• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating verwijderen

Spotrepair

Detailing trainee
30 mei 2022
14
25
Ik ben bezig met spotrepair werkjes,
Nu moet ik een bumper gaan herstellen maar deze wagen staat in de coating.
Nu heb ik schrik dat de lak niet gaat pakken omdat er een coating laagje op zit.
Natuurlijk ga ik alles goed ontvetten maar ik hoop dat dit natuurlijk voldoende is.

Heeft iemand nog een tip hoe ik de coating kan verwijderen?
 
Als je de bumper gaat herstellen, dan schuur en ontvet je de bumper toch ook?? Als de lak geschuurd is dan kan je wel stellen dat ook de coating weg is hoor.

Het enige waar ik in het bijzonder aandacht aan zou besteden is om na te kijken als er eventueel wat residu van de coating in je schuurpapier blijft hangen, tussentijds voldoende controleren en ontvetten lijkt mij aanbevolen.
 
Andy vr, ja da was ik ook al aan het denken om goed het schuurpapier na te kijken en voldoende te ontvetten.

Nicknameless, polijsten en schuren gaat zowiezo gebeuren ja.
Dan zal het wel lukken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Al even geleden hier maar het is gelukt.
Heb geen last gehad van de coating.
Foto voor en na.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221021-221255_Gallery.jpg
    Screenshot_20221021-221255_Gallery.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 73
  • Screenshot_20221021-221312_Gallery.jpg
    Screenshot_20221021-221312_Gallery.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 77
  • Screenshot_20221021-221320_Gallery.jpg
    Screenshot_20221021-221320_Gallery.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 77
Ik zie nu pas de suggestie van APC met pH 12,5 gebruiken om coating te verwijderen. Bij dergelijke pH-waardes is de vraag wat er allemaal nog meer aangetast wordt. Uit ervaringen op een vroegere werkplek, weet ik dat ook materialen aangetast worden, waarvan je dacht dat die het zonder probleem konden verdragen. (bijvoorbeeld kunststof slangen in doseerinstallatie die binnen 6 weken met pH 13 gewoon poreus worden). Als je dan ook denkt aan parkeersensoren, en andere plekken waar zo'n sterk basisch middel terecht komt, wil je dat echt niet zomaar gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Ja, 12,5 is zeer hoog. Ik 20 jaar gewerkt met stoffen zoals natriumhydroxide, mierenzuur, sulfamique, azijnzuur,....Eerst moest de ph naar 11 in een bad van 20000 liter water. Dat deden we met natriumhydroxide(loog), nadien weer naar ph 5,5 en dat was met azijnzuur. Ooit natriumhydroxide in mijn oog gekregen en dat was grote paniek.