coating slijt voornamelijk (of zelfs alleen?) door mechanische slijtage. (Wassen, gebruik van de auto, etc) Vandaar dat je ziet dat wanneer auto's weinig gebruikt worden en/of binnen slapen, deze veel langer met een coating doen dan gemiddeld; de coating heeft veel minder te verduren.
 
Ja het is logisch dat hij lang zal meegaan. Maar wat doet de coating in zo´n geval na 5-10 jaar?
Collinite 845 lijkt op ten duur te vergaan tot stof, binnenkant van mijn zwarte fleecehoes had hele fijne witte/beige stof na aantal jaar namelijk.